9.2 C
București

Proteine vegetale sau animale: care sunt mai bune?

Date:

Share post:

Am auzit cu totii despre importanta consumului de proteine. Acestea ajuta la construirea si repararea muschilor, ne ofera energia de care avem mare nevoie si chiar joaca un rol in sanatatea intestinala. In multe bucatarii, dintre care majoritatea sunt occidentale sau influentate de colonizarea occidentala, proteinele au devenit sinonime cu carnea, produsele lactate si ouale . Și se crede ca este superioara surselor vegetale, cum ar fi fasolea, tofu si lintea. Dar acest lucru nu ar putea fi mai departe de adevar. In multe privinte, se poate spune ca proteinele vegetale sunt mai bune decat cele animale. Va vom explica de ce.

Ce sunt proteinele?

Proteina este un macronutrient esential alcatuit din aminoacizi legati intre ei. Organismul nostru foloseste 20 de aminoacizi diferiti pentru a construi proteine. Organismul dumneavoastra poate produce singur 11 dintre acesti aminoacizi, in timp ce ceilalti noua trebuie sa fie obtinuti din alimente. Acestia sunt cunoscuti sub numele de „aminoacizi esentiali”. In caz ca va intrebati, acestia se numesc histidina, izoleucina, leucina, lizina, metionina, fenilalanina, treonina, triptofan si valina.

Proteinele sunt esentiale pentru o serie de functii de sanatate. Furnizeaza organismului dumneavoastra energie pentru construirea si repararea tesuturilor dupa leziuni, exercitii fizice, interventii chirurgicale si alte forme de uzura.

Corpul dumneavoastra foloseste proteinele pentru a produce enzime care sunt esentiale pentru o digestie sanatoasa, coagularea sangelui, contractia musculara si producerea de energie. De asemenea, proteinele va intaresc sistemul imunitar, ajuta la transportul nutrientilor in celule, regleaza productia de lichide si ajuta la mentinerea unui nivel adecvat al pH-ului. Dupa cum puteti vedea, proteinele fac o multime de lucruri.

Citeste si...
Alimente și suplimente cu efect laxativ: ce să eviți înainte de evenimente importante.
Proteine vegetale sau animale: care sunt mai bune?
Proteine vegetale sau animale: care sunt mai bune? 5

Poti obtine proteine din plante?

Da, puteti – si exista multe optiuni din care puteti alege. Exista linte, mazare, fasole, seitan si carne preambalata pe baza de plante. Produsele din soia, cum ar fi tofu , tempeh si edamame, sunt deosebit de bogate in proteine, precum si in vitamine si minerale.

„In plus fata de proteine si micronutrienti, produsele din soia contin fitoestrogeni, care reduc riscul de osteoporoza, boli cardiovasculare si cancer de san”, spune Christine Gillespie, M.S., RD, LDN si consultant pentru Fitnesswithstyle.com, pentru VegNews.

Exista dezavantaje? „Trebuie remarcat faptul ca tipul si continutul de fier variaza intre sursele de proteine de origine vegetala si animala; fierul non-hem, care se gaseste in proteinele de origine vegetala, este mai prost absorbit”, adauga Gillespie.

Proteine vegetale sau animale: care sunt mai bune?
Proteine vegetale sau animale: care sunt mai bune? 6

Sunt proteinele vegetale mai bune decat cele animale?

Potrivit VegNews, cea mai mare ofensa a proteinelor animale este faptul ca sunt derivate din animale care au fost crescute doar pentru a fi ucise. Aceste animale au capacitatea de a gandi si de a experimenta frica, fericirea si durerea , la fel ca si cainii. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca agricultura animala este un contribuitor major la schimbarile climatice antropogene, la defrisari, la poluarea aerului si a apei, la degradarea solului, la acidificarea oceanelor, la pierderea habitatelor si la pierderea biodiversitatii.

Acestea sunt multe motive pentru a gati mai des folosind proteine de origine vegetala . Dar, ca intotdeauna, ar trebui sa va consultati medicul inainte de a face orice schimbari majore in alimentatie care ar putea sa va afecteze sanatatea. Un dietetician inregistrat va poate ajuta, de asemenea, sa elaborati un plan alimentar care sa se potriveasca stilului dumneavoastra de viata si sa va invete cum sa obtineti proteine din plante.

Consumul de tofu si fasole are, de asemenea, beneficii pentru sanatate. Iata de ce.

