12.8 C
București

Este Stevia rea pentru tine? Ce spun expertii despre acest inlocuitor de zahar

Date:

Share post:

Popularitatea Stevia este in crestere chiar si in timp ce alti indulcitori fara zahar cad in dizgratie, dar de unde a aparut acest inlocuitor al zaharului, are efecte secundare si este sigur?

Cand stevia a aparut pe piata americana in 2008, multi din comunitatea nutritionala au fost foarte incantati de potentialul de sanatate al acestui nou inlocuitor de zahar.

Exista in sfarsit un inlocuitor “natural” al zaharului cu zero calorii, care era de pana la 300 de ori mai dulce decat zaharul. Speranta era ca stevia ar putea contribui la eforturile de pierdere in greutate fara a sacrifica gustul si ar putea juca un rol in gestionarea diabetului. De fapt, unele dintre aceste lucruri s-au adeverit.

Stevia ramane populara, iar o mare parte din acest lucru poate fi legata de cresterea diabetului, precum si de nebunia alimentelor naturale pe baza de plante. In timp ce utilizarea altor indulcitori artificiali a scazut, vanzarile de produse care contin stevia au crescut cu 16% din 2017 pana in 2018, potrivit unui studiu Nielsen.

Ce este stevia?

Derivat din planta sud-americana Stevia rebaudiana , acest inlocuitor de zahar este cunoscut si sub numele de rebaudioside A, reb-A sau rebian. Planta contine glicozide steviolice, care sunt folosite ca indulcitori. Numele de marca Stevia includ PureVia, Truvia si SweetLeaf Sweetener. Stevia poate fi gasita in bauturi, deserturi, guma de mestecat, produse de patiserie, bomboane, iaurt si pliculete pentru utilizare in bauturi, putand fi folosita si atunci cand coaceti acasa.

Citeste si...
10 alimente bogate în calciu pentru sănătatea oaselor
Este Stevia rea pentru tine? Ce spun expertii despre acest inlocuitor de zahar
Alina Rosanova/Getty Images

Este stevia sigura?

Stevia este considerata un ingredient “general recunoscut ca fiind sigur (GRAS)” de catre Administratia pentru Alimente si Medicamente din SUA (FDA). Acest lucru nu se aplica frunzelor de stevia si extractelor brute de stevia, care nu au aprobarea FDA pentru a fi utilizate in alimente.

Initial a existat o anumita ingrijorare ca stevia ar putea creste riscul de cancer sau de probleme de reproducere, pe baza unor studii pe animale; grupul de supraveghere Center for Science in the Public Interest (CSPI) a fost cel care a condus ancheta solicitand FDA sa retina statutul GRAS. Dar acum, dupa mai bine de 10 ani de prezenta pe piata, stevia este sigura chiar si dupa standardele CSPI, desi grupul doreste in continuare mai multe teste pentru a-i stabili mai bine siguranta.

Stevia: Explorarea potentialelor beneficii pentru sanatate

Controlul nivelului de zahar din sange este piatra de temelie a gestionarii diabetului, iar unele alimente au efecte mai dramatice in aceasta privinta decat altele. Stevia nu creste glicemia, explica Leah Kaufman, MS, dietetician inregistrat si educator certificat in diabet in cadrul programului de gestionare a greutatii de la NYU Langone din New York. “Stevia ar fi o alternativa buna si sigura la zahar pentru pacientii cu diabet”, spune ea.

Exista chiar unele dovezi care sugereaza ca stevia ar putea fi benefica dincolo de ceea ce v-ati astepta de la reducerea zaharului. Intr-un studiu publicat in 2017 in Nature Communications, cercetatorii de la Universitatea din Leuven, Belgia, au aratat ca stevia stimuleaza o proteina esentiala pentru perceptia gustului si este implicata in eliberarea de insulina dupa o masa. Hormonul insulina este produs de pancreasul dvs. pentru a regla nivelul de zahar din sange. (Iata 21 de alimente excelente pentru persoanele cu diabet)

Citeste si...
Beneficiile ceaiului asupra sănătății: Ce se întâmplă în corp atunci când bei ceai în fiecare zi

Asociatia Americana de Diabet si Asociatia Americana a Inimii sunt de acord ca stevia poate fi benefica pentru persoanele cu diabet daca o folosesc cu moderatie si nu compenseaza prin consumul de calorii suplimentare la un moment ulterior. Autoritatea Europeana pentru Siguranta Alimentara si Comitetul mixt de experti pentru aditivi alimentari al Organizatiei pentru Alimentatie si Agricultura/Organizatia Mondiala a Sanatatii au stabilit un interval de aport zilnic acceptabil de cel mult 12 mg pe zi, ceea ce reprezinta echivalentul a 40 de pliculete pentru o persoana de 150 de kilograme, spun Kaufman.

Stevia este un bun substitut pentru zaharoza cu continut caloric obisnuit, deoarece are zero calorii. “Cei care aleg sa inlocuiasca zaharul cu stevia pot beneficia de aceasta alternativa; cu toate acestea, pierderea in greutate nu este garantata”, spune Kaufman.

