24.6 C
București

Vitamina din cereale care iti poate da dementa! Și excesul, si deficitul te imbolnavesc

Date:

Share post:

Un singur bol de cereale pe zi poate creste semnificativ riscul de dementa, arata cele mai recente cercetari in domeniu. Specialistii au descoperit o legatura puternica intre niveluri crescute de tiamina, o vitamina des intalnita in alimentele pentru micul dejun, si declinul cognitiv.

O vitamina esentiala, dar in doze mari devine periculoasa

Tiamina, cunoscuta si sub numele de vitamina B1, ajuta la transformarea alimentelor in energie si mentine sistemul nervos sanatos. Desi organismul uman nu o poate produce singur, aceasta se gaseste din abundenta in cereale precum fulgii de porumb, dar si in paine sau formulele pentru sugari.

Potrivit specialistilor de la Harvard T.H. Chan School of Public Health, printre alimentele bogate in tiamina se numara:

  • Cerealele fortificate
  • Carnea de porc
  • Pestele
  • Fasolea si lintea
  • Fasolea verde
  • Orezul, painea sau pastele fainoase
  • Semintele de floarea soarelui
  • Iaurtul

In trecut, deficienta de vitamina B1 a fost asociata cu afectiuni neurologice precum declinul cognitiv. Totusi, un nou studiu publicat in General Psychiatry dezvaluie ca si dozele mari de tiamina favorizeaza instalarea dementei, in special la persoanele cu hipertensiune sau obezitate.

Prin urmare, atat carenta, cat si supradozajul de vitamina B1 pot avea consecinte negative asupra sanatatii creierului.

Cine prezinta cel mai mare risc?

Potrivit rezultatelor, legatura dintre tiamina si declinul cognitiv este foarte puternica in randul persoanelor care se confrunta cu hipertensiune arteriala sau care sunt supraponderale.

Desi ambele afectiuni reprezinta deja factori de risc pentru instalarea dementei, consumul exagerat de vitamina B1 le potenteaza efectul negativ. Motivul ar fi acela ca, la aceste categorii, este afectata atat structura vaselor sangvine care iriga creierul, cat si echilibrul hormonal.

Citeste si...
Avocado, superalimentul care slăbește și îți întărește sistemul imunitar

Cum actioneaza tiamina in doze crescute?

Chiar daca mecanismul exact nu este pe deplin elucidat, specialistii sustin ca vitamina B1 in exces favorizeaza declinul cognitiv prin mai multe cai:

  • Creste productia de radicali liberi si induce moartea celulara
  • Afecteaza memoria pe termen scurt
  • Accelereaza aparitia placilor amiloide caracteristice Alzheimerului
  • Incetineste metabolizarea glucozei la nivel cerebral

Toti acesti factori transforma creierul intr-o tinta vulnerabila pentru dementa.

Ce putem face pentru a preveni efectele daunatoare ale tiaminei:

- Reduceti cantitatea de cereale fortificate consumata zilnic
- Optati pentru cereale integrale, nu rafinate
- Asigurati un aport diversificat de vitamine din legume si fructe
- Cereti sfatul medicului inainte de a lua suplimente cu vitamine
- Controlati-va constant tensiunea si greutatea

Asadar, atat deficitul, cat si excesul de vitamina B1 din alimentatie pot avea consecinte nefaste pe termen lung. Cheia pentru a ne proteja sanatatea creierului consta in echilibru.

Concluzie

Datele celor mai recente studii indica faptul ca un singur bol de cereale fortificate consumat zilnic creste semnificativ riscul de instalare a dementei. Motivul ar fi cantitatea mare de vitamina B1 (tiamina) pe care acestea o contin. Atat deficitul, cat si excesul de tiamina favorizeaza declinul cognitiv pe termen lung, prin mecanisme multiple. Persoanele cu hipertensiune sau cele supraponderale prezinta cel mai mare risc. Pentru a ne proteja sanatatea creierului, este esential sa pastram un echilibru in ceea ce priveste aportul de vitamine din alimentatie. Cerealele integrale, legumele si fructele ar trebui sa constituie baza unei diete sanatoase.

sursa

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

20 de modalitati simple de a reduce risipa alimentara

Reducerea risipei alimentare devine ușoară cu aceste 20 de metode simple și eficiente. Invață cum să conservi mâncarea și să economisești resurse. Citește acum pentru sfaturi utile!

Ce trebuie sa stii despre caise – proprietati, retete delicioase si mituri demascate

Explorăm universul caiselor - de la originile lor misterioase în China până la rolul lor în nutriție și mituri moderne. Descoperă beneficiile și surprizele acestui fruct însorit.

Beneficiile bananelor necoapte pentru sanatatea digestiva.

Bananele necoapte nu sunt doar un deliciu neconvențional, ci și un aliat puternic pentru sănătatea digestivă. Descoperă beneficiile lor impresionante și modul în care acestea influențează microbiomul intestinal.

Ce alimente trebuie sa eviti cand ai probleme cu stomacul

Stomacul, un organ complex și delicat, joacă un rol esențial în procesul digestiv. Sănătatea sa este crucială pentru...

De ce sunt ineficiente bauturile reci in timpul verii?

Băuturile reci pot părea o soluție ideală pentru căldura verii, dar efectele lor asupra corpului tău ar putea fi surprinzătoare. Află cum funcționează organismul tău în fața caniculei și ce alternative sănătoase există pentru hidratare.

Adevarul despre uleiul de peste si beneficiile omega-3

Uleiul de pește și acizii grași omega-3 sunt la mare căutare pentru beneficiile lor asupra sănătății. Însă, oamenii de știință dezbat cât de eficiente și sigure sunt aceste suplimente. Cercetările arată atât beneficii pentru inimă, cât și limite în tratarea altor afecțiuni.

Beneficiile consumului de coriandru pentru sanatate

Coriandrul are efecte dovedite în scăderea glicemiei, colesterolului, tensiunii arteriale și calmarea iritațiilor intestinale. Aflați cum folosim semințele de coriandru pentru ameliorarea simptomelor diabetului, hipertensiunii, balonării sau crampelor abdominale.

Beneficiile sosului de soia pentru sanatate si valorile nutritive

Explorăm proprietățile nutritive și beneficiile pentru sănătate ale sosului de soia, un condiment asiatic popular. De la reglarea tensiunii arteriale la protecția cardiacă și combaterea cancerului, descoperiți cum acest condiment poate fi un aliat de nădejde în menținerea sănătății.