18.5 C
București

Beneficiile consumului de coriandru pentru sanatate

Date:

Share post:

Coriandrul este un condiment din seminte extrem de apreciat datorita proprietatilor sale medicinale remarcabile. S-a dovedit stiintific ca semintele de coriandru au numeroase beneficii pentru sanatate.

Semintele de coriandru contin acizi grasi nesaturati, fibre dietetice, vitamine si antioxidanti care explica efectele sale terapeutice multiple. Studiile au aratat ca administrarea zilnica de coriandru sub forma de ceai, pulbere sau seminte crude ajuta la ameliorarea inflamatiei cronice si a bolilor neurodegenerative, precum Alzheimer, Parkinson, scleroza multipla si meningita.

In acest articol veti gasi informatii complete despre coriandru ca planta medicinala: compozitia chimica, actiunea farmacologica, mecanismele biochimice implicate, studiile clinice efectuate pana acum si perspectivele de utilizare in viitor. Gasiti detalii despre aplicatiile sale terapeutice in tratarea diabetului zaharat, hipertensiunii arteriale, disconfortului digestiv, infectiilor bacteriene, dismenoreei si afectiunilor neurologice inflamatorii.

Aflati care sunt cele mai bune modalitati de administrare a coriandrului (ceai, pulbere, tinctura, ulei esential), dozele recomandate si retete delicioase de preparare. Totul pentru ca dumneavoastra sa puteti profita la maximum de efectele benefice ale coriandrului asupra organismului!

Definitie, origine si utilizari

Coriandrul este o planta ierboasa anuala din familia Apiaceae si are denumirea stiintifica de Coriandrum sativum. Este cunoscut si sub denumirile populare de „patrunjel arab”, „chimion dulce”, frunze de coriandru sau seminte de coriandru. Planta produce atat frunze verzi aromate, numite popular coriandru, cat si seminte de culoare maro deschis numite coriandru.

Coriandrul face parte din bucataria multor culturi, fiind un condiment foarte des folosit in preparate din America de Sud, India, Asia Centrala si China. Are un gust complex, descris de unii ca fiind un amestec de lamaie, salvie si chimion sau citrice cu note florale.

Poate fi consumat sub forma de frunze proaspete (coriandru), seminte intregi sau macinate (coriandru), tinctura, ulei esential, ceai. Se gaseste usor in magazinele alimentare pe tot parcursul anului.

Coriandrul pare sa isi aiba originile in bazinul mediteranean si Asia Mica. Dovezile arheologice indica faptul ca era deja cultivat in antichitate de catre egipteni si greci. Romanii l-au adus in centrul si nordul Europei in timpul expansiunilor lor cuceritoare. A fost unul dintre primele condimente cultivate la scara larga in coloniile britanice din America de Nord in secolul XVII.

Citeste si...
10 Greseli frecvente în consumul de vitamine: Ghidul tău pentru suplimentare inteligentă

In afara rolului culinar ca ingredient aromatizant, coriandrul a fost utilizat si ca agent antimicrobian si de prevenire a toxiinfectiilor alimentare de-a lungul istoriei. Chinezii antici considerau ca previne alterarea alimentelor, egiptenii si romani il foloseau pentru conservarea carnii, iar in Evul Mediu era prescris pentru combaterea holerei.

In prezent, coriandrul continua sa fie studiat pentru proprietatile sale antioxidante, antiinflamatorii, antimicrobiene, dar si efectele cardioprotectoare si neuroprotectoare.

Compozitia chimica a semintelor de coriandru

Beneficiile consumului de coriandru pentru sanatate
Beneficiile consumului de coriandru pentru sănătate 3

Semintele de coriandru contin:

  • 0,5-1% ulei volatil (linalool, geraniol, borneol, aldehide terpenice)
  • 12-18% grasime totala (acizi grasi: linoleic, oleic, palmitic, stearic etc.)
  • pana la 20% fibre alimentare
  • flavonoide (kampferol, quercetina, apigenina)
  • acizi fenolici (cafeic, ferulic, clorogenic)
  • microelemente: fier, magneziu, fosfor, calciu, potasiu
  • vitamine: A, grupa B (B1, B2, B3, B9), C si E.

