20.5 C
București

Crevetii, un aliment sanatos sau daunator? Descifrati beneficiile si riscurile

Date:

Share post:

Crevetii sunt printre cele mai vechi vietuitoare de pe planeta noastra, existand de aproape 500 de milioane de ani. Acesti crustacei au populat initial apele calde, fiind consumati ca hrana inca din epocile stravechi. In acest articol, cu ajutorul unui expert in nutritie, va vom oferi sfaturi pentru a alege creveti gustosi si proaspeti, pentru a gati preparate delicioase pe baza de creveti si pentru a beneficia de proprietatile lor terapeutice in prevenirea unor afectiuni.

Continutul caloric si valoarea nutritionala a crevetilor

Continutul caloric al crevetilor este de 87 kcal la 100 g.

In 100 g:

  • proteine ​​- 18,3 g;
  • grasime – 1,2 g;
  • carbohidrati – 1 g.

Beneficiile crevetilor

Pentru copii

Crevetii reprezinta o importanta sursa de proteine esentiale pentru dezvoltarea armonioasa a copiilor. Pe langa proteine, crevetii contin si o gama variata de vitamine si minerale benefice precum vitamina D, vitamina B12, fier si zinc.

Aceste substante nutritive sustin sanatatea oaselor, imunitatea si starea generala de bine. De asemenea, crevetii furnizeaza acizi grasi omega-3, extrem de valorosi pentru dezvoltarea creierului si a vederii la copii. Astfel, crevetii acopera o paleta larga de nevoi nutritive esentiale pentru cresterea armonioasa a micutilor.

Crevetii sunt un depozit de iod. Continutul de iod din ele este de o suta de ori mai mare decat in ​​carnea rosie.

Iodul joaca un rol important in dezvoltarea organismului copilului. Este necesar pentru functionarea normala a glandei tiroide, care este responsabila de hormonii de crestere.

Cu toate acestea, inainte de a include crevetii in dieta copilului dumneavoastra, ar trebui sa va asigurati ca acesta nu are o alergie la fructele de mare.

Pentru femei

Crevetii sunt, de asemenea, o sursa sanatoasa de proteine ​​si alti nutrienti pentru femei. Contin cantitati mari de fier, care ajuta la mentinerea sangelui sanatos si la prevenirea anemiei. Potrivit statisticilor , femeile tinere sufera adesea de anemie din cauza sangerarii in timpul menstruatiei.

Citeste si...
Avocado, superalimentul care slăbește și îți întărește sistemul imunitar

Crevetii sunt, de asemenea, bogati in vitamina D, care ajuta la intarirea oaselor si muschilor, precum si in zinc, care joaca un rol important in sistemul imunitar si sanatatea generala. Acizii grasi Omega-3 gasiti in creveti sunt, de asemenea, benefici pentru sanatatea inimii si a creierului.

Crevetii, un aliment sanatos sau daunator? Descifrati beneficiile si riscurile
Creveții, un aliment sănătos sau dăunător? Descifrați beneficiile și riscurile 6

Pentru barbati

Crevetii contin cantitati mari de zinc, care joaca un rol important in mentinerea sanatatii sistemului reproducator masculin. In special, poate reduce semnificativ riscul aparitiei diferitelor boli de prostata.

Și zincul si seleniul din creveti ajuta la producerea testosteronului, care este responsabil pentru dorinta sexuala. Acizii grasi, care sunt abundenti in creveti, sunt, de asemenea, implicati in sinteza acestui hormon, asa ca consumul de creveti poate ajuta in lupta impotriva infertilitatii masculine.

Daune la creveti

Crevetii sunt capabili sa acumuleze metale grele, inclusiv arsen. Prin urmare, este foarte important sa aflati regiunea de pescuit de la vanzator. Dar crevetii cultivati artificial pot fi si daunatori sanatatii din cauza antibioticelor, pe care piscicultorii le folosesc in mod activ pentru a preveni bolile crevetilor. Calitatea nutritiei acestor crustacee in astfel de ferme lasa mult de dorit.

Pacientilor predispusi la formarea de calculi biliari nu li se recomanda sa manance in mod regulat fructe de mare cu o coaja chitinoasa, care include creveti.

Crevetii in medicina

Osteoartrita

Cercetari medicale recente au aratat ca glucozamina, gasita in coji de creveti, poate fi folosita pentru a trata durerea osteoartritei. Aceasta substanta este un precursor al glicozaminoglicanului, despre care oamenii de stiinta cred ca joaca un rol in cresterea si repararea cartilajului.

