38.1 C
București

Deficitul de vitamina K: Simptome, cauze si solutii alimentare.

Date:

Share post:

Deseori subestimam vitamina K, deoarece ne concentram asupra vitaminelor mai cunoscute. Și putini oameni stiu ca aceasta vitamina este necesara pentru coagularea corecta a sangelui si pentru mineralizarea oaselor. In plus, aceasta intarzie formarea cheagurilor de sange si previne sangerarile. Aflati care sunt simptomele deficitului de vitamina K si cum puteti suplimenta daca aveti carente.

Vitamina K – proprietati

Vitamina K este o vitamina liposolubila, deci nu este excretata in urina sau transpiratie, asa cum se intampla in cazul vitaminelor hidrosolubile. Ca urmare, rareori este in deficit, dar, pe de alta parte, puteti exagera cu suplimentarea ei.

Exista mai multe varietati de vitamina K, dintre care cele mai importante sunt K1, K2 si K3 (cunoscute si sub numele de filocinona, menaquinona si menadiona). Cercetarile arata ca vitamina K2 este forma cea mai biodisponibila pentru organismul nostru.

Deficitul de vitamina K: Simptome, cauze si solutii alimentare.
Deficitul de vitamina K: Simptome, cauze și soluții alimentare. 5

Care este rolul responsabil al vitaminei K in organism?

Vitamina K colaboreaza cu calciul din organism, ajutand astfel la reglarea nivelului acestuia in sange. Pe masura ce imbatraniti, creste riscul de calcifiere vasculara, un proces in care minerale precum calciul se acumuleaza in vasele de sange. Intarirea aterosclerotica a arterelor afecteaza fluxul sanguin si, ca urmare, duce la ischemia organelor interne. Prin urmare, cantitati adecvate de vitamina K reduc riscul de ateroscleroza, hipertensiune arteriala, atac de cord si accident vascular cerebral.

Aceasta vitamina sustine sanatatea oaselor si functia cardiaca, regleaza nivelul de calciu din organism si previne osteoporoza. Ea joaca un rol-cheie in formarea proteinelor anticoagulante. In special, este implicata in producerea osteocalcinei, o proteina osoasa necolagenara cheie care stimuleaza mineralizarea osoasa si este responsabila pentru echilibrul ionilor de calciu.

Citeste si...
12 Moduri de a mânca legume la micul dejun: cum să te înveți să consumi mai multe legume?

Vitamina K controleaza productia de factori de coagulare a sangelui in ficat si are un efect pozitiv asupra sistemului cardiovascular. Cu toate acestea, cercetatorii spun ca riscul de deficienta de vitamina K este mult mai mare la persoanele cu boli cardiovasculare.

Deficitul de vitamina K: Simptome, cauze si solutii alimentare.
Deficitul de vitamina K: Simptome, cauze și soluții alimentare. 6

De ce se recomanda combinarea vitaminei K2 cu vitamina D3?

Studii recente au aratat ca combinatia de K2 si D3 este eficienta in prevenirea pierderii de masa osoasa. Merita sa ne amintim ca vitamina D3 din organism este adesea insuficienta. La randul sau, excesul acesteia favorizeaza depunerea calciului in rinichi, artere si inima.

Un supradozaj de D3 poate provoca greata, pierderea poftei de mancare, dureri de cap si dureri abdominale, slabiciune, diaree sau constipatie. Pentru a obtine un beneficiu maxim, merita sa combinati vitaminele K2 si D3.

Unde se gaseste vitamina K?

Studii recente au aratat ca necesarul zilnic de vitamina K este semnificativ mai mare de 1 mg la 1 kg de greutate corporala. Se considera ca organismul unui adult ar trebui sa primeasca pana la 200 mg din aceasta vitamina zilnic.

Puteti obtine in siguranta doza recomandata prin intermediul dietei dumneavoastra. Tot ce trebuie sa faceti este sa va imbogatiti dieta cu legume cu frunze verzi, cum ar fi spanacul, salata verde, broccoli, varza, conopida, varza de Bruxelles, sparanghelul.

Printre alimentele bogate in vitamina K se numara si uleiurile vegetale, patrunjelul, fasolea verde, avocado, iaurturile si kiwi. De asemenea, o veti gasi in oua, cereale, seminte de mustar si napi. Daca doriti sa obtineti mai multa vitamina K, includeti in dieta dumneavoastra peste, fructe de mare si organe (ficat). Merita mentionat faptul ca vitamina K este produsa si de bacteriile prezente in tractul digestiv.