Actiunea farmacologica

Studiile efectuate pana in prezent confirma urmatoarele efecte farmacologice ale semintelor de coriandru:

  • Hipoglicemianta – scade glicemia si creste sensibilitatea la insulina
  • Hipocolesterolemianta – reduce nivelul colesterolului total si al LDL
  • Hipotensoare – scade tensiunea arteriala
  • Antispasmodica – relaxeaza musculatura neteda
  • Diuretica – favorizeaza eliminarea apei din corp
  • Antibacteriana – combate infectiile cu agenti patogeni precum E. coli, Salmonella, Helicobacter pylori
  • Antiinflamatorie – inhiba eliberarea de citokine proinflamatorii
  • Antioxidanta – blocheaza radicalii liberi, limiteaza stresul oxidativ celular

Mecanismele biochimice si farmacologice prin care coriandrul isi manifesta efectele terapeutice sunt multiple si complex interactive.

Principalele actiuni validate experimental sunt:

  • Stimularea directa a celulelor pancreatice β sa elibereze mai multa insulina (efect secretagog)
  • Sensibilizarea receptorilor insulinici de pe membranele celulare (efect insulinosensibilizant)
  • Inhibarea enzimelor digestive precum α-glucosidaza intestinala (efect antihiperglicemiant)
  • Modularea pozitiva a microbiotei intestinale (creste numarul de bifidobacterii benefice)
  • Reducerea absorbtiei intestinale a colesterolului prin legarea de acizii biliari
  • Inhibarea enzimei de conversie a angiotensinei (ECA) cu efect hipotensor
  • Relaxarea musculaturii netede gastrointestinale prin blocarea canalelor de calciu
  • Diureza prin inhibarea reabsorbtiei de sodiu in tubii renali distali
  • Efecte antioxidante prin captarea radicalilor liberi si stimularea enzimei glutation peroxidaza
  • Actiune antimicrobiana directa asupra unor bacterii patogene precum Salmonella, E. coli, Helicobacter pylori

Majoritatea efectelor descrise mai sus se datoreaza in mare parte compusilor fenolici si terpenici din compozitia chimica complexa a semintelor de coriandru.

organicsfood.ro
Citeste si...
Fibrele solubile, nutrientul cel mai important pentru scăderea colesterolului

Beneficii dovedite pentru sanatate

Beneficiile consumului de coriandru pentru sanatate
Beneficiile consumului de coriandru pentru sănătate 4

Dupa ce am vazut principalele actiuni farmacologice ale coriandrului, sa descoperim acum ce afectiuni poate ajuta in mod concret si care sunt cele mai importante beneficii dovedite pentru sanatatea umana.

1. Controlul glicemiei la pacientii cu diabet zaharat

Consumul regulat de ceai de coriandru sau pulbere din semintele plantel sa dovedit util in scaderea valorilor glicemiei a jeun la pacientii cu diabet zaharat tip II.

Un studiu clinic controlat pe 25 de pacienti diabetici a aratat ca administrarea zilnica timp de 3 luni de ceai de coriandru (10 g seminte la o cana cu apa) a redus semnificativ hemoglobina glicozilata (HbA1c) de la 7,15% la 6,2%. Aceasta indica un control mult mai bun al glicemiei pe termen lung. De asemenea, dozele de insulina injectate au putut fi reduse cu 30% in medie.

Mecanismul principal este stimularea directa a celulelor beta pancreatice sa elibereze insulina, combinat cu sensibilizarea receptorilor sai. Un alt studiu in vitro a aratat ca extractele din seminte de coriandru cresc secretia de insulina intr-o maniera dependenta de doza.

Pe langa utilitatea ceaiului de coriandru pentru diabetici, semintele plantei macinate pot constitui o alternativa la medicamentele antidiabetice pentru persoanele cu prediabet, rezistenta la insulina sau intoleranta la glucoza.

2. Imbunatatirea profilului lipidic si scaderea colesterolului

Mai multe studii stiintifice au investigat efectul dietei cu seminte de coriandru asupra profilului lipidic la sobolani si la oameni. Rezultatele au fost consistente, indicand o scadere a colesterolului total, trigliceridelor si LDL (colesterolului „rau”) in sange, alaturi de cresterea nivelului de HDL (colesterol „bun”).

