15.4 C
București

Cum ne protejeaza antioxidantii de batranetea timpurie

Date:

Share post:

Din pacate, toata lumea imbatraneste, dar pentru unii acest proces are loc mai repede, iar pentru altii mai incet. Pentru a mentine organismul in stare buna pentru o perioada lunga de timp, se folosesc diverse suplimente alimentare, creme si, din ce in ce mai des, interventii chirurgicale. Cu toate acestea, trebuie sa realizam ca alimentatia este cea care are o influenta esentiala asupra aspectului si starii organismului si, in acelasi timp, asupra ritmului schimbarilor care apar in acesta odata cu varsta. Ceea ce mancam determina modul in care aratam.

Ce influenteaza rata de imbatranire a organismului si cum poate fi incetinit acest proces?

Imbatranirea organismului este un proces fiziologic care are loc odata cu varsta, constand intr-o scadere a activitatii biologice a organismului, care se manifesta printr-o diminuare a capacitatii de regenerare si de adaptare. Acest lucru se datoreaza stresului oxidativ.

Odata cu reducerea incompleta a oxigenului in organism, se formeaza radicalii liberi, care sunt grupuri de atomi caracterizate printr-o activitate chimica ridicata. Acestia se pot forma sub influenta diferitilor factori, cum ar fi stresul, alcoolul, nicotina, poluantii din mediul inconjurator (oxidul nitric, ozonul, radiatiile ionizante, UV, dioxidul de sulf). Radicalii liberi se formeaza, de asemenea, in timpul prelucrarii alimentelor, adica in timpul prajirii, afumarii sau fierberii grasimilor.

Cum ne protejeaza antioxidantii de batranetea timpurie
Cum ne protejează antioxidanții de bătrânețea timpurie 6

Actiunea radicalilor liberi

In celulele organismului, radicalii liberi provoaca oxidarea si perturbarea structurii moleculelor de lipide, carbohidrati, proteine si acizi nucleici, ceea ce duce la distrugerea acestora. Acizii grasi nesaturati care alcatuiesc membranele celulare sunt deosebit de sensibili la radicalii liberi. Daca sunt deteriorate, permeabilitatea, integritatea si fluiditatea acestora sunt afectate.

Citeste si...
Ce alimente ar trebui să mănânci pentru a preveni pietrele la rinichi și ce ar trebui să excluzi?

Pot aparea, de asemenea, modificari in compozitia proteinelor antigenice, ceea ce duce la perturbari ale sistemului imunitar al organismului. Sistemul imunitar recunoaste atunci celulele organismului ca fiind nedorite si le distruge. Radicalii liberi ataca ADN-ul celulelor, ceea ce le deterioreaza si impiedica proliferarea celulara.

Masuri de protectie

Organismul uman dispune de resurse si agenti de protectie impotriva actiunii radicalilor liberi sub forma de proteine, unele enzime, acid uric, cisteina, bilirubina si compusi antioxidanti – vitaminele C, E, A, seleniu.

Cum ne protejeaza antioxidantii de batranetea timpurie
Cum ne protejează antioxidanții de bătrânețea timpurie 7

Antioxidanti

Antioxidantii joaca un rol important in contracararea radicalilor liberi. Acestia sunt impartiti in 2 grupe. Primul grup include compusi care pun capat reactiilor radicalilor prin donarea de hidrogen sau de electroni catre acestia. A doua include vitamina C, flavonoidele, vitamina A, betacarotenul, seleniul. Acesti compusi au capacitatea de a lega ionii implicati in formarea radicalilor si de a capta oxigenul, ceea ce restabileste activitatea antioxidanta initiala.

Unul dintre cele mai mari grupuri de antioxidanti sunt compusii fenolici, cu o structura diversa, incluzand flavonoide, stilbeni, naftochinone, acizi hidroxibenzoici si hidroxicinnamici.

Compusii fenolici sunt printre putinii care au capacitatea de a lega metalele grele si de a le elimina din organism. In plus, acestia contracareaza hipertensiunea si tulburarile de ritm cardiac, reduc nivelul colesterolului din sange si au efecte antiinflamatorii, anticancerigene si antialergice.

Flavonoidele sunt larg raspandite in regnul vegetal, in special in fructe si legume. Ele au un efect pozitiv asupra sistemului circulator, prevenind agregarea plachetara, oxidarea colesterolului LDL si a altor lipide care contribuie la dezvoltarea aterosclerozei. Ele cresc rezistenta la deteriorarea peretilor vaselor de sange si au proprietati anticancerigene.

Citeste si...
Salaul: Beneficii pentru sanatate, cum il recunosti si cum il gatesti

Flavonoidele se gasesc in legumele cu frunze verzi, in legumele verzi, rosii si galbene, cum ar fi ceapa, broccoli, conopida si varza de Bruxelles, ardeii, rosiile, legumele, fructele – portocale, mere, afine, pomusoare, grapefruit, struguri negri, coacaze, ceai verde si vin rosu.

Cum ne protejeaza antioxidantii de batranetea timpurie
Cum ne protejează antioxidanții de bătrânețea timpurie 8

Fitoestrogenii contracareaza oxidarea colesterolului LDL, prevenind astfel formarea placilor aterosclerotice in vasele de sange. Isoflavonele, care se gasesc in cantitati mari in leguminoase, au capacitatea de a reduce colesterolul total si de a creste colesterolul HDL (colesterolul bun). In plus, ele previn cancerele dependente de estrogeni, cum ar fi cancerul de san sau de prostata.

Resveratrolul, continut in vinul rosu, previne oxidarea lipoproteinelor LDL (colesterolul rau) si formarea de cheaguri de sange, avand si un efect detoxifiant. Inhiba dezvoltarea cancerului si este un factor antimutagenic.

