18.5 C
București

Cum sa tii colesterolul sub control: nu ai intotdeauna nevoie de medicamente, exista si alte metode

Date:

Share post:

O dieta echilibrata, medicamentele si exercitiile fizice pot ajuta la reducerea cantitatii de colesterol rau din sange.

Multi oameni pot afla ca au un nivel ridicat de colesterol atunci cand merg la un control medical sau fac un test de sange pentru diverse probleme de sanatate. O astfel de afectiune creste riscul de boli cardiace si vasculare, hipertensiune si diabet zaharat.

Combinatia dintre colesterolul ridicat si obezitate este deosebit de periculoasa. Pentru a controla nivelul colesterolului este nevoie de o dieta de slabire combinata cu exercitii fizice si activitate zilnica si, daca este necesar, de administrarea de statine. Acestea sunt medicamente care scad colesterolul “rau”.

Colesterolul: de ce este periculos?

Colesterolul este un compus gras care este produs in organism si care vine partial cu alimente. Intr-o anumita cantitate, acest compus este vital pentru organism, indeplineste functii esentiale. Dar colesterolul este mai bine cunoscut pentru faptul ca continutul sau excesiv in plasma sanguina creste riscul de boli de inima, atacuri de cord si accidente vasculare cerebrale.

Nici macar colesterolul in sine nu este periculos, ci dezechilibrul dintre fractiunile sale – “bune” si “rele”. O persoana poate avea prea mult colesterol “rau” sau prea putin colesterol “bun” in plasma. Modificarile in echilibrul fractiunilor de colesterol apar odata cu varsta. Iar sangele barbatilor dupa varsta de 35-40 de ani poate avea abateri semnificative de la norme, in timp ce la femei, cresterile de colesterol apar mai aproape de menopauza.

Citeste si...
Ce beneficii are patrunjelul pentru organism

Fractiunile de colesterol din plasma sanguina

Daca se ia sange pentru analiza, in el sunt investigate mai multe fractii:

  • Continutul total de colesterol;
  • Lipoproteine cu densitate scazuta (colesterol LDL, colesterolul “rau”);
  • Lipoproteine cu densitate mare (colesterol HDL, colesterolul “bun”).
  • Trigliceride.

Principala functie a colesterolului “bun” este de a elimina excesul de LDL din sange, trimitandu-le la ficat, unde sunt procesate. Excesul de trigliceride din plasma este, de asemenea, periculos, crescand riscul de boli grave.

Cum sa tii colesterolul sub control: nu ai intotdeauna nevoie de medicamente, exista si alte metode
Cum să ții colesterolul sub control: nu ai întotdeauna nevoie de medicamente, există și alte metode 5

Scopul: corectarea nivelului de colesterol!

Principalul obiectiv al pacientilor ar trebui sa fie mentinerea nivelurilor de LDL si trigliceride la un nivel scazut, asigurandu-se in acelasi timp ca nivelurile de HDL sunt suficient de ridicate.

Organismul uman (in principal ficatul) produce colesterol, care ajuta la reinnoirea celulelor, sintetizeaza bila pentru digestie, este un substrat pentru formarea vitaminei D si a hormonilor, cum ar fi testosteronul si estrogenul.

Problema este ca, desi organismul produce deja suficient colesterol, multe alimente adauga cu aproximativ 20% mai mult din acest compus in fluxul sanguin. Excesul de colesterol poate duce la ateroscleroza – acumularea de placi grase in membrana mucoasa a arterelor.

Cei mai multi oameni stiu despre atacurile de cord si accidentele vasculare cerebrale, dar acestea sunt doar o parte din problemele asociate cu niveluri ridicate de colesterol “rau”. Formarea placilor este posibila intr-o artera din orice parte a corpului. Poate fi vorba de inima, atunci oamenii dezvolta boala coronariana si, ca o consecinta, atacuri de cord sau insuficienta cardiaca. Ateroscleroza poate fi in vasele de sange care alimenteaza creierul (arterele carotide), ceea ce poate duce la accident vascular cerebral.