Citeste si...
Cum să previi ateroscleroza printr-o dietă sănătoasă și un stil de viață activ

1. Este la fel de buna ca si proteina animala.

Nu se poate trece cu vederea importanta de a consuma suficiente proteine. In general, intre 10 si 35 la suta din caloriile zilnice ar trebui sa provina din ea.

Dar asta in total. Necesarul real de proteine este influentat de varsta, de marimea corpului, de conditia fizica, de sarcina, de boala si de faptul ca va recuperati dupa o interventie chirurgicala sau o accidentare grava.

Din fericire, cercetarile arata ca exista putine diferente intre proteinele de origine vegetala si cele de origine animala in ceea ce priveste modul in care organismul nostru le utilizeaza.

„De fapt, diferentele care se credea candva ca fac ca proteinele pe baza de plante sa fie mai putin biodisponibile sunt acum considerate nu atat de importante”, spune Dana Ellis Hannes, PhD, MPH, MSc. Aceste proteine au, de asemenea, beneficii suplimentare, despre care vom vorbi in continuare.

organicsfood.ro

2. Proteinele vegetale sunt mai putin susceptibile de a promova inflamatia.

Inflamatia este raspunsul natural al organismului dumneavoastra la boli si leziuni. Potrivit Harvard Health, in timp, inflamatia cronica poate contribui la diabetul de tip 2, cancerul si bolile cardiovasculare .

„Proteinele de origine animala provoaca mai multa inflamatie, deoarece contin adesea grasimi animale si contin mai multi aminoacizi, care provoaca mai multa inflamatie”, explica Hannes. „In timp ce proteinele pe baza de plante contin adesea o serie de vitamine, minerale, polifenoli si fitonutrienti care au proprietati antiinflamatorii.”

Unele dintre acestea pot chiar sa anuleze efectele negative ale inflamatiei. De exemplu, nautul, lintea, mazarea sparta si alte leguminoase sunt bogate in fibre si fitonutrienti care reduc inflamatia.

Proteine vegetale sau animale: care sunt mai bune?
Proteine vegetale sau animale: care sunt mai bune? 7

3. Plantele contin fibre

Carnea, fructele de mare si produsele lactate nu contin in mod natural fibre, un carbohidrat nedigerabil care ne ajuta sa ne mentinem bacteriile intestinale sanatoase si sistemul digestiv in functiune. Dar proteinele vegetale, cum ar fi lintea, fasolea si alte proteine vegetale integrale, sunt benefice.

Citeste si...
Beneficiile false ale zahărului din trestie de zahăr: la ce să fii atent când îl consumi?

Chiar si unele legume contin cantitati mici de proteine, desi ar trebui sa obtineti cea mai mare parte a acestor proteine pentru a construi masa musculara din lucruri precum legumele. Fibrele au fost legate de o serie de beneficii pentru sanatate, inclusiv mentinerea sanatatii intestinelor, reglarea nivelului de zahar din sange si reducerea colesterolului „rau”.

4. Probabil ca deficienta de proteine nu este o problema

Cu exceptia cazului in care majoritatea dietei pe baza de plante consta in alimente cu valoare nutritiva scazuta, cum ar fi chipsurile, biscuitii, dulciurile, inghetata, majoritatea gustarilor si alte alimente ambalate, este aproape imposibil sa va confruntati cu o deficienta de proteine, chiar daca nu faceti. cum ar fi branza de vaci sau fasolea albastra inchisa.

„Daca nu va place tofu, nu va fortati sa mancati tofu”, spune Hannes. „Aproape orice aliment contine o anumita cantitate de proteine. Chiar si painea integrala contine intre patru si cinci grame de proteine pe felie. Asadar, daca schimbati in fiecare zi, veti obtine suficiente proteine, fibre si aproape toti ceilalti nutrienti de care aveti nevoie din dieta dumneavoastra.”

5. Puteti obtine suficienti aminoacizi

Proteinele vegetale si cele animale difera in ceea ce priveste continutul de aminoacizi, motiv pentru care primele au reputatia de a fi inferioare celor din urma. In general, proteinele animale contin noua aminoacizi esentiali. Dar ideea ca proteinele vegetale sunt cumva inferioare este un mit.

Unele surse vegetale, cum ar fi boabele de soia, tofu, tempeh, quinoa, hrisca, amarant, seminte de canepa si drojdie nutritiva, sunt proteine complete. Dar unele dintre aceste optiuni pot fi costisitoare. Din fericire, toti cei noua aminoacizi esentiali sunt usor de obtinut din plante prin combinarea diferitelor alimente. Acest lucru se datoreaza faptului ca proteinele vegetale tind sa fie bogate in unii aminoacizi, dar deficitare in altii. Optiunile care combina carbohidratii cu proteinele par delicioase.

