18.5 C
București

Suplimentele pentru creier: cum le alegi, avantajele si riscurile asociate

Date:

Share post:

Sanatatea creierului si functiile sale cognitive sunt esentiale pentru o viata fericita si productiva. Din pacate, odata cu inaintarea in varsta, declinul cognitiv este inevitabil pentru majoritatea oamenilor. Pierderea memoriei, scaderea capacitatii de concentrare si lentoarea gandirii pot avea un impact major asupra calitatii vietii. De aceea, sustinerea sanatatii creierului este atat de importanta.

In ultimii ani, suplimentele alimentare pentru creier au devenit extrem de populare, promitand imbunatatirea functiilor cognitive, memoriei si concentrarii. Dar cat de eficiente sunt ele cu adevarat? Care sunt beneficiile si riscurile? Iata ce trebuie sa stii despre suplimentele pentru creier.

Ce sunt suplimentele pentru creier si cum functioneaza

Suplimentele pentru creier sunt preparate sub forma de capsule, comprimate sau pulberi care contin diferite vitamine, minerale, antioxidanti, aminoacizi, extracte din plante si alti nutrienti. Producatorii sustin ca acesti nutrienti pot imbunatati functiile creierului, precum memoria, concentrarea, claritatea mentala si timpul de reactie.

Mecanismul de actiune difera in functie de ingredientele active din compozitia suplimentelor:

  • Antioxidantii lupta impotriva radicalilor liberi, protejand neuronii de stresul oxidativ care duce la imbatranirea prematura a creierului
  • Acizii grasi omega-3 sustin integritatea membranelor celulare ale neuronilor si favorizeaza transmiterea semnalelor intre celulele nervoase
  • Extractele din plante precum ginkgo biloba sau ginseng contin compusi activi ce stimuleaza circulatia sangvina la nivelul creierului, aducand mai mult oxigen si glucoza in tesutul cerebral
  • Colina si vitaminele din grupul B sunt esentiale in sinteza neurotransmitatorilor si regenerarea celulelor nervoase

Eficacitatea suplimentelor pentru creier depinde atat de calitatea si dozele ingredientelor active, cat si de modul in care organismul fiecarei persoane absoarbe si utilizeaza acesti nutrienti. Rezultatele pot varia de la individ la individ.

Care sunt cele mai studiate suplimente pentru creier

Suplimentele pentru creier: cum le alegi, avantajele si riscurile asociate
Suplimentele pentru creier: cum le alegi, avantajele și riscurile asociate 3

Cercetarile stiintifice asupra ingredientelor active din suplimentele pentru creier se concentreaza cu precadere pe trei categorii principale de nutrienti:

Citeste si...
Merele roșii sau verzi - care sunt de fapt mai sănătoase?

Acizii grasi omega-3

Acizii grasi omega-3 precum EPA si DHA reduc inflamatia cronica din creier asociata cu declinul cognitiv. Studii pe termen lung sugereaza ca persoanele cu un aport generos de omega-3 din peste sau din suplimente isi pot pastra functiile mintale intacte mai mult timp. Totusi, rezultatele referitoare la prevenirea sau tratamentul dementei sunt contradictorii.

Potrivit unui studiu recent, suplimentarea cu omega-3 ar putea incetini declinul cognitiv usor la pacientii cu Alzheimer intr-un stadiu incipient sau moderat de evolutie a bolii. Sunt necesare insa studii pe termen lung pentru a confirma acest lucru.

Suplimentele cu antioxidanti

Antioxidantii precum vitamina C, E, seleniumul, cartoful acerola si extractul de ceai verde protejeaza creierul de radicalii liberi si de stresul oxidativ – principalii declansatori ai deteriorarii neuronale.

Un studiu pe soareci publicat in 2022 demonstreaza ca suplimentarea pe termen lung cu antioxidanti in concentratii optime ajuta la mentinerea plasticitatii si functiilor cognitive la batranete. Totusi, cercetarile pe oameni sunt insuficiente pentru a trage concluzii certe.

