24.6 C
București

Cum ne protejeaza antioxidantii de batranetea timpurie

Date:

Share post:

Din pacate, toata lumea imbatraneste, dar pentru unii acest proces are loc mai repede, iar pentru altii mai incet. Pentru a mentine organismul in stare buna pentru o perioada lunga de timp, se folosesc diverse suplimente alimentare, creme si, din ce in ce mai des, interventii chirurgicale. Cu toate acestea, trebuie sa realizam ca alimentatia este cea care are o influenta esentiala asupra aspectului si starii organismului si, in acelasi timp, asupra ritmului schimbarilor care apar in acesta odata cu varsta. Ceea ce mancam determina modul in care aratam.

Ce influenteaza rata de imbatranire a organismului si cum poate fi incetinit acest proces?

Imbatranirea organismului este un proces fiziologic care are loc odata cu varsta, constand intr-o scadere a activitatii biologice a organismului, care se manifesta printr-o diminuare a capacitatii de regenerare si de adaptare. Acest lucru se datoreaza stresului oxidativ.

Odata cu reducerea incompleta a oxigenului in organism, se formeaza radicalii liberi, care sunt grupuri de atomi caracterizate printr-o activitate chimica ridicata. Acestia se pot forma sub influenta diferitilor factori, cum ar fi stresul, alcoolul, nicotina, poluantii din mediul inconjurator (oxidul nitric, ozonul, radiatiile ionizante, UV, dioxidul de sulf). Radicalii liberi se formeaza, de asemenea, in timpul prelucrarii alimentelor, adica in timpul prajirii, afumarii sau fierberii grasimilor.

Cum ne protejeaza antioxidantii de batranetea timpurie
Cum ne protejează antioxidanții de bătrânețea timpurie 6

Actiunea radicalilor liberi

In celulele organismului, radicalii liberi provoaca oxidarea si perturbarea structurii moleculelor de lipide, carbohidrati, proteine si acizi nucleici, ceea ce duce la distrugerea acestora. Acizii grasi nesaturati care alcatuiesc membranele celulare sunt deosebit de sensibili la radicalii liberi. Daca sunt deteriorate, permeabilitatea, integritatea si fluiditatea acestora sunt afectate.

Citeste si...
Cele mai bune gustări pentru persoanele cu diabet zaharat de tip 2: ce să alegeți pentru gustări

Pot aparea, de asemenea, modificari in compozitia proteinelor antigenice, ceea ce duce la perturbari ale sistemului imunitar al organismului. Sistemul imunitar recunoaste atunci celulele organismului ca fiind nedorite si le distruge. Radicalii liberi ataca ADN-ul celulelor, ceea ce le deterioreaza si impiedica proliferarea celulara.

Masuri de protectie

Organismul uman dispune de resurse si agenti de protectie impotriva actiunii radicalilor liberi sub forma de proteine, unele enzime, acid uric, cisteina, bilirubina si compusi antioxidanti – vitaminele C, E, A, seleniu.

Cum ne protejeaza antioxidantii de batranetea timpurie
Cum ne protejează antioxidanții de bătrânețea timpurie 7

Antioxidanti

Antioxidantii joaca un rol important in contracararea radicalilor liberi. Acestia sunt impartiti in 2 grupe. Primul grup include compusi care pun capat reactiilor radicalilor prin donarea de hidrogen sau de electroni catre acestia. A doua include vitamina C, flavonoidele, vitamina A, betacarotenul, seleniul. Acesti compusi au capacitatea de a lega ionii implicati in formarea radicalilor si de a capta oxigenul, ceea ce restabileste activitatea antioxidanta initiala.

Unul dintre cele mai mari grupuri de antioxidanti sunt compusii fenolici, cu o structura diversa, incluzand flavonoide, stilbeni, naftochinone, acizi hidroxibenzoici si hidroxicinnamici.

Compusii fenolici sunt printre putinii care au capacitatea de a lega metalele grele si de a le elimina din organism. In plus, acestia contracareaza hipertensiunea si tulburarile de ritm cardiac, reduc nivelul colesterolului din sange si au efecte antiinflamatorii, anticancerigene si antialergice.

Flavonoidele sunt larg raspandite in regnul vegetal, in special in fructe si legume. Ele au un efect pozitiv asupra sistemului circulator, prevenind agregarea plachetara, oxidarea colesterolului LDL si a altor lipide care contribuie la dezvoltarea aterosclerozei. Ele cresc rezistenta la deteriorarea peretilor vaselor de sange si au proprietati anticancerigene.

Citeste si...
Ce beneficii are patrunjelul pentru organism

Flavonoidele se gasesc in legumele cu frunze verzi, in legumele verzi, rosii si galbene, cum ar fi ceapa, broccoli, conopida si varza de Bruxelles, ardeii, rosiile, legumele, fructele – portocale, mere, afine, pomusoare, grapefruit, struguri negri, coacaze, ceai verde si vin rosu.

Cum ne protejeaza antioxidantii de batranetea timpurie
Cum ne protejează antioxidanții de bătrânețea timpurie 8

Fitoestrogenii contracareaza oxidarea colesterolului LDL, prevenind astfel formarea placilor aterosclerotice in vasele de sange. Isoflavonele, care se gasesc in cantitati mari in leguminoase, au capacitatea de a reduce colesterolul total si de a creste colesterolul HDL (colesterolul bun). In plus, ele previn cancerele dependente de estrogeni, cum ar fi cancerul de san sau de prostata.

