18.5 C
București

Beneficiile si riscurile consumului de nucsoara

Date:

Share post:

Nucsoara este un condiment foarte popular in bucataria romaneasca, fiind folosita atat in preparate dulci, cat si in cele sarate. Este apreciata pentru aroma si gustul sau caracteristic. Cu toate acestea, nucsoara nu este doar un simplu ingredient culinar.

Are si numeroase beneficii demonstrate pentru sanatate, dar si unele riscuri la care trebuie sa fim atenti. In acest ghid vom explora pe larg care sunt avantajele si dezavantajele consumului de nucsoara. Vom analiza cum trebuie aleasa, pastrata si folosita nucsoara pentru a profita la maximum de proprietatile sale, evitand in acelasi timp orice efecte negative.

Continutul caloric si valoarea nutritiva a nucsoarei

Continut caloric la 100 g – 525 kcal;

In 100 g:

  • proteine ​​- 5,84 g;
  • grasime – 36,31 g;
  • carbohidrati – 49,29 g.

Nucsoara este bogata in numeroase substante benefice pentru organism. Printre componentele sale principale se numara:

  • Uleiuri esentiale – dintre care cel mai important este eugenolul, care ii confera nucsoarei aroma si gustul caracteristic. Are proprietati antiinflamatoare si antioxidante.
  • Fibre – ajuta la reglarea tranzitului intestinal.
  • Polifenoli – puternici antioxidanti ce protejeaza celulele de stresul oxidativ.
  • Acid clorogenic – antioxidant ce reduce inflamatia.
  • Vitaminele A, C si complexa B – sustin functionarea optima a organismului.
  • Minerale – fier, magneziu, potasiu, calciu, zinc etc.

Nucsoara are un continut ridicat de grasimi, in special acizi grasi mononesaturati si polinesaturati, care sustin sanatatea inimii. Fiind bogata in fibre si continand foarte putini carbohidrati, nucsoara are un indice glicemic scazut.

Beneficiile si riscurile consumului de nucsoara
Beneficiile și riscurile consumului de nucșoară 3

Beneficiile consumului de nucsoara

Consumul regulat de nucsoara intr-o cantitate moderata poate avea numeroase beneficii pentru sanatate, datorita compusilor bioactivi pe care ii contine. Iata care sunt cele mai importante avantaje dovedite stiintific:

1. Imbunatateste sanatatea sistemului digestiv

Nucsoara contine cantitati generoase de fibre solubile. Acestea cresc volumul si consistenta continutului intestinal, imbunatatind tranzitul. Fibrele hranesc si flora intestinala sanatoasa.

Citeste si...
Top 5 beneficii ale curcumei pentru organism

Studiile arata ca nucsoara reduce simptomele sindromului intestinului iritabil, ameliorand balonarea, crampele abdominale si diareea. De asemenea, poate trata indigestia si flatulenta.

2. Regleaza nivelul glicemiei si previne diabetul

Datorita indicele mic glicemic, nucsoara ajuta la stabilizarea nivelului glicemiei dupa mese. Reduce absorbtia carbohidratilor in sange, prevenind hiperglicemia.

Cercetarile evidentiaza ca nucsoara imbunatateste sensibilitatea la insulina si previne rezistenta la insulina, protejand impotriva diabetului de tip 2. De asemenea, poate reduce complicatiile diabetului precum afectarea renala sau neuropatia.

3. Reduce colesterolul rau LDL

Nucsoara are efect hipocolesterolemiant si hipolipemiant. Reduce nivelul “colesterolului rau” LDL, trigliceridelor si lipidelor totale din sange. In acelasi timp, creste colesterolul bun HDL.

Prin urmare, consumul de nucsoara protejeaza sanatatea cardiovasculara, reducand riscul de boli de inima, accident vascular cerebral, ateroscleroza etc.

