16.9 C
București

Ce trebuie sa stii despre caise – proprietati, retete delicioase si mituri demascate

Date:

Share post:

Caisele, aceste fructe suculente, cu pielite catifelate, miros a vara. Au si un gust bun – dulce, cu o aciditate placuta si racoritoare. Dar cum ramane cu beneficiile? Este adevarat ca caisele protejeaza inima de boli? Și ce lucruri gustoase pot fi preparate din ele?

Istoria caiselor: Radacini chinezesti

Timp de mai multe secole, acest fruct a fost numit marul armean sau prunul armean, iar multa vreme multi botanisti au fost inclinati sa considere ca patria sa este Armenia, ceea ce s-a reflectat in denumirea sa latina (Prunus armeniaca – in latina inseamna “pruna armeana”).

Aceasta opinie a fost infirmata mai tarziu de istorici, cand au descoperit cronicile imparatului chinez Zhu, care a trait cu aproximativ 2200 de ani inainte de Hristos. Dupa ce au studiat cu meticulozitate descrierea detaliata a anumitor fructe cu pulpa carnoasa suculenta, os mic si tare si coaja pubescenta, au ajuns la concluzia ca acestea sunt caise. S-a dovedit ca acestea au fost cultivate pentru prima data in Imperiul Celest.

Datorita comerciantilor arabi, aceste fructe din China au ajuns in Asia Centrala si abia apoi – in Armenia. Ele au ajuns in Grecia si la Roma sub denumirea “Armeniaca”, care poate fi gasita in lucrarile istoricului si scriitorului roman Pliniu. Pana in secolul al XVI-lea, caisele s-au raspandit pe tot continentul european, pana in Polonia si Germania, iar apoi au ajuns in Rusia.

Ce trebuie să știi despre caise - proprietăți, rețete delicioase și mituri demascate
Ce trebuie să știi despre caise - proprietăți, rețete delicioase și mituri demascate 9

Astazi sunt cultivate aproape pretutindeni unde exista veri calde si uscate. Desi prin eforturile crescatorilor au aparut si o multime de soiuri nepretentioase rezistente la ger. Anual, pe intreaga planeta se recolteaza pana la 4 milioane de tone din aceste fructe dulci. Cu toate acestea, Turcia ramane liderul incontestabil al exporturilor – mai exact, provincia sa Malatya, care produce pana la 80% din volumul mondial de caise, inclusiv fructe uscate.

In tara noastra, caisele cresc in principal la latitudini sudice. Cu toate acestea, in zona de mijloc a Rusiei si chiar in regiunea Moscovei, ele nu sunt acum nici rare. Crescatorii autohtoni au creat mai mult de 60 de soiuri, printre care exista favoriti clari. De exemplu, Triumph northern, Dessert, Saratov ruby, Tsarsky. Exista, de asemenea, soiurile Compotny si Manitoba, ambele nu se tem de inghet si nu necesita ingrijire speciala.

Mituri despre caise

Sustinatorii medicinei populare asigura ca in semintele de caise sunt ascunse multe proprietati de vindecare. Pe Internet, puteti intalni informatii ca acestea sunt capabile sa vindece chiar si cancerul. Meritul in acest sens este atribuit compusului organic amigdalina, continut in samburi. Ipoteza este urmatoarea: se spune ca, odata ajuns in organism, acesta se transforma in cianura (reamintim ca aceasta este o toxina puternica), care si distruge celulele tumorale. Dar, inainte de a va grabi sa tratati o boala grava cu ajutorul unor astfel de metode alternative, este important sa va amintiti ca nu exista dovezi stiintifice pentru aceasta afirmatie. Sondajele efectuate pe pacientii cu cancer care au fost supusi acestei metode de tratament nu au aratat nicio imbunatatire. Mai mult, Autoritatea Europeana pentru Siguranta Alimentara a publicat un articol in care se mentioneaza amenintarea de otravire cauzata de ingerarea necontrolata de samburi de caise.

Simptomele acesteia sunt greata, febra, dureri de cap, insomnie, sete, letargie, nervozitate, dureri articulare si musculare si scaderea tensiunii arteriale. In cazuri extreme se poate termina cu moartea!

Citeste si...
Beneficiile consumului de oțet de mere pentru sănătate - ghid complet

Un alt mit popular este raspandit in mod activ de unii “nutritionisti” amatori. Acestia ii asigura pe cei care doresc sa slabeasca ca fructele de caise uscate reprezinta o alternativa sigura si sanatoasa la dulciurile daunatoare. Și ca si cum acestea pot fi consumate in cantitati nelimitate fara a dauna siluetei, deoarece contin o multime de fibre valoroase. Ei uita insa sa mentioneze cantitatea iesita din comun de zahar continuta de fructe, care, desigur, nu contribuie la scaderea in greutate. Desigur, consumul de caise in loc de dulciuri si biscuiti este, intr-un anumit sens, mai sanatos, dar numai daca nu depasiti doza zilnica de 25-30 de grame – atunci totul va fi in regula cu silueta dumneavoastra.

