9.1 C
București

Cum excesul de carbohidrati duce la diabetul de tip 2: tot ce trebuie sa stii

Date:

Share post:

Ce este afectat de excesul de alimente cu carbohidrati, cum se formeaza rezistenta la insulina si diabetul?

Nu toti oamenii se pot lauda ca dieta lor este echilibrata si ca nu abuzeaza de dulciuri si carbohidrati usori. O astfel de dieta poate duce la excesul de greutate si la o problema grava – o crestere cronica a zaharului din sange din cauza formarii rezistentei la insulina, care poate duce in cele din urma la dezvoltarea diabetului de tip 2. De ce excesul de glucoza, care da energie celulelor, este rau, cum afecteaza procesele metabolice, ce ar trebui facut?

Formarea rezistentei la insulina

Consumul regulat de carbohidrati cu alimente este necesar pentru ca celulele sa obtina energie. Dar este de dorit ca majoritatea dintre ele sa fie complexe, sa se descompuna lent si sa mentina un nivel stabil de glucoza in plasma. Excesul de dulciuri in alimente, cresterea constanta a aportului de zahar cu alimente duce la faptul ca insulina incepe sa conduca in mod activ glucoza in celule.

Dar rezervele celulare nu sunt nelimitate, daca acestea se revarsa cu glucoza si este descompusa activ in interiorul lor, se formeaza compusi radicali liberi. Acestia pot provoca tulburari metabolice la nivel celular. Celulele supraincarcate cu glucoza pornesc mecanismul de rezistenta la insulina – ignora semnalele acesteia. Pe fondul deteriorarii radicalilor liberi, se declanseaza si un raspuns inflamator sistemic. Acest lucru agraveaza si mai mult rezistenta la insulina.

Citeste si...
10 alimente bogate în calciu pentru sănătatea oaselor

Desi insulina este eliberata in mod activ de catre pancreas, dar celulele, care sunt pur si simplu supraincarcate, nu permit patrunderea de noi portiuni de glucoza in interior, ceea ce duce la o crestere a nivelului de zahar din sange – hiperglicemie. In acelasi timp, aceasta conditie dauneaza celulelor beta in sine, pe fondul hiperglicemiei, acestea nu functioneaza bine si mor, din cauza carora sinteza insulinei este perturbata.

Cum excesul de carbohidrati duce la diabetul de tip 2: tot ce trebuie sa stii
Cum excesul de carbohidrați duce la diabetul de tip 2: tot ce trebuie să știi 4

Excesul de zahar in sange: care este pericolul hiperglicemiei cronice?

Un nivel constant ridicat de zahar in sange – hiperglicemia, stimuleaza activitatea pancreasului, trimitandu-i comanda de a sintetiza din ce in ce mai multa insulina. Aceasta este necesara pentru a incerca sa faca fata nivelurilor critice de glucoza plasmatica.

Dar, deoarece celulele au devenit „surde” la insulina si pur si simplu nu pot trece in ele excesul de glucoza, nivelul persistent de zahar din sange duce la distrugerea tesuturilor, a vaselor de sange si a organelor, inclusiv a celulelor beta din pancreas. Treptat, din ce in ce mai multe celule ale organului mor din cauza hiperglicemiei si a efectelor radicalilor liberi, ceea ce duce la modificari metabolice secundare.

Din cauza mortii celulelor din pancreas, organismul nu mai poate sintetiza cantitatea necesara de insulina pentru a regla nivelul de zahar din sange, aceasta se acumuleaza in concentratii periculoase pentru sanatate si apare treptat diabetul de tip 2.

Excesul de carbohidrati in alimente: ce este periculos?

In mod firesc, organismul sufera de un exces de carbohidrati cu mult inainte de formarea diabetului, stilul de viata necorespunzator si cu o alimentatie irationala duce atat la hiperglicemie, cat si la niveluri ridicate de insulina (hiperinsulinemie). Aceste afectiuni se numara printre factorii de risc pentru dezvoltarea unor patologii care afecteaza semnificativ durata si calitatea vietii – obezitate, accidente vasculare cerebrale, boala Alzheimer, patologii cardiace, hipertensiune arteriala.

Citeste si...
Sushi: beneficiile și riscurile acestui aliment
Cum excesul de carbohidrati duce la diabetul de tip 2: tot ce trebuie sa stii
Cum excesul de carbohidrați duce la diabetul de tip 2: tot ce trebuie să știi 5

Carbohidratii usori care vin cu alimente si provoaca hiperinsulinemie sunt periculosi, ei formeaza probleme cu metabolismul leptinei, un hormon al celulelor adipoase care controleaza apetitul si greutatea. Pe fondul rezistentei la ambii hormoni (leptina si insulina), consumul de carbohidrati in exces duce la suprasolicitarea pancreasului – acesta incearca sa elimine excesul de glucoza din sange.

Mecanismul de control al nivelului de glucoza din sange este perturbat, se trimit impulsuri false catre creier ca nivelul de zahar este scazut si se activeaza mecanismul foamei. Persoana consuma din nou carbohidrati, din cauza carora el initial si toate problemele metabolice.

