21.7 C
București

Alimentatia de iarna – Ghid complet pentru o dieta echilibrata, bogata in vitamine si antioxidanti

Date:

Share post:

Iarna este un anotimp solicitant pentru organism, motiv pentru care alimentatia joaca un rol esential in mentinerea sanatatii. Schimbarea dietei in functie de anotimp este cruciala pentru a raspunde nevoilor organismului si a intari sistemul imunitar.

Cel mai bun mod de a face fata frigului este sa mananci alimente hranitoare, bogate in vitamine si substante antioxidante. Acestea ajuta la cresterea imunitatii si protejeaza organismul de boli specifice sezonului rece.

Legume de iarna cu un continut ridicat de vitamine si antioxidanti

Printre cele mai indicate legume de consumat iarna, cu beneficii dovedite pentru sanatate, se numara:

Alimentatia de iarna - Ghid complet pentru o dieta echilibrata, bogata in vitamine si antioxidanti
Alimentația de iarnă - Ghid complet pentru o dietă echilibrată, bogată în vitamine și antioxidanți 4

Spanacul, adevarat campion la capitolul vitamine si minerale

Spanacul nu este doar o banala salata verde, ci un adevarat medicament natural pentru iarna. Contine o gama variata de vitamine (A, B2, B6, C, E, K) si minerale indispensabile precum fier, zinc, calciu sau magneziu.

Datorita compozitiei sale bogate, spanacul intareste sistemul imunitar, oasele, previne degenerescenta maculara, creste nivelul de hemoglobina din sange si combate inflamatiile. Este recomandat sa fie inclus cat mai des in meniul zilnic pe timpul iernii sub forma de salate, supe crema sau piureuri.

Morcovul, sursa importanta de betacaroten si vitamina A

Morcovul a fost mereu considerat un “aliment de aur” pentru perioada de iarna, pe buna dreptate. Contine vitamine din complexul B (B1, B2, B3, B6), vitaminele A, C, K, precum si betacaroten.

Studiile confirma efectul benefic al morcovului in tratarea si vindecarea cancerului, diabetului si afectiunilor cardiovasculare. Datorita continutului ridicat de antioxidanti, morcovul intareste imunitatea si are efecte pozitive asupra pielii.

Sfecla rosie, aport generos de fier si vitamine

Cunoscuta pentru culoarea ei intensa, sfecla rosie are in compozitie fier, vitaminele A, B6, C si acid folic. Este recunoscuta pentru proprietatile ei curative, contribuind la detoxifierea si sanatatea ficatului, precum si la controlul diabetului si obezitatii.

Citeste si...
10 alimente bogate în calciu pentru sănătatea oaselor

Poate fi consumata sub forma de salata, suc proaspat sau adaugata in ciorbe si mancaruri diverse. Aduce si un plus de culoare preparatelor in lunile reci ale anului.

Ridichea alba, hidratare si vitamine

Ridichea alba este o leguma de iarna populara in Europa de Est datorita continutului sau bogat in potasiu, sodiu, vitamina C si magneziu. Are putine calorii, dar multa apa, ajutand la hidratarea organismului pe timp friguros.

Substantele nutritive din compozitia ei ajuta la combaterea virozelor si infectiilor specifice sezonului rece. Poate fi servita simpla, cu ulei si sare, sau in combinatie cu branzeturi.

Broccoli pentru doza de calciu si antioxidanti

In topul legumelor benefice iarna, broccoli nu poate lipsi datorita continutului sau mare de calciu, zinc, seleniu, acid folic si vitaminele A, B6, C, E si K. Are si multa fibra alimentara care regleaza tranzitul intestinal.

Broccoli intareste sistemul osos, imunitatea si lupta eficient impotriva bacteriilor si virusilor activi iarna, deci merita inclus cat mai des in farfurie.

Alimentatia de iarna - Ghid complet pentru o dieta echilibrata, bogata in vitamine si antioxidanti
Alimentația de iarnă - Ghid complet pentru o dietă echilibrată, bogată în vitamine și antioxidanți 5

Vitamine esentiale de consumat iarna

Pe langa legume, organismul are nevoie si de anumite vitamine cheie in sezonul rece, pentru a face fata provocarilor specifice.

Vitamina C, aliat de nadejde in lupta cu racelile

Vitamina C este un puternic stimulent imunitar, regasita in legume si fructe precum ardei, citrice, kiwi. Este esentiala pentru a preveni racelile, tusea si virozele de sezon.

organicsfood.ro

Se gaseste din abundenta in fructe exotice ca portocalele, mandarinele, lamaile, grapefruitul, dar si in ardei si kiwi. Un pahar cu apa calda si zeama de lamaie dimineata asigura doza zilnica de vitamina C.

Citeste si...
Alimente cu puține calorii care sunt surprinzător de sățioase

Vitamina A pentru imunitate si sanatatea ochilor

Vitamina A are rol antioxidant, esentiala pentru imunitate, sanatatea oaselor si a mucoaselor. Stimuleaza apararea naturala a organismului impotriva infectiilor.

Se gaseste in morcov, dovlecei, cartofi dulci, piersici, caise, susan, ulei de ficat de cod.