Ce trebuie să știi despre caise - proprietăți, rețete delicioase și mituri demascate
Ce trebuie să știi despre caise - proprietăți, rețete delicioase și mituri demascate 10

Al treilea mit se refera, de asemenea, la caisele uscate. Acesta spune ca caisele sunt tratate cu o cantitate mare de dioxid de sulf – un compus extrem de toxic. In realitate, acest aditiv alimentar face ca fructele uscate sa nu fie comestibile pentru insecte, previne formarea mucegaiului si prelungeste durata de depozitare a fructelor. In ceea ce priveste concentratia, daca este prelucrat in mod corespunzator, nu este capabil sa provoace daune. In plus, este usor sa scapati de resturile acestei substante – este suficient sa inmuiati fructele in apa pentru o vreme, apoi sa le clatiti bine.

Inima sanatoasa si piele frumoasa

Caisele si caisele sunt bogate in substante care sunt importante pentru activitatea productiva a sistemului cardiovascular. Potasiul, care este continut in 5-6 caise medii, mentine tensiunea arteriala normala si protejeaza inima. Acest lucru este dovedit de stiinta: de exemplu, un studiu realizat de medici turci pe soareci de laborator a aratat ca un consum regulat de caise ajuta la reducerea consecintelor negative ale unui atac de cord si la restabilirea mai rapida a sanatatii.

Caisele contin, de asemenea, vitamina K, destul de rara, care ajuta calciul sa fie mai bine absorbit. Fierul din compozitia fructelor creste nivelul de hemoglobina, este util in anemie si in tulburarile de coagulare a sangelui. Antioxidantii neutralizeaza radicalii liberi care deterioreaza celulele sanatoase. Flavonoidele reduc inflamatiile, cresc elasticitatea peretilor arteriali, reduc riscul de diabet, iar compusii fenolici normalizeaza nivelul colesterolului.

Antioxidantii luteina si zeaxantina sustin performanta cristalinului si a retinei. Carotenoizii, care dau fructelor culoarea galbena caracteristica, ajuta, de asemenea, la mentinerea acuitatii vizuale. Combinatia acestor substante active serveste ca masura preventiva impotriva unor boli precum cataracta si degenerarea petelor galbene.

Betacarotenul, in combinatie cu vitaminele C si E, are un efect favorabil asupra pielii. Am testat aceasta afirmatie intr-una dintre editiile emisiunii “Live Food”. Pentru experiment am invitat doua surori gemene, dintre care una a mancat 5-7 caise pe zi timp de doua saptamani, in timp ce cealalta a mancat ca de obicei. Examenul de control a aratat ca tonusul pielii primei fete a devenit mai uniform, mai mat si mai natural, in timp ce numarul elementelor inflamatorii si al glandelor sebacee marite a scazut.

Caisele sunt utile si pentru sistemul digestiv. Aceste fructe contin un raport optim de fibre alimentare solubile si insolubile. Primele permit retinerea in tesuturi a unei parti din lichid, mentinand astfel echilibrul hidric. Cele din urma creeaza conditii optime pentru inmultirea bacteriilor benefice din intestin, care formeaza o microflora favorabila si ajuta la o mai buna digestie a substantelor nutritive utile.

organicsfood.ro
Citeste si...
Condimentele care ajută la ameliorarea simptomelor sindromului premenstrual (PMS)

Exista vreun rau din cauza caiselor?

In ciuda listei impresionante de proprietati utile, uneori caisele pot dauna organismului. Este important sa ne amintim ca combinatia de fibre si zahar poate provoca o crestere a formarii de gaze si tulburari de stomac. Caisele sunt mai periculoase in acest sens decat fructele proaspete, deoarece in ele se gaseste mult mai mult zahar. Din acelasi motiv, nu ar trebui sa fie folosite de persoanele care sufera de diabet si obezitate.

Este extrem de nedorita includerea acestor fructe in dieta cu gastrita, ulcer peptic si orice afectiuni ale intestinelor, deoarece acizii malic si citric continuti in ele pot provoca inflamatii si arsuri la stomac. Abundenta de potasiu, dupa cum am aflat, normalizeaza tensiunea arteriala ridicata. Cu toate acestea, medicii nu recomanda ca hipotensivii cronici sa nu fie pasionati de caise in exces, pentru ca presiunea sa nu scada sub pragul critic. Prudenta trebuie sa aiba si cei care au afectiuni tiroidiene si renale.

