20.5 C
București

Cele 3 faze ale dietei South Beach pentru pierderea in greutate

Date:

Share post:

Dezvoltata cu intentia de a ajuta la pierderea in greutate si in acelasi timp de a imbunatati sanatatea, dieta South Beach este mai mult decat o dieta de scurta durata.

De fapt, aceasta dieta a cunoscut un succes masiv in deceniile de la crearea sa si a fost creditata cu o serie de beneficii – cum ar fi imbunatatirea sanatatii inimii, o pierdere in greutate sporita si niveluri stabile de zahar din sange.

Ea pune accentul pe unele dintre principiile de baza ale unei alimentatii sanatoase, dar le descompune pentru a le mentine simple si usor de urmat, ceea ce o face potrivita pentru cei care doresc sa faca primul pas spre o sanatate mai buna.

Ce este dieta South Beach?

Dieta South Beach este o dieta sanatoasa pentru inima, cu continut scazut de carbohidrati, creata de cardiologul Dr. Arthur Agatston in anii 1990.

El a observat ca pacientii sai reuseau sa slabeasca cu usurinta atunci cand urmau o dieta saraca in carbohidrati si bogata in grasimi, cum ar fi dieta Atkins, dar a vrut sa reduca si riscul de boli de inima prin prioritizarea carbohidratilor complecsi si a surselor nesaturate de grasimi.

Cu sediul in Miami, Dr. Agatston a redenumit dieta din “Dieta cu carbohidrati modificati” in “Dieta South Beach” dupa cartierul din apropierea cabinetului sau. Dieta South Beach a fost publicata in 2003. Cativa ani mai tarziu, in 2008, a fost lansata o noua versiune care includea un program zilnic de antrenament in intervale de 20 de minute, conceput pentru a fi folosit impreuna cu dieta. In 2015, Nutrisystem a achizitionat drepturile asupra marcii comerciale South Beach

Dieta South Beach este impartita in trei faze. Prima faza este cea mai restrictiva si limiteaza alimentele bogate in carbohidrati, cum ar fi fructele si cerealele. A doua faza este putin mai permisiva, dar se concentreaza in continuare pe surse nesaturate de grasimi, proteine slabe si carbohidrati complecsi. In timp ce aceste prime doua faze sunt orientate spre pierderea in greutate, faza finala a dietei este conceputa pentru a ajuta, in schimb, la mentinerea greutatii.

In timp ce unele persoane au criticat dieta ca fiind nimic mai mult decat o dieta de moda, exista multe studii care demonstreaza ca urmarea acestui tip de model alimentar ar putea veni cu beneficii pentru sanatate care se extind mult dincolo de pierderea in greutate.

Beneficii

person squeezing lemon

1. Imbunatateste sanatatea inimii

Conceptul principal al dietei South Beach este de a pierde in greutate si, in acelasi timp, de a proteja sanatatea inimii prin includerea in dieta dumneavoastra a unei pleiade de alimente antiinflamatorii, cum ar fi pestele, legumele si grasimile sanatoase.

Un studiu din 2015 publicat in Journal of the American College of Cardiology (Jurnalul Colegiului American de Cardiologie) a aratat ca ca inlocuirea a 5% din caloriile zilnice provenite din grasimi saturate, care nu sunt permise in dieta South Beach, cu o cantitate egala de calorii provenite din grasimi polinesaturate sau mononesaturate, care sunt incurajate in cadrul dietei, a redus riscul de boli coronariene cu 25% (PUFA) si, respectiv, 15% (MUFA).

Intre timp, un alt studiu publicat in American Journal of Clinical Nutrition a demonstrat ca ca o dieta bogata in carbohidrati duce la cresterea nivelului de colesterol rau si de trigliceride in comparatie cu o dieta bogata in grasimi.

Citeste si...
Cât de sănătoși sunt înlocuitorii laptelui, cum ar fi laptele de ovăz, de migdale sau de soia?

2. Stimuleaza pierderea in greutate

Desigur, principalul motiv pentru care majoritatea oamenilor incep planul de dieta South Beach este de a pierde in greutate rapid. Dar functioneaza cu adevarat?

