18.5 C
București

Impactul stresului asupra sanatatii

Date:

Share post:

Stresul este o reactie fireasca a organismului in fata unor factori externi perceputi ca amenintatori sau solicitanti. Pe termen scurt, stresul poate fi benefic, mobilizand resursele corpului pentru a face fata unor situatii dificile. Insa, atunci cand stresul se cronicizeaza, are loc o dereglementare majora care duce la efecte negative extinse asupra starii de bine şi a sanatatii.

Cum afecteaza stresul organismul

Stresul afecteaza aproape toate sistemele şi funcţiile corpului uman. Iata o trecere in revista a principalelor efecte adverse:

Inima şi sistemul cardiovascular

  • Creşterea frecvenţei cardiace şi a tensiunii arteriale – ca reactie la eliberarea masiva de adrenalina si cortizol
  • Risc crescut de boli cardiovasculare pe termen lung: hipertensiune arteriala, aterosclerozainfarct miocardicaccident vascular cerebral
  • Tulburari de ritm cardiac
  • Inflamaţia cronica a pereţilor vaselor de sange

Sistemul respirator

  • Dispnee, respiratie rapida şi superficiala
  • Bronhospasm ce poate declanşa sau agrava astmul bronşic
  • Infecţii respiratorii recurente

Sistemul digestiv

  • Reducerea secreţiilor digestive şi a motilitaţii tubului digestiv
  • Arsuri la stomaculcer gastricgastrite
  • Dereglari ale tranzitului intestinal: diaree, constipaţie
  • Risc crescut de boli inflamatorii intestinale

Sistemul imunitar

  • Immunosupresie, capacitate redusa de aparare antiinfecţioasa şi antitumorala
  • Infecţii şi viroze recurente
  • Dificultaţi de vindecare a ranilor, leziunilor si fracturilor osoase
  • Risc de cancer prin inhibarea apoptozei si proliferarea necontrolata a celulelor

Metabolismul

  • Modificarea metabolismului glucidelor, lipidelor si proteinelor
  • Rezistenţa la insulina şi risc crescut de diabet zaharat tip 2
  • Tendinţa de acumulare a ţesutului adipos in special abdominal
  • Risc crescut de obezitate
Citeste si...
Durerea de gleznă – cauze, simptome, tratament și prevenție

Sistemul nervos şi funcţii cognitive

  • Tulburari de memorie, concentrare şi atenţie
  • Depresie, anxietate, atacuri de panica si alte tulburari psihice
  • Insomnie, coşmaruri, odihna neodihnitoare
  • Risc crescut de demotivare, epuizare (burnout)

Alte efecte

Printre alte efecte negative ale stresului prelungit se numara:

  • Scaderea libidoului şi disfuncţii sexuale
  • Infertilitate la ambele sexe
  • Risc crescut de sarcini extrauterina şi avort spontan
  • Erupţii cutanate, alergii, psoriazis, vitiligo
  • Caderea parului, fragilitate unghiilor si dintilor
  • Dureri musculo-scheletale şi inflamaţii articulare
  • Slabirea sistemului imunitar şi sensibilitate crescuta la boli

Mecanismele efectelor stresului asupra sanataţii

Impactul stresului asupra sanatatii
Impactul stresului asupra sanatatii

Iata care sunt principalele procese fiziopatologice responsabile de impactul general negativ al stresului prelungit:

Activarea axului hipotalamo-hipofizar-adrenal

Cand creierul percepe un factor stresant, declanseaza eliberarea de hormoni specifici printre care cortizolul si adrenalina. Acestia mobilizeaza resursele organismului pentru o posibila amenintare. Insa pe termen lung, nivelul cronic crescut al acestor hormoni produce efecte negative extinse.

Tulburarea homeostaziei

Eliberarea hormonilor de stres in cantitaţi foarte mari, in mod repetat şi prelungit, dereglementeaza echilibrul tuturor sistemelor organismului. Se produce o mobilizare excesiva urmata de epuizarea treptata a resurselor, cu efecte adverse multiple.

Inflamaţia cronica de grad scazut

Stresul sustinut induce o stare persistenta de inflamatie redusa la nivelul intregului organism, prin activarea excesiva a unor molecule implicate in procesele inflamatorii. Aceasta la randul sau conduce la lezarea treptata a ţesuturilor şi declanşarea afecţiunilor descrise anterior.

