16.9 C
București

Enzime digestive: Beneficii pentru deficientele nutritive si sanatatea intestinului

Date:

Share post:

Expresia “esti ceea ce mananci” este pe jumatate exacta. Adevarul adevarat este: Sunteti ceea ce digerati. Prin urmare, sunt enzimele digestive esentiale pentru o digestie mai buna, pentru sanatatea intestinelor si pentru absorbtia nutrientilor?

Oricat de surprinzator ar parea, pana relativ recent, se stiau putine lucruri despre modul in care functioneaza de fapt sistemul dumneavoastra digestiv. Astazi, exista o incidenta tot mai mare de boli care, atunci cand sunt urmarite pana la sursa, par a fi legate de o malabsorbtie a nutrientilor din cauza lipsei enzimelor digestive.

De ce sunt enzimele pentru digestie importante pentru evitarea bolilor? In esenta, ele ajuta la descompunerea moleculelor mai mari in particule mai usor de absorbit, pe care organismul le poate folosi efectiv pentru a supravietui si a se dezvolta.

Deci, enzimele digestive functioneaza cu adevarat? De ce sunt ele importante? Și care sunt cele mai eficiente enzime digestive? Iata ce trebuie sa stiti.

Ce sunt enzimele digestive?

Enzimele digestive sunt un grup de enzime folosite de organism pentru a descompune macronutrientii – cum ar fi carbohidratii, grasimile si proteinele – in componentele lor individuale pentru a asigura o digestie si o absorbtie corespunzatoare a substantelor nutritive. Adultii in varsta si persoanele cu anumite afectiuni de sanatate si probleme digestive duc adesea lipsa de enzimele digestive esentiale de care are nevoie organismul.

Care sunt principalele enzime digestive? Acestea sunt impartite in trei clase principale:

  1. Enzimele proteolitice care sunt necesare pentru a metaboliza proteinele.
  2. Lipazele necesare pentru a digera grasimile.
  3. Amilaze necesare pentru a descompune carbohidratii.

Mai jos este o prezentare generala a procesului digestiv in sase etape, incepand cu mestecarea, care declanseaza secretia de enzime digestive in tractul digestiv:

  1. Amilaza salivara eliberata in gura este prima enzima digestiva care ajuta la digestia moleculelor, iar acest proces continua dupa ce alimentele intra in stomac.
  2. Celulele parietale ale stomacului sunt apoi declansate sa elibereze acizi, pepsina si alte enzime, inclusiv amilaza gastrica, iar procesul de degradare a alimentelor partial digerate in chim (o masa semifluida de alimente partial digerate) incepe.
  3. Acidul gastric are, de asemenea, efectul de a neutraliza amilaza salivara, permitand amilazei gastrice sa preia controlul.
  4. Dupa aproximativ o ora, chimul este propulsat in duoden, unde aciditatea declanseaza eliberarea hormonului secretina.
  5. Acesta, la randul sau, anunta pancreasul sa elibereze hormoni, bicarbonat, bila si numeroase enzime pancreatice, dintre care cele mai importante sunt lipaza, tripsina, amilaza si nucleaza.
  6. Bicarbonatul schimba aciditatea chimului din acid in alcalin, ceea ce are ca efect nu numai ca permite enzimelor sa degradeze alimentele, ci si sa ucida bacteriile care nu sunt capabile sa supravietuiasca in mediul acid.

In acest moment, pentru persoanele fara insuficienta enzimatica digestiva (lipsa enzimelor digestive), cea mai mare parte a muncii este facuta. Pentru ceilalti, este necesara suplimentarea si ajuta acest proces sa avanseze.

Cele mai bune tipuri

Asadar, care sunt cele mai bune enzime digestive? Fiecare tip de enzima digestiva joaca un rol specific in digestia si absorbtia nutrientilor in organism.