Un studiu din 2007 de la Departamentul de Știinte Nutritionale al Colegiului de Sanatate si Dezvoltare Umana de la Universitatea Penn State a avut 20 de participanti urmati dieta South Beach timp de 12 saptamani. La finalul studiului, participantii au pierdut in medie 11 kilograme si doi centimetri din circumferinta taliei.

In plus, mai multe studii au constatat ca dietele sarace in carbohidrati si bogate in proteine pot fi eficiente atunci cand vine vorba de reducerea aportul de energie si amping up pierderea in greutate.

3. Reduce foamea

Unul dintre principalele bonusuri ale dietei South Beach este ca nu ar trebui sa va simtiti foame, asa cum se poate intampla in cazul altor diete. De fapt, rasfoiti recenziile despre dieta South Beach si este putin probabil sa vedeti prea multe plangeri cu privire la nivelul de foame, mai ales in comparatie cu alte diete mai restrictive.

organicsfood.ro

Cercetarile au aratat ca alimentatia cu diete bogate in carbohidrati poate creste nivelul de grelina, cunoscuta si sub numele de “hormonul foamei”, care actioneaza ca un indiciu de foame pentru corpul tau.

Intr-un studiu din 2009, consumul unei mese bogate in carbohidrati a dus la o scadere a nivelului de grelina, urmata de un salt rapid inapoi. In mod similar, nivelurile de peptida YY, un hormon care reduce pofta de mancare, au aratat un varf similar si o prabusire dupa ce a mancat.

Dieta South Beach se concentreaza pe limitarea aportului de carbohidrati si pe alegerea alimentelor bogate in fibre si a cerealelor integrale in schimb, care se pot digera mai incet si ajuta la mentinerea senzatiei de satietate.

4. Stabilizeaza nivelul de zahar din sange

Desi prima faza a dietei South Beach Diet elimina cerealele, amidonul si fructele, restul planului pune accentul pe selectarea carbohidratilor din cereale integrale, cu un continut ridicat de fibre, in locul celor care au fost rafinati si procesati.

Fibrele incetinesc absorbtia zaharului in fluxul sanguin, impiedicand cresterea brusca a nivelului de zahar din sange dupa masa. Includerea multor alimente bogate in fibre in dieta dumneavoastra, cum ar fi cerealele integrale, va poate ajuta sa mentineti un nivel normal al glicemiei.

In plus, studiul Penn State publicat in Jurnalul de nutritie mentionat mai sus a constatat chiar ca urmarea dietei South Beach timp de 12 saptamani a dus la o scadere a nivelului de insulina la post.

Insulina este hormonul responsabil pentru transportul zaharului din fluxul sanguin si in tesuturi. Mentinerea unor niveluri ridicate de insulina pentru perioade lungi de timp poate desensibiliza organismul la efectele insulinei si poate duce la rezistenta la insulina, ingreunand activitatea eficienta a acesteia si ducand la o crestere a glicemiei.

5. Promoveaza modelele de alimentatie sanatoasa

In timp ce dieta South Beach nu este lipsita de defecte, aceasta promoveaza urmarea unui model de alimentatie sanatos si bine rotunjit, care este durabil si usor de urmat.

De fapt, faceti o vizita la orice medic sau dietetician si probabil ca veti primi sfaturi similare cu cele promovate de Dieta South Beach: Schimbati carbohidratii rafinati cu cereale integrale, mancati multe legume, minimizati zaharurile adaugate, optati pentru surse slabe de proteine si optati pentru tipuri sanatoase de grasimi.

Citeste si...
Top 7 cele mai sănătoase cereale pentru diabetici. Ghid complet bazat pe ultimele studii științifice

Dieta South Beach este un bun punct de plecare pentru cei care abia incep, deoarece ofera planuri de masa si sorteaza alimentele in categorii usor de urmat. In cele din urma, totusi, este intr-adevar doar incurajarea unor orientari alimentare in general sanatoase care va pot ajuta sa pierdeti in greutate si sa obtineti o sanatate mai buna.