Intoleranta la lactoza

Daca aveti probleme digestive (greata, diaree) dupa ce ati consumat produse lactate, exista sanse mari sa aveti intoleranta la lactoza. Aproximativ 40% din populatia adulta a Romaniei o are. Crevetii sunt o sursa buna de calciu, dar sunt si fara lactoza, ceea ce ii face o alternativa buna la lactate .

organicsfood.ro
Citeste si...
Renunțarea la zahăr: sfaturi esențiale și trucuri pentru o viață mai sănătoasă

Fibroza chistica

Fibroza chistica, cunoscuta sub denumirea de fibroza chistica, este o boala genetica care afecteaza plamanii si caile respiratorii, sistemul digestiv si alte organe. Persoanele cu aceasta boala produc exces de mucus, care este gros si lipicios, ingreunand respiratia si digestia.

Oamenii de stiinta recomanda persoanelor cu fibroza chistica sa manance mai multe alimente bogate in calorii si proteine, printre care crevetii.

Mancaruri delicioase cu creveti

O optiune castigatoare este sa fierbi crevetii si sa-i servesti ca fel principal.

Pasta de usturoi cu creveti

Ingrediente:

  • spaghete – 250 g;
  • creveti – 250 g;
  • usturoi – 2 catei;
  • smantana groasa – 300 ml;
  • unt 82,5% – 50 g;
  • branza tare rasa fin – 100 g;
  • sare, piper – dupa gust.
Crevetii, un aliment sanatos sau daunator? Descifrati beneficiile si riscurile
Creveții, un aliment sănătos sau dăunător? Descifrați beneficiile și riscurile 7

Metoda de gatire:

  1. Se fierb spaghetele pana al dente.
  2. Topiti untul intr-o tigaie. Se adauga usturoiul tocat marunt, se prajeste usor. La cateva minute dupa usturoi, adaugati crevetii decojiti, sare si condimente.
  3. Aduceti crevetii pana cand sunt fierti, apoi turnati smantana in tigaie si lasati sa fiarba cateva minute.
  4. Daca sosul este prea gros, adaugati in crema apa pentru spaghete.
  5. Lasati vasul sa stea timp de 10 minute.

Salata cu creveti si ananas

Ingrediente:

  • ananas – 100 g;
  • avocado – 1 buc.;
  • creveti decojiti – 100 g;
  • suc de lamaie – 1 lingura. l.;
  • ulei vegetal – 2 linguri. l.;
  • frunze de orice salata – dupa gust;
  • rosii – 2 buc;
  • sare, condimente – dupa gust.
Crevetii, un aliment sanatos sau daunator? Descifrati beneficiile si riscurile
Creveții, un aliment sănătos sau dăunător? Descifrați beneficiile și riscurile 8

Metoda de gatire:

  1. Curatati avocado de coaja, taiati-l in cuburi mari si stropiti cu suc de lamaie.
  2. Tocati pulpa de ananas si rosiile.
  3. Prajiti crevetii in ulei si condimente.
  4. Rupeti salata in frunze mari si puneti-o pe o farfurie.
  5. Pune toate ingredientele deasupra.
Citeste si...
Top 11 alimente pentru a-ți relaxa mușchii

Frigarui de creveti

Ingrediente:

  • creveti mari – 300 g;
  • suc de lamaie – 1 lingura. l.;
  • usturoi – 2 catei
  • sos de soia – 3 linguri. l.
  • sare si condimente – dupa gust
Crevetii, un aliment sanatos sau daunator? Descifrati beneficiile si riscurile
Creveții, un aliment sănătos sau dăunător? Descifrați beneficiile și riscurile 9

Metoda de gatire:

  1. Dezghetati crevetii in avans, curatati si clatiti pentru a indeparta nisipul si resturile.
  2. Combinati intr-un castron sucul de lamaie, usturoiul tocat marunt, uleiul, sosul, sarea si condimentele.
  3. Puneti crevetii spalati in marinada. Lasati una pana la doua ore.
  4. Incinge o tigaie pentru gratar si unge-o cu orice ulei.
  5. Asezati crevetii pe frigarui de bambus si prajiti pe ambele parti.

Cum sa alegi crevetii

Crevetii ar trebui sa aiba un parfum proaspat de mare. Evitati crevetii care au un miros de peste sau de amoniac, deoarece acesta poate fi un semn ca a expirat. Crevetii proaspeti trebuie sa fie transluciti sau usor rozalii, fara nuanta galbena. Fructele de mare trebuie sa fie ferme si elastice. Evitati crevetii care sunt moi la atingere.

Punctele intunecate de pe coaja indica faptul ca crevetii era cel mai probabil bolnav de ceva. Dar punctele negre sunt un fenomen normal, astfel de fructe de mare nu sunt periculoase.

Prospetimea crevetilor poate fi determinata de ochi: ar trebui sa fie limpezi si convexe. Evitati crustaceele cu ochii tulburi sau infundati.

