24.6 C
București

Este Stevia rea pentru tine? Ce spun expertii despre acest inlocuitor de zahar

Date:

Share post:

Popularitatea Stevia este in crestere chiar si in timp ce alti indulcitori fara zahar cad in dizgratie, dar de unde a aparut acest inlocuitor al zaharului, are efecte secundare si este sigur?

Cand stevia a aparut pe piata americana in 2008, multi din comunitatea nutritionala au fost foarte incantati de potentialul de sanatate al acestui nou inlocuitor de zahar.

Exista in sfarsit un inlocuitor “natural” al zaharului cu zero calorii, care era de pana la 300 de ori mai dulce decat zaharul. Speranta era ca stevia ar putea contribui la eforturile de pierdere in greutate fara a sacrifica gustul si ar putea juca un rol in gestionarea diabetului. De fapt, unele dintre aceste lucruri s-au adeverit.

Stevia ramane populara, iar o mare parte din acest lucru poate fi legata de cresterea diabetului, precum si de nebunia alimentelor naturale pe baza de plante. In timp ce utilizarea altor indulcitori artificiali a scazut, vanzarile de produse care contin stevia au crescut cu 16% din 2017 pana in 2018, potrivit unui studiu Nielsen.

Ce este stevia?

Derivat din planta sud-americana Stevia rebaudiana , acest inlocuitor de zahar este cunoscut si sub numele de rebaudioside A, reb-A sau rebian. Planta contine glicozide steviolice, care sunt folosite ca indulcitori. Numele de marca Stevia includ PureVia, Truvia si SweetLeaf Sweetener. Stevia poate fi gasita in bauturi, deserturi, guma de mestecat, produse de patiserie, bomboane, iaurt si pliculete pentru utilizare in bauturi, putand fi folosita si atunci cand coaceti acasa.

Este Stevia rea pentru tine? Ce spun expertii despre acest inlocuitor de zahar
Alina Rosanova/Getty Images

Este stevia sigura?

Stevia este considerata un ingredient “general recunoscut ca fiind sigur (GRAS)” de catre Administratia pentru Alimente si Medicamente din SUA (FDA). Acest lucru nu se aplica frunzelor de stevia si extractelor brute de stevia, care nu au aprobarea FDA pentru a fi utilizate in alimente.

Citeste si...
Beneficiile Nutriționale și pentru Sănătate ale Piureului de Mere

Initial a existat o anumita ingrijorare ca stevia ar putea creste riscul de cancer sau de probleme de reproducere, pe baza unor studii pe animale; grupul de supraveghere Center for Science in the Public Interest (CSPI) a fost cel care a condus ancheta solicitand FDA sa retina statutul GRAS. Dar acum, dupa mai bine de 10 ani de prezenta pe piata, stevia este sigura chiar si dupa standardele CSPI, desi grupul doreste in continuare mai multe teste pentru a-i stabili mai bine siguranta.

Stevia: Explorarea potentialelor beneficii pentru sanatate

Controlul nivelului de zahar din sange este piatra de temelie a gestionarii diabetului, iar unele alimente au efecte mai dramatice in aceasta privinta decat altele. Stevia nu creste glicemia, explica Leah Kaufman, MS, dietetician inregistrat si educator certificat in diabet in cadrul programului de gestionare a greutatii de la NYU Langone din New York. “Stevia ar fi o alternativa buna si sigura la zahar pentru pacientii cu diabet”, spune ea.

Exista chiar unele dovezi care sugereaza ca stevia ar putea fi benefica dincolo de ceea ce v-ati astepta de la reducerea zaharului. Intr-un studiu publicat in 2017 in Nature Communications, cercetatorii de la Universitatea din Leuven, Belgia, au aratat ca stevia stimuleaza o proteina esentiala pentru perceptia gustului si este implicata in eliberarea de insulina dupa o masa. Hormonul insulina este produs de pancreasul dvs. pentru a regla nivelul de zahar din sange. (Iata 21 de alimente excelente pentru persoanele cu diabet)

Asociatia Americana de Diabet si Asociatia Americana a Inimii sunt de acord ca stevia poate fi benefica pentru persoanele cu diabet daca o folosesc cu moderatie si nu compenseaza prin consumul de calorii suplimentare la un moment ulterior. Autoritatea Europeana pentru Siguranta Alimentara si Comitetul mixt de experti pentru aditivi alimentari al Organizatiei pentru Alimentatie si Agricultura/Organizatia Mondiala a Sanatatii au stabilit un interval de aport zilnic acceptabil de cel mult 12 mg pe zi, ceea ce reprezinta echivalentul a 40 de pliculete pentru o persoana de 150 de kilograme, spun Kaufman.

Citeste si...
Roșiile, minunata sursă de potasiu și licopen - secretul pentru reglarea tensiunii arteriale?