Dezavantaje

In timp ce dieta South Beach se lauda cu o multime de beneficii impresionante pentru sanatate, exista si unele aspecte negative care ar trebui luate in considerare, mai ales cand vine vorba de tipurile de grasimi incluse in dieta.

Uleiul de nuca de cocos, de exemplu, este strict interzis, deoarece este considerat o grasime saturata. Cu toate acestea, studiile arata ca uleiul de nuca de cocos aduce beneficii de la sanatatea inimii pana la functia cerebrala, datorita continutului sau de acizi grasi cu lant mediu.

In plus, desi grasimile saturate au fost mult timp defaimate si clasificate ca fiind nesanatoase si periculoase, studiile  au descoperit ca ca aportul de grasimi saturate nu este de fapt asociat cu un risc crescut de boli de inima, accident vascular cerebral sau diabet.

Aceasta dieta incurajeaza, de asemenea, consumul de uleiuri vegetale, care sunt foarte prelucrate si bogate in acizi grasi omega-6. Majoritatea oamenilor consuma o dieta prea bogata in acizi grasi omega-6 si saraca in acizi grasi omega-3. Un raport ridicat de acizi grasi omega-6 fata de acizii grasi omega-3 poate contribui la inflamatia cronica.

In plus, desi limitarea aportului de zahar este intotdeauna un lucru bun, dieta South Beach va permite sa consumati indulcitori artificiali si chiar sifon dietetic, ambele fiind legate de afectiuni adverse de sanatate.

Orientari

Acum ca am acoperit avantajele si dezavantajele dietei South Beach, poate va intrebati: “Cum functioneaza dieta South Beach?”

Dieta este impartita in trei faze. Primele doua faze sunt dedicate pierderii in greutate, in timp ce ultima faza este pentru mentinerea greutatii.

Prima faza

Prima faza dureaza 14 zile si este considerata cea mai restrictiva faza a dietei, deoarece nu sunt permise alimentele bogate in carbohidrati, cum ar fi fructele si amidonul. In medie, oamenii tind sa piarda cel mai mult in greutate in timpul acestei faze.

Cati carbohidrati pe zi? Veti fi limitat la 50 de grame de carbohidrati net in fiecare zi.

In timpul acestei prime faze a dietei South Beach, ar trebui sa mananci trei mese pe zi, alcatuite din legume fara amidon, surse slabe de proteine si cateva grasimi sanatoase si leguminoase. De asemenea, puteti manca doua gustari pe zi compuse atat din proteine slabe, cat si din legume fara amidon.

Alimentele care sunt permise in aceasta faza includ:

  • Proteine slabe, cum ar fi pestele, bucatile slabe de carne de vita sau de porc, carnea de pasare, ouale si branza cu continut scazut de grasimi.
  • Legume fara amidon
  • Grasimi mononesaturate, cum ar fi uleiul de masline, uleiul de canola sau uleiul de avocado
  • Uleiuri vegetale si de seminte
  • Fructe cu coaja lemnoasa si unt de fructe cu coaja lemnoasa
  • Seminte
  • Fasole, mazare si linte (pana la 1/2 cana pe zi)
  • Gustari fara zahar (pana la 100 de calorii pe zi)
  • Inlocuitori de zahar, inclusiv stevia
  • Avocado
  • Masline
  • Cafea
  • Ceai
  • Suc de legume
  • Sucuri fara zahar/suflante dietetice (desi nu le recomand)
Citeste si...
Beneficiile stafidelor, caloriile și analiza lor nutrițională

Alimentele care trebuie evitate includ:

  • Cereale
  • Fructe si sucuri de fructe
  • Carne grasa, peste si pasari de curte
  • Alimente cu adaos de zahar
  • Lapte integral
  • Legume cu amidon, cum ar fi morcovii, cartofii, sfecla, mazarea, porumbul si ignamele
  • Alcool
  • Unt
  • Ulei de nuca de cocos

Faza a doua

Dupa ce prima faza s-a incheiat, incepeti a doua faza, care dureaza pana cand va atingeti obiectivul de pierdere in greutate. Scopul este de a pierde un kilogram sau doua pe saptamana pe durata acestei faze.