„Printre exemplele de combinatii care sunt surse complete de proteine se numara orezul brun si fasolea neagra, untul de arahide pe paine prajita integrala si humusul cu pita”, spune Gillespie.

Citeste si...
Cât de sănătoși sunt înlocuitorii laptelui, cum ar fi laptele de ovăz, de migdale sau de soia?

Alte optiuni includ pastele integrale cu mazare (plus usturoi, lamaie, ulei de masline extravirgin presat la rece si piper negru proaspat macinat) si supa consistenta de linte sau de fasole cu biscuiti din cereale integrale.

Proteine vegetale sau animale: care sunt mai bune?
Proteine vegetale sau animale: care sunt mai bune? 8

6. Proteinele pe baza de plante pot oferi multe beneficii pentru sanatate

Dupa cum stim deja, proteinele vegetale integrale contin, de obicei, fibre, dar ele au si o serie de alte beneficii pentru sanatate.

Proteinele de origine vegetala contin o gama larga de vitamine, minerale si antioxidanti, in timp ce proteinele de origine animala tind sa fie mai bogate in grasimi si colesterol. Studiile au aratat ca o dieta bogata in alimente vegetale integrale poate reduce riscul unei serii de boli cronice, inclusiv boli de inima, accident vascular cerebral, diabet de tip 2 si unele forme de cancer.

Pe scurt, puteti obtine suficiente proteine din plante si este aproape imposibil sa va confruntati cu o deficienta de proteine in lumea occidentala. Combinati diferite tipuri de proteine vegetale pentru a obtine cei noua aminoacizi esentiali, precum si vitamine, minerale si fibre alimentare.

Linkuri web care discuta despre proteinele vegetale vs. cele animale:

Nu uita!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benetthttps://organicsfood.ro
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Cum sa clatiti corect orezul inainte de preparare pentru o textura perfecta si boabe separate

Clătirea orezului este un subiect controversat în bucătărie. Află totul despre dacă și cum ar trebui să clătești corect orezul pentru o textură perfectă. Ghidul nostru complet explică motivele pro și contra, cum să clătești eficient pentru fiecare tip de orez. Citiți articolul pentru a găti orez delicios!

Alimente si suplimente cu efect laxativ: ce sa eviti inainte de evenimente importante.

Alimentele, vitaminele și suplimentele cu efect laxativ și cum acestea pot afecta sistemul digestiv. Este esențial să știm ce să evităm în anumite situații.

De ce ar trebui sa mancati rosii iarna

Roșiile conțin apă, vitamine și antioxidanți care le fac extrem de benefice pentru organism. Consumul lor iarna previne deshidratarea, întărește sistemul imunitar, scade riscul de boli cardiovasculare și cancer. Iată motivele pentru care nu ar trebui să lipsească din alimentația de iarnă.

Alimentele care curata ficatul: cum poti detoxifia si regenera ficatul printr-o alimentatie adecvata

Detoxifierea si curățarea ficatului prin alimentație: învață cum să îmbunătățești sănătatea hepatică prin dieta corectă. Citește pentru sfaturi și recomandări detaliate.

Top 10 diete cautate pe Google in 2023: Benefice sau daunatoare?

Top 10 diete din 2023 conform căutărilor Google dezvăluie surprize! Dieta keto domină clasamentul, în timp ce dieta mediteraneană se afirmă cu beneficii reale. Află ce diete sunt în tendințe și care sunt riscurile lor. Ideal pentru cei pasionați de nutriție și sănătate.

Vitamina A Beneficii pentru sanatatea ochilor, a pielii si a oaselor

Vitamina A este implicată în reglarea creșterii și dezvoltării celulare, în menținerea unui sistem imunitar puternic și în prevenirea inflamației. Citește articolul nostru pentru a afla beneficiile și doza recomandată de vitamina A.

10 Semne si simptome ca esti in cetoza

Cetoza și semnele sale: Descoperiți cum să identificați dacă sunteți în cetoză și cum să gestionați simptomele. Citeste acum pentru sfaturi utile și informații detaliate.

Ananas – Calorii, beneficii pentru sanatate si precautii

Ananasul nu este doar un fruct delicios, ci și o sursă excelentă de nutrienți. Descoperiți cum consumul regulat poate îmbunătăți digestia, reduce inflamația și chiar ajuta în controlul greutății. Explorează valorile nutriționale și câteva sfaturi pentru păstrarea prospețimii acestui fruct tropical.