Vitaminele din complexul B

Vitaminele B9, B6 si B12 joaca un rol esential in producerea neurotransmitatorilor din creier precum dopamina si serotonina. Lipsa acestor vitamine creste riscul de depresie, dementa si accident vascular cerebral.

Datele epidemiologice sugereaza ca un status adecvat de vitamine B in sange protejeaza impotriva declinului cognitiv accelerat. Cu toate acestea, putine studii clinice au testat efectul real al suplimentelor cu vitamine B asupra functiilor cognitive la adulti sanatosi.

Cand anume trebuie luate suplimentele pentru creier

Suplimentele pentru creier: cum le alegi, avantajele si riscurile asociate
Suplimentele pentru creier: cum le alegi, avantajele și riscurile asociate 4

Momentul optim de administrare a suplimentelor pentru creier depinde de tipul si de ingredientele active ale preparatului. Iata cateva reguli generale:

  • Suplimentele pe baza de vitamine si minerale e bine sa fie luate dimineata, la micul dejun, pentru a favoriza absorbtia.
  • Extractele din plante stimulatoare precum ginseng, ginkgo sau rhodiola se administreaza de regula dimineata. Acestea pot cauza insomnie daca sunt luate seara.
  • Suplimentele cu efect calmant si relaxant, cum ar fi magneziul sau aminoacidul GABA, se iau preferabil seara, la cina. Acestea favorizeaza un somn odihnitor.
  • Acizii grasi omega-3 si majoritatea antioxidantelor pot fi luati oricand in timpul zilei, la orice masa principala, deoarece nu au efecte stimulatoare sau sedative semnificative.
Citeste si...
Cele mai bune legume congelate pentru sănătatea intestinală, conform unui gastroenterolog

Este de preferat ca suplimentele pentru creier sa fie inghitite intregi, cu un pahar mare cu apa, pentru o mai buna absorbtie gastro-intestinala. Mestecarea comprimatelor sau deschiderea capsulelor afecteaza biodisponibilitatea unor ingrediente.

organicsfood.ro

Respectati intocmai instructiunile de pe eticheta si nu depasiti dozele zilnice recomandate de producator.

Reglementarile EMA cu privire la suplimentele pentru creier

Agentia Europeana pentru Medicamente (European Medicines Agency – EMA) nu reglementeaza strict suplimentele alimentare asa cum face in cazul medicamentelor, motiv pentru care multe produse promit mai mult decat pot sustine stiintific.

EMA controleaza suplimentele alimentare doar din punctul de vedere al sigurantei. Daca un produs se dovedeste periculos, este retras de pe piata. De asemenea, EMA sanctioneaza suplimentele care afiseaza pe eticheta sau in reclama afirmatii medicale false, neverificate sau exagerate.

Cu toate acestea, producatorii nu sunt obligati sa dovedeasca eficacitatea suplimentelor lor printr-un studiu stiintific solid, ci doar sa nu incalce regulile generale de etichetare si promovare.

Prin urmare, atunci cand cumparati suplimente pentru creier trebuie sa acordati o atentie sporita promisiunilor de pe ambalaj si sa le verificati cu medicul dumneavoastra curant, pentru a evita deceptiile.

Cum alegi un supliment pentru creier pe care te poti baza

Pentru a gasi un supliment pentru creier care chiar functioneaza si este sigur, tineti cont de aceste sfaturi:

  • Cititi cu atentie eticheta, lista completa de ingrediente si dozele zilnice recomandate. Un produs serios specifica clar toate componentele.
  • Verificati daca are studii stiintifice solide care sa confirme beneficiile promovate pe ambalaj. Multe suplimente exceleaza doar la marketing, nu si la capitolul eficienta reala.
  • Nu cumparati produse “minune” care promit efecte uluitoare peste noapte sau afirma ca pot vindeca boli precum Alzheimerul sau Parkinson. Sunt promisiuni false, interzise de lege.
  • Evitati suplimentele cu ingrediente controversate, interzise in anumite tari din cauza potentialelor efecte adverse majore (ex: picamilon, vinpocetina, gerovital etc).
  • Discutati orice supliment nou pentru creier cu medicul dumneavoastra de familie, mai ales daca urmati si alte tratamente. Interactiunile medicamentoase pot fi periculoase.

