19.3 C
București

Vitamina A Beneficii pentru sanatatea ochilor, a pielii si a oaselor

Date:

Share post:

Vitamina A este un antioxidant puternic care joaca un rol esential in mentinerea vederii, a functiei neurologice, a pielii si a oaselor. Afla mai multe despre beneficiile si sursele acestei vitamine.

Fiind atat ca o vitamina solubila in grasimi importanta, cat si ca un antioxidant puternic, obtinerea unei cantitati suficiente de vitamina A este absolut cruciala pentru mentinerea sanatatii generale. Nu numai ca joaca un rol in mentinerea pielii sanatoase si clare, dar este, de asemenea, un factor cheie in prevenirea bolilor, imunitatea si chiar sanatatea oaselor.

O deficienta in aceasta vitamina vitala poate provoca unele consecinte destul de infricosatoare, de la orbire nocturna la piele solzoasa si crestere intarziata. Cu toate acestea, gasirea unui echilibru corect este la fel de importanta, deoarece excesul de suplimente poate duce, de asemenea, la probleme grave, cum ar fi defectele congenitale si problemele hepatice.

Asadar, ce face vitamina A si cum poti fi sigur ca primesti cantitatea potrivita in dieta ta? Iata ce trebuie sa stiti despre acest micronutrient esential si cum va poate afecta sanatatea, impreuna cu alimentele de top cu vitamina A pe care ar trebui sa le consumati.

Ce este vitamina A?

Vitamina A este o vitamina solubila in grasimi care actioneaza, de asemenea, ca un puternic antioxidant in organism. Ea joaca un rol esential in mentinerea vederii, a functiei neurologice, a sanatatii pielii si nu numai. Ca toti antioxidantii, este, de asemenea, implicata in reducerea inflamatiei prin combaterea daunelor provocate de radicalii liberi.

Vitamina A se gaseste in doua forme primare: vitamina A activa (numita si retinol, care rezulta in esteri de retinil) si beta-caroten. Retinolul provine din alimente de origine animala si este un tip de vitamina A “preformata” care poate fi utilizata direct de catre organism.

Celalalt tip, care se obtine din fructele si legumele colorate, este sub forma de provitamine carotenoide. Betacarotenul si alte tipuri de carotenoizi care se gasesc in produsele pe baza de plante trebuie mai intai sa fie transformate in retinol, forma activa a vitaminei A, pentru a putea fi utilizate de organism. O alta forma de vitamina A este palmitatul, care se prezinta de obicei sub forma de capsule.

Asadar, la ce este buna vitamina A? Studiile au aratat in mod repetat ca antioxidantii, cum ar fi vitamina A, sunt vitali pentru o sanatate buna si longevitate. Ei beneficiaza de sanatatea ochilor, stimuleaza imunitatea si favorizeaza cresterea celulelor.

Expertii in nutritie si medicii recomanda obtinerea de antioxidanti in primul rand prin consumul unei diete bine echilibrate, bogata in fructe, legume si alimente integrale, ori de cate ori este posibil, mai degraba decat prin suplimentarea cu vitamine, pentru a maximiza potentialele beneficii pentru sanatate.

Beneficiile vitaminei A

Vitamina A Beneficii pentru sanatatea ochilor, a pielii si a oaselor
Vitamina A Beneficii pentru sanatatea ochilor, a pielii si a oaselor

1. Protejeaza sanatatea ochilor

Unul dintre cele mai cunoscute beneficii ale vitaminei A este capacitatea sa de a stimula vederea si de a va mentine ochii sanatosi. Acest lucru se datoreaza faptului ca este o componenta critica a moleculei de rodopsina, care este activata atunci cand lumina straluceste pe retina, trimitand un semnal catre creier care are ca rezultat vederea.

Beta-carotenul joaca un rol in prevenirea degenerarii maculare, una dintre principalele cauze ale orbirii legate de varsta.

De fapt, un studiu publicat in Archives of Ophthalmologygasit ca persoanele cu risc ridicat de boala care au luat zilnic o multivitamina care includea vitamina A, vitamina C, vitamina E, zinc si cupru au avut un risc redus cu 25% de degenerescenta maculara avansata pe o perioada de sase ani.