Reactia alergica la acest fruct nu este frecventa. Substantele sale provocatoare sunt concentrate in principal in pielita, precum si compusii care sunt folositi la prelucrarea fructului. Nu uitati ca alergiile pot fi mostenite. Daca exista o predispozitie in acest sens, este mai bine sa nu va riscati sanatatea in mod inutil. Iar in timpul introducerii primului aliment complementar este important sa se monitorizeze indeaproape reactia organismului copilului atunci cand acesta incearca pentru prima data caisele. Daca apar eruptii cutanate, umflaturi si alte semne de alergie, este mai bine sa intrerupeti cunostinta cu acest fruct.

Retete cu caise

Acest fruct este parca creat pentru coacere, deserturi si dulceata de conservare in casa! Cu toate acestea, in alte feluri de mancare are adesea locul sau. Principalul lucru este sa gasiti o combinatie reusita cu alte produse si sa nu va fie frica de experimentele gastronomice.

Salata cu sunca si caise

In salatele de vara caisele se simt destul de confortabil, si nu este vorba doar de variatii de fructe. Eroul nostru este perfect completat, de exemplu, cu felii subtiri de sunca curata si un dressing interesant. Chiar daca ati primit niste fructe dure, poate fi intotdeauna corectat – acum va vom spune cum.

Ce trebuie să știi despre caise - proprietăți, rețete delicioase și mituri demascate
Ce trebuie să știi despre caise - proprietăți, rețete delicioase și mituri demascate 11

Ingrediente:

  • Caisa proaspata – 8 buc.
  • Șunca de cascaval – 4 felii
  • Minge de mozzarella – 100-125 g
  • Lamaie – 1 buc.
  • Ulei de masline – 3 linguri. l.
  • Cimbru proaspat – 6-8 crengute
  • Otet de vin alb – 2 linguri.
  • Ardei roz – un varf de cutit
  • Ceapa rosie – ½ buc.
  • Frunze de salata – 2 maini mari

Preparare:

Se amesteca o lingura de ulei de masline si crengutele de cimbru intr-un bol. Impartiti jumatatile de caise in jumatati, inmuiati-le in ulei si cimbru si frigeti-le pe ambele parti timp de 5-7 minute. Daca fructele sunt tari, mai tineti-le putin pe foc. In timp ce se rumenesc, faceti un dressing din restul de ulei de masline, otetul de vin, ceapa taiata fin si piperul roz. Rupeti frunzele de salata in bucati mici cu mainile. Combinati-le intr-o farfurie cu feliile de sunca, feliile de mozzarella si caisele la gratar. Stropiti totul cu dressingul si presarati cu coaja rasa fina de lamaie.

Citeste si...
Beneficiile consumului de humus asupra sănătății

Caise cu branza de capra

O gustare originala si usoara din caise proaspete, care poate fi preparata la un picnic, in asteptarea kebaburilor si a fripturilor. Daca nu aveti branza de capra, puteti folosi branza telemea sau branza de vaci – veti obtine o combinatie nu mai putin armonioasa.

Ce trebuie să știi despre caise - proprietăți, rețete delicioase și mituri demascate
Ce trebuie să știi despre caise - proprietăți, rețete delicioase și mituri demascate 12

Ingrediente:

  • Caisele proaspete – 6 buc.
  • Branza de capra – 120 g
  • Miere – 1 lingurita.
  • Unt – 30 g
  • Nuci de pin prajite – o mana
  • Cardamom – un varf de cutit
  • Menta proaspata – pentru a servi

Mod de preparare:

Se impart caisele in jumatati, se ung cu unt topit, se presara usor cu cardamom. Se prajesc pe ambele parti pana devin aurii. Amestecati branza de capra cu miere, intindeti o cantitate mica pe fiecare jumatate de caise, presarati cu nuci de pin si decorati cu frunze de menta. Puteti folosi in locul lor orice alte ierburi proaspete.

Pui cu fructe uscate in tagine

Caisele uscate completeaza cu succes carnea, fie ca este vorba de vita, miel sau pasare. Cel mai adesea, astfel de variante in combinatie cu un buchet bogat de condimente se gasesc in bucataria orientala.

Pentru a gati acest fel de mancare, este indicat sa folositi un tagine – o tigaie adanca cu un capac in forma de con. Daca nu aveti una, puteti folosi o tigaie inalta, cu fundul gros si un maner detasabil.