Urmand aceste recomandari, veti gasi mult mai usor suplimentele ideale pentru memorie, concentrare sau alte beneficii cognitive, adaptate nevoilor dumneavoastra si compatibile cu starea de sanatate generala. Testati-le minimum 3 luni pentru a observa rezultate consistente.

Citeste si...
Salaul: Beneficii pentru sanatate, cum il recunosti si cum il gatesti

Siguranta suplimentelor pentru creier – riscuri de luat in calcul

Desi ingredientele din suplimentele pentru creier sunt in mare parte nutrienti naturali, exista anumite riscuri la care trebuie sa fiti atenti:

  • Supradozajul poate cauza reactii adverse severe. Respectati intocmai dozele recomandate zilnic de producator.
  • Interactiunile cu alte medicamente pot amplifica sau diminua efectul acestora. De aceea, suplimentele trebuie luate doar cu acordul medicului curant.
  • Hipersensibilitatea sau alergiile la anumite componente ale suplimentelor pentru creier sunt destul de frecvente. Simptomele includ eritem, mancarimi, urticarie, dificultati de respiratie etc.
  • Contaminarea cu metale grele, pesticide sau alte substante toxice in timpul fabricatiei este o problema des intalnita in cazul suplimentelor produse in conditii precare, mai ales in Asia.
  • Efecte adverse pe termen lung, insuficient studiate. De ex., suplimentarea excesiva si indelungata cu vitamina E creste riscul de accident vascular cerebral hemoragic.

Prin urmare, discutati intotdeauna cu medicul dumneavoastra curant inainte de a incepe administrarea oricarui supliment nou pentru creier.

Avantajele si dezavantajele suplimentelor pentru creier

Ca orice terapie complementara, suplimentele pentru creier prezinta atat beneficii, cat si limitari:

Avantaje:

  • Ingrediente naturale, de obicei bine tolerate
  • Usor de procurat, fara prescriptie medicala
  • Preturi accesibile majoritatii consumatorilor
  • Pot contribui la prevenirea declinului cognitiv
  • Imbunatatesc modest functiile cognitive la unele persoane
  • Se pot asocia cu medicamente alopate pentru un efect sinergic

Dezavantaje:

  • Eficacitate nesigura, variabila de la persoana la persoana
  • Dovezi stiintifice inconsistente pentru majoritatea ingredientelor
  • Potentiale interactiuni medicamentoase si reactii adverse
  • Fabricatie si ingrediente adesea necontrolate riguros
  • Risc de hipersensibilitati, alergii si supradozaj
  • Pretentii publicitare adesea exagerate sau false

Ca o concluzie, suplimentele cognitive pot ajuta la sustinerea sanatatii creierului, insa nu garanteaza imbunatatiri spectaculoase ale functiilor intelectuale. Discutati optiunile disponibile cu medicul dumneavoastra si testati personal efectul, pentru 3-6 luni consecutive.

Cand trebuie consultat neaparat un medic neurolog

Daca observati declinul alarmant al memoriei, capacitatilor intelectuale si de intelegere, este imperios necesar sa discutati problemele cu un medic specialist, deoarece pot fi semne timpurii de dementa sau boala Alzheimer.

Iata principalele simptome care impun consult neurologic urgent:

  • Uitarea frecventa a unor informatii esentiale (chei, carduri, nume de persoane apropiate)
  • Pierderea orientarii spatio-temporale (ratacire prin locuri cunoscute, confuzie in privinta datei si anotimpului etc.)
  • Dificultati crescande in gasirea cuvintelor adecvate si intelegerea limbajului scris/vorbit
  • Incapacitatea de a efectua sarcini obisnuite precum prepararea unei mese, calcularea restului etc.
  • Luarea de decizii financiare impulsive, inadecvate, riscante
  • Modificari bruste de personalitate, dispozitie si comportament
Citeste si...
Cele mai bune 12 alimente vegetale pentru energie susținută și sănătate optimă

Concluzie

Alegerea suplimentului potrivit pentru sustinerea cognitiva poate parea intimidanta, cu atatea marci pe piata care promit minuni. Important este sa verificati intotdeauna lista de ingrediente, sa cititi studiile disponibile si sa discutati optiunile cu medicul inainte de a cumpara orice produs.