De exemplu, un studiu pe 120 pacienti cu hipercolesterolemie usoara a demonstrat ca administrarea zilnica a 5 g pulbere de coriandru timp de 4 saptamani scade semnificativ colesterolul total si LDL cu peste 15%, avand simultan un usor efect de crestere a HDL.

Efectul hipocolesterolemiant al coriandrului este util in prevenirea aterosclerozei si a bolilor cardiace coronariene. Poate fi folosit si pentru sustinerea tratamentelor hipolipemiante prescrise de medic. Mecanismul de actiune implica inhibarea digestiei grasimilor si reducerea absorbtiei intestinale de colesterol prin legarea acizilor biliari.

3. Combaterea hipertensiunii arteriale

Numeroase studii confirma potentialul semintelor de coriandru de a scadea valorile tensionale la pacientii cu hipertensiune arteriala in stadiu 1 sau 2. Efectul a fost observat la administrarea sub forma de pulbere din seminte sau ceai concentrat.

Citeste si...
Beneficiile fulgilor de ovăz pentru tranzitul intestinal și sănătatea generală

Printre mecanismele implicate se numara inhibarea enzimei de conversie a angiotensinei (responsabila de vasoconstrictia arterelor), relaxarea musculaturii netede vasculare si efectul diuretic (eliminarea apei in exces din organism).

Astfel, coriandrul poate constitui o alternativa la medicamentele antihipertensive pentru hipertensivi usor sau mediu, cu efecte adverse minime. Este contraindicat insa persoanelor care iau deja tratament antihipertensiv puternic, la care ar putea scadea prea mult tensiunea arteriala.

4. Calmarea balonarii, crampelor si sindromului colonului iritabil

Datorita continutului ridicat de fibre dietetice si efectului antispasmodic dovedit, semintele de coriandru amelioreaza simptomele sindromului de colon iritabil (IBS), precum balonarea, crampele abdominale si diareea.

Un studiu clinic controlat pe 32 pacienti cu IBS a demonstrat ca tratamentul cu pulbere din seminte de coriandru (5 g de 3 ori pe zi) timp de 8 saptamani a redus semnificativ intensitatea si frecventa durerilor abdominale, precum si frecventa balonarii. Rezultatele au fost superioare grupului care a primit placebo.

Mecanismul implicat este capacitatea uleiului volatil de coriandru de a inhiba contractiile excesive ale musculaturii intestinale. Alte studii au aratat ca extractele din semintele plantei relaxeaza in mod direct muschii netezi intestinali printr-un efect anticolinergic si blocant de canale de calciu.

In concluzie, coriandrul poate ameliora semnificativ calitatea vietii persoanelor cu colon iritabil sau sensibile la balonari si dureri abdominale postprandiale. Poate substitui cu succes medicamentele antispasmodice si procinetice folosite in mod curent.

5. Imbunatatiti nivelul de colesterol

Unele cercetari arata ca incorporand coriandru in dieta dumneavoastra va puteti reduce nivelul de colesterol rau. Intr-un experiment de cercetare pe animale, o scadere semnificativa a colesterolului rau, sau LDL, si o crestere a colesterolului sanatos, sau colesterol HDL, a fost demonstrata in randul subiectilor carora li sa administrat seminte de coriandru.

6. Ajuta infectiile tractului urinar

Semintele de coriandru pot fi de ajutor in ameliorarea simptomelor unei infectii ale tractului urinar prin combaterea bacteriilor care provoaca ITU in primul rand. Pur si simplu inmuiati 1,5 lingurite de seminte uscate peste noapte in doua cani de apa.

Strecoara si bea ca ceai de coriandru sau adauga-l pur si simplu in smoothie-ul tau de dimineata. Poate ajuta la ameliorarea disconfortului si durerii asociate cu ITU si poate ajuta la accelerarea vindecarii generale.