Iata 10 dintre cele mai bune enzime digestive, plus modul in care fiecare dintre ele functioneaza in organism:

  1. Amilaza: Aflata in principal in saliva, amilaza ajuta la descompunerea amidonului in zaharuri simple pentru a facilita digestia.
  2. Alfa-galactosidaza: Necesara pentru a descompune alimentele bogate in amidon, greu de digerat, inclusiv ingredientele care provoaca gaze, cum ar fi fasolea, broccoli, varza de Bruxelles si varza.
  3. Celulaza: Responsabila de digestia celulozei, un tip de fibra care se gaseste in peretele celular al multor tipuri de plante.
  4. Glucoamilaza: Ajuta la ruperea legaturilor amidonului alimentar comun pentru a ajuta la formarea carbohidratilor simpli.
  5. Invertaza: Ajuta la hidroliza zaharozei, sau a zaharului de masa, in fructoza si glucoza.
  6. Lactaza: Catalizeaza descompunerea lactozei, care este un tip de zahar gasit in lapte si in produsele lactate.
  7. Lipaza: O enzima produsa de pancreas care ajuta organismul sa digere si sa absoarba grasimile.
  8. Peptidaza: Responsabila de descompunerea lanturilor proteice peptidice in aminoacizi individuali.
  9. Fitaza: Faciliteaza digestia acidului fitic, care este un compus natural care se gaseste in semintele de plante, precum si in nuci, cereale integrale si leguminoase.
  10. Proteaza: Ajuta la ruperea lanturilor lungi de proteine in unitati mai mici, cunoscute sub numele de aminoacizi.
Citeste si...
Top 3 diferențe între probiotice și prebiotice

Beneficii

1. Stimuleaza absorbtia nutrientilor

Chiar daca urmati o dieta sanatoasa si bine inchegata, este putin probabil ca aceasta sa aiba un mare impact daca organismul dumneavoastra nu poate extrage in mod corespunzator nutrientii din alimente.

Enzimele digestive pot contribui la imbunatatirea absorbtiei nutrientilor, furnizand organismului dumneavoastra enzimele de care are nevoie pentru a descompune complet ceea ce puneti in farfurie. Acest lucru nu numai ca poate ajuta la prevenirea deficientelor nutritionale, dar poate, de asemenea, sa contribuie potential la cresterea nivelului de energie, la imbunatatirea functiei imunitare si la optimizarea sanatatii generale.

2. Sprijina sanatatea digestiva

Unul dintre cele mai importante beneficii ale enzimelor digestive este capacitatea sa de a sustine sanatatea digestiva prin mentinerea bunei functionari a sistemului tau gastrointestinal. De asemenea, poate ajuta la tratarea unor probleme comune, cum ar fi scurgerile intestinale. Intestinul permeabil este o afectiune caracterizata prin scaderea permeabilitatii intestinale, ceea ce duce la o inflamatie crescuta, deoarece particulele si toxinele curg din intestine in fluxul sanguin.

organicsfood.ro

Suplimentarea cu unele dintre cele mai bune enzime digestive pentru intestinul permeabil ar putea ajuta la optimizarea digestiei nutrientilor pentru a diminua inflamatia si iritarea mucoasei intestinale. Acest lucru poate pastra permeabilitatea intestinala pentru a preveni simptomele.

3. Preveniti gazele si balonarea

Anumite enzime, cum ar fi alfa-galactozidaza, lactaza si celulaza, sunt adesea considerate unele dintre cele mai bune enzime digestive pentru IBS, precum si cele mai bune enzime digestive pentru gaze, balonare si dureri de stomac. Toate cele trei tipuri ajuta la descompunerea unor alimente specifice care sunt dificil de digerat pentru multi, inclusiv legumele, legumele bogate in fibre si produsele lactate.

Daca va confruntati in mod obisnuit cu efecte secundare adverse dupa ce consumati aceste alimente, administrarea unei enzime digestive poate fi o optiune buna pentru a diminua balonarea si gazele.