Stevia este un bun substitut pentru zaharoza cu continut caloric obisnuit, deoarece are zero calorii. “Cei care aleg sa inlocuiasca zaharul cu stevia pot beneficia de aceasta alternativa; cu toate acestea, pierderea in greutate nu este garantata”, spune Kaufman.

De fapt, cel putin un mic studiu din 2016 a aratat ca, atunci cand participantii au avut o bautura indulcita cu stevia in loc de zahar dimineata, au compensat prin faptul ca au mancat mai mult la pranz.

Da, veti consuma mai putine calorii daca folositi stevia in loc de zahar, spune David Levitsky, PhD, profesor, divizia de stiinte nutritionale de la Universitatea Cornell.

“Teoretic, acest lucru ar putea duce la pierderea in greutate in timp, dar acest lucru este foarte greu de demonstrat in studii”, spune el. Pentru a pierde in greutate, acesta este un mecanism de folosit, dar nu te va face sa slabesti 45 de kilograme. Reducerea grasimilor, monitorizarea dimensiunii portiilor si mancatul doar atunci cand va este foame, sunt mult mai eficiente decat inlocuirea zaharului cu stevia, pentru pierderea in greutate.”

Ce gust are stevia?

Are gust de zahar? Nu chiar, noteaza el. “Nu veti obtine niciodata un inlocuitor de zahar care sa aiba exact acelasi gust ca si zaharul.”

organicsfood.ro

Stevia este derivata dintr-o planta, ceea ce este vazut ca un avantaj de multi oameni care prefera sa manance alimente care sunt naturale, spune el.

Pentru ca este atat de, atat de dulce, nu aveti nevoie de atat de mult, asa ca stevia este adesea amestecata cu un agent “purtator” mai voluminos, cum ar fi eritritolul sau dextroza (care este un zahar din porumb), care ii confera, de asemenea, un aspect si o textura mai asemanatoare zaharului.

Citeste si...
Top 5 tipuri sănătoase de brânză

“Stevia pe care o puteti cumpara de la magazin poate fi amestecata cu Reb-A sau eritritol, un alcool de zahar, care poate avea efecte gastrointestinale negative si poate provoca probleme digestive la unele persoane”, avertizeaza Kaufman. Alcoolii de zahar se gasesc in multe gume si bomboane fara zahar (nu neaparat impreuna cu stevia), iar consumul in exces poate provoca diaree.

Asigurati-va ca cititi etichetele pentru a sti exact ce contine inlocuitorul de zahar, spune ea.

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Beneficiile grapefruit-ului pentru slabit si sanatatea pielii

Grapefruitul oferă beneficii remarcabile pentru slăbire și îmbunătățirea sănătății pielii. Explorează cum acest fruct citric ajută la reducerea greutății și promovează o piele sănătoasă, citind articolul nostru detaliat.

Ceaiul in jurul lumii – o calatorie fascinanta prin culturile ceaiului

Călătorește prin culturile ceaiului de la China la Marea Britanie și descoperă tradițiile și semnificațiile profunde ale acestei băuturi minunate pentru oameni din întreaga lume.

Adevaratul secret al fitochimicalelor din alimente care iti ofera o imunitate de fier

Ești obosit de toate problemele de sănătate care te chinuie? Vrei să găsești o cale naturală și eficientă...

Mi-e foame tot timpul si mestec ceva. Ce ar trebui sa fac in aceasta situatie?

Ești frecvent înfometat? Află cum lipsa proteinelor, grăsimilor sau stresul pot contribui la această senzație și descoperă sfaturi pentru o alimentație care să-ți ofere sațietate îndelungată. Perfect pentru a-ți optimiza rutina alimentară!

Salata de curcan si varza rosie – reteta delicioasa si sanatoasa

Salata delicioasa de curcan si varza rosie este o alegere sanatoasa si rapida pentru o masa usoara. Citeste cum se prepara aceasta reteta gustoasa pas cu pas.

Semnele ascunse ale deficitului de zinc: Uita-te la unghiile tale

Zincul joacă un rol esențial în organism, afectând tot de la sănătatea unghiilor la imunitate. Petele albe de pe unghii pot indica o deficiență. Echilibrează-ți dieta pentru a menține sănătatea și aspectul unghiilor. Vezi cum!

8 moduri de a reduce numarul de calorii fara a le contoriza

Slăbitul fără a număra caloriile este posibil! Urmează aceste 8 trucuri simple și eficiente recomandate de un nutriționist pentru a reduce aportul caloric și a obține o siluetă de invidiat.

Cele 3 faze ale dietei South Beach pentru pierderea in greutate

Dezvoltată cu intenția de a ajuta la pierderea în greutate și în același timp de a îmbunătăți sănătatea,...