2. Sustine imunitatea

Vitamina A joaca un rol integral in sanatatea imunitara si poate fi deosebit de benefica pentru a evita bolile si infectiile. Potrivit unei revizuiri din Baltimore, o deficienta in aceasta vitamina cheie poate sa slabeasca imunitatea si chiar modifica functia celulelor imunitare.

Citeste si...
O noapte nedormită reduce cu 70% activitatea sistemului imunitar

A fost afisat ca deficitul de vitamina A blocheaza regenerarea barierelor mucoaselor, ceea ce duce la cresterea susceptibilitatii la infectii. In mod interesant, un studiu din 2014 din Columbia a fost de fapt a estimat ca ca administrarea de suplimente de vitamina A la 100.000 de copii ar putea economisi peste 340 de milioane de dolari in costuri medicale prin reducerea incidentei unor afectiuni grave precum diareea si malaria.

organicsfood.ro

3. Amelioreaza inflamatia

Beta-carotenul actioneaza ca un antioxidant puternic in organism, ajutand la reducerea acumularii de radicali liberi daunatori si la prevenirea deteriorarii oxidative a celulelor, blocand in acelasi timp inflamatia.

Efectele antiinflamatorii ale vitaminei A si ale beta-carotenului pot avea o mare influenta si efecte asupra multor aspecte ale sanatatii, deoarece inflamatia se afla la baza multor afectiuni cronice, de la cancer la boli de inima si diabet.

Nivelurile reduse de inflamatie sunt, de asemenea, corelate cu un risc mai mic de boli neurodegenerative, cum ar fi Alzheimer si Parkinson, precum si cu ameliorarea afectiunilor inflamatorii, cum ar fi artrita reumatoida si boala Crohn.

4. Pastreaza stralucirea pielii

Adesea prescrisa de dermatologi pentru a lupta impotriva acneei si a ridurilor deopotriva, vitamina A este venerata pentru proprietatile sale puternice de imbunatatire a pielii. Un studiu din cadrul Departamentului de Dermatologie al Școlii de Medicina a Universitatii din Michigan chiar a gasit ca aplicarea de retinol topic pe piele a imbunatatit semnificativ liniile fine si ridurile, plus ca a crescut capacitatea pielii de a rezista la leziuni.

Datorita proprietatilor sale antiinflamatorii, cum ar fi retinaldehida, vitamina A poate fi, de asemenea, utila in tratamentul unei game largi de probleme ale pielii. De fapt, studiile arata ca retinoizii pot fi terapeutici pentru afectiuni comune ale pielii precum psoriaziseczeme si acnee.

5. Contine proprietati de combatere a cancerului

Cu un numar tot mai mare de cercetari care demonstreaza o legatura puternica intre ceea ce mananci si riscul de cancer, nu ar trebui sa fie o surpriza faptul ca cresterea aportului de alimente cu vitamina A ar putea ajuta la protejarea impotriva dezvoltarii cancerului. Potrivit unei analize publicate in BioMed Research International, retinoizii au fost s-a demonstrat ca blocheaza cresterea celulelor canceroase ale pielii, vezicii urinare, sanului, prostatei si plamanilor in studii in vitro.

Dozele mari de acid retinoic pot fi toxice pentru celule, asa ca este mai bine sa includeti acesta prin surse alimentare in dieta dumneavoastra pentru a preveni sau suprima progresia cancerului in timp. In plus, retineti ca mai mult nu este intotdeauna mai bine, asa ca moderati consumul pentru a maximiza potentialele beneficii pentru sanatate.

6. Stimuleaza sanatatea oaselor

Cei mai multi dintre noi sunt constienti de legatura dintre sanatatea oaselor si nutrienti precum calciul si vitamina D, dar stiati ca vitamina A este, de asemenea, o componenta cruciala a cresterii oaselor?

Atingerea echilibrului corect de vitamina A este esentiala, totusi, deoarece atat un exces, cat si o deficienta in aceasta vitamina importanta au fost legate de sanatatea osoasa compromisa.