Citeste si...
Cum să menții tensiunea arterială sub control cu ajutorul dietei: Top 10 alimente
Cum sa tii colesterolul sub control: nu ai intotdeauna nevoie de medicamente, exista si alte metode
Cum să ții colesterolul sub control: nu ai întotdeauna nevoie de medicamente, există și alte metode 6

La nivelul membrelor inferioare, placile pot provoca boala arteriala periferica prin blocarea vaselor de sange care alimenteaza muschii din picioare. Persoanele pot prezenta disconfort la mers sau hipoxie tisulara, amenintand cu gangrena sau ulcere ale degetelor si picioarelor.

Modificari ale stilului de viata: exercitii fizice, dieta si vizite la medic

In cazul in care un test de sange la post releva niveluri ridicate de colesterol – este important sa consultati un medic. Specialistul sugereaza modificari ale stilului de viata pe parcursul a mai multor luni. Exercitiile fizice regulate si pierderea in greutate, corectarea timpurie a dietei pot ajuta la reducerea colesterolului ridicat.

Exista diete de slabire aprobate de experti care ajuta la corectarea nivelului de colesterol, pe langa pierderea in greutate. Desi dieta de slabire nu este singurul factor terapeutic, dar ceea ce se mananca are un impact urias asupra controlului nivelului de colesterol si asupra scaderii acestuia.

organicsfood.ro

Daca corectia alimentara este completata cu o activitate regulata, chiar daca este vorba de simple exercitii facute acasa, are un efect si mai pronuntat.

Ani de cercetari au aratat ca exercitiile fizice regulate reduc nivelul trigliceridelor, crescand usor nivelul colesterolului “bun”. Poate fi vorba de cursuri de gimnastica, fitness, un set de exercitii cu un antrenor personal sau jogging in parc, ciclism.

Cum sa tii colesterolul sub control: nu ai intotdeauna nevoie de medicamente, exista si alte metode
Cum să ții colesterolul sub control: nu ai întotdeauna nevoie de medicamente, există și alte metode 7

Dieta pentru pierderea in greutate

La fel de importanta este dieta pentru pierderea in greutate, care presupune o reducere in alimentatie a produselor de origine animala. Alimentele vegetale, inclusiv fructele proaspete si cerealele integrale, ar trebui sa lase mai mult din dieta. In ceea ce priveste produsele lactate, o dieta pentru slabit va permite sa consumati produse degresate, cum ar fi iaurtul sau laptele.

Citeste si...
Ce să mănânci dacă este greu de mestecat?

Aproape toate produsele de origine animala contin colesterol: galbenusurile de ou, carnea rosie, carnea de pui, laptele. Dar nu trebuie sa le eliminati complet din alimentatia dumneavoastra. In ceea ce priveste nivelul de colesterol, este perfect normal sa primesti o cantitate mica de colesterol cu alimente in fiecare zi. O dieta de slabire presupune gatitul fara grasimi animale si fara unt pentru prajit.

In plus, nu este suficient sa reduceti pur si simplu consumul de alimente care contin colesterol. Excesul de carbohidrati poate creste si el nivelul trigliceridelor si al colesterolului “rau”. Cantitatea de carbohidrati simpli este important de tinut sub control, de asemenea.

Cand sa incepeti sa luati medicamente?

Initial, sunt necesare modificari ale stilului de viata pentru a corecta nivelul colesterolului fara medicamente. Administrarea timpurie a statinelor, care ajuta la scaderea colesterolului “rau”, este indicata pentru persoanele la care masurile non-medicamentoase nu functioneaza sau care au fost diagnosticate cu hipercolesterolemie familiala. Aceasta este un defect genetic care formeaza niveluri foarte ridicate de fractiuni “nocive” de colesterol, ceea ce ameninta dezvoltarea de probleme cardiace si vasculare.