Vitamina E, hidratare pentru ten si par

Uscaciunea si aspectul tern al pielii si parului sunt probleme frecvente iarna, cauzate de vitamina E insuficienta. Se recomanda suplimentarea acesteia prin alimentatie si cosmetice.

Principalele surse alimentare de vitamina E sunt uleiul de masline, nucile, semintele de floarea soarelui, avocado.

Vitamina D din surse vegetale

Lipsa luminii solare duce la deficit de vitamina D in organism, cu efecte negative asupra sistemului imunitar si oaselor. Este indicat sa fie asigurata din surse precum:

  • Alimente de origine vegetala – portocale, suc de portocale, lapte de soia, ciuperci;
  • Peste gras – somon, ton, hering, macrou.
  • Oua, ficat, branza.

Suplimentele cu vitamina D sunt indicate pe perioada iernii pentru majoritatea persoanelor.

Alimentatia de iarna - Ghid complet pentru o dieta echilibrata, bogata in vitamine si antioxidanti
Alimentația de iarnă - Ghid complet pentru o dietă echilibrată, bogată în vitamine și antioxidanți 6

Retete delicioase cu legume de sezon

Legumele de iarna pot fi pregatite in multiple moduri gustoase si hranitoare:

  • Salate de cruditati si sfecla rosie cu hrean
  • Ciorbe crema de legume
  • Supe-crema de mazare, fasole sau linte
  • Piure de mazare sau cartofi cu sunca si cascaval
  • Spanac cu smantana si ou
  • Quiche lorraine cu spanac
  • Spaghete cu sos de rosii si broccoli
  • Cartofi gratinati cu broccoli si cascaval
  • Sote de legume la cuptor
  • Muraturi din legume de sezon
  • Sucuri naturale din fructe si legume proaspete

Retetele cu legume de iarna sunt nenumarate, important fiind sa profitam la maximum de beneficiile lor pentru sanatate.

Citeste si...
Apa carbogazoasă vs. Apa plată: Ce trebuie să știi înainte de a bea

Miscare in aer liber pentru imunitate

Pe langa o alimentatie echilibrata, miscarea in aer liber este esentiala pe timp de iarna. Plimbarile zilnice, alergatul usor, exercitiile fizice cresc imunitatea si ne fereste de kilogramele in plus.

Chiar daca vremea este rece, hainele groase si activitatea fizica moderata ne pot tine departe de boli si intr-o forma fizica buna.


O dieta bogata in legume si fructe proaspete, vitamine si antioxidanti este cel mai bun mod de a ne intari organismul in sezonul rece. Alegeti alimentele de sezon, faceti miscare in aer liber si veti trece cu bine de provocarile iernii!

Va invit sa impartasiti si dumneavoastra retetele preferate cu legume de iarna. Astept comentariile si sugestiile voastre.

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Dieta flexitariana: Raspunsul la echilibrul dintre sanatate si pofta de carne

Dieta flexitariană combină pasiunea pentru carne cu beneficiile alimentației vegetariene, oferind un echilibru între gust și sănătate. Este o opțiune ideală pentru cei care doresc o nutriție mai sănătoasă, dar nu vor să renunțe complet la carne. Îmbrățișează noul trend și descoperă avantajele dietei flexitariene!

6 vitamine esentiale pentru femeile de peste 50 de ani: Secretele unei vieti sanatoase si frumoase

Cele mai importante 6 vitamine și minerale pentru femeile de peste 50 de ani, incluzând beneficiile calciului, vitaminei D și B12 pentru o viață sănătoasă și vibrantă.

Tot ce trebuie sa stiti despre apa minerala

"Beți mai multă apă" - articolele despre alimentația sănătoasă de pe internet ne îndeamnă să bem mai multă...

Postul intermitent pentru diabet si sindromul metabolic

Diabetul zaharat și sindromul metabolic reprezintă afecțiuni cronice tot mai răspândite la nivel global, care afectează milioane de...

Mango – Beneficii, calorii si valori nutritionale

Explorăm beneficiile caloriile și valorile nutriționale ale mango - un fruct esențial pentru o inimă sănătoasă și imunitate fortificată.

Alternative sanatoasa la zaharul rafinat: Cum sa controlezi diabetul si sa mentii un nivel optim al glicemiei

Zahărul rafinat poate fi dăunător pentru sănătate. Află cum poți controla diabetul și menține glicemia optimă cu ajutorul alternativelor naturale la zahărul rafinat.

Dieta cu fructe pentru slabit

Fructele sunt aliații tăi în lupta cu kilogramele în plus. Ele te ajută să te simți sătul, să reglezi nivelul de zahăr din sânge și să previi bolile cronice. Învață cum să faci o dietă cu fructe pentru slăbit.

10 Beneficii uimitoare ale infuziei de ghimbir cu lamaie pe care trebuie sa le cunosti

Infuzia de ghimbir cu lămâie reunește beneficiile uimitoare ale celor două ingrediente: reduce inflamația, întărește imunitatea, îmbunătățește digestia și multe altele. Un must-have în rutina ta zilnică!