4. Poate reduce simptomele refluxului acid

Boala de reflux gastroesofagian, cunoscuta si sub numele de GERD, este o afectiune comuna care provoaca adesea simptome precum refluxul acid, arsuri la stomac si regurgitare. Enzimele digestive pot ajuta la accelerarea golirii stomacului, ceea ce ar putea impiedica refluxul de acid in esofag pentru a reduce refluxul acid.

Desi exista cercetari limitate disponibile cu privire la eficacitatea enzimelor digestive pentru refluxul acid, acestea pot fi o completare benefica a rutinei dumneavoastra, alaturi de modificari ale dietei si ale stilului de viata.

Citeste si...
Top 7 cele mai dăunătoare diete rapide: Cum afectează sănătatea
Enzime digestive: Beneficii pentru deficientele nutritive si sanatatea intestinului
Enzime digestive: Beneficii pentru deficiențele nutritive și sănătatea intestinului 2

Cine are nevoie de enzime digestive?

Persoanele care se confrunta cu simptome precum balonare, gaze, dureri abdominale si oboseala din cauza alimentelor nedigerate pot beneficia de un supliment de enzime digestive. Alte semne ca s-ar putea sa va lipseasca enzimele digestive includ:

  • Refluxul acid
  • Dispepsie (durere sau o senzatie de disconfort in partea de mijloc superioara a zonei stomacului)
  • Pofta de anumite alimente
  • Probleme tiroidiene
  • Arsuri la stomac, indigestie sau eructatii
  • Par care se subtiaza sau cade
  • Piele uscata sau lipsita de stralucire
  • Probleme de concentrare sau ceata cerebrala
  • Oboseala matinala
  • Dificultati in a dormi bine
  • Artrita sau dureri articulare
  • Slabiciune musculara sau senzatie de prea multa oboseala pentru a face exercitii fizice
  • Schimbari de dispozitie, depresie sau iritabilitate
  • Dureri de cap sau migrene
  • Inrautatire a sindromului premenstrual

Persoanele cu urmatoarele afectiuni de sanatate pot experimenta probabil o oarecare usurare prin administrarea unui supliment de enzime digestive:

1. Boli digestive

Daca aveti orice tip de boala digestiva – cum ar fi refluxul acid, gaze, balonare, intestin permeabil, sindromul colonului iritabil (IBS), boala Crohn, colita ulcerativa, diverticulita, malabsorbtie, diaree sau constipatie – atunci enzimele digestive ar putea fi de ajutor.

Acestea pot ajuta la eliminarea stresului de pe organele digestive si la diminuarea simptomelor precum durerile abdominale si balonarea care sunt asociate cu bolile gastrointestinale.

2. Insuficienta enzimatica legata de varsta

Pe masura ce imbatranim, aciditatea acida a stomacului nostru devine mai alcalina, iar acest lucru poate impiedica eliberarea unei cantitati suficiente de secretii pancreatice.

Lasand la o parte bolile concomitente, pe masura ce imbatranim, exista o suspiciune tot mai mare ca problemele digestive pot rezulta fie din acidul gastric scazut, fie din insuficienta enzimelor digestive, care sunt considerate a fi cauze comune ale refluxului acid.

3. Hipoclorhidria

Hipoclorhidria (faptul de a avea prea putin acid gastric) face ca mineralele, vitaminele si nutrientii sa fie greu de “scindat” sau de eliberat din alimente in timp ce se afla in tractul gastrointestinal, iar daca aceasta actiune esueaza, atunci rezultatul este, de obicei, insuficienta nutritionala.

4. Boala hepatica si alte boli legate de enzime

Orice persoana care sufera de o boala de ficat ar trebui sa fie suspectata ca avand o insuficienta enzimatica concomitenta. Una dintre cele mai frecvente afectiuni este cunoscuta sub numele de deficienta de alfa-1 antitripsina, o tulburare genetica care afecteaza aproximativ una din 1.500 de persoane din intreaga lume.