Slabirea raspunsului imunitar

Pe termen lung stresul reduce numarul şi activitatea celulelor sistemului imunitar, facand organismul mai vulnerabil la acţiunea agenţilor patogeni, a virusurilor şi celulelor canceroase.

Care sunt cele mai frecvente boli asociate stresului?

Printre afecţiunile cu cea mai puternica legatura cu stresul cronic, menţionam:

  • Hipertensiune arteriala
  • Cardiopatie ischemica
  • Infarct miocardic
  • Ulcer gastroduodenal
  • Sindromul colonului iritabil
  • Astm bronşic
  • Diabet zaharat de tip 2
  • Obezitate
  • Depresie
  • Anxietate generalizata
Citeste si...
Totul te irită: ce este nevroza de ce apare și cum să lupți

Stresul este de asemenea asociat cu o progresie mai rapida a unor boli precum cancer, hepatita cronica, HIV/SIDA, lupus eritematos.

Cum putem preveni efectele negative ale stresului?

Impactul stresului asupra sanatatii
Impactul stresului asupra sanatatii

Pentru prevenirea pe termen lung a efectelor negative extinse ale stresului, cele mai importante masuri sunt:

  • Practicarea ** exerciţiilor de relaxare** – yoga, meditaţie, mindfulness, tehnici de respiraţie
  • Somn de calitate – program regulat, igiena somnului, evitarea stimulilor de seara
  • Activitate fizica regulata, de intensitate moderata
  • Alimentaţie sanatoasa, bogata in antioxidanţi
  • Organizarea eficienta a timpului – evitarea supraaglomerarii programului
  • Cultivarea relaţiilor şi activitaţilor care aduc bucurie si implinire

De asemenea, este utila optimizarea reacţiei la stresori prin tehnici precum reformularea cognitiva, meditaţia mindfulness, controlul raspunsului fiziologic.

Cum tratam afecţiunile determinate de stres?

Pentru tratarea afecţiunilor deja instalate ca urmare a stresului prelungit, abordarea terapeutica difera in funcţie de boala, gravitate şi particularitaţile pacientului. Se poate include:

Schimbarea stilului de viaţa adica renunţarea la fumat, alcool, alimentaţia nesanatoasa, sedentarism şi implementarea masurilor de relaxare şi igiena mintala.

organicsfood.ro

Consiliere psihologica şi psihoterapie pentru gestionarea stresului, anxietaţii şi depresiei asociate.

Tratament medicamentos pentru afecţiunile aparute: de exemplu pentru hipertensiune arteriala, astm bronşic, diabet zaharat, ulcere gastro-duodenale e.t.c. – in funcţie de comorbilitaţi si efecte adverse posibile.

Proceduri intervenţionale – de exemplu implant de stent/bypass coronarian la pacienţii cu afecţiuni cardiovasculare grave; implant de pacemaker pentru aritmiile ameninţatoare de viaţa.

Concluzii

In concluzie, desi rolul stresului ca mecanism adaptativ este important atunci cand amenintarile cu care ne confruntam sunt pe termen scurt, cronicizarea lui are efecte profunde negative asupra intregii stari de sanatate.

Citeste si...
5 Boli menționate pe fisa ta medicala, dar care nu există de fapt

Prin urmare, este esential sa invatam sa gestionam stresul intr-o maniera eficienta si constructiva prin mijloace precum relaxarea, exercitiul fizic si odihna corespunzatoare. O atitudine pozitiva si proactiva fata de stres poate face o mare diferenta pe termen lung in prevenirea bolilor asociate.

Ati gasit articolul util? Va rugam sa distribuiti si sa scrieti in comentarii daca mai aveti intrebari despre acest subiect!

Intrebari frecvente

Pot reduce riscul de boli de inima cauzate de stres?

Da, riscul de boli cardiovasculare cauzate de stres poate fi semnificativ redus. Cheia este combaterea activa a stresului cronic prin relaxare, somn adecvat, alimentatie echilibrata si activitate fizica. De asemenea, adoptati un stil de viata fara fumat sau alcool in exces si evitati alimentele nesanatoase care dauneaza inimii. Astfel, puteti reduce nivelul hormonilor care tensioneaza vasele de sange si muschiul cardiac.

Cat de des e indicat sa fac exercitii de relaxare pentru prevenirea stresului?

