21.7 C
București

Dieta mediteraneana si bolile autoimune: de ce este utila si cum sa o urmezi

Date:

Share post:

Se stie de mult timp ca o dieta bine aleasa ajuta la tratarea diferitelor boli. Medicii au stabilit – trecerea la o dieta mediteraneana poate ajuta la imbunatatirea starii generale de sanatate, la combaterea inflamatiilor si la ameliorarea bolilor autoimune.

Sistemul imunitar si hiperactivitatea sa

Sistemul imunitar este conceput pentru a proteja organismul de microorganismele straine, de celulele transformate si de inflamatii. Dar organismul poate fi in pericol atunci cand apararea organismului se transforma intr-un agresor, atacandu-si propriile tesuturi si celule.

Asa pot fi provocate bolile autoimune care afecteaza articulatiile, vasele de sange, sistemul nervos sau alte organe si sisteme ale corpului. Cu toate acestea, anumite alimente pot evita inflamatiile autoimune prin inhibarea activitatii sistemului imunitar si normalizarea proceselor metabolice.

Potrivit Asociatiei Americane Autoimune, aproximativ 7% din populatia din tarile dezvoltate sufera de una dintre aceste boli. Cu toate acestea, este posibil sa scapati de aceste boli datorita unor alimente specifice care trebuie combinate cu un plan de tratament elaborat de un medic.

Ce sunt bolile autoimune?

Acest termen se refera la un grup foarte mare de boli bazate pe functionarea inadecvata a sistemului imunitar al organismului uman, care este conceput pentru a lupta impotriva virusurilor, bacteriilor sau parazitilor, a celulelor straine si a propriilor celule, daca acestea s-au transformat in celule tumorale.

Uneori, bolile autoimune apar din cauza unei reactii exagerate la agenti externi care supraexcita sistemul imunitar. In alte cazuri, ele se formeaza exclusiv din cauza functionarii necorespunzatoare a propriului sistem imunitar.

Cel mai comun simptom al tuturor acestor boli este o inflamatie constanta, care creste treptat si care dauneaza structurii si functiei tesuturilor si organelor. Pentru a o combate, este necesar sa se efectueze o terapie antiinflamatorie, sa se utilizeze o dieta care sa ajute in lupta impotriva bolii.

Dieta mediteraneana va ajuta

Daca ati urmarit stirile legate de sanatate in ultimul deceniu, probabil ca ati auzit multi dintre expertii mondiali recomandand dieta mediteraneana pentru a trata multe patologii inflamatorii.

Citeste si...
Beneficiile castravetelui verde. Află de ce ar trebui să-l consumi cât mai des posibil

De fapt, U.S. News & World Report a desemnat-o recent drept cea mai buna dieta pentru imbunatatirea sanatatii generale pentru 2020 (pentru al treilea an consecutiv!), concluzionand ca este cea mai sanatoasa de multa vreme. Este o dieta completa din punct de vedere nutritional si durabila, datorita accentului pus pe fructe si legume, ulei de masline (virgin, nerafinat), peste si diverse alte alimente naturale sanatoase.

Dieta mediteraneana si bolile autoimune: de ce este utila si cum sa o urmezi
Dieta mediteraneană și bolile autoimune: de ce este utilă și cum să o urmezi 6

Dieta mediteraneana: care este esenta ei

Acest sistem, asa cum il cunoastem astazi, se bazeaza in principal pe dieta traditionala a tarilor de pe malul Marii Mediterane. Aceasta dieta a devenit celebra in intreaga lume atunci cand, in anii 1950 si 1960, Ancel Keys si colegii sai au studiat dieta si starea generala de sanatate a sapte tari (SUA, Olanda, Finlanda, Iugoslavia, Italia, Grecia si Japonia) in legatura cu riscul de boli coronariene.

Acestia au descoperit ca persoanele din Italia si Grecia aveau cel mai mic risc de boli coronariene, in parte datorita modelelor alimentare. Deci, ce face ca dieta mediteraneana sa fie unica? Spre deosebire de diete precum paleo si keto, aceasta nu restrictioneaza aportul de nutrienti sau de calorii si nici nu exclude anumite grupuri de alimente (cum ar fi cerealele). In schimb, se concentreaza mai mult pe o alimentatie sanatoasa, pe alimente integrale din fiecare grupa de alimente si pe o varietate de arome si retete.