Vitamina A si precursorul ei, beta-carotenul, protejeaza organismul de bolile respiratorii si oculare, frecvente la persoanele in varsta. Vitamina A se gaseste in principal in produsele de origine animala – branza, unt, ficat, lapte, iar beta-carotenul – in legumele verzi, galbene si rosii, de exemplu, morcovi, spanac, broccoli, rosii, ardei. Consumul de vitamina A cu alimente care contin grasimi, cum ar fi laptele, branza, untul sau nucile, imbunatateste semnificativ absorbtia acesteia.

Cum ne protejeaza antioxidantii de batranetea timpurie
Cum ne protejează antioxidanții de bătrânețea timpurie 9

Licopenul se gaseste in principal in rosii si in produsele acestora, fiind mai bine absorbit in organism din produse precum ketchup, piure de rosii sau supa de rosii. Ca si alti antioxidanti, acesta previne oxidarea lipoproteinelor din fractia LDL si reduce nivelul colesterolului total din sange. Are proprietati antimutagene si anticancerigene.

organicsfood.ro

Vitamina E este unul dintre cei mai importanti antioxidanti naturali. Se gaseste in principal in uleiurile vegetale si in nuci. Are proprietati antiaterosclerotice si anticancerigene, oxideaza fractiunile de colesterol LDL si protejeaza eficient ADN-ul de daunele oxidative. Deficitul de vitamina E accelereaza procesul de imbatranire a organismului, asa ca nu degeaba este numita “vitamina tineretii”

Citeste si...
Dieta inteligentă MIND: zece grupe de alimente și un pahar de vin

Vitamina C (acidul ascorbic) este cel mai puternic antioxidant solubil in apa. Intareste sistemul imunitar al organismului, creste absorbtia fierului, este necesara pentru sinteza colagenului, care “tine” celulele laolalta si confera pielii elasticitate, si incetineste formarea ridurilor. Imbunatateste efectul vitaminei E.

Seleniul este o componenta a enzimei antioxidante glutation peroxidaza, care face parte din celulele rosii din sange. Acesta actioneaza in mod sinergic cu vitamina E pentru a proteja membranele celulare si ADN-ul de radicalii liberi. Deficitul de seleniu creste riscul de a dezvolta boli de civilizatie. Seleniul se gaseste in alimente precum taratele, cerealele, germenii de cereale si pestele de mare.

Cum ne protejeaza antioxidantii de batranetea timpurie
Cum ne protejează antioxidanții de bătrânețea timpurie 10

Compusii antioxidanti sunt prezenti in mod natural in multe alimente. Alegandu-i corect, puteti intarzia imbatranirea organismului si puteti mentine corpul in stare buna pentru o perioada lunga de timp, fara a recurge la suplimente alimentare artificiale, la produse cosmetice anti-imbatranire si la interventii chirurgicale.

Cunoasteti beneficiile antioxidantilor sau ati auzit ceva despre ei, dar nu v-ati gandit niciodata in profunzime la ei?

Linkuri web care vorbesc despre antioxidantii care ne protejeaza de batranetea timpurie:

Mario Benett
Mario Benetthttps://organicsfood.ro
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Ceaiul in jurul lumii – o calatorie fascinanta prin culturile ceaiului

Călătorește prin culturile ceaiului de la China la Marea Britanie și descoperă tradițiile și semnificațiile profunde ale acestei băuturi minunate pentru oameni din întreaga lume.

Dieta pentru persoanele cu astm bronsic – Ghid complet bazat pe dovezi stiintifice recente

Astmul bronșic afectează milioane de oameni global, dar o dietă adecvată poate fi un aliat puternic. Acest ghid îți oferă sfaturi alimentare bazate pe cele mai recente cercetări pentru a controla simptomele.

Carnea de vita – Beneficii nutritionale si riscuri ale consumului

Carnea de vită oferă proteine esențiale și nutrienți, dar consumul excesiv poate avea consecințe grave asupra sănătății. Află diferențele dintre carne eco și cea convențională și descoperă alternativele vegetale.

Beneficiile fulgilor de ovaz pentru tranzitul intestinal si sanatatea generala

Micul dejun este cea mai importantă masă a zilei, oferind organismului combustibilul necesar pentru a face față provocărilor...

Beneficiile sanatatii oferite de varza: Un ghid complet

Varza și beneficiile sale pentru sănătate sunt remarcabile. Aflați cum acest superaliment poate îmbunătăți digestia, sănătatea inimii și multe altele.

Alimente impotriva atacurilor de cord. Ce este dieta nordica si de ce este necesara

Dieta nordică, inspirată de obiceiurile alimentare din Scandinavia, pune accent pe fructe, legume și pește, având beneficii semnificative în reducerea bolilor cardiovasculare. Baza acestei diete combate bolile de inimă, sprijinind sănătatea inimii și creierului prin nutrienți esențiali. Adoptată și în țări europene, dieta se potrivește și locuitorilor din România, aliniindu-se tradițiilor culinare.

Beneficiile Anghinarelor pentru o Sanatate Impecabila

Anghinarele susțin sănătatea cardiovasculară și digestive, oferind un bogat aport de fibre și antioxidanți. Descoperiți cum această legumă nobilă poate contribui la un stil de viață sănătos și la prevenirea bolilor cronice.

Stai departe de aceste alimente care reduc testosteronul

Află care sunt cele 13 alimente care reduc semnificativ nivelul de testosteron la bărbați. Printre ele se numără lactatele, soia, menta, uleiurile vegetale, grăsimile trans și alimentele procesate. Acest ghid te învață cum să-ți menții testosteronul la un nivel optim prin alimentație echilibrată, somn adecvat, exerciții și evitarea alimentelor toxice.