9.1 C
București

Risotto: reteta italiana clasica la domiciliu

Date:

Share post:

Gatitul unui risotto italian delicat este mai usor decat pare la prima vedere. Secretul acestui fel de mancare se datoreaza alegerii soiului de orez si tehnologiei de gatit. Urmati reteta pentru a recrea acest fel de mancare italiana in bucataria dvs. de acasa.

Orezul a fost adus in Italia in timpul Imperiului Roman, dar nu a devenit popular pana in secolul al XV-lea. Se crede ca risotto a fost gatit pentru prima data in Milano in 1574. Prima reteta pentru acest fel de mancare inregistrata in carti dateaza din 1809.

Aceasta contine orez prajit in unt, carnati, maduva de oase, ceapa, supa si sofran. In zilele noastre, risotto a devenit unul dintre simbolurile culinare ale Italiei, alaturi de paste. Fiecare regiune italiana are propriile retete pentru acest fel de mancare, printre care se numara clasicul risotto cu vin si branza.

Descriere

  • Bucatarie: italiana
  • Categorie: Fel principal
  • Timp de preparare: 5 minute
  • Timp de gatire: 30 minute
  • Calorii per portie: 120 kcal
  • Usturoi 1 lingurita.
  • Ulei de masline Dupa gust
  • 1 Ceapa
  • Sare Dupa gust
  • Piper negru macinat Dupa gust
  • Parmezan 60 g
  • Supa de pui 1 litru
  • Orez cu bob rotund 225 g
  • Vin alb sec 120 ml
  • 82,5% unt 1 lingura.

Preparare

1. Se toaca ceapa si usturoiul

Risotto: reteta italiana clasica la domiciliu
Risotto: rețetă italiană clasică la domiciliu 9

Se curata ceapa si usturoiul. Se taie marunt ceapa. Orice tip de ceapa alba este potrivit pentru risotto, dar esalota este cea mai sofisticata. Taiati catelul de usturoi la intamplare sau treceti-l prin presa.

Citeste si...
Aripioare de pui picante în sos dulce-acrișor. Pași simpli și sfaturi!

2. Se fierbe supa

Risotto: reteta italiana clasica la domiciliu
Risotto: rețetă italiană clasică la domiciliu 10

Aduceti supa de pui la fierbere: Supa pentru risotto trebuie sa fie cat mai bogata. Acesta se absoarbe in boabele de orez fara sa le copleseasca cu aroma sa. Se fierbe supa la foc mic impreuna cu ceapa si morcovii. Daca folositi supa de pui fiert in prealabil, puneti-l pe aragaz si aduceti-l la fierbere, acoperiti cu un capac. Pentru a o mentine calda, lasati-o pe aragaz la focul cel mai mic dupa ce a fiert.

3. Se prajeste ceapa

Risotto: reteta italiana clasica la domiciliu
Risotto: rețetă italiană clasică la domiciliu 11

Alegeti o tigaie cu fundul gros si laturile inalte pentru a gati risotto. Topeste untul in tigaie. Adaugati ceapa si usturoiul in unt si prajiti-le pana devin aurii.

4. Adaugati orezul

Risotto: reteta italiana clasica la domiciliu
Risotto: rețetă italiană clasică la domiciliu 12

Cand ceapa a capatat o culoare aurie caracteristica, turnati orezul arborio cu bob rotund in tigaie. Nu este nevoie sa-l clatiti inainte de a-l incalzi, pentru a nu deranja stratul exterior de amidon.

Datorita amidonului continut in boabele de orez, risotto-ul va deveni moale, moale si moderat lipicios in timpul gatitului. Acest lucru face ca risotto sa fie diferit de pilaf, care este facut din orez cu bob lung. In Italia, pentru risotto se folosesc, alaturi de arborio, orezul carnaroli si vialone.

5. Adaugati vinul

Risotto: reteta italiana clasica la domiciliu
Risotto: rețetă italiană clasică la domiciliu 13

Turnati vinul in risotto si fierbeti pana cand lichidul se evapora: YouTube/ Simple SookeguPregatiti orezul si ceapa in unt timp de 1-2 minute, amestecand constant. Turnati vinul alb sec. Acesta va conferi mancarii acrivia necesara. Dati preferinta vinurilor usoare si uscate. Incorporati orezul si vinul si fierbeti pana cand lichidul este complet absorbit.

