16.9 C
București

20 De minute de exercitii fizice te pot ajuta sa iti intaresti creierul dupa o noapte de somn prost

Date:

Share post:

Un nou studiu a aratat cum afecteaza somnul, nivelul de oxigen si exercitiile fizice capacitatea noastra de a indeplini sarcini mentale.

Efectele lipsei de somn asupra capacitatii cognitive

Somnul este fundamental pentru mentinerea unui stil de viata sanatos: se recomanda ca adultii sa doarma intre sapte si noua ore pe noapte. Cu toate acestea, recentele analize de cercetare arata ca 40 % din populatia lumii nu doarme suficient.

Consecintele lipsei cronice de somn includ boli cardiovasculare, obezitate, tulburari neurodegenerative si depresie. Pe termen scurt, lipsa somnului poate reduce capacitatea cognitiva (CA), ceea ce afecteaza in mod negativ concentrarea, judecata si bunastarea emotionala.

Studiul Universitatii din Portsmouth despre exercitii fizice si functia cognitiva

Un studiu realizat de Universitatea din Portsmouth a constatat ca abilitatea cognitiva s-a imbunatatit in timpul exercitiilor fizice de intensitate moderata, indiferent de starea de somn sau de nivelul de oxigen al unei persoane.

Dr. Joe Costello, de la Școala de sport, sanatate si stiinta exercitiilor fizice (SHES) a Universitatii, comenteaza: “Știm, din cercetarile existente, ca exercitiile fizice imbunatatesc sau mentin capacitatile noastre cognitive, chiar si atunci cand nivelul de oxigen este redus. Dar acesta este primul studiu care sugereaza ca acestea imbunatatesc si CC dupa o privare completa si partiala de somn, precum si in combinatie cu hipoxia.”

“Rezultatele aduc un plus semnificativ la ceea ce stim despre relatia dintre exercitiile fizice si acesti factori de stres si contribuie la consolidarea ideii ca miscarea este un medicament pentru corp si creier.”

20 De minute de exercitii fizice te pot ajuta sa iti intaresti creierul dupa o noapte de somn prost
20 De minute de exerciții fizice te pot ajuta să îți întărești creierul după o noapte de somn prost 2

Detalii despre metodologia studiului si experimente

Studiul, publicat in revista Physiology and Behaviour, a implicat doua experimente, fiecare dintre ele implicand 12 participanti (24 in total). Primul a examinat efectele privarii partiale de somn asupra capacitatilor cognitive ale unei persoane, in timp ce al doilea a examinat efectele privarii complete de somn si ale hipoxiei. In ambele cazuri, toti participantii au prezentat o imbunatatire a functiilor cognitive dupa o plimbare cu bicicleta de 20 de minute.

Citeste si...
Durerea de ureche - cauze, simptome, tratament și prevenție

“Deoarece am analizat exercitiul fizic ca interventie pozitiva, am decis sa folosim un program de intensitate moderata, asa cum se recomanda in literatura de specialitate existenta”, a adaugat Dr. Costello.

“Daca exercitiul ar fi fost mai lung sau mai dificil, ar fi putut exacerba rezultatele negative si ar fi putut deveni un factor de stres in sine”.

Rezultatele experimentelor si concluzii

In primul experiment, oamenilor li s-a permis sa doarma doar cinci ore pe noapte timp de trei zile. In fiecare dimineata li s-au dat sapte sarcini pe care trebuiau sa le indeplineasca in timp ce se odihneau si apoi in timp ce faceau ciclism. De asemenea, li s-a cerut sa isi evalueze starea de somnolenta si dispozitia inainte de a indeplini sarcinile.

Rezultatele au aratat ca efectele a trei nopti de somn partial asupra functiei executive au fost inconsistente. In articol se afirma ca explicatia pentru acest lucru ar putea fi faptul ca unele persoane sunt mai rezistente la deficitele de somn usoare sau moderate. Cu toate acestea, indiferent de starea de somn, exercitiile fizice de intensitate moderata au imbunatatit performanta la toate sarcinile.

In cel de-al doilea experiment, participantii au petrecut intreaga noapte fara somn si apoi au fost plasati intr-un mediu hipoxic (niveluri scazute de oxigen) in laboratoarele de mediu extrem al unei universitati. In ciuda nivelului redus de oxigen, exercitiile fizice au continuat sa imbunatateasca functia cognitiva.

Autorul principal al studiului, Dr. Thomas Williams, de la Grupul de cercetare in conditii extreme al universitatii, a explicat de ce echipa de oameni de stiinta a decis sa studieze o combinatie de factori de stres pentru lucrarea lor de cercetare: “Privarea de somn este adesea observata in combinatie cu alti factori de stres. De exemplu, persoanele care calatoresc la altitudini mari au, de asemenea, tulburari de somn.