Simptomele care pot fi experimentate includ pierderea involuntara in greutate, infectii respiratorii recurente, oboseala si batai rapide ale inimii.

Printre bolile de acolo (care la un prim diagnostic pot parea ca nu au legatura cu productia scazuta de enzime digestive) se numara:

Alti indicatori simptomatici ai insuficientei enzimatice sunt:

  • Modificari ale scaunului – Daca scaunul este palid si pluteste in vasul de toaleta sau daca este gras sau unsuros.
  • Afectiuni gastrointestinale – Distensie stomacala si diaree, mai ales in jurul unei ore dupa ce ati mancat. Flatulenta si indigestia sunt, de asemenea, orientative.

5. Insuficienta pancreatica

Insuficienta pancreatica este incapacitatea pancreasului de a secreta enzimele necesare pentru digestie. Aceasta este o problema frecventa in randul persoanelor cu cancer pancreatic.

Citeste si...
Descoperă puterea produselor din zona ta: motive să alegi alimente locale

Produsele cu enzime pancreatice prescrise (denumite si terapie de substitutie) pot fi utilizate la pacientii cu cancer pancreatic, pancreatita cronica, fibroza chistica si dupa o interventie chirurgicala la nivelul intestinului pentru a ajuta la promovarea vindecarii.

Surse naturale (alimente)

Multe plante crude, cum ar fi fructele si legumele crude, contin enzime care ajuta la digestia lor.

Fructele si legumele crude cultivate in soluri bogate in nutrienti sunt cele mai bune surse naturale de enzime digestive, asa ca asigurati-va ca cumparati mai multe dintre acestea atunci cand va faceti cumparaturile:

  • Ananas
  • Papaya
  • Kiwi
  • Kefir si iaurt
  • Banane
  • Mango
  • Miso, sos de soia si tempeh (produse din soia fermentata)
  • Sauerkraut si kimchi
  • Avocado
  • Polen de albine
  • Otet de cidru de mere
  • Miere cruda

Suplimentele de enzime digestive provin in principal din trei surse:

  • Din fructe – de obicei pe baza de ananas sau papaya. Bromelaina este o enzima derivata din ananas care descompune un spectru larg de proteine, are proprietati antiinflamatorii si poate rezista la o gama larga de pH (acid/alcalin). Papaina este o alta enzima care este derivata din papaya cruda si functioneaza bine pentru a sustine descompunerea proteinelor mici si mari.
  • De origine animala – inclusiv pancreatina provenita de la bou sau porc.
  • De origine vegetala – derivata din probiotice, drojdie si ciuperci.

Suplimente

Deoarece proteinele, zaharurile, amidonul si grasimile necesita toate tipuri specifice de enzime, cel mai bine este sa luati un supliment care sa acopere toate bazele.

Multi experti considera ca cele mai bune enzime digestive sub forma de supliment sunt cele care contin un amestec cu spectru complet destinat imbunatatirii digestive generale. Cautati un supliment care include o varietate de enzime, inclusiv unele dintre urmatoarele (pretul poate varia in functie de suplimentul pe care il cumparati):

  • Alfa-galactosidaza (aceasta este enzima care se gaseste in Beano®, derivata din Aspergillus niger, despre care se spune ca ajuta la digestia carbohidratilor)
  • Amilaza (produsa de glandele salivare)
  • Celulaza
  • Glucoamilaza
  • Invertaza
  • Lactaza
  • Lipaza
  • Malt diastaza
  • Proteaza (sau proteaze acide)
  • Peptidaza
  • Beta-glucanaza
  • Pectinaza
  • Fitaza

Iata cateva sfaturi pentru achizitionarea enzimelor digestive, in functie de simptomele si starea de sanatate actuala:

  • Daca aveti probleme cu vezica biliara si cautati un tratament natural pentru vezica biliara, achizitionati unul cu mai multa lipaza si saruri biliare.
  • Acolo unde vedeti ca betaine HCL este listata ca ingredient al produsului, asigurati-va ca este inclusa si pepsina.
  • Altele contin lactaza, care pana de curand era disponibila doar ca produs individual. Aceasta enzima este conceputa pentru a-i ajuta pe cei cu probleme specifice legate de absorbtia zaharului din produsele lactate.
  • Luati in considerare un supliment care contine proteaza, care ajuta la digestia proteinelor, daca aveti o afectiune autoimuna sau inflamatorie.
  • Alegeti un amestec cu ierburi, cum ar fi menta si ghimbirul, care sprijina, de asemenea, digestia.
  • De asemenea, deoarece unele persoane au nevoie de mai multe enzime pancreatice decat altele, trebuie sa tineti cont de faptul ca nivelul fiecareia depinde de nevoile dumneavoastra. Majoritatea produselor contin un anumit nivel de pancreatina, care este o combinatie a tuturor celor trei enzime pancreatice.

Sunt disponibile suplimente de enzime digestive vegane?

Unele produse contin numai enzime vegetale, care se adreseaza vegetarienilor si veganilor. De obicei, acestea contin cel putin bromelaina derivata din ananas, iar multe dintre ele includ enzima papaina din papaya.

Citeste si...
Fructele de goji - Beneficii, proprietăți nutritive și cum le includem în alimentație

Produsele concepute special pentru vegani contin de obicei pancreatina derivata din Aspergillus niger. Acesta este un produs fermentat, pe baza de ciuperca, mai degraba decat o enzima provenita din bila de bou sau de porc, care este sursa obisnuita.

In plus, unele au ierburi si condimente complementare. Extractul de Amla (catina) – care nu este o enzima, ci un remediu pe baza de plante din medicina Ayurveda luat pentru bunastarea generala – este adesea inclus. Se crede ca actioneaza in sinergie cu ceilalti compusi.

Cand ar trebui sa luati enzime digestive?

Pentru rezultate optime, luati enzimele digestive cu aproximativ 10 minute inainte de fiecare masa sau cu prima imbucatura. Suplimentele de proteaza pot fi luate intre mese, in plus fata de enzimele digestive la mese.

Incepeti prin a lua enzimele cu aproximativ doua mese pe zi si ajustati doza dupa cum este necesar, pe masura ce zilele avanseaza.

Puteti lua probiotice si enzime digestive in acelasi timp?

Da. Luati enzimele inainte de masa si probioticele dupa sau intre mese.

De asemenea, este benefic sa obtineti probiotice din alimente fermentate precum iaurtul, kefirul, kimchi sau varza murata. Probioticele pot ajuta la restabilirea echilibrului microbiomului intestinal si pot ajuta in continuare la digestie, reducand in acelasi timp simptome precum gazele si balonarea.

Riscuri si efecte secundare

Pot fi daunatoare enzimele digestive? In functie de starea dvs. de sanatate, profesionistul dvs. de asistenta medicala poate determina care sunt cele mai sigure si cele mai bune enzime digestive pe care sa le luati. Daca aveti antecedente de boli ale ficatului sau ale vezicii biliare, sau ulcer, atunci consultati-va cu profesionistul din domeniul sanatatii inainte de a lua suplimente.

Care sunt potentialele efecte secundare ale enzimelor digestive? Desi sunt in general bine tolerate si utile, efectele secundare pot include uneori:

  • greata
  • diaree
  • crampe abdominale
  • gaze
  • dureri de cap
  • umflaturi
  • ameteli
  • modificari ale glicemiei
  • reactii alergice
  • fecale anormale

Daca suferiti aceste simptome, nu continuati sa le luati si consultati medicul.

