12.6 C
București

Sedentarismul timp de 10 ore pe zi este legat de un risc mai mare de dementa, potrivit unui studiu

Date:

Share post:

Vechiul sfat de veacuri de a va ridica si de a va plimba la fiecare 20-30 de minute – sau cel putin o data pe ora – nu este ceva de care sa va bateti joc. Oamenii nu sunt facuti sa stea jos sau sa se intinda pentru perioade lungi si neintrerupte de timp (cu exceptia cazurilor in care dormim, suntem bolnavi sau accidentati, desigur). Și totusi o facem, iar aceasta inactivitate prelungita poate avea un impact asupra atator fatete ale sanatatii noastre, inclusiv asupra sanatatii cognitive.

Riscurile stilului de viata sedentar

Potrivit Centrelor pentru Controlul si Prevenirea Bolilor (CDC), peste 60% dintre adulti nu fac cantitatea recomandata de activitate fizica necesara pentru o sanatate optima – si aproximativ 25% dintre adultii din SUA sunt sedentari, ceea ce inseamna ca nu fac deloc activitate.

Sedentarismul – statul asezat/reclinatpentru perioade lungi de timp si insuficienta activitate fizica zilnica – a fost asociat cu diverse rezultate slabe pentru sanatate, inclusiv cu un risc crescut de mortalitate din cauza bolilor de inima, diabetului, hipertensiunii arteriale si cancerului de colon.

De asemenea, creste sansele de a dezvolta tulburari de dispozitie si de sanatate mintala, cum ar fi anxietatea si depresia, precum si de a suferi de dureri si leziuni cauzate de sanatatea slaba a muschilor, articulatiilor si oaselor.

Un studiu sugereaza ca comportamentul sedentar este un potential factor de risc pentru dementa

Un studiu din 2023 publicat in JAMA sugereaza o alta legatura potentiala intre a fi prea sedentar si sanatate – si aceasta are legatura cu sanatatea creierului pe masura ce imbatranim. Analizand datele din trecut de la aproape 50.000 de participanti la U.K.

Citeste si...
Cremele antifungice ar putea declanșa un val de infecții superfungice ale pielii

Cercetatorii au descoperit ca “in randul adultilor mai in varsta, mai mult timp petrecut in comportamente sedentare”, aka nu se misca deloc, “au asociat in mod semnificativ o incidenta mai mare a dementei de toate cauzele”

Participantii, care nu sufereau de dementa la inceput, au purtat accelerometre (dispozitive care monitorizeaza miscarea) la incheietura mainii pentru a-si evalua comportamentul sedentar (sau nivelul general de activitate). Dupa o perioada de urmarire de 6 ani, 414 dintre ei au fost diagnosticati cu dementa.

Ținand cont de faptul ca rezultatele au fost corelationale (vs. cauzale), cercetatorii au observat ca sansele participantilor de a dezvolta dementa au crescut daca un total de 10 ore din ziua lor au fost petrecute in mod sedentar – sau daca nu au depus niciun efort sau nu au fost activi din punct de vedere fizic (ganditi-va: stand la un birou de lucru sau lenevind pe canapea).

Cu cat timpul total petrecut in comportamente sedentare este mai lung, cu atat creste riscul de dementa. Astfel, cei care au petrecut in total 15 ore din zi fiind inactivi au fost de trei ori mai predispusi sa dezvolte dementa in comparatie cu participantii mai activi.

Autorii studiului au subliniat, de asemenea, ca numarul de ori in care un participant a fost sedentar pe parcursul zilei nu a fost neaparat asociat cu un risc mai mare de dementa – mai degraba numarul total de ore de inactivitate a fost semnificativ.

3 moduri de a fi mai putin sedentar

Sedentarismul timp de 10 ore pe zi este legat de un risc mai mare de dementa, potrivit unui studiu
Sedentarismul timp de 10 ore pe zi este legat de un risc mai mare de demență, potrivit unui studiu 2

Rezervarea de timp pentru exercitii fizice formale – o ora la sala de sport, o sesiune de antrenament cu greutati, un curs de spinning, o alergare – este intotdeauna incurajata si este o modalitate fantastica de a ajuta la compensarea tuturor aspectelor negative ale statului asezat in cea mai mare parte a zilei.

Citeste si...
6 Moduri de a-ți îmbunătăți memoria demonstrate de știință

Dar cum ramane cu miscarea zilnica care nu necesita schimbarea hainelor de sport sau un dus dupa aceea pentru a clati sudoarea?

Naveta si transportul

Ganditi-va la modul in care ajungeti de la A la B. Puteti parca putin mai departe de cladirea biroului pentru a face cativa pasi in plus? Coborati din autobuz cu o statie mai devreme (daca siguranta permite)? Luati scarile in loc de scarile rulante? Mergeti cu bicicleta la magazin in loc sa mergeti cu masina? Nu exista un sfat universal si nu puteti face decat ceea ce puteti si doriti sa faceti. Dar exista nenumarate moduri mici si creative de a face ca metodele dvs. de transport zilnic sa fie putin mai active.