Ce trebuie să știi despre caise - proprietăți, rețete delicioase și mituri demascate
Ce trebuie să știi despre caise - proprietăți, rețete delicioase și mituri demascate 13

Ingrediente:

  • Coapse de pui – 1,5 kg
  • Ceapa – 3 buc.
  • Caise – 250 g
  • Prune uscate – 150 g
  • Sultanine mari fara seminte – 100 g
  • Lamaie – ½ buc.
  • Usturoi – 3 catei
  • Scortisoara – 3 betisoare
  • Scortisoara macinata – 1 lingurita.
  • Apa – 150 ml
  • Șofran – 1 varf de cutit
  • Piper alb, nucsoara, sare – dupa gust
  • Badian – 2 stele
  • Ulei de masline – pentru prajire

Preparare:

Clatiti bine toate fructele uscate si turnati apa clocotita peste ele. Se taie marunt ceapa si usturoiul. Se dilueaza sofranul si sucul de la o jumatate de lamaie in apa usor calduta. Se freaca coapsele cu un amestec de scortisoara macinata, piper alb, nucsoara si sare. Incalziti uleiul de masline intr-un tagine, sotati ceapa si usturoiul pana devin transparente si puneti puiul deasupra. Adaugati un baton de scortisoara si un oregano si turnati apa cu sofran si suc de lamaie peste pui. Daca nu aveti sofran, puteti fierbe in prealabil bulion de pui sau de legume. Acoperiti tagina cu un capac si inabusiti carnea la foc mic timp de 35-40 de minute. Acum turnati deasupra fructele uscate bine aburite si puneti tajina acoperita in cuptor la 100°C timp de aproximativ o ora si jumatate.

Chutney de caise

Caisele proaspete pot fi folosite pentru a face chutney, un sos de fructe si condimente popular in bucataria indiana. Acesta combina armonios aromele dulce, acru, arzator si amar. Chutney-ul de caise poate fi servit cu cotlete de porc si pui la cuptor, intins pe paine plata crocanta de grau si biscuiti, imbraca orezul si cuscusul.

Ce trebuie să știi despre caise - proprietăți, rețete delicioase și mituri demascate
Ce trebuie să știi despre caise - proprietăți, rețete delicioase și mituri demascate 14

Ingrediente:

  • Caisele proaspete – 1 kg
  • Ceapa alba – 1 capatana mare
  • Ardei iute rosu – 1 bucata.
  • Otet de orez – 200 ml
  • Suc de portocale – 150 ml
  • Radacina proaspata de ghimbir – 30g
  • Zahar din trestie de zahar – 200 g
  • Cuisoare uscate – 5-6 muguri
  • Piper Cayenne – varf de cutit
  • Ulei vegetal – 2 linguri. l.
  • Sare – dupa gust
Citeste si...
6 Vitamine și minerale care te ajută să slăbești: de unde să le iei

Preparare:

Curatati caisele de samburi, taiati-le in cuburi mici. Taiati ceapa si usturoiul in acelasi mod. Radeti ghimbirul pe o razatoare fina si pisati-l impreuna cu mugurii de cuisoare intr-un mortar. Taiati ardeiul iute in fasii subtiri. Se incinge uleiul intr-o tigaie adanca, se calesc usor ghimbirul si cuisoarele in el, se adauga ardeiul iute, ceapa si usturoiul si se prajeste totul impreuna. Se toarna putin peste jumatate din zahar si se caramelizeaza amestecul. Acum puneti caisele, adaugati restul de zahar, turnati otetul si sucul de portocale, sarati dupa gust. Fierbeti sosul la foc mic timp de 40-50 de minute, amestecand cu o spatula de lemn. Cand chutney-ul de caise s-a racit, il puteti turna in borcane. Ideal ar fi sa il lasati sa se “coaca” cel putin doua saptamani.

Placinta austriaca cu caise

Aceasta placinta este una dintre variantele mult indragitei charlotte, doar ca fara mere. Are la baza o prajitura de burete aerisita, a carei aroma dulce si bogata este bine pusa in valoare de gustul delicat si acrisor al caiselor.