Cel mai probabil veti avea de-a face cu efecte secundare ale enzimelor digestive daca luati o doza foarte mare si daca ignorati recomandarile de dozare, asa ca cititi intotdeauna cu atentie etichetele produselor.

Concluzie

  • Enzimele digestive ne ajuta sa digeram alimentele prin descompunerea macromoleculelor mari in molecule mai mici pe care intestinele noastre sunt capabile sa le absoarba.
  • Enzimele digestive sunt impartite in trei clase: enzimele proteolitice, lipazele si amilazele, care toate metabolizeaza macronutrienti diferiti.
  • Printre persoanele care pot beneficia de pe urma administrarii de suplimente de enzime digestive se numara cele care sufera de boli inflamatorii intestinale, SII, aciditate gastrica scazuta (hipoclorhidrie), insuficienta enzimatica, insuficienta pancreatica, boli autoimune, constipatie, diaree si balonare.
  • Sursele de suplimente de enzime digestive includ fructe (in special ananas si papaya), animale precum boul sau porcul si surse vegetale precum probioticele, drojdia si ciupercile. Cel mai bine este sa obtineti un supliment care acopera toate bazele (un amestec de enzime cu spectru complet).
  • Alimentele care pot continua sa va furnizeze enzime digestive naturale includ ananasul, papaya, kiwi, lactatele fermentate, mango, miso, varza murata, kimchi, avocado, polenul de albine, otetul de mere si mierea cruda.
Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Portocala amara, beneficii, proprietati si precautii

Portocala amară, un fruct exotic din Asia de Sud-Est, aduce beneficii impresionante pentru sănătate și frumusețe. Descoperă compoziția, utilizările și precauțiile acestui fruct citric!

Adevarul despre uleiul de peste si beneficiile omega-3

Uleiul de pește și acizii grași omega-3 sunt la mare căutare pentru beneficiile lor asupra sănătății. Însă, oamenii de știință dezbat cât de eficiente și sigure sunt aceste suplimente. Cercetările arată atât beneficii pentru inimă, cât și limite în tratarea altor afecțiuni.

Ce alimente ar trebui sa mananci pentru a preveni pietrele la rinichi si ce ar trebui sa excluzi?

Descoperă ce alimente pot contribui la prevenirea formării pietrelor la rinichi și ce ar trebui să reduci din meniu. O abordare bazată pe știință și beneficii pentru sănătatea ta.

Alimente Bogate in Zinc: Sanatate si Nutritie

Zincul joacă un rol crucial în îmbunătățirea sănătății și a sistemului imunitar. Află despre cele mai bune surse de zinc și cum să îți îmbunătățești dieta pentru o viață sănătoasă. Citește acum pentru a înțelege importanța zincului în alimentație!

Ce trebuie sa stii despre caise – proprietati, retete delicioase si mituri demascate

Explorăm universul caiselor - de la originile lor misterioase în China până la rolul lor în nutriție și mituri moderne. Descoperă beneficiile și surprizele acestui fruct însorit.

Condimentele care ajuta la ameliorarea simptomelor sindromului premenstrual (PMS)

Sindromul premenstrual iti da batai de cap in fiecare luna? Afla cum poti combate simptomele neplacute in mod natural cu ajutorul condimentelor precum ghimbirul, turmericul si scortisoara. Descopera beneficiile lor si retete delicioase.

10 semne ca ai o toxiinfectie alimentara: Ce trebuie sa stii vara

Vara vine cu riscuri mari de otrăvire alimentară. Identifică rapid 10 simptome ale toxiinfecției și află cum să te protejezi de alimentele periculoase. Informează-te corect și protejează-ți sănătatea!

Beneficiile ceaiului asupra sanatatii: Ce se intampla in corp atunci cand bei ceai in fiecare zi

Ceaiul zilnic și beneficiile sale pentru sănătate: de la îmbunătățirea tensiunii arteriale la longevitate și prevenirea cancerului.