Un studiu efectuat la Institutul de Gerontologie si Geriatrie de la Universitatea din Perugia, Italia, a constatat chiar ca nivelurile plasmatice de retinol erau semnificativ mai scazute la femeile in varsta cu osteoporoza, in comparatie cu un grup de control. De asemenea, rezultatele au aratat ca  nivelurile scazute de retinol au fost asociate cu o densitate minerala osoasa redusa la nivelul femurului.

7. Reduce colesterolul

Colesterolul este o substanta ceroasa, asemanatoare grasimii, care se gaseste in tot corpul. Organismul dumneavoastra are nevoie de colesterol pentru a functiona corect, deoarece este implicat in sinteza hormonilor si constituie fundatia membranelor celulare. Cu toate acestea, prea mult colesterol se poate acumula in vasele de sange, determinandu-le sa se intareasca si sa se ingusteze, crescand riscul de boli de inima.

Desi studiile la om sunt limitate, unele cercetari arata ca obtinerea unei cantitati suficiente de vitamina A in dieta dumneavoastra poate ajuta la scaderea naturala a nivelului de colesterol pentru a optimiza sanatatea inimii. Un model animal din Brazilia, de exemplu, a constatat ca suplimentarea sobolanilor cu beta-caroten timp de sase saptamani a reusit sa reduca semnificativ nivelul colesterolului total din sange.

Citeste si...
Dieta pentru ficat. Cum să cureți ficatul în mod natural și sigur?

8. Ajuta la reproducere si dezvoltare

Vitamina A este cruciala atunci cand vine vorba de cresterea si dezvoltarea corecta in toate etapele vietii, dar este, de asemenea, considerata una dintre cele mai bune vitamine pentru femei, in special. O deficienta in aceasta vitamina cheie este legata de  o functie imunitara deprimata, o morbiditate si o mortalitate mai mari si chiar un risc mai mare de transmitere a HIV-1 de la mama la copil pentru femeile insarcinate.

Asociatia Americana de Pediatrie enumera vitamina A ca fiind unul dintre cei mai importanti micronutrienti in timpul sarcinii, in special in ceea ce priveste functia si maturizarea plamanilor. Betacarotenul este, de asemenea considerat critice in prevenirea tulburarilor de dezvoltare la femeile insarcinate sau care alapteaza.

9. Promoveaza repararea tesuturilor

Cand vine vorba de repararea tesuturilor si de regenerarea celulelor, obtinerea unei cantitati suficiente de vitamina A in dieta dumneavoastra este esentiala. Pe langa faptul ca este vitala pentru a promova sanatatea corespunzatoare a pielii, unele dovezi sugereaza chiar ca aceasta vitamina ar putea ajuta si la vindecarea ranilor.

Un studiu publicat in Dermatologic Surgery realizat la Departamentul de Dermatologie al Colegiului de Medicina al Universitatii Drexel din Philadelphia, de exemplu, a constatat ca  pretratarea cu retinoizi a imbunatatit vindecarea ranilor dupa ce au fost supuse unor proceduri de resurfacing facial. In mod similar, un model animal publicat in Journal of Nutrition a ajuns la concluzia ca suplimentarea cu diferite forme de vitamina A in alimentatie a contribuit la cresterea rezistentei ranilor la sobolani in urma unei interventii chirurgicale.

10. Previne aparitia calculilor urinari

Daca ati avut vreodata pietre urinare, probabil ca sunteti prea familiarizati cu cat de dureroase pot fi. Pietrele urinare se formeaza in general in rinichi si apoi cresc si se dezvolta incet in uretere sau in vezica urinara. Acestia pot provoca simptome precum urinare frecventa, dureri abdominale, disconfort si hematurie (urina cu sange). Lasate netratate, acestea pot provoca, de asemenea, infectii si complicatii si pot necesita chiar o interventie chirurgicala in unele cazuri.

Unele cercetari arata ca vitamina A poate ajuta la prevenirea calculilor urinari. De fapt, un studiu al Departamentului de Biofizica al Institutului National de Nutritie din India a examinat relatia dintre nivelurile de vitamina A si formarea de calculi urinari la copii si a constatat ca cei cu niveluri scazute de vitamina A aveau niveluri mai mari de cristale de oxalat de calciu in urina, ceea ce indica un risc mai mare de formare de calculi urinari.