Citeste si...
Ce este limfomul. Ghid complet despre diagnosticarea și tratamentul acestei tumori letale

Una dintre ipotezele potentiale pentru care exercitiile fizice imbunatatesc functia cognitiva este legata de cresterea fluxului sanguin cerebral si a oxigenarii, dar rezultatele noastre arata ca, chiar si atunci cand exercitiile fizice sunt efectuate intr-un mediu cu niveluri scazute de oxigen, participantii pot avea in continuare performante mai bune la sarcinile cognitive decat in repaus in aceleasi conditii.”

organicsfood.ro

In articol se afirma ca explicatia pentru care CC se imbunatateste in timpul exercitiilor fizice (chiar si atunci cand o persoana este privata de somn si are niveluri scazute de oxigen) ar putea fi schimbarile in cantitatea de hormoni care regleaza functia cerebrala, precum si o serie de factori psihofiziologici, inclusiv fluxul sanguin cerebral, excitarea si motivatia.

Acest lucru sugereaza ca abilitatea cognitiva nu depinde exclusiv de regiunea cortexului prefrontal (PFC) din creier, in ciuda faptului ca aceasta joaca un rol important in indeplinirea sarcinilor.

“PFC este foarte sensibil la mediul sau neurochimic si foarte susceptibil la stres”, a explicat coautorul studiului, Juan Ignacio Badariotti, de la Departamentul de Psihologie. “Ne regleaza gandurile, actiunile si emotiile si este considerata principala parte a creierului asociata cu functiile executive. Dar rezultatele noastre arata ca mecanismele care stau la baza CS nu pot fi izolate de aceasta zona si, in schimb, trebuie sa o consideram ca fiind produsul unei serii de procese coordonate, distribuite pe scara larga in diferite zone corticale si subcorticale.”

Articolul recomanda ca sunt necesare cercetari suplimentare pentru a afla ce mecanisme neurobiologice stau la baza procesului functiei cognitive. Aceasta descoperire va veni in sprijinul tuturor celor care se confrunta cu tulburari de somn sau cu lipsa de oxigen, inclusiv alpinistilor si schiorilor, precum si parintilor de copii mici si lucratorilor in schimburi.

Citeste si...
Umflarea mâinilor în sarcină: De ce se întâmplă și cum să previi?

Autorii recunosc, de asemenea, ca in acest studiu au fost inclusi doar tineri adulti sanatosi, iar mai multe persoane au fost excluse din studiu din cauza aparitiei efectelor secundare. Ei spera sa efectueze cercetari suplimentare privind relatia dintre CW si factorii de stres cu o gama mai larga de participanti.

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Ce cauzeaza constipatia si cum o prevenim?

Constipația te chinuie? În acest articol găsești sfaturi practice despre cum poți preveni și trata eficient această problemă prin schimbări simple ale dietei și stilului de viață. Valoroase informații despre cauzele constipației și modalitățile de menținere a unei bune funcționări digestive.

Kinetoterapie impotriva obezitatii si excesului de greutate

Kinetoterapia transformă lupta împotriva obezității într-o călătorie plăcută și eficientă. Descoperă cum această metodă te poate ajuta să pierzi kilograme și să alini durerile articulare.

Menopauza: cum se schimba ciclul menstrual si ce probleme de sanatate aduce

Menopauza aduce schimbări semnificative în corpul unei femei, de la modificările ciclului menstrual la fluctuații emoționale intense. Învață despre semnele, simptomele și modul în care poți gestiona această perioadă cu ajutorul și sfaturile unui ginecolog. Partajează informații valoroase cu cei dragi pentru a înțelege și a naviga mai ușor prin această etapă.

Uscaciunea vaginala: 6 vitamine pentru a mentine vaginul lubrifiat si sanatos

Uscăciunea vaginală este o problemă comună cu care se confruntă multe femei, în special în perioada menopauzei. Aceasta...

De ce iti amortesc mainile sau picioarele: ce ar trebui sa faci?

Dacă simți amorțeală sau furnicături în mâini, picioare sau față, poate fi un semn al unor afecțiuni precum osteocondroza, sindromul carpian, herpes zoster sau chiar migrenă. Află care sunt cele mai frecvente cauze ale amorțelii membrelor, cum să recunoști simptomele periculoase ce necesită atenție medicală urgentă și ce tratamente pot ajuta.

Migrena silentioasa. Poti avea migrena chiar daca nu te doare capul?

Vrei să afli dacă poți avea migrenă chiar dacă nu te doare capul? Citește articolul nostru și află ce este migrena silențioasă, ce simptome are și cum se tratează.

Cum sa eliminati alunitele rosii

Dacă aveți alunițe roșii, nu vă faceți griji. Din fericire, acestea nu prezintă niciun risc pentru sănătate. Cu...

Consumul de nuci poate creste fertilitatea la barbati, arata un studiu 24 noiembrie

Consumul de nuci poate îmbunătăți fertilitatea masculină, arată un studiu recent de la Universitatea Monash. Descoperă cum două porții de nuci pe zi pot avea un impact semnificativ asupra calității spermei și explorează implicațiile pentru sănătatea reproductivă.