Aplicatii ale dietei mediteraneene in bolile autoimune

Dieta are o activitate antiinflamatoare dovedita, astfel incat utilizarea sa este justificata si recomandata in patologiile autoimune. Printre beneficii se numara:

  • Cresterea nivelului de antioxidanti, care neutralizeaza radicalii liberi care deterioreaza membranele celulelor organismului, inclusiv sistemul imunitar.
  • Normalizarea compozitiei microbiotei intestinale, deoarece 70% din celulele imunitare sunt concentrate in intestin, ele sunt antrenate acolo si ulterior trimise deja in tesuturi.
  • Efect antiinflamator direct, datorita continutului ridicat de omega-3 si continutului scazut de omega-6 din produse.
Citeste si...
6 vitamine esențiale pentru femeile de peste 50 de ani: Secretele unei vieți sănătoase și frumoase
Dieta mediteraneana si bolile autoimune: de ce este utila si cum sa o urmezi
Dieta mediteraneană și bolile autoimune: de ce este utilă și cum să o urmezi 7

Exista un numar mare de alimente cu eficacitate dovedita impotriva inflamatiei, printre care multe fructe de padure, legume cu frunze, ulei de masline, nuci, peste, usturoi, avocado, mancaruri din cereale integrale si alimente bogate in vitamina D.

Toate alimentele mentionate constituie partea leului din dieta mediteraneana. Aceasta pledeaza in principal pentru consumul de alimente proaspete si naturale. Ea exclude zaharul, alcoolul, carnea rosie si toate tipurile de alimente procesate – acestea sunt cele care provoaca adesea esecuri imunitare si o inflamatie crescuta.

Cum functioneaza acest sistem alimentar

Dieta mediteraneana, mai ales atunci cand este combinata cu alte terapii, are un efect pozitiv asupra prevenirii si tratamentului unui numar de boli autoimune. Dar are si o serie de alte beneficii pentru a va imbunatati starea generala de sanatate.

organicsfood.ro

1. Promoveaza sanatatea inimii si cresterea longevitatii

Dieta mediteraneana este promovata pe scara larga datorita efectelor pozitive pe care le are asupra sanatatii inimii. Un studiu de referinta din 2013, PREDIMED, la care au participat peste 7.000 de persoane, a constatat ca persoanele care au urmat o dieta mediteraneana bogata in ulei de masline si nuci au avut un risc semnificativ mai mic de boli cardiovasculare grave, inclusiv de a dezvolta un atac de cord sau un accident vascular cerebral. Aceste persoane aveau, de asemenea, mai putini factori de risc pentru aceste patologii, in special obezitatea centrala.

Dieta mediteraneana si bolile autoimune: de ce este utila si cum sa o urmezi
Dieta mediteraneană și bolile autoimune: de ce este utilă și cum să o urmezi 8

Grasimile sanatoase din nuci, uleiul de masline si pestele gras sunt compusi cheie. Omega-3, de exemplu, scad colesterolul “rau” si cresc simultan colesterolul “bun”, reduc inflamatia si imbunatatesc rezistenta la insulina. Efectele antiinflamatorii sunt completate de un nivel ridicat de fibre si de antioxidanti din diverse legume, fructe si vin rosu (in special resveratol).

In mare parte datorita acestor imbunatatiri ale sanatatii inimii, acest sistem alimentar a fost asociat si cu o longevitate crescuta.

Citeste si...
Cum excesul de carbohidrați duce la diabetul de tip 2: tot ce trebuie să știi

2. Promoveaza o greutate si un metabolism sanatos

Dieta mediteraneana foloseste alimente sanatoase si integrale, in special cele bogate in fibre, ceea ce o face o alegere excelenta pentru cei care doresc sa isi imbunatateasca sanatatea metabolica generala.

O dieta bogata in fibre ajuta la controlul diabetului si al tolerantei la glucoza, va mentine senzatia de satietate si reduce probabilitatea de crestere in greutate. In numeroase studii s-a demonstrat ca dieta mediteraneana este mai eficienta pentru pierderea in greutate decat o dieta saraca in grasimi; si a fost asociata cu un risc redus de boli cronice, cum ar fi diabetul de tip 2 si sindromul metabolic.

Dieta mediteraneana si bolile autoimune: de ce este utila si cum sa o urmezi
Dieta mediteraneană și bolile autoimune: de ce este utilă și cum să o urmezi 9

3. Ajuta la reducerea riscului de cancer

Dieta mediteraneana contine in mod natural niveluri ridicate de antioxidanti proveniti dintr-o varietate de alimente vegetale colorate. Antioxidantii sunt compusi care ajuta la oprirea sau incetinirea daunelor oxidative si la reducerea inflamatiei in tot corpul. Acesta este motivul pentru care aceasta dieta a fost asociata cu un risc redus de cancer si de boli neurodegenerative.

Studiile arata ca dieta mediteraneana ajuta la protejarea organismului impotriva diferitelor tipuri de cancer. Intr-o analiza a studiilor (inclusiv 83 de studii efectuate pe mai mult de 2 milioane de persoane), dieta mediteraneana a fost asociata cu un risc redus de cancer de san, cancer colorectal si tumori la stomac. Cercetatorii cred ca acest lucru este creditat de fructe, legume si produse din cereale integrale.