Surse alimentare de vitamina A

Cresterea aportului de alimente cu vitamina A este cea mai buna modalitate de a profita de beneficiile acestui micronutrient important. Iata cateva dintre cele mai bune surse de vitamina A pentru a va spori aportul si a va asigura ca va satisfaceti nevoile zilnice:

red and green chili peppers
Vitamina A Beneficii pentru sănătatea ochilor, a pielii și a oaselor 3
  • Dovleac de iarna/butternut – 1 cana, cuburi fierte: 22.869 unitati internationale (457 la suta DV)
  • Cartof dulce – 1 cartof mediu, gatit: 21.907 unitati internationale (438 la suta DV)
  • Kale – 1 cana, tocat: 10.302 unitati internationale (206 la suta DV)
  • Morcovi – 1 morcov mediu crud: 10.190 unitati internationale (204 la suta DV)
  • Ficat de vita – 1 uncie: 8.881 unitati internationale (178 la suta DV)
  • Spanac – 1 cana cruda: 2.813 unitati internationale (56 la suta DV)
  • Caisele uscate – 1 uncie: 1.009 unitati internationale (20 la suta DV)
  • Broccoli – 1 cana cruda: 567 unitati internationale (11 la suta DV)
  • Unt – 1 lingura: 350 unitati internationale (7 la suta DV)
  • Galbenusuri de ou – 1 ou mare: 245 unitati internationale (5 la suta DV)

Alte alimente nutritive cu vitamina A includ uleiul de ficat de cod, mazarea verde, ardeii rosii, laptele integral crud, mango, rosiile, pepenele galben, papaya, fulgii de ovaz si plantele aromatice, cum ar fi busuiocul si ardeiul gras.

Citeste si...
Ce cauzează constipația si cum o prevenim?

Deficienta de vitamina A

Vitamina A este esentiala pentru o vedere normala, precum si pentru cresterea corespunzatoare a oaselor, pentru o piele sanatoasa si pentru protectia membranelor mucoase ale tractului digestiv, respirator si urinar impotriva infectiilor.

Persoanele cu malabsorbtie pe termen lung a grasimilor sunt mai susceptibile de a dezvolta o deficienta de vitamina A. Cei cu sindromul intestinului permeabil, boala celiaca, tulburari autoimune, boli inflamatorii intestinale, tulburari pancreatice sau dependenta de alcool prezinta, de asemenea, un risc mai mare de deficienta.

Carenta de vitamina A a devenit o problema de sanatate publica in mai mult de jumatate din toate tarile, in special in Africa si Asia de Sud-Est, si afecteaza in special multi copii mici si femei insarcinate din tarile cu venituri mici.

Aceasta poate fi o problema grava pentru copii, deoarece lipsa vitaminei A provoaca deficiente vizuale grave si orbire si, de asemenea, creste semnificativ riscul de boli grave, cum ar fi diareea infectioasa si rujeola.

Unele dintre cele mai frecvente simptome ale unei deficiente de vitamina A includ:

  • Xeroftalmie (uscaciunea conjunctivei si a corneei)
  • Orbire nocturna
  • Petele lui Bitot (acumulare de cheratina pe conjunctiva)
  • Buze uscate
  • Piele groasa sau solzoasa
  • Imunitate afectata
  • Cresterea intarziata la copii

Dozaj

Doza recomandata de vitamina A este de aproximativ 5.000 de unitati internationale pe zi pentru adulti si copii de peste patru ani. Retineti ca o unitate internationala de retinol este egala cu aproximativ 0,3 μg de RAE (echivalenti de activitate a retinolului). In mod similar, o unitate internationala de betacaroten din suplimente se traduce prin aproximativ 0,15 μg de RAE.

Prin simpla crestere a aportului de fructe si legume si incorporarea unei portii sau doua de surse de vitamina A in fiecare masa, poate fi usor (si delicios) sa va satisfaceti nevoile zilnice. Incercati sa prajiti niste morcovi ca garnitura gustoasa, sa serviti niste varza kale alaturi de felul principal sau sa coaceti niste dovleac butternut cu o lingura de unt din iarba pentru a va creste si mai mult aportul.