Puteti manca aceleasi alimente ca in prima faza, dar aveti voie sa consumati una pana la trei portii de fructe si una pana la patru portii de cereale integrale si legume cu amidon pe zi, precum si anumite tipuri de alcool, cum ar fi berea usoara sau vinul sec.

Faza a treia

Odata ce v-ati atins obiectivul de greutate, intrati in aceasta faza finala pentru mentinerea greutatii. Desi liniile directoare din faza a doua se aplica in continuare, aveti voie sa va rasfatati cu o masa ocazionala de inselaciune si niciun aliment nu este oficial interzis in aceasta faza finala.

Modificari

Fie ca doriti sa pierdeti rapid in greutate sau sa va imbunatatiti sanatatea generala fara a calcula meticulos caloriile sau micronutrientii, dieta South Beach poate fi o alegere sigura si eficienta.

Poate fi deosebit de utila daca sunteti la inceput de drum spre o alimentatie sanatoasa si aveti nevoie de o indrumare suplimentara despre cum sa faceti alegeri mai bune. Datorita bogatiei de informatii, resurse si retete care exista pentru dieta South Beach, aceasta este usor de urmat si practic infailibila, fara a fi necesara o diploma in stiinte.

Desigur, puteti face si cateva modificari minore pentru a anula unele dintre dezavantajele dietei. De exemplu, optati pentru ulei de masline extravirgin sau ulei de avocado in loc sa alegeti uleiuri vegetale foarte procesate atunci cand gatiti si folositi stevia in loc de indulcitori artificiali pentru a ajuta la optimizarea beneficiilor pentru sanatate ale acestei diete.

In plus, odata ce incepeti, priviti-o mai mult ca pe un stil de viata decat ca pe o dieta. Cu siguranta veti avea mai mult succes daca va schimbati mentalitatea si va concentrati pe imbunatatirea sanatatii dvs. generale, mai degraba decat pe simpla reducere a dimensiunii taliei.

seashore during golden hour

Dieta South Beach vs. Dieta Keto

Dieta South Beach este adesea comparata cu dieta ketogenica, o dieta care a castigat rapid popularitate in ultima vreme datorita multitudinii de beneficii pe care le ofera.

Dieta ketogenica este o dieta foarte bogata in grasimi si saraca in carbohidrati, care este conceputa pentru a schimba organismul de la utilizarea glucozei (zahar) la cetone (grasimi) ca sursa principala de energie.

In dieta ketogenica, aproximativ 80 la suta din calorii ar trebui sa provina din surse sanatoase de grasimi, inclusiv grasimi saturate si nesaturate. In dieta South Beach, accentul se pune mai mult pe includerea carbohidratilor cu un continut ridicat de fibre si cu indice glicemic scazut, a grasimilor nesaturate si a surselor slabe de proteine. Desi dieta South Beach include multe grasimi, nu este conceputa pentru a va pune in cetoza, asa cum ar trebui sa faca dieta ketogenica.

Citeste si...
Adevărul despre uleiul de rapiță: Un ingredient pentru gătit?

Ambele diete pot fi eficiente atunci cand vine vorba de pierderea in greutate si prevenirea bolilor. Cu toate acestea, majoritatea oamenilor considera ca una sau cealalta se potriveste mai bine cu stilul lor de viata si preferintele personale.

Precautii

Dieta South Beach poate fi o modalitate usoara si eficienta de a pierde in greutate pentru majoritatea oamenilor si poate fi urmata cu riscuri sau efecte secundare minime.

Deoarece planul de dieta original permite consumul de uleiuri vegetale care sunt foarte procesate si bogate in acizi grasi inflamatori omega-6, asigurati-va ca optati in schimb pentru alternative mai sanatoase, cum ar fi uleiul de masline extravirgin sau uleiul de avocado. De asemenea, ar trebui sa reduceti la minimum utilizarea indulcitorilor artificiali si sa alegeti indulcitori naturali precum stevia.

In plus, pentru a obtine cele mai bune rezultate din dieta South Beach, este mai bine sa puneti accentul pe alimentele integrale, neprocesate, mai degraba decat sa optati pentru mesele congelate South Beach Diet sau pentru alimentele de convenienta pregatite care se pot incadra tehnic in criteriile dietei.