Ce trebuie să știi despre caise - proprietăți, rețete delicioase și mituri demascate
Ce trebuie să știi despre caise - proprietăți, rețete delicioase și mituri demascate 15

Ingrediente:

  • Caisele proaspete – 10-12 buc.
  • Faina – 140 g
  • Oua – 3 buc.
  • Unt – 120 g
  • Lamaie – ½ buc.
  • Extract de vanilie – 1 lingurita.
  • Sare – un varf de cutit
  • Zahar pudra – pentru a servi

Cum se prepara:

Combinati untul inmuiat si zaharul intr-un castron adanc, bateti pana obtineti o masa omogena. Separati galbenusurile de albusuri: bateti primele in untul dulce, puneti-le pe acestea din urma in frigider. Radeti coaja de lamaie si, impreuna cu extractul de vanilie, adaugati-o la baza de unt. Cerneti faina in portii mici. Adaugati un varf de cutit de sare la albusurile racite si bateti-le pana obtineti o spuma omogena. Cu ajutorul unei spatule, incorporati-o usor in baza si amestecati usor. Acoperiti forma de copt cu hartie pergament, turnati aluatul si presati usor jumatatile de caise proaspete in ea. Trimiteti-o la cuptorul incalzit la 180°C pentru 30-40 de minute. Cand placinta se raceste complet, presarati-o cu zahar pudra.

Bezea de caise

Acest deliciu va inlocui cu succes marmelada cumparata din magazin. Daca caisele sunt foarte dulci, puteti lua mai putin zahar.

Ce trebuie să știi despre caise - proprietăți, rețete delicioase și mituri demascate
Ce trebuie să știi despre caise - proprietăți, rețete delicioase și mituri demascate 16

Ingrediente:

  • Caisele proaspete – 1 kg
  • Zahar – 800 g
  • Acid citric – pe varful unui cutit

Preparare: Se prepara:

Indepartati samburii de la caise, transferati jumatatile de fructe intr-o cratita, turnati apa astfel incat abia sa le acopere. Aduceti fructele la fierbere si tineti-le pe foc pana se inmoaie. Apoi, frecati caisele printr-o sita fina pentru a obtine un piure omogen. Se toarna intr-o cratita, se adauga zaharul si acidul citric, se fierbe la foc mic timp de 2 ore. Acoperiti o tava de copt cu hartie pergament, intindeti masa de caise pentru a face un strat uniform de 2-2,5 cm grosime. Acoperiti-l cu tifon si lasati-l timp de doua-trei zile. Taiati bezeaua cu o foarfeca in fasii late si rulati-o.

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

De ce sunt ineficiente bauturile reci in timpul verii?

Băuturile reci pot părea o soluție ideală pentru căldura verii, dar efectele lor asupra corpului tău ar putea fi surprinzătoare. Află cum funcționează organismul tău în fața caniculei și ce alternative sănătoase există pentru hidratare.

Aminoacizii sunt pachetele noastre de energie

Aminoacizii sunt esențiali pentru funcționarea optimă a corpului nostru, servind drept sursă vitală de energie și formând țesuturi, hormoni și enzime. Învață despre importanța lor și cum să te asiguri că beneficiezi de doza zilnică recomandată.

Dieta pentru inima: ce alimente sunt deosebit de importante si ce ar trebui sa fie excluse in ea

Explorează dieta ideală pentru inimă! Descoperă alimentele esențiale și cele de evitat pentru o sănătate cardiovasculară optimă. Pașii către o inimă fericită aici!

De ce iti doresti atat de mult ciocolata?

Ciocolata nu este doar o delicatesă, ci și un puternic aliat pentru sănătate și starea de spirit. Află despre proprietățile sale antidepresive, beneficiile pentru piele și cum te poate ajuta să slăbești. De la elixirul tinereții la sursa de energie, descoperă toate motivele pentru a te bucura de ciocolată.

Orz verde – beneficii pentru sanatate si beneficii uimitoare pe care poate nu le stii

Orzul verde, un superaliment bogat în antioxidanți, vitamine și minerale, oferă beneficii remarcabile pentru sănătate. De la scăderea nivelului de colesterol și combaterea diabetului de tip 2, până la îmbunătățirea somnului și sprijinirea pierderii în greutate, descoperă cum acest cereal poate fi un aliat de nădejde în alimentația ta.

Scade rezistenta la insulina: Plan de mese si sfaturi pentru exercitii fizice

Rezistența la insulină este o problemă de sănătate tot mai răspândită în zilele noastre, ce poate avea consecințe...

Oboseala este un strigat de ajutor din partea ficatului

Oboseala, uitarea și insomniile ar putea indica o problemă a ficatului. Află cum să îți protejezi acest organ vital și ce alimente îl susțin cel mai bine.

Carnea in alimentatia unui copil – Ghid complet pentru parinti

Carnea în alimentația bebelușilor si copiilor este crucială pentru dezvoltarea lor. Acest ghid oferă părinților sfaturi esențiale despre cum să introducă carnea în dieta copiilor, cele mai bune tipuri de carne și metodele de preparare recomandate.