Incepeti cu suplimente simple, pe baza de vitamine (B complex in primul rand), minerale sau acizi grasi esentiali. Testati-le minimum 3 luni si notati-va evolutia. Daca nu simtiti nicio imbunatatire, incercati altceva.

Nu va lasati pacaliti de promisiunile exagerate de pe ambalaj si nu combinati suplimente intre ele sau cu medicamente fara acordul medicului. Siguranta este cea mai importanta.

Asadar, investiti in sanatatea creierului cu incredere, rabdare si discernamant. Cu putin efort din partea dumneavoastra si cu ajutorul specialistilor in medicina, puteti gasi suplimentul care chiar va poate ajuta sa va pastrati mintea limpede si functiile cognitive intacte multi, multi ani de-acum incolo.

Referinte:

Echipa OrganicsHealth foloseste numai surse de inalta calitate, inclusiv studii evaluate de medici sau nutritionisti, pentru a sustine informatiile din articolele noastre. Cititi procesul nostru editorial pentru a afla mai multe despre modul in care verificam informatiile si mentinem continutul nostru precis, fiabil si demn de incredere.

Nu uita!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Proteine pe baza de plante: Beneficii, cele mai bune si cele mai slabe

Proteine pe bază de plante: explorează beneficiile, cele mai bune surse de proteine vegetale și cum să le integrezi în dieta ta. Află cum acestea îmbunătățesc sănătatea și mediul.

Beneficiile uimitoare al uleiului de rechin: Adevar sau mit?

Uleiul de ficat de rechin câștigă teren ca supliment alimentar popular. Bogat în vitamina A, squalene și alchilglicerină, acest ulei oferă beneficii pentru sistemul imunitar, luptă împotriva cancerului și mai mult. Un must-read pentru cei interesați de sănătate și wellness.

Mancati vinete cat timp sunt in sezon. Sunt o sursa de vitamine valoroase

Vinetele, deseori comparate cu dovleceii, ascund beneficii remarcabile pentru sănătate, de la îmbunătățirea digestiei la prevenirea bolilor. Cu un conținut bogat în vitamine și antioxidanți, acestea sunt un must-have în dieta ta. Descoperă cum să le folosești în mâncăruri și ce precauții să ai în vedere.

Uleiuri esentiale pentru tratarea infectiilor urechii

Uleiurile esențiale pot fi adevăratele eroi în lupta împotriva infecțiilor urechii. De la uleiul de ceai de copac la cel de usturoi, aici sunt cele mai bune opțiuni pentru durerile de ureche.

Uleiuri esentiale pentru combaterea celulitei si imbunatatirea aspectului pielii

Uleiuri Esențiale pentru Celulită: Descoperiți cum uleiurile naturale pot ameliora aspectul celulitei și îmbunătăți sănătatea pielii. Explorați acum metodele eficiente și sigure!

Combaterea sangerarii gingiilor: 5 remedii naturale dovedite

Află cum să combați sângerarea gingiilor cu 5 soluții naturale. Bicarbonatul de sodiu, menta, și ghimbirul sunt doar câteva dintre remediile care te pot ajuta să menții o igienă orală sănătoasă și să tratezi problemele gingivale în mod natural.

Cum sa intaresti imunitatea fara medicamente: 7 Strategii Eficiente

Cum să îți consolidezi sistemul imunitar prin metode simple, fără medicamente? Află cele 7 sfaturi oferite de un imunolog pentru a combate infecțiile și a te menține sănătos, punând accent pe alimentație și stres. Îmbunătățește-ți sănătatea imunitară natural!

Faina de cocos: Beneficii, utilizari si reguli de consum pentru o alimentatie sanatoasa

Într-o lume în care tot mai multe persoane caută alternative sănătoase la ingredientele tradiționale, faina de cocos își...