4. Are efect antiinflamator puternic

Eugenolul si alti compusi din nucsoara au un puternic efect antiinflamator. Pot reduce inflamatia cronica de la nivelul intregului organism, implicata in multe afectiuni cronice.

organicsfood.ro

Studiile clinice evidentiaza beneficiile nucsoarei in reducerea durerilor articulare si ameliorarea simptomelor artritei, datorita proprietatilor sale antiinflamatoare.

5. Creste imunitatea

Nucsoara fortifica sistemul imunitar, avand efect antimicrobian si antioxidant. Oilor volatile din nucsoara li s-a demonstrat activitatea impotriva bacteriilor, ciupercilor si virusurilor, inclusiv gripa.

Vitaminele si mineralele din nucsoara stimuleaza si ele imunitatea. Un sistem imunitar puternic ne protejeaza de infectii si boli.

6. Calmeaza durerile menstruale

Datorita proprietatilor sale antiinflamatoare si antispastice, nucsoara amelioreaza durerile menstruale si crampele uterine. De asemenea, reduce sangerarea abundenta in timpul menstruatiei.

Se recomanda consumul regulat de nucsoara pentru a preveni si reduce discomfortul menstrual. Efectul este similar cu cel al medicamentelor antiinflamatoare nesteroidiene.

7. Imbunatateste sanatatea orala

Uleiul esential de nucsoara are capacitatea de a ucide bacteriile responsabile de cariile dentare si afectiunile gingiilor, inclusiv Streptococcus mutans si Lactobacillus.

Citeste si...
6 vitamine esențiale pentru femeile de peste 50 de ani: Secretele unei vieți sănătoase și frumoase

Prin reducerea placii bacteriene, nucsoara protejeaza dintii de carii, reduce inflamatia gingiilor si previne afte bucale, candidoza orala etc.

8. Reduce oboseala cronica

Nucsoara creste nivelul de energie si reduce oboseala. Contine magneziu si fier, minerale ce combate epuizarea. De asemenea, sustine functia tiroidiana, implicata in metabolismul energetic.

Studiile arata ca nucsoara amelioreaza semnificativ oboseala cronica, sindromul picioarelor nelinistite si alte tulburari asociate cu oboseala excesiva.

9. Imbunatateste performanta cognitiva

Prin efectele sale antioxidante si antiinflamatoare, nucsoara protejeaza creierul de degenerescenta si declin cognitiv. Reduce stresul oxidativ care produce leziuni cerebrale.

Cercetarile evidentiaza ca nucsoara imbunatateste functiile cognitive precum memoria, atentia, concentrarea si viteza de procesare. Poate preveni Alzheimer, dementa si alte boli neurodegenerative.

10. Amelioreaza depresia

Compusii din nucsoara cresc nivelul neurotransmitatorilor implicati in reglarea dispozitiei, in special serotonina si dopamina. Au si efect antiinflamator la nivelul creierului.

Studiile confirma ca administrarea de nucsoara amelioreaza semnificativ simptomele depresive. Poate fi un adjuvant natural in tratarea depresiei, anxietatii si tulburarilor de dispozitie.

Alte beneficii

Printre alte posibile beneficii ale consumului regulat de nucsoara se numara:

  • Previne formarea cheagurilor de sange si trombozelor
  • Reduce tensiunea arteriala ridicata
  • Amelioreaza simptomele sindromului metabolic
  • Regleaza ciclul menstrual si reduce sindromul premenstrual
  • Creste fertilitatea atat la femei, cat si la barbati
  • Stimuleaza circulatia periferica
  • Reduce durerile de cap si migrenele
  • Imbunatateste calitatea somnului
  • Accelereaza metabolismul si sustine pierderea in greutate
  • Amelioreaza simptomele artritei si artrozei
  • Intareste oasele prin aportul de magneziu si mangan

Beneficii cosmetice

Pe langa beneficiile pentru sanatate, nucsoara are si utilizari cosmetice datorita proprietatilor sale antioxidant si anti-imbatranire:

  • Reduce ridurile si semnele de imbatranire ale pielii
  • Uniformizeaza tenul si il lumineaza
  • hidrateaza intens pielea uscata
  • Calmeaza iritatiile si inflamatiile pielii
  • Vindeca leziunile acneice
  • Diminueaza petele pigmentare
  • Stimuleaza regenerarea celulara si colagenul
  • Hraneste si revitalizeaza parul
Citeste si...
10 Beneficii Uimitoare ale Consumului de Ardei Iute pentru Sănătate

Riscuri si efecte adverse ale nucsoarei

Beneficiile si riscurile consumului de nucsoara
Beneficiile și riscurile consumului de nucșoară 4

Desi are multe beneficii dovedite, nucsoara trebuie consumata cu prudenta si in cantitati moderate, deoarece poate avea si unele efecte secundare neplacute daca este folosita in exces:

1. Intoxicatie

Nucsoara contine miristicina, o substanta cu proprietati halucinogene. Consumul unei singure doze mari (peste 10 grame) poate provoca ameteli, confuzie mentala, anxietate acuta, palpitatii, vedere incetosata.

Dozele foarte mari pot duce la pierderea cunostintei, stop respirator sau chiar deces. Copiii sunt mai sensibili la efectele toxice ale nucsoarei.

2. Probleme gastrointestinale

Cantitatile mari de nucsoara pot irita mucoasa stomacala si provoca indigestie, balonare, greata, varsaturi, diaree. Efectul laxativ excesiv poate duce la deshidratare.

De asemenea, pot aparea crampe abdominale si dureri in partea dreapta, unde se afla colecistul. Nucsoara poate induce contractii ale acestuia ducand la colici biliare.

3. Interactiuni cu medicamente

Nucsoara poate interactiona cu unele medicamente cum ar fi cele pentru diabet, anticoagulante precum warfarina sau medicamente metabolizate de ficat.

Aceste interactiuni pot altera efectul medicamentelor respective, amplificandu-l sau diminuandu-l in mod periculos. De aceea, consumul de nucsoara trebuie limitat daca urmati un tratament medicamentos.

4. Reactii alergice

Unele persoane pot dezvolta alergii la substantele din nucsoara, in special la eugenol. Printre simptome se numara eruptii cutanate, mancarimi, urticarie, edem facial.

In cazuri severe poate aparea soc anafilactic, o reactie alergica periculoasa care necesita tratament de urgenta. Persoanele cu alergii cunoscute trebuie sa evite nucsoara.

5. Riscuri pentru femeile gravide

Nucsoara nu este recomandata femeilor insarcinate sau care alapteaza, deoarece contine unele substante ce pot traversa bariera placentara.

Safrolul din nucsoara poate afecta dezvoltarea fatului sau provoca contractii uterine. De asemenea, taie productia de lapte.

Cum sa alegi si sa pastrezi corect nucsoara

Pentru a beneficia din plin de proprietatile nucsoarei si pentru a evita orice riscuri, trebuie sa stii cum sa o alegi si sa o pastrezi corect:

  • Alege nucsoara intreaga, nu macinata. Are mai multa aroma si principii active.
  • Pastreaza nucsoara departe de lumina, aer si umiditate excesiva pentru a-i mentine prospetimea.
  • Verifica regular data de expirare si arunca nucsoara veche sau mucegaita.
  • Cumpara nucsoara intreaga si macina-o acasa, in cantitati mici, pe masura ce ai nevoie. Aromaticitatea scade odata macinata.
  • Alege nucsoara de calitate superioara, de la producatori consacrati, nu sortimente ieftine de calitate indoielnica.
Citeste si...
Cele Mai Bune Fructe pentru Diabetici - Ghid Nutrițional

Cum se foloseste nucsoara

Pentru a profita de beneficiile nucsoarei fara riscuri, este important sa stii si cum sa o folosesti corect:

  • Consuma zilnic maximum 1/4 lingurita, respectiv 1 lingurita pe saptamana. Cantitatile mari sunt periculoase.
  • Adaug-o spre finalul prepararii mancarurilor, la temperaturi mici, pentru a-i pastra proprietatile.
  • Nu depasi 1-2 grame pe portie in preparatele dulci sau bauturi pentru a evita efectul laxativ.
  • Persoanele cu afectiuni gastrointestinale sau cu sensibilitate crescuta ar trebui sa o consume gradual.
  • Femeile gravide sau care alapteaza trebuie sa se abtina de la nucsoara, la recomandarea medicului.
  • Cei ce iau medicamente sau au boli cronice trebuie sa consulte un medic inainte de a folosi nucsoara.
  • Opreste folosirea daca apar reactii adverse si semnaleaza medicului.

Concluzie

Nucsoara este un condiment nu doar delicios, ci si foarte sanatos, cu numeroase beneficii dovedite stiintific. Totusi, pentru a profita la maxim de proprietatile sale valoroase si a evita orice efecte secundare, trebuie sa stii cum sa o alegi, sa o pastrezi si sa o folosesti corect.

Respectand indicatiile din acest ghid, poti integra nucsoara in alimentatia zilnica si in preparatele tale favorite, bucurandu-te de un plus de sanatate cu fiecare portie!

Urmareste-ne si pe retelele de socializare pentru mai multe sfaturi despre un stil de viata sanatos. Ai intrebari sau sugestii? Scrie-ne in comentarii!

Linkuri web care vorbesc despre beneficiile si riscurile consumului de nucsoara:

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

5 Motive pentru a manca zmeura mai des

Lasă-te surprins de puterea naturii! Descoperă acum cele 5 beneficii esențiale ale zmeurei și transformă-ți dieta într-o sursă de sănătate și vitalitate!

Mersul descult: de ce este benefic?

Mersul desculț oferă nenumărate beneficii, de la întărirea mușchilor picioarelor până la conectarea cu energiile pământului. Află cum îți poate îmbunătăți sănătatea, starea de bine și cum te poate reconecta cu natura. Un secret vechi dezvăluit pentru o viață armonioasă.

Vitamina din cereale care iti poate da dementa! Și excesul, si deficitul te imbolnavesc

Un singur bol de cereale pe zi poate crește riscul de demență, arată un studiu care demonstrează legătura dintre vitamina B1 (tiamina) și declinul cognitiv. Consumul în exces sau deficitul de tiamină favorizează instalarea bolii Alzheimer.

Beneficiile grapefruit-ului pentru slabit si sanatatea pielii

Grapefruitul oferă beneficii remarcabile pentru slăbire și îmbunătățirea sănătății pielii. Explorează cum acest fruct citric ajută la reducerea greutății și promovează o piele sănătoasă, citind articolul nostru detaliat.

Totul despre acidul gras omega-3 DHA: beneficii uimitoare si riscuri de care trebuie sa stii

Știai că în corpul tău există un acid gras special, esențial pentru sănătatea creierului și a inimii? Vorbim...

De ce sunt ineficiente bauturile reci in timpul verii?

Băuturile reci pot părea o soluție ideală pentru căldura verii, dar efectele lor asupra corpului tău ar putea fi surprinzătoare. Află cum funcționează organismul tău în fața caniculei și ce alternative sănătoase există pentru hidratare.

Merele rosii sau verzi – care sunt de fapt mai sanatoase?

Merele roșii sau verzi - care sunt mai sănătoase? Explorăm beneficiile culorilor și importanța alegerii mere locale pentru o sănătate optimă. Ideale pentru cei care vor să facă cele mai bune alegeri alimentare.

Beneficiile colagenului hidrolizat pentru piele, oase si articulatii

Beneficiile colagenului hidrolizat se extind dincolo de estetică, susținând sănătatea pielii, oaselor și articulațiilor. Află cum te poate ajuta acest supliment să îți menții frumusețea și sănătatea în mod natural.