6. Se adauga supa

Risotto: reteta italiana clasica la domiciliu
Risotto: rețetă italiană clasică la domiciliu 14

Varsati cate un polonic de supa fierbinte in tigaia cu orez, amestecati si fierbeti pana cand orezul a absorbit complet stocul. Nu va grabiti, amestecati constant si adaugati supa cate o lingura pe rand. Acest lucru va conferi orezului consistenta cremoasa necesara.

Citeste si...
Pui Teriyaki cu legume: o rețetă pentru un fel de mâncare asiatică tentantă

In total, procesul de amestecare si fierbere a orezului in bulion dureaza 15-17 minute. Daca simtiti ca orezul nu este inca fiert si ca s-a terminat supa, reduceti focul la foc mic si acoperiti risotto-ul cu un capac.

7. Adaugati parmezanul

Risotto: reteta italiana clasica la domiciliu
Risotto: rețetă italiană clasică la domiciliu 15

Dupa 17 minute de amestecare, indepartati cratita de pe foc. Se adauga sare si piper dupa gust, se adauga o bucata de unt si se amesteca in risotto pana se dizolva. Turnati parmezanul ras, amestecati bine risotto-ul si lasati-l sa se odihneasca timp de 1 minut.

8. Se serveste risotto

Risotto: reteta italiana clasica la domiciliu
Risotto: rețetă italiană clasică la domiciliu 16

Serviti risotto-ul imediat ce a terminat de gatit. In mod traditional, se asaza in farfurii adanci incalzite, cu laturi largi. Acoperiti risotto-ul cu putin ulei de masline extravirgin si cu putin mai mult parmezan ras (dupa gust).

Sfaturi si trucuri pentru un risotto perfect

Pentru a obtine cele mai bune rezultate la gatitul risotto-ului, iata cateva sfaturi utile:

organicsfood.ro
  • Folositi un orez special pentru risotto, cum ar fi Arborio, Carnaroli sau Vialone Nano. Are boabe rotunde ce elibereaza mult amidon.
  • Respectati raportul de 1 parte orez la 2 parti lichid. Daca veti pune prea mult sau prea putin lichid, textura nu va fi cea dorita.
  • Adaugati lichidul (supa, vinul etc.) treptat, cate putin, in timp ce amestecati incontinuu orezul. Astfel amidonul se va elibera uniform.
  • Amestecati constant! Risotto trebuie “masat” in timpul gatitului pentru a obtine consistenta cremoasa.
  • Folositi un bol suficient de incapator pentru a permite orezului sa fiarba liber. O cratita ingusta nu este indicata.
  • Tigaia sau oala folosita trebuie sa aiba un fund gros care sa distribuie uniform caldura.
  • Serviti imediat dupa gatire! Daca asteptati prea mult, amidonul isi va pierde efectul si risotto se va intari.
Citeste si...
Creveți la grătar în marinadă de lămâie în stil mediteranean

Beneficii pentru sanatate si atentionari pentru reteta de risotto

Risotto este o mancare savuroasa, dar cu un continut relativ ridicat de carbohidrati datorita orezului. Totusi are si beneficii:

  • Contine amidon rezistent, care hraneste bacteriile bune intestinale. Acestea produc vitamine de care are nevoie organismul.
  • Datorita modului special in care este preparat, orezul isi pastreaza intacte fibrele şi proteinele, fata de orezul fiert obisnuit.
  • Are antioxidanti precum flavonoidele din vinul adaugat, cu efecte antiinflamatorii.

Cateva lucruri de care trebuie sa tinem cont:

  • Nu exagerati cu portiile, 150-200 grame de orez/persoana este suficient. Cine are diabet sau vrea sa slabeasca sa reduca cantitatea.
  • Adaugati mai putin unt si branza daca vreti o reteta mai sanatoasa, mai putin calorica. Cu toate acestea, untul si branza confera cremositate.
  • Este o mancare destul de consistenta, asa ca nu exagerati cu alte feluri grele inainte sau dupa. Merge bine cu o salata proaspata si fructe.