Cum sa tii colesterolul sub control: nu ai intotdeauna nevoie de medicamente, exista si alte metode
Cum să ții colesterolul sub control: nu ai întotdeauna nevoie de medicamente, există și alte metode 8

De asemenea, medicamentele sunt folosite la pacientii cu patologii ale sistemului cardiovascular, daca rezultatele analizelor sunt slabe. In primul rand, sunt recomandate statinele. Aceste medicamente sunt destul de eficiente, dar la unii pacienti prezinta efecte secundare, provoaca alergii sau sunt contraindicate. In acest caz, pot fi utilizate alte tipuri de medicamente.

Este important sa realizam ca medicamentele nu inlocuiesc absolut deloc toate modificarile stilului de viata: dieta si exercitiile fizice raman parte integranta a terapiei.

Legaturi web despre cum sa tii colesterolul sub control fara sa ai nevoie mereu de medicamente:.

Citeste si...
10 Beneficii uimitoare ale infuziei de ghimbir cu lămâie pe care trebuie să le cunoști

Nu uita!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Beneficiile castravetelui verde. Afla de ce ar trebui sa-l consumi cat mai des posibil

Castravetele verde oferă nu doar răcorire, ci și o mulțime de vitamine și substanțe anticancerigene. Este o legumă cu o istorie bogată, ce ascunde substanțe valoroase pentru sănătatea noastră. Include-l în dieta ta pentru beneficii maxime.

7 Strategii Eficiente pentru Controlul Inflamatiei Cronice

Învață cum să gestionezi inflamația cronică printr-o nutriție adecvată și strategii de viață sănătoasă. Acest ghid oferă informații esențiale pentru o viață fără dureri și complicații.

Cum sa-ti cresti nivelul de serotonina si sa iti imbunatatesti starea de spirit

Îmbunătățește-ți starea de spirit și energia cu serotonina, hormonul fericirii. Află cum alimentele, soarele și activitatea fizică pot juca un rol cheie în acest proces.

Salaul: Beneficii pentru sanatate, cum il recunosti si cum il gatesti

Salaul, un peste rapitor de apa dulce, nu este doar un deliciu culinar, ci si o comoara pentru sanatate. Bogat in proteine, acizi grasi Omega-3, vitamine si minerale, salaul sustine sanatatea inimii, a creierului si a oaselor. Afla cum sa il recunosti, cum sa il prepari si cum sa il incluzi in dieta ta!

Mananca ca un razboinic: Ghidul complet al dietei samurai pentru persoanele active

Dieta Samurai este un model alimentar orientat către persoanele active și sportivi. Bazată pe principiile alimentației războinicilor japonezi, această dietă pune accent pe alimentele naturale și evitarea celor procesate. Află dacă această dietă este potrivită pentru nevoile tale și descoperă avantajele și precauțiile asociate cu această abordare nutritivă.

Beneficiile grapefruit-ului pentru slabit si sanatatea pielii

Grapefruitul oferă beneficii remarcabile pentru slăbire și îmbunătățirea sănătății pielii. Explorează cum acest fruct citric ajută la reducerea greutății și promovează o piele sănătoasă, citind articolul nostru detaliat.

Alternative sanatoasa la zaharul rafinat: Cum sa controlezi diabetul si sa mentii un nivel optim al glicemiei

Zahărul rafinat poate fi dăunător pentru sănătate. Află cum poți controla diabetul și menține glicemia optimă cu ajutorul alternativelor naturale la zahărul rafinat.

Mi-e foame tot timpul si mestec ceva. Ce ar trebui sa fac in aceasta situatie?

Ești frecvent înfometat? Află cum lipsa proteinelor, grăsimilor sau stresul pot contribui la această senzație și descoperă sfaturi pentru o alimentație care să-ți ofere sațietate îndelungată. Perfect pentru a-ți optimiza rutina alimentară!