4. Normalizeaza functia intestinala si sustine sistemul imunitar

Un aport ridicat de cereale integrale, fructe si legume inseamna ca dieta este, de asemenea, bogata in fibre, vitamine, minerale si antioxidanti. Toate acestea pot fi benefice pentru sanatatea intestinala prin hranirea bacteriilor probiotice benefice, precum si prin reducerea inflamatiei.

Intr-un studiu, primatele hranite cu o dieta mediteraneana aveau semnificativ mai multe bacterii intestinale benefice decat animalele hranite cu un plan alimentar tipic occidental, axat pe carne si alimente procesate.

Citeste si...
Dieta Mediteraneană. Cum să slăbești mult timp și să nu te îngrași la loc
Dieta mediteraneana si bolile autoimune: de ce este utila si cum sa o urmezi
Dieta mediteraneană și bolile autoimune: de ce este utilă și cum să o urmezi 10

Dieta mediteraneana si beneficiile sale suplimentare

Respectarea cu strictete a dietei mediteraneene poate aduce beneficii atat pentru prezent, cat si pentru viitor. De exemplu, potrivit cercetarilor, nivelurile ridicate de markeri inflamatori sunt puternic asociate cu o calitate slaba a somnului.

Consumul de alimente din dieta mediteraneana poate reduce nivelurile de inflamatie, ceea ce duce la o odihna nocturna normalizata. In consecinta, dieta mediteraneana poate fi benefica si pe termen lung, deoarece un somn adecvat pe timp de noapte ajuta organismul sa se recupereze mai repede.

Ca urmare a unei diete antiinflamatorii, pacientii cu boli autoimune isi pot reduce semnificativ riscul de boli de inima, de anumite tipuri de cancer si de diabet. Potrivit studiilor, cu cat un pacient urmeaza mai precis si mai mult timp dieta mediteraneana, cu atat rezultatele vor fi mai bune.

Consultati-va intotdeauna medicul

Inflamatia este un factor de risc ridicat pentru sanatatea generala a unei persoane. In cazul unei boli autoimune, este necesar sa consultati un medic pentru un tratament profesionist. Cu toate acestea, pacientii ar trebui sa urmeze o dieta favorabila sanatatii lor pentru a spori efectele medicamentelor. O dieta necorespunzatoare poate agrava efectele bolii autoimune.

Legaturi web despre dieta mediteraneana si bolile autoimune:.

Nu uita!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

5 Smoothie-uri sanatoase pentru curatarea colonului

Bucură-te de un colon sănătos cu aceste 5 smoothie-uri delicioase și naturale! De la verde detoxifiant la aloe vera revigorant, fiecare rețetă promovează o curățare eficientă și o sănătate optimă.

Uleiul de nuca de cocos este bun, dar nu si pentru gatit?

Uleiul de nucă de cocos este lăudat pe internet, dar este cu adevărat sănătos în alimentație? Află cum se compară cu uleiul de măsline și riscurile potențiale ale consumului său.

Dieta Keto: Ghid complet pentru incepatori

Dieta keto, sau dieta ketogenică, este un regim alimentar revoluționar care a câștigat o popularitate imensă în ultimii...

Adevarul despre uleiul de rapita: Un ingredient pentru gatit?

Uleiul de rapiță, adesea înconjurat de controverse legate de gătit, se dovedește a fi nu numai sigur pentru gătit, ci și benefic datorită conținutului său bogat de Omega-3. Articolul dezvăluie percepții greșite și aruncă o lumină nouă asupra utilizării acestui ulei în bucătărie.

Beneficiile rozmarinului pentru sanatate si frumusete

Rozmarinul nu este doar o simplă plantă aromatică, ci un aliat de nădejde în menținerea sănătății și frumuseții. Descoperă modul în care rozmarinul combate inflamația, îmbunătățește circulația sanguină și contribuie la un păr și o piele sănătoasă.

Este painea de casa buna pentru tine?

Coacerea pâinii de casa este o activitate populară de patiserie acasă, dar știai că ar putea fi, de...

Enzime digestive: Beneficii pentru deficientele nutritive si sanatatea intestinului

Enzimele digestive joacă un rol cheie în metabolizarea nutrientilor din alimente. Aflați cum o insuficiență enzimatică vă poate îmbolnăvi și care sunt cele mai bune suplimente.

Mi-e foame tot timpul si mestec ceva. Ce ar trebui sa fac in aceasta situatie?

Ești frecvent înfometat? Află cum lipsa proteinelor, grăsimilor sau stresul pot contribui la această senzație și descoperă sfaturi pentru o alimentație care să-ți ofere sațietate îndelungată. Perfect pentru a-ți optimiza rutina alimentară!