Cum se pastreaza crevetii

Crevetii congelati trebuie pastrati la congelator. Cel mai bine este sa le impachetati in pungi sau recipiente etanse pentru a pastra aerul si pentru a mentine prospetimea. De asemenea, este o idee buna sa marcati pachetul cu data de congelare, astfel incat sa stiti cat timp au fost congelati crevetii. In medie, crevetii congelati pot fi pastrati pana la 6 luni.

Citeste si...
Carnea în alimentația unui copil - Ghid complet pentru părinți

Crustaceele proaspete trebuie pastrate la frigider la o temperatura intre 0°C si 4°C. Cel mai bine este sa le impachetati intr-un recipient cu gheata sau un prosop umed pentru a le pastra proaspete si pentru a preveni uscarea lor. De asemenea, se recomanda utilizarea crevetilor in decurs de una pana la doua zile de la cumparare pentru a evita deteriorarea. Daca nu intentionati sa le mancati imediat, cel mai bine este sa le inghetati.

Crevetii, un aliment sanatos sau daunator? Descifrati beneficiile si riscurile
Creveții, un aliment sănătos sau dăunător? Descifrați beneficiile și riscurile 10

Intrebari populare

Este posibil sa mananci creveti in timpul Postului Mare?

Exista pareri diferite cu privire la aceasta problema. Potrivit unei pozitii, numai alimente vegetale pot fi consumate in timpul postului. Potrivit unei alte opinii, crevetii sunt creaturi vii fara sange, care includ si crabi si calmari si pot fi consumati in timpul postului. Cu toate acestea, trebuie amintit ca crevetii sunt o delicatesa, care se recomanda a fi evitata in perioada Postului Mare .

Este posibil ca o femeie care alapteaza sa manance creveti?

Trebuie amintit ca crevetii sunt un alergen puternic. Prin urmare, o mama care alapteaza nu ar trebui sa le consume in primele patru saptamani de viata ale unui copil. Cand copilul tau are o luna, poti incerca sa mananci cativa creveti. Daca corpul copilului nu a reactionat negativ (fara eruptii cutanate, balonare), puteti creste treptat dimensiunea portiei.

Cati creveti poti manca odata?

Datorita capacitatii crevetilor de a acumula metale grele, doza zilnica recomandata nu este mai mare de 200 g de creveti decojiti.

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Alimente antiinflamatorii esentiale pentru lupta impotriva reumatismului

Lupta împotriva reumatismului inflamator prin alimentație adecvată. Alege alimente bogate în Omega-3 și vitamine pentru ameliorarea simptomelor și reducerea inflamației. Cunoaște care sunt produsele de evitat și sfaturile esențiale pentru o viață sănătoasă.

De ce mancarea sarata iti face sete: care sunt motivele pentru asta?

Atunci când consumăm prea multă sare în alimentație, suferim adesea de sete, umflături și stări de rău, iar...

15 Alimente care pot provoca balonare si crampe

Baloane și crampe? Poate fi din cauza acestor alimente surprinzătoare. Află de ce și cum să le eviți pentru o digestie mai sănătoasă.

Ananas – Calorii, beneficii pentru sanatate si precautii

Ananasul nu este doar un fruct delicios, ci și o sursă excelentă de nutrienți. Descoperiți cum consumul regulat poate îmbunătăți digestia, reduce inflamația și chiar ajuta în controlul greutății. Explorează valorile nutriționale și câteva sfaturi pentru păstrarea prospețimii acestui fruct tropical.

Ceaiul in jurul lumii – o calatorie fascinanta prin culturile ceaiului

Călătorește prin culturile ceaiului de la China la Marea Britanie și descoperă tradițiile și semnificațiile profunde ale acestei băuturi minunate pentru oameni din întreaga lume.

Cum excesul de carbohidrati duce la diabetul de tip 2: tot ce trebuie sa stii

Excesul de carbohidrați afectează nivelul glicemiei și activitatea insulinei, crescând riscul apariției diabetului zaharat de tip 2. Înțelege legătura dintre dietă și impactul asupra sănătății tale cu ajutorul acestui articol detaliat.

Beneficiile, caloriile si valorile nutritive ale carnii de rata

Beneficiile nutritive și gustul delicios al cărnii de rață. Această carne bogată în proteine și minerale esențiale este o alegere excelentă pentru o dietă echilibrată. Descoperă cum să gătești și să savurezi carnea de rață în mod responsabil, plus sfaturi pentru păstrarea prospețimii și calităților nutritive.

Totul despre acidul gras omega-3 DHA: beneficii uimitoare si riscuri de care trebuie sa stii

Știai că în corpul tău există un acid gras special, esențial pentru sănătatea creierului și a inimii? Vorbim...