Intrebari si raspunsuri despre reteta de risotto

Pot inlocui orezul Arborio cu alt tip de orez?

Da, insa nu orice soi de orez este potrivit. Trebuie sa alegi orez cu boabe rotunde ce elibereaza mult amidon in timpul fierberii: Carnaroli, Vialone Nano. Cu orezul obisnuit rezultatul nu va fi la fel de cremos.

Cat timp se fierbe risotto?

Procesul de gatire dureaza in total 30 minute. Timpul efectiv in care orezul fierbe in lichide este de 17-20 minute. Restul de timp se foloseste pentru celelalte etape: prajire ceapa, absorbtie vin, incorporare ingrediente finale.

De ce trebuie amestecat incontinuu?

Pentru ca astfel amidonul din boabele de orez este eliberat uniform, iar lichidul este absorbit treptat. Altfel, doar o parte din orez se va gati, iar rezultatul va fi granulos.

Citeste si...
Rețete sănătoase de salată pentru slăbit

Pot sa il las la frigider dupa ce s-a racit si sa-l incalzesc a doua zi?

Nu este recomandat, deoarece risotto isi va pierde textura cremoasa. Orezul isi recapata amidonul si se intareste.

Mario Benett
Mario Benetthttps://organicsfood.ro
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Retete cu Mere Delicioase: Top 15 Idei Pentru Cuptor si Tigaie

Mere gătite în moduri inedite: descoperiți 15 rețete care transformă merele în delicii culinare. De la mere prăjite cu miere și scorțișoară, la mousse-uri delicate și jeleuri aromate, această selecție cuprinde idei pentru toate gusturile. Fie că preferați preparatele rapide în tigaie sau deserturi fără coacere, veți găsi opțiuni sănătoase și gustoase care să vă impresioneze familia și prietenii.

Mancare de mazare cu pui ca la mama acasa

Savurează gustul autentic al mâncării de mazăre cu pui, o rețetă tradițională românească perfectă pentru prânz sau cină. Învățați secretul unei mâncări de mazăre cu carne de pui delicioase, cu ingrediente simple și pași ușor de urmat.

Supa cu Creveti si Lapte de Cocos: O Reteta Aromata si Nutritiva

Supa fierbinte de creveți cu lapte de cocos îmbină aromele asiatică cu beneficii nutritive remarcabile. Ideală pentru cei ce caută o combinație de picant și cremos, această rețetă te va încânta prin gust și proprietățile sale benefice pentru sănătate. Savurați și bucurați-vă de nutrienți!

Hummus de Fasole Alba: Reteta Vegana in Doar Cateva Minute!

Hummus de fasole albă: o delicioasă și sănătoasă gustare vegană! Ideală alături de legume, biscuiți sau ca tartinat. Experimentează sănătatea și gustul în fiecare lingură.

Orez cu rosii si fructe de mare: un tratament din bucataria mediteraneeana

Savurați orezul cu roșii și fructe de mare, un preparat mediteranean bogat în nutrienți și arome. Fructele de mare sunt o sursă excelentă de proteine, iar roșiile adaugă un gust special și beneficii antioxidante. Perfect pentru o masă sănătoasă și delicioasă!

Mancare de Dovlecei cu Rosii. Deliciu Mediteranean

Plăcerea de a găti transcende simpla combinare a ingredientelor într-un mozaic de savoare; ea se transformă într-o veritabilă...

Reteta simpla pentru placinta delicioasa cu dovleac, mere si nuci

Rețeta delicioasei plăcinte cu dovleac pufos și mere aromate. Combinația perfectă de gusturi pentru zilele reci de toamnă.

Curry cu pui si lapte de cocos: Secretul unui gust de neuitat!

Explorează arta culinară asiatică cu această rețetă autentică de curry cu pui și lapte de cocos. O combinație perfectă de arome care transformă masa într-o experiență excepțională!