Dezvoltarea diabetului

Medicii spun ca, daca in aceasta etapa, cand dieta este gresita, dar celulele inca rezista, nu-si schimba obiceiurile alimentare, atunci rezistenta la insulina se dezvolta in diabet de tip 2. Acesta se formeaza atunci cand exista o insensibilitate marcata a tesuturilor la insulina, hiperglicemie si celulele beta ale glandei mor. In cele din urma, organismul inceteaza pur si simplu sa mai produca cantitatile necesare de insulina si nu poate mentine un anumit nivel de glucoza in plasma sanguina.

Diabetul este o patologie sistemica grava, se formeaza pe fondul excesului de greutate si al obezitatii, poate ameninta pierderea vederii sau a auzului. In plus, excesul de zahar in plasma duce la tulburari de circulatie capilara, la afectarea pielii si a nervilor periferici, la hipertensiune arteriala si la patologii cardiace. Cateva zeci de mii de persoane mor in fiecare an din cauza complicatiilor diabetului.

Cum excesul de carbohidrati duce la diabetul de tip 2: tot ce trebuie sa stii
Cum excesul de carbohidrați duce la diabetul de tip 2: tot ce trebuie să știi 6

La ce probleme de nutritie si de bunastare ar trebui sa fiu atent?

Exista anumite simptome, a caror aparitie ar trebui sa fie un motiv pentru a contacta un terapeut sau un endocrinolog. Printre acestea se numara o dorinta irezistibila de a manca dulciuri, mai ales noaptea si problema de a pierde in greutate chiar si cu restrictii dietetice drastice.

organicsfood.ro
Citeste si...
Refacerea florei intestinale după tratamentul cu antibiotice: Ghidul complet

In plus, merita atentie la o scadere brusca a puterii in a doua jumatate a zilei si trezirea de foame in mijlocul noptii, irascibilitate si iritare daca nu se furnizeaza hrana mai mult de 2-3 ore, precum si formarea unei „burti de bere”, chiar si atunci cand se mananca alimente sanatoase. Acestea sunt semne ale unor probleme cu metabolismul si hormonii – leptina, insulina si, adesea, stadiile initiale ale dezvoltarii diabetului de tip 2.

Este important ca alimentatia sa modeleze raspunsuri hormonale sanatoase in organism. Abuzul constant de carbohidrati usori duce la formarea faptului ca organismul nu mai poate cheltui grasimile pentru a forma energie si asteapta doar o portie de dulciuri.

Ca urmare, din ele si din grasimile care intra in organism cu alimente, se sintetizeaza trigliceridele daunatoare in exces in sange, se formeaza depozite de grasime pe flancuri si obezitate. Excesul de glucoza cu trigliceride formeaza in tesutul cerebral „surzenia” la semnalele leptinei, hormonul care regleaza greutatea. Organismul crede ca este slab si trimite comenzi de foame, ceea ce duce din nou la supraalimentare.

Link-uri web despre cum excesul de carbohidrati duce la diabetul de tip 2:

Nu uita!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benetthttps://organicsfood.ro
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Grasimea gatului: cauze, implicatii si sfaturi de corectie

Descoperă principalele cauze ale grăsimii gâtului și strategiile eficiente pentru a obține un gât sculptat. De la genetică la stilul de viață, află cum poți combate bărbia dublă și îmbunătăți încrederea în tine!

Top 11 alimente pentru a-ti relaxa muschii

Unii oameni încearcă să amelioreze durerile musculare după un efort fizic cu unguente și pastile, alții preferă masajul......

Beneficiile consumului de coriandru pentru sanatate

Coriandrul are efecte dovedite în scăderea glicemiei, colesterolului, tensiunii arteriale și calmarea iritațiilor intestinale. Aflați cum folosim semințele de coriandru pentru ameliorarea simptomelor diabetului, hipertensiunii, balonării sau crampelor abdominale.

De ce avem nevoie de magneziu. Deficienta de magneziu si solutiile pentru un corp sanatos

Magneziul joacă un rol crucial în sănătatea noastră, de la susținerea sistemului nervos la fortificarea oaselor. Află cum funcționează acest mineral esențial și cum ne poate afecta deficitul său.

Fructele si legumele de sezon din octombrie. Beneficii maxime pentru sanatate

fructe de toamnă, beneficii legume octombrie, valoarea produselor sezon, măceșe și vitamina c

Tot ce trebuie sa stii despre creatina – Ghid complet pentru performanta si sanatate

Suplimentarea cu creatină poate îmbunătăţi performanţa la antrenamentele de forţă, recuperarea şi sănătatea. Citește despre doze, efecte, riscuri şi cum să o iei corect.

12 Moduri de a manca legume la micul dejun: cum sa te inveti sa consumi mai multe legume?

Îmbogățește-ți micul dejun cu 12 metode delicioase de a adăuga legume! De la omlete la burritos, descoperă cum să îți asiguri porția zilnică de nutrienți chiar de la prima masă a zilei. Ideal pentru o zi energică și sănătoasă!

Este iaurtul inghetat mai sanatos decat inghetata? Iata ce spun specialistii in nutritie

Comparăm iaurtul înghețat cu înghețata - ingrediente, valoare nutrițională, proces de fabricație. Descoperă care este varianta mai bogată în probiotice și cu mai puține grăsimi saturate.