Tabletele si suplimentele de vitamina A sunt, de asemenea, disponibile, dar este mai bine sa va obtineti aportul printr-o varietate de surse alimentare decat prin suplimente de vitamina A. Nu numai ca alimentele bogate in vitamina A furnizeaza o cantitate mai mare din multi dintre nutrientii importanti de care aveti nevoie, dar unele studii au constatat de fapt ca suplimentarea cu anumite forme de vitamina A, cum ar fi beta-carotenul, poate fi chiar legat de un risc mai mare de cancer la unele populatii.

Istorie

Multe dintre alimentele bogate in vitamina A se potrivesc perfect intr-o dieta ayurvedica. Dovleacul de iarna, de exemplu, este incurajat ca o alegere consistenta si sanatoasa pentru cei care doresc sa slabeasca, datorita proprietatilor sale diuretice. Cartofii dulci sunt, de asemenea, cunoscuti pentru faptul ca sunt foarte hranitori si satisfacatori, in plus fiind unul dintre putinele alimente care functioneaza bine pentru toate cele trei doshas deopotriva.

Alimentele cu vitamina A sunt, de asemenea, ingrediente comune utilizate in intreaga medicina traditionala chineza. Kale, de exemplu, se crede ca ajuta la intarirea stomacului si promoveaza repararea tesuturilor, in timp ce despre morcovi se spune ca detoxifica, imbunatatesc vederea si intaresc organele.

Desi acum stim cat de cruciala este vitamina A atunci cand vine vorba de crestere, dezvoltare, reproducere si imunitate, cercetatorii au inceput abia recent sa descopere importanta acestei vitamine in ultimii 130 de ani.

Fiziologul François Magendie a inceput sa efectueze experimente pe caini in 1816, observand ca privarea acestora de nutrienti esentiali a dus la rate mai mari de mortalitate si ulcere corneene. Cateva decenii mai tarziu, in anii 1880, oamenii de stiinta au inceput sa realizeze ca in alimente precum galbenusurile de ou si laptele exista nutrienti importanti, nedescoperiti, care pot fi responsabili pentru multe dintre proprietatile lor favorabile sanatatii.

Citeste si...
Efectul melatoninei asupra somnului, imunității și colesterolului: este necesar să luați hormonul în tablete?

Pana in 1913, cercetatorii au descoperit ca untul si galbenusurile de ou, doua alimente bogate in vitamina A, au fost capabile sa mentina viata si sa sprijine supravietuirea in modele animale intr-o masura mai mare decat alte tipuri de grasimi, cum ar fi uleiul de masline si untura. In 1932, un chimist organic din Elvetia pe nume Paul Karrer a fost primul care a descris structura vitaminei A, iar aceasta a fost in cele din urma izolata doar cativa ani mai tarziu, in 1937.

De atunci, o multime de studii au descoperit mai multe despre relatia complexa dintre vitamina A si rolul pe care aceasta il joaca in sanatate, imunitate, crestere si dezvoltare.

Riscuri si efecte secundare

Dozele mari de vitamina A pot de fapt sa faca mai mult rau decat bine. Consumul unei cantitati prea mari din suplimente sau in combinatie cu alti antioxidanti a fost asociat cu malformatii congenitale, scaderea densitatii osoase si probleme hepatice. Toxicitatea vitaminei A poate, de asemenea, sa cauzeze simptome precum icter, greata, pierderea poftei de mancare, iritabilitate, varsaturi si chiar caderea parului.

Daca va decideti sa folositi suplimente de vitamina A, asigurati-va ca va consultati mai intai cu medicul dumneavoastra, luati o doza mica si folositi suplimente din surse alimentare, daca este posibil. De asemenea, persoanele care beau mult, fumeaza sau au boli renale sau hepatice nu ar trebui sa ia suplimente de vitamina A fara a discuta cu un profesionist de incredere in domeniul sanatatii.

Retineti ca vitamina A poate interactiona cu anumite medicamente, inclusiv cu unele pilule contraceptive, cu anticoagulantele si cu anumite tratamente impotriva cancerului.

Retineti ca vitamina A este o vitamina liposolubila si, prin urmare, trebuie consumata cu grasimi pentru a avea o absorbtie optima. Un aport alimentar suficient de proteine este necesar pentru fabricarea acestor proteine de legare, astfel incat un aport inadecvat de proteine poate duce la afectarea functiei vitaminei A si la deficienta.

