12.8 C
București

Vitamina din cereale care iti poate da dementa! Și excesul, si deficitul te imbolnavesc

Date:

Share post:

Un singur bol de cereale pe zi poate creste semnificativ riscul de dementa, arata cele mai recente cercetari in domeniu. Specialistii au descoperit o legatura puternica intre niveluri crescute de tiamina, o vitamina des intalnita in alimentele pentru micul dejun, si declinul cognitiv.

O vitamina esentiala, dar in doze mari devine periculoasa

Tiamina, cunoscuta si sub numele de vitamina B1, ajuta la transformarea alimentelor in energie si mentine sistemul nervos sanatos. Desi organismul uman nu o poate produce singur, aceasta se gaseste din abundenta in cereale precum fulgii de porumb, dar si in paine sau formulele pentru sugari.

Potrivit specialistilor de la Harvard T.H. Chan School of Public Health, printre alimentele bogate in tiamina se numara:

  • Cerealele fortificate
  • Carnea de porc
  • Pestele
  • Fasolea si lintea
  • Fasolea verde
  • Orezul, painea sau pastele fainoase
  • Semintele de floarea soarelui
  • Iaurtul

In trecut, deficienta de vitamina B1 a fost asociata cu afectiuni neurologice precum declinul cognitiv. Totusi, un nou studiu publicat in General Psychiatry dezvaluie ca si dozele mari de tiamina favorizeaza instalarea dementei, in special la persoanele cu hipertensiune sau obezitate.

Prin urmare, atat carenta, cat si supradozajul de vitamina B1 pot avea consecinte negative asupra sanatatii creierului.

Cine prezinta cel mai mare risc?

Potrivit rezultatelor, legatura dintre tiamina si declinul cognitiv este foarte puternica in randul persoanelor care se confrunta cu hipertensiune arteriala sau care sunt supraponderale.

Desi ambele afectiuni reprezinta deja factori de risc pentru instalarea dementei, consumul exagerat de vitamina B1 le potenteaza efectul negativ. Motivul ar fi acela ca, la aceste categorii, este afectata atat structura vaselor sangvine care iriga creierul, cat si echilibrul hormonal.

Citeste si...
Secretele și beneficiile nutriționale ale spanacului: De ce să îl adaugi în dietă

Cum actioneaza tiamina in doze crescute?

Chiar daca mecanismul exact nu este pe deplin elucidat, specialistii sustin ca vitamina B1 in exces favorizeaza declinul cognitiv prin mai multe cai:

  • Creste productia de radicali liberi si induce moartea celulara
  • Afecteaza memoria pe termen scurt
  • Accelereaza aparitia placilor amiloide caracteristice Alzheimerului
  • Incetineste metabolizarea glucozei la nivel cerebral

Toti acesti factori transforma creierul intr-o tinta vulnerabila pentru dementa.

Ce putem face pentru a preveni efectele daunatoare ale tiaminei:

- Reduceti cantitatea de cereale fortificate consumata zilnic
- Optati pentru cereale integrale, nu rafinate
- Asigurati un aport diversificat de vitamine din legume si fructe
- Cereti sfatul medicului inainte de a lua suplimente cu vitamine
- Controlati-va constant tensiunea si greutatea

Asadar, atat deficitul, cat si excesul de vitamina B1 din alimentatie pot avea consecinte nefaste pe termen lung. Cheia pentru a ne proteja sanatatea creierului consta in echilibru.

Concluzie

Datele celor mai recente studii indica faptul ca un singur bol de cereale fortificate consumat zilnic creste semnificativ riscul de instalare a dementei. Motivul ar fi cantitatea mare de vitamina B1 (tiamina) pe care acestea o contin. Atat deficitul, cat si excesul de tiamina favorizeaza declinul cognitiv pe termen lung, prin mecanisme multiple. Persoanele cu hipertensiune sau cele supraponderale prezinta cel mai mare risc. Pentru a ne proteja sanatatea creierului, este esential sa pastram un echilibru in ceea ce priveste aportul de vitamine din alimentatie. Cerealele integrale, legumele si fructele ar trebui sa constituie baza unei diete sanatoase.

sursa

Mario Benett
Mario Benetthttps://organicsfood.ro
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Nutrientii care se gasesc in carnea de vita si produsele lactate imbunatatesc raspunsul imunitar la cancer

Nutrienții prezenți în carnea de vită și produsele lactate pot juca un rol esențial în combaterea cancerului. Acest articol explică efectele pozitive ale acidului transvaccinic asupra celulelor T și potențialul său ca supliment în tratamentele oncologice. Citeste mai mult pentru a înțelege această descoperire revoluționară.

De ce pierdem colagenul pe masura ce imbatranim si cum sa il refacem

Află de ce pierdem colagenul odată cu vârsta și cum să îl refacem. Descoperă sfaturi pentru o piele sănătoasă și tonifiată, de la nutriție la proceduri cosmetice și suplimente.

Vor fi leguminoasele alimentele viitorului?

Leguminoasele, esențiale în dietele bazate pe plante, nu aduc doar beneficii pentru sănătate, ci și pentru mediu. Află cum aceste alimente pot modela viitorul alimentației și ecologiei.

Ce sa mananci cand esti bolnav: sfaturi si retete pentru o recuperare rapida 🍲

Când ești bolnav, ultimul lucru la care te gândești este probabil ce să mănânci. Poate că nu ai...

Ceaiul in jurul lumii – o calatorie fascinanta prin culturile ceaiului

Călătorește prin culturile ceaiului de la China la Marea Britanie și descoperă tradițiile și semnificațiile profunde ale acestei băuturi minunate pentru oameni din întreaga lume.

Beneficiile Nutritionale si pentru Sanatate ale Piureului de Mere

Piureul de mere este mai mult decât un desert delicios, este și o sursă bogată de nutrienți esențiali și antioxidanți care susțin diverse funcții corpului. Acest articol discută despre valorile nutriționale, beneficiile pentru sănătate, și sfaturi utile despre cum să incluzi piureul de mere în dieta ta zilnică.

20 de bauturi care iti pot transforma sanatatea

Renunță la băuturile acidulate și descoperă 20 de băuturi naturale delicioase care îți pot transforma organismul și sănătatea în bine! Află cum poți include în dieta zilnică ceaiuri miraculoase, sucuri proaspete și smoothie-uri energizante cu efecte uimitoare pentru organism. Te va surprinde cât de rapid vei observa schimbări!

Mersul descult: de ce este benefic?

Mersul desculț oferă nenumărate beneficii, de la întărirea mușchilor picioarelor până la conectarea cu energiile pământului. Află cum îți poate îmbunătăți sănătatea, starea de bine și cum te poate reconecta cu natura. Un secret vechi dezvăluit pentru o viață armonioasă.