Resveratrolul, continut in vinul rosu, previne oxidarea lipoproteinelor LDL (colesterolul rau) si formarea de cheaguri de sange, avand si un efect detoxifiant. Inhiba dezvoltarea cancerului si este un factor antimutagenic.

Vitamina A si precursorul ei, beta-carotenul, protejeaza organismul de bolile respiratorii si oculare, frecvente la persoanele in varsta. Vitamina A se gaseste in principal in produsele de origine animala – branza, unt, ficat, lapte, iar beta-carotenul – in legumele verzi, galbene si rosii, de exemplu, morcovi, spanac, broccoli, rosii, ardei. Consumul de vitamina A cu alimente care contin grasimi, cum ar fi laptele, branza, untul sau nucile, imbunatateste semnificativ absorbtia acesteia.

Cum ne protejeaza antioxidantii de batranetea timpurie
Cum ne protejează antioxidanții de bătrânețea timpurie 9

Licopenul se gaseste in principal in rosii si in produsele acestora, fiind mai bine absorbit in organism din produse precum ketchup, piure de rosii sau supa de rosii. Ca si alti antioxidanti, acesta previne oxidarea lipoproteinelor din fractia LDL si reduce nivelul colesterolului total din sange. Are proprietati antimutagene si anticancerigene.

organicsfood.ro

Vitamina E este unul dintre cei mai importanti antioxidanti naturali. Se gaseste in principal in uleiurile vegetale si in nuci. Are proprietati antiaterosclerotice si anticancerigene, oxideaza fractiunile de colesterol LDL si protejeaza eficient ADN-ul de daunele oxidative. Deficitul de vitamina E accelereaza procesul de imbatranire a organismului, asa ca nu degeaba este numita “vitamina tineretii”

Citeste si...
Cele mai aromate murături de toamnă - Rețete și sfaturi pentru murături crocante

Vitamina C (acidul ascorbic) este cel mai puternic antioxidant solubil in apa. Intareste sistemul imunitar al organismului, creste absorbtia fierului, este necesara pentru sinteza colagenului, care “tine” celulele laolalta si confera pielii elasticitate, si incetineste formarea ridurilor. Imbunatateste efectul vitaminei E.

Seleniul este o componenta a enzimei antioxidante glutation peroxidaza, care face parte din celulele rosii din sange. Acesta actioneaza in mod sinergic cu vitamina E pentru a proteja membranele celulare si ADN-ul de radicalii liberi. Deficitul de seleniu creste riscul de a dezvolta boli de civilizatie. Seleniul se gaseste in alimente precum taratele, cerealele, germenii de cereale si pestele de mare.

Cum ne protejeaza antioxidantii de batranetea timpurie
Cum ne protejează antioxidanții de bătrânețea timpurie 10

Compusii antioxidanti sunt prezenti in mod natural in multe alimente. Alegandu-i corect, puteti intarzia imbatranirea organismului si puteti mentine corpul in stare buna pentru o perioada lunga de timp, fara a recurge la suplimente alimentare artificiale, la produse cosmetice anti-imbatranire si la interventii chirurgicale.

Cunoasteti beneficiile antioxidantilor sau ati auzit ceva despre ei, dar nu v-ati gandit niciodata in profunzime la ei?

Linkuri web care vorbesc despre antioxidantii care ne protejeaza de batranetea timpurie:

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Alimentele care curata ficatul: cum poti detoxifia si regenera ficatul printr-o alimentatie adecvata

Detoxifierea si curățarea ficatului prin alimentație: învață cum să îmbunătățești sănătatea hepatică prin dieta corectă. Citește pentru sfaturi și recomandări detaliate.

Cum sa clatiti corect orezul inainte de preparare pentru o textura perfecta si boabe separate

Clătirea orezului este un subiect controversat în bucătărie. Află totul despre dacă și cum ar trebui să clătești corect orezul pentru o textură perfectă. Ghidul nostru complet explică motivele pro și contra, cum să clătești eficient pentru fiecare tip de orez. Citiți articolul pentru a găti orez delicios!

11 Alimente care iti imbunatatesc dispozitia in timpul toamnei reci

Explorează lista de 11 alimente delicioase care pot face minuni pentru dispoziția ta în zilele reci de toamnă. De la ciocolată neagră la avocado, acestea te vor face să te simți mai bine!

Clorofila este energie solara lichida si un protector natural. Cine are nevoie de ea si de ce?

Clorofila, pigmentul care dă viață plantelor, aduce numeroase beneficii sănătății noastre. De la curățarea organismului până la susținerea sistemului imunitar, află cum te poate ajuta "sângele verde".

Beneficiile si daunele laptelui condensat

Descoperă lumea misterioasă a laptelui condensat! Beneficii, riscuri și cum să îl folosești inteligent în dieta ta. Citește și ia o decizie informată!

Tot ce trebuie sa stiti despre apa minerala

"Beți mai multă apă" - articolele despre alimentația sănătoasă de pe internet ne îndeamnă să bem mai multă...

10 Beneficii Uimitoare ale Consumului de Ardei Iute pentru Sanatate

Ardeiul iute nu este doar un condiment popular, ci și un super-aliment plin de beneficii. De la accelerarea metabolismului la prevenirea cancerului, află cum poate influența sănătatea ta.

Beneficiile Nutritionale si pentru Sanatate ale Piureului de Mere

Piureul de mere este mai mult decât un desert delicios, este și o sursă bogată de nutrienți esențiali și antioxidanți care susțin diverse funcții corpului. Acest articol discută despre valorile nutriționale, beneficiile pentru sănătate, și sfaturi utile despre cum să incluzi piureul de mere în dieta ta zilnică.