Citeste si...
Fructele și legumele de sezon din octombrie. Beneficii maxime pentru sănătate
Deficitul de vitamina K: Simptome, cauze si solutii alimentare.
Deficitul de vitamina K: Simptome, cauze și soluții alimentare. 7

Consecintele deficitului de vitamina K

Deficitul de vitamina K1 apare de obicei la persoanele care sufera de sindrom de malabsorbtie, care iau anticoagulante sau antibiotice. Anumiti indicatori cresc riscul de deficit de vitamina K. In special, sindromul de malabsorbtie poate fi asociat cu

  • intoleranta la gluten,
  • indepartarea unei parti a intestinului,
  • fibroza chistica,
  • Boala Crohn,
  • probleme cu ficatul, canalele biliare sau vezica biliara.

Deficienta de vitamina K este rara, dar are consecinte grave. Aceasta impiedica coagularea corecta a sangelui si poate slabi oasele si, prin urmare, creste riscul de ranire. Mai multe studii au aratat ca un aport insuficient de vitamina K contribuie la osteopenie, care este o scadere a densitatii osoase. Un studiu a constatat, de asemenea, o legatura intre deficitul de vitamina K si un risc crescut de fracturi de sold.

Deficitul de vitamina K: Simptome, cauze si solutii alimentare.
Deficitul de vitamina K: Simptome, cauze și soluții alimentare. 8

Cum sa recunoasteti deficienta de vitamina K?

Aceasta este indicata, de obicei, prin sangerari severe. Deficienta poate prezenta si urmatoarele simptome:

  • tendinta la vanatai si hematoame pe piele,
  • scaun negru inchis, de culoare inchisa, cu smoala
  • sange in scaun
  • sangerare la nivelul membranelor mucoase, inclusiv la nivelul nasului si al gingiilor
  • hematurie,
  • rani greu de vindecat,
  • sangerari gastrointestinale
  • fracturi osoase frecvente.

Desi multe alimente contin vitamina K2, cantitatea nu este suficient de mare pentru a evita carentele. Prin urmare, dupa ce va consultati cu medicul dumneavoastra, ar trebui sa luati in considerare administrarea regulata de suplimente. O doza adecvata de vitamina K poate reduce riscul de ateroscleroza, boala Alzheimer, osteoporoza, hipertensiune arteriala si atac de cord.

organicsfood.ro

Daca ati gasit ceva util, va rugam sa apreciati articolul si sa va abonati

Citeste si...
15 Alimente care pot provoca balonare și crampe

Linkuri web care discuta despre deficienta de vitamina K, simptomele, cauzele si solutiile dietetice ale acesteia:

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Postul intermitent 16/8: tot ce trebuie sa stii despre aceasta abordare a dietei

Postul Intermittent 16/8: Strategii și avantaje. Descoperă cum această practică antică poate fi folosită astăzi pentru sănătate și slăbire. Explorează pașii și beneficiile esențiale aici.

Cine nu poate manca produse lactate: laptele si nu numai este interzis

Laptele oferă numeroase beneficii, dar nu toată lumea îl poate consuma fără efecte secundare. Află care sunt contraindicațiile, cum se manifestă intoleranța la lactoză și ce înseamnă alergia la proteinele din lapte. Informații esențiale pentru sănătatea ta și a familiei tale.

6 Vitamine si minerale care te ajuta sa slabesti: de unde sa le iei

Dacă vreți sa slăbiți, ați adoptat deja o dietă sănătoasă, echilibrată și v-ați angajat în exerciții fizice regulate...

Beneficiile bananelor necoapte pentru sanatatea digestiva.

Bananele necoapte nu sunt doar un deliciu neconvențional, ci și un aliat puternic pentru sănătatea digestivă. Descoperă beneficiile lor impresionante și modul în care acestea influențează microbiomul intestinal.

Top 7 cele mai sanatoase cereale pentru diabetici. Ghid complet bazat pe ultimele studii stiintifice

Află care sunt cele mai bune 7 cereale recomandate pentru pacienții cu diabet zaharat, pe baza ultimelor studii. Cum să-ți alegi micul dejun perfect ce nu îți destabilizează glicemia.

Vitamina din cereale care iti poate da dementa! Și excesul, si deficitul te imbolnavesc

Un singur bol de cereale pe zi poate crește riscul de demență, arată un studiu care demonstrează legătura dintre vitamina B1 (tiamina) și declinul cognitiv. Consumul în exces sau deficitul de tiamină favorizează instalarea bolii Alzheimer.

Arome si condimente care suprima pofta de mancare pentru slabit eficient

Scortisoara si vanilia ca aliatii tai in suprimarea poftei de dulciuri: afla cum aceste condimente nu doar ca adauga savoare mancarurilor, dar contribuie si la stabilizarea nivelului de zahar din sange si la accelerarea metabolismului, facilitand pierderea in greutate.

5 Smoothie-uri sanatoase pentru curatarea colonului

Bucură-te de un colon sănătos cu aceste 5 smoothie-uri delicioase și naturale! De la verde detoxifiant la aloe vera revigorant, fiecare rețetă promovează o curățare eficientă și o sănătate optimă.