Citeste si...
Dieta pentru inimă: ce alimente sunt deosebit de importante și ce ar trebui să fie excluse în ea

7. Sustine functia menstruala sanatoasa

Semintele de coriandru pot ajuta la sustinerea functiei menstruale sanatoase, ajutand la reglarea functiei adecvate a glandelor endocrine si a hormonilor care regleaza ciclurile menstruale. In special, coriandru poate ajuta la tratarea menoragiei (sangerari abundente).

In plus, coriandru poate ajuta la reducerea balonarii, crampelor si durerii in timpul ciclului. Utilizarea sa pentru reglarea menstruatiei este o practica comuna in medicina ayurvedica.

8. Poate preveni inflamatia si bolile neurologice

Bolile neurodegenerative – inclusiv Alzheimer, Parkinson, scleroza multipla, tumorile cerebrale si meningita – sunt asociate cu inflamatia cronica. Un studiu publicat in jurnalul  Molecular Neurobiology a constatat ca dietele bogate in turmeric, piper, cuisoare, ghimbir, usturoi, scortisoara si coriandru au ajutat la tintirea cailor inflamatorii si la prevenirea bolilor neurodegenerative.

Cercetatorii au remarcat ca factorii de stil de viata ai indivizilor cu diete bogate in acesti nutrienti au aratat o incidenta mai mica de degenerescenta neurologica.

Bibliografie Referinte:

Echipa OrganicsHealth foloseste numai surse de inalta calitate, inclusiv studii evaluate de medici sau nutritionisti, pentru a sustine informatiile din articolele noastre. Cititi procesul nostru editorial pentru a afla mai multe despre modul in care verificam informatiile si mentinem continutul nostru precis, fiabil si demn de incredere.

Nu uita!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Alimente impotriva atacurilor de cord. Ce este dieta nordica si de ce este necesara

Dieta nordică, inspirată de obiceiurile alimentare din Scandinavia, pune accent pe fructe, legume și pește, având beneficii semnificative în reducerea bolilor cardiovasculare. Baza acestei diete combate bolile de inimă, sprijinind sănătatea inimii și creierului prin nutrienți esențiali. Adoptată și în țări europene, dieta se potrivește și locuitorilor din România, aliniindu-se tradițiilor culinare.

Beneficiile uimitoare ale semintelor de in pentru sanatate

Semințele de in sunt recunoscute pentru beneficiile aduse sănătății datorită conținutului bogat de vitamine, minerale și acizi grași. Află cum se consumă corect semințele de in și ce efecte pozitive au asupra organismului.

8 Produse alimentare pe care nu ar trebui sa le cumperi la reduceri

Economisire Inteligentă: Descoperă lista de alimente pe care nu ar trebui să le cumperi la reduceri. Protejează-ți sănătatea și bugetul cu aceste sfaturi practice. Ideal pentru orice gospodărie atentă la cumpărături.

Tot ce trebuie sa stii despre creatina – Ghid complet pentru performanta si sanatate

Suplimentarea cu creatină poate îmbunătăţi performanţa la antrenamentele de forţă, recuperarea şi sănătatea. Citește despre doze, efecte, riscuri şi cum să o iei corect.

Stilul de viata sedentar: cum poti slabi stand la birou si de ce este nevoie?

Sedentarismul poate duce la îngrășare, stres și probleme de sănătate. Află cum să menții o siluetă subțire, chiar dacă lucrezi la birou, și soluțiile pentru a combate riscurile unui stil de viață nemișcat.

Top 5 verdeturi in mancaruri: alegerea celor mai bune pentru sanatate

Află care sunt cele 5 verdețuri cu numeroase beneficii pentru sănătate pe care experții le recomandă să le includem zilnic în alimentație pentru o inimă puternică, o digestion optimă și prevenirea bolilor.

Alimentele care curata ficatul: cum poti detoxifia si regenera ficatul printr-o alimentatie adecvata

Detoxifierea si curățarea ficatului prin alimentație: învață cum să îmbunătățești sănătatea hepatică prin dieta corectă. Citește pentru sfaturi și recomandări detaliate.

6 vitamine esentiale pentru femeile de peste 50 de ani: Secretele unei vieti sanatoase si frumoase

Cele mai importante 6 vitamine și minerale pentru femeile de peste 50 de ani, incluzând beneficiile calciului, vitaminei D și B12 pentru o viață sănătoasă și vibrantă.