Luati pauze frecvente pentru a intrerupe perioadele lungi de stat jos

Luati multe pauze pe parcursul zilei daca stati la un birou in cea mai mare parte a ei. Mergeti pana la cea mai indepartata baie, faceti intinderi de yoga pe scaun, atingeti-va degetele de la picioare, luati o cafea cu un coleg. Nu sunteti un angajat rau care se sustrage de la responsabilitatile de la serviciu – aveti grija de corpul si creierul dumneavoastra, astfel incat sa va puteti prezenta pe termen lung in cea mai buna forma. Un studiu din 2018 a constatat ca odihna periodica in timpul sarcinilor solicitante din punct de vedere mental a ajutat la diminuarea oboselii si a supraincarcarii cognitive si la cresterea performantei generale – cu beneficii sporite atunci cand acea pauza includea o anumita activitate fizica sau exercitii de relaxare.

Faceti mai multe lucruri pentru dvs

Ganditi-va la facilitatile moderne pe care ne bazam atat de mult – aplicatiile si serviciile pe care le folosim pentru a evita complicatia de a face noi insine lucrurile in mod activ. Fara indoiala ca acestea ne usureaza viata pe termen scurt, mai ales atunci cand suntem bolnavi, ocupati, accidentati sau cand trecem prin momente dificile (desigur, nu are rost sa suferim si sa ne ingreunam viata fara motiv).

organicsfood.ro
Citeste si...
Totul te irită: ce este nevroza de ce apare și cum să lupți

Dar ele fac, de asemenea, viata mult mai sedentara. Corpul uman a fost conceput pentru a se misca, nu pentru a i se face tot timpul lucruri in locul lui. Iti primesti mesele, alimentele, retetele sau cumparaturile online livrate direct la usa?

  • Poti sa mergi din cand in cand si sa mergi sa iti iei singur mancarea de la un restaurant sau supermarket?
  • Puteti sa va faceti livrata cumparaturile online la cel mai apropiat magazin si sa le ridicati de acolo?
  • Poti incerca sa construiesti tu insuti biroul de la IKEA in loc sa angajezi un “meserias” sau sa greblezi singur frunzele de pe gazon?
  • Puteti sa va ridicati fizic pentru a schimba temperatura termostatului in loc sa o faceti de pe o aplicatie de telefon?

Din nou, fiecare are propriul prag pentru care facilitati poate si este dispus sa sacrifice. Dar, daca vrei cu adevarat sa renunti la obiceiurile sedentare, gandeste-te la sarcinile si comisioanele din viata ta pentru care poti strecura un pic mai multa activitate (probabil ca sunt tone de unde sa alegi!).

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Angioame sau alunitele rosii – Ce trebuie sa stii despre tumori benigne si anomalii de dezvoltare

Angioamele sunt formațiuni complexe ce pot avea originea în celulele vasculare sau limfatice și se manifestă diferit, de la piele până la organe interne. Recunoașterea timpurie și tratamentul adecvat sunt cruciale pentru gestionarea acestor formațiuni, care pot varia de la inofensive la condiții care necesită intervenție medicală imediată.

De ce se umfla picioarele? Top 10 cauze si sfaturi pentru alinare.

Umflarea picioarelor poate semnala de la oboseală la afecțiuni grave. Descoperă principalele 10 cauze, de la probleme vasculare la boli de ficat, și cum să te protejezi. Ideale pentru a răspunde întrebărilor pe care le ai despre umflături!

Care sunt cauzele respiratiei Cheyne-Stokes?

Respirația Cheyne-Stokes este o problemă respiratorie serioasă care poate avea consecințe asupra somnului și sănătății tale. Află în acest articol ce cauzează această afecțiune, cum se recunoaște și cum se poate preveni sau trata.

Xanthelasma: Sfaturi Eficiente de Prevenire si Tratamente

Metodele eficiente de tratament și prevenire pentru xanthelasma pe pleoape, precum și impactul lor asupra metabolismului lipidic.

Tensiunea arteriala ridicata va poate obosi?

Te întrebi dacă tensiunea arterială ridicată vă poate obosi? Află în acest articol care sunt cauzele, simptomele și soluțiile pentru această afecțiune care afectează milioane de oameni.

Durerile de burta jos la femei – cauze, simptome, tratamente si preventie

Durerea de burta jos la femei poate indica afecțiuni serioase. Citeste despre simptomele comune, diagnosticare și tratamente moderne. Învață cum să previi aceste probleme de sănătate și menține-ți binele fizic.

Vaginoza bacteriana – Tot ce trebuie sa stii despre cauze, simptome, diagnostic si tratament

Vaginoza bacteriană afectează multe femei și este cauzată de dezechilibrul florei vaginale. Descoperă simptomele, cauzele și cele mai eficiente metode de tratament.

Durerea de spate in timpul sarcinii – Ghid complet pentru viitoarele mamici

Ghid complet pentru viitoarele mămici: cum să gestionezi eficient durerile de spate în timpul sarcinii. Informații esențiale pentru o sarcină confortabilă.