Ca intotdeauna, asigurati-va ca va ascultati corpul, mancati intuitiv si consultati-va cu medicul dumneavoastra daca aveti orice ingrijorare in timp ce urmati aceasta dieta.

Ganduri finale

  • Dieta South Beach este o dieta cu trei faze si este conceputa pentru a ajuta la pierderea in greutate si pentru a promova sanatatea inimii.
  • Aceasta pune accentul pe carbohidrati cu un continut ridicat de fibre si cu un indice glicemic scazut, grasimi nesaturate si surse slabe de proteine, cu un numar limitat de zaharuri rafinate sau adaugate.
  • Pe langa promovarea pierderii in greutate, dieta poate, de asemenea, sa imbunatateasca sanatatea inimii, sa reduca foamea, sa scada nivelul de zahar din sange si sa sprijine modelele de alimentatie sanatoasa.
  • Anumite grasimi saturate sanatoase, cum ar fi uleiul de nuca de cocos, sunt eliminate din dieta, in timp ce uleiurile vegetale puternic procesate si inflamatorii sunt permise, asa ca va recomand sa schimbati alimentele procesate cu alternative mai sanatoase si naturale.
  • Pentru majoritatea oamenilor, urmarea dietei South Beach cu cateva modificari minore poate fi o modalitate sigura si eficienta de a pierde in greutate si de a obtine o sanatate mai buna.

Nu uita!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Cum sa clatiti corect orezul inainte de preparare pentru o textura perfecta si boabe separate

Clătirea orezului este un subiect controversat în bucătărie. Află totul despre dacă și cum ar trebui să clătești corect orezul pentru o textură perfectă. Ghidul nostru complet explică motivele pro și contra, cum să clătești eficient pentru fiecare tip de orez. Citiți articolul pentru a găti orez delicios!

8 moduri de a reduce numarul de calorii fara a le contoriza

Slăbitul fără a număra caloriile este posibil! Urmează aceste 8 trucuri simple și eficiente recomandate de un nutriționist pentru a reduce aportul caloric și a obține o siluetă de invidiat.

Ceaiul in jurul lumii – o calatorie fascinanta prin culturile ceaiului

Călătorește prin culturile ceaiului de la China la Marea Britanie și descoperă tradițiile și semnificațiile profunde ale acestei băuturi minunate pentru oameni din întreaga lume.

Ce pesti ar trebui sa mananci des si de care ar trebui sa te feresti?

Navighează prin lumea peștilor și descoperă care sunt cei mai buni pentru sănătatea ta și care te pot expune la riscuri. De la tilapia controversată la sănătoasele sardine, aici e tot ce trebuie să știi.

Beneficiile consumului de otet de mere pentru sanatate – ghid complet

Oțetul de mere nu este doar un condiment, ci și un minunat adjuvant pentru sănătate. Află cum te poate ajuta de la echilibrarea glicemiei până la îmbunătățirea digestiei în ghidul nostru complet.

Condimentele care ajuta la ameliorarea simptomelor sindromului premenstrual (PMS)

Sindromul premenstrual iti da batai de cap in fiecare luna? Afla cum poti combate simptomele neplacute in mod natural cu ajutorul condimentelor precum ghimbirul, turmericul si scortisoara. Descopera beneficiile lor si retete delicioase.

Mananca ca un razboinic: Ghidul complet al dietei samurai pentru persoanele active

Dieta Samurai este un model alimentar orientat către persoanele active și sportivi. Bazată pe principiile alimentației războinicilor japonezi, această dietă pune accent pe alimentele naturale și evitarea celor procesate. Află dacă această dietă este potrivită pentru nevoile tale și descoperă avantajele și precauțiile asociate cu această abordare nutritivă.

10 Greseli frecvente in consumul de vitamine: Ghidul tau pentru suplimentare inteligenta

Erorile în consumul de vitamine pot avea un impact negativ asupra sănătății. Acest ghid îți prezintă 10 dintre cele mai comune capcane și cum să le eviți pentru un stil de viață sănătos.