Expertii recomanda meditatia, yoga si tehnicile de respiratie zilnic timp de 20-30 de minute. Este ideal sa practicati o combinatie de relaxare activa prin miscare si relaxare pasiva prin meditatie sau mindfulness. Efectul anti-stres este maxim daca aceste activitati devin un obicei zilnic.

Cum se reflecta stresul in analizele medicale/de sange?

Stresul cronic duce la cresterea cortizolului, scaderea dopaminei si serotoninii, inflamatia organismului si cresterea markerilor stresului oxidativ. Testele specifice pot detecta: niveluri mari de cortizol, adrenalina si citokine pro-inflamatorii, scaderea numarului de limfocite si eozinofile, cresterea proteinei C-reactive.

Poate duce stresul la infertilitate sau sarcini cu risc?

Da, stresul extrem poate cauza infertilitate atat la femei cat si la barbati, prin dereglarea hormonilor sexuali si a ovulatiei. La femeile gravide, stresul cronic creste riscul de nastere prematura, avort spontan, greutate mica la nastere a copilului sau chiar deces fetal.

Citeste si...
Cum să încetinești procesul de îmbătrânire și să trăiești o viață lungă și sănătoasă

De ce unii oameni par mai rezistenti la stres decat altii?

Toleranta la stres este in mare masura genetica si depinde de particularitatile creierului fiecaruia. Totusi se poate antrena si imbunatati rezistenta la stres prin tehnicile de reducere a raspunsurilor involuntare ale organismului la factorii de stres. Astfel creierul va percepe situatiile stresante ca fiind mai putin amenintatoare.

Bibliografie Referinte:

Echipa OrganicsHealth foloseste numai surse de inalta calitate, inclusiv studii evaluate de medici sau nutritionisti, pentru a sustine informatiile din articolele noastre. Cititi procesul nostru editorial pentru a afla mai multe despre modul in care verificam informatiile si mentinem continutul nostru precis, fiabil si demn de incredere.

Nu uita!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Tinerii sunt mai vulnerabili la efectele nocive ale colesterolului ridicat si ale hipertensiunii arteriale

Hipertensiunea arterială și colesterolul ridicat cresc semnificativ riscurile de boli cardiovasculare la tineri, conform unui studiu recent. Află mai multe despre importanța controlului precoce al acestor factori de risc.

Beneficii pentru sanatate cu 30 de minute de exercitii fizice zilnic

Exerciții zilnice de 30 minute pot transforma sănătatea ta. Află cum activitatea fizică regulată îmbunătățește starea de bine și vitalitatea.

Durerea de omoplat: cauze, simptome, diagnostic, tratament si prevenire

Durerea de omoplat poate fi un semn al multor afecțiuni, de la probleme musculo-scheletale la boli grave. Aflați cum să identificați simptomele, opțiunile de diagnostic și tratamentul adecvat, și cum să preveniți reapariția durerii.

Sforaitul si apneea in somn. Apneea in somn – cat de periculoasa este aceasta afectiune si cum sa o tratam

Sforăitul poate fi semnul unei probleme grave: apneea în somn. Află cum recunoști simptomele, cauzele și impactul acesteia asupra sănătății tale.

Rinita non-alergica: tipuri, simptome, cauze si tratament

Rinita non-alergică provoacă simptome similare alergiilor fără a fi cauzată de acestea. Află mai mult despre tipurile, cauzele și tratamentele acestei afecțiuni și cum să te protejezi.

Probleme ale sanilor: de ce este periculoasa mastopatia si cum sa o detectezi la timp?

Mastopatia reprezintă modificări anormale ale sânilor, făcându-i să devină dureroși și denși. Află cum să recunoști semnele, mecanismele de dezvoltare și opțiunile de tratament pentru această afecțiune comună. Informația corectă poate asigura o detectare timpurie și prevenirea complicațiilor.

Durerea de colon: cauze, simptome, diagnostic si cele mai bune tratamente

Durerea de colon poate ascunde afecțiuni serioase. Află cum să recunoști simptomele, metodele de diagnostic și tratamentele eficiente. Citeste mai mult pentru sănătatea ta!

Antrenament cu benzi elastice de fitness acasa

Antrenamentul cu benzi elastice de fitness poate fi o metodă extraordinară de a construi forța și a tonifia corpul de acasă. Află cum să alegi banda potrivită pentru obiectivele tale și descoperă exerciții eficiente pentru a-ți maximiza rutina de antrenament.