Studiile au au aratat ca absorbtia, metabolismul, eliberarea hepatica, transportul si utilizarea tisulara a vitaminei A pot depinde, in parte, de o stare adecvata de zinc. De asemenea, unele studii sugereaza ca rezultatele unei deficiente de vitamina D pot fi inrautatire de un aport suplimentar ridicat de vitamina A.

Pentru a preveni problemele legate de supradozajul de vitamina A sau hipervitaminoza, optati pentru surse alimentare si asociati-le cu o dieta bine echilibrata, bogata in alimente dense in nutrienti, pentru a va ajuta sa va maximizati sanatatea.

Concluzie

  • Vitamina A este o vitamina solubila in grasimi si un antioxidant care este incredibil de important pentru sanatate.
  • Se gaseste in multe surse alimentare atat sub forma de retinol, cat si sub forma de carotenoizi provitamina A. Carotenoizii trebuie sa fie transformati in retinol inainte de a putea fi utilizati in organism.
  • Este benefic pentru sanatatea pielii, sustine imunitatea, stimuleaza vederea, scade colesterolul si mentine sanatatea oaselor. De asemenea, este necesar pentru repararea si reproducerea tesuturilor si poate ajuta la prevenirea cancerului si a pietrelor urinare.
  • In mod ideal, incercati sa va satisfaceti majoritatea nevoilor prin surse alimentare mai degraba decat prin suplimente.
  • Urmand o dieta echilibrata si nutritiva, puteti profita cu usurinta de numeroasele beneficii pentru sanatate pe care le ofera aceasta vitamina importanta.

Nu uita!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Inflamatia ovariana: cauze, simptome si tratament

Informații esențiale despre inflamația ovariană: identificarea simptomelor și cele mai noi metode de tratament disponibile.

Carnea in alimentatia unui copil – Ghid complet pentru parinti

Carnea în alimentația bebelușilor si copiilor este crucială pentru dezvoltarea lor. Acest ghid oferă părinților sfaturi esențiale despre cum să introducă carnea în dieta copiilor, cele mai bune tipuri de carne și metodele de preparare recomandate.

Ce cauzeaza constipatia si cum o prevenim?

Constipația te chinuie? În acest articol găsești sfaturi practice despre cum poți preveni și trata eficient această problemă prin schimbări simple ale dietei și stilului de viață. Valoroase informații despre cauzele constipației și modalitățile de menținere a unei bune funcționări digestive.

15 Alimente care pot provoca balonare si crampe

Baloane și crampe? Poate fi din cauza acestor alimente surprinzătoare. Află de ce și cum să le eviți pentru o digestie mai sănătoasă.

Cele Mai Bune Fructe pentru Diabetici – Ghid Nutritional

Fructe recomandate în diabet și sfaturi de la specialiști în nutriție pentru o dietă echilibrată. Citeste pentru a descoperi cele mai bune opțiuni de fructe și cum să le integrezi corect în alimentație.

Gastrita: cauze, simptome, tratament si prevenire

Gastrita, o afecțiune frecvent întâlnită, este adesea legată de infecția cu Helicobacter Pylori. Aflați despre simptomele, cauzele și tratamentele eficiente disponibile. Citeste acum pentru a înțelege mai bine această problemă de sănătate.

De ce ai facut ulcer gastric? Stresul, fumatul sau o infectie poate fi cauza?

Ulcerul gastric afectează milioane de oameni și poate avea cauze variate, de la stres la bacterii. Descoperă importanța cunoașterii simptomelor și a legăturii cu H. pylori pentru un tratament eficient. Protejează-ți sănătatea digestivă.

Dieta inteligenta MIND: zece grupe de alimente si un pahar de vin

Dieta MIND, clasată pe locul 4 în topul celor mai sănătoase diete din lume, recomandă 10 grupe esențiale de alimente și un pahar de vin zilnic. Studiile confirmă efectele pozitive asupra bolii Alzheimer, declinului cognitiv și altor afecțiuni neurodegenerative. O abordare revoluționară bazată pe cercetare solidă pentru o minte ageră și sănătoasă.