De fapt, cel putin un mic studiu din 2016 a aratat ca, atunci cand participantii au avut o bautura indulcita cu stevia in loc de zahar dimineata, au compensat prin faptul ca au mancat mai mult la pranz.

Da, veti consuma mai putine calorii daca folositi stevia in loc de zahar, spune David Levitsky, PhD, profesor, divizia de stiinte nutritionale de la Universitatea Cornell.

“Teoretic, acest lucru ar putea duce la pierderea in greutate in timp, dar acest lucru este foarte greu de demonstrat in studii”, spune el. Pentru a pierde in greutate, acesta este un mecanism de folosit, dar nu te va face sa slabesti 45 de kilograme. Reducerea grasimilor, monitorizarea dimensiunii portiilor si mancatul doar atunci cand va este foame, sunt mult mai eficiente decat inlocuirea zaharului cu stevia, pentru pierderea in greutate.”

organicsfood.ro
Citeste si...
De ce sunt ineficiente băuturile reci în timpul verii?

Ce gust are stevia?

Are gust de zahar? Nu chiar, noteaza el. “Nu veti obtine niciodata un inlocuitor de zahar care sa aiba exact acelasi gust ca si zaharul.”

Stevia este derivata dintr-o planta, ceea ce este vazut ca un avantaj de multi oameni care prefera sa manance alimente care sunt naturale, spune el.

Pentru ca este atat de, atat de dulce, nu aveti nevoie de atat de mult, asa ca stevia este adesea amestecata cu un agent “purtator” mai voluminos, cum ar fi eritritolul sau dextroza (care este un zahar din porumb), care ii confera, de asemenea, un aspect si o textura mai asemanatoare zaharului.

“Stevia pe care o puteti cumpara de la magazin poate fi amestecata cu Reb-A sau eritritol, un alcool de zahar, care poate avea efecte gastrointestinale negative si poate provoca probleme digestive la unele persoane”, avertizeaza Kaufman. Alcoolii de zahar se gasesc in multe gume si bomboane fara zahar (nu neaparat impreuna cu stevia), iar consumul in exces poate provoca diaree.

Asigurati-va ca cititi etichetele pentru a sti exact ce contine inlocuitorul de zahar, spune ea.

Mario Benett
Mario Benetthttps://organicsfood.ro
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Merele rosii sau verzi – care sunt de fapt mai sanatoase?

Merele roșii sau verzi - care sunt mai sănătoase? Explorăm beneficiile culorilor și importanța alegerii mere locale pentru o sănătate optimă. Ideale pentru cei care vor să facă cele mai bune alegeri alimentare.

Cum ne protejeaza antioxidantii de batranetea timpurie

Antioxidanții sunt esențiali în lupta împotriva îmbătrânirii timpurii. Află cum alimentația joacă un rol vital în protejarea organismului de radicalii liberi și cum flavonoidele, vitaminele și alte substanțe contribuie la sănătatea și frumusețea ta.

Smochinele: beneficii pentru sanatate, valori nutritionale si sfaturi de consum

Smochinele sunt fructe delicioase, bogate în fibre, vitamine și minerale. Află care sunt beneficiile lor pentru sănătatea inimii, digestiei și controlul glicemiei. Un ghid complet despre valorile nutriționale, mod de consum și depozitare.

Bauturile carbogazoase: O amenintare ascunsa pentru creierul tau?

Impactul consumului de sucuri răcoritoare asupra sănătății creierului. Cercetările evidențiază stresul oxidativ, modificări genetice și efecte asupra neurotransmițătorilor. Protejează-ți sănătatea mentală și fii informat despre alegerile tale!

Ficatul de rata: beneficii pentru sanatate, calorii si proprietati nutritionale

Ficatul de rață este o importantă sursă de vitamine și minerale cu beneficii dovedite pentru sănătate. Aflați despre caloriile, grăsimile și modul optim de preparare al acestei delicatese.

Alimente Bogate in Zinc: Sanatate si Nutritie

Zincul joacă un rol crucial în îmbunătățirea sănătății și a sistemului imunitar. Află despre cele mai bune surse de zinc și cum să îți îmbunătățești dieta pentru o viață sănătoasă. Citește acum pentru a înțelege importanța zincului în alimentație!

10 Beneficii ale consumului de alimente locale

Alimente locale și beneficiile lor asupra sănătății și comunității sunt esențiale. Află cum alegerea produselor din zona ta îmbunătățește viața ta și a celor din jur. Citeste mai mult pentru a descoperi cum poți contribui.

Crevetii, un aliment sanatos sau daunator? Descifrati beneficiile si riscurile

Creveții sunt un aliment controversat: pe de o parte aduc beneficii prin proteine, minerale și vitamine dar pe de altă parte pot acumula metale grele dăunătoare. Aflați totul despre valoarea nutritivă reală, cum să-i aleagă și dozează corect, efecte adverse la copii și adulți.