18.5 C
București

Vegetarieni si vegani: Care este diferenta in sistemul alimentar, care sunt optiunile alimentare?

Date:

Share post:

Pentru persoanele care nu urmeaza o dieta vegetariana sau vegana, diferenta dintre cele doua poate parea confuza. Desigur, ambele diete evita produsele din carne, dar cum ramane cu prajiturile, iaurtul si pizza?

Pe langa faptul ca urmarea acestor diete necesita o anumita atentie la propria sanatate si monitorizarea aportului de vitamine sau minerale esentiale, exista si diferite optiuni de dieta care implica excluderea anumitor alimente.

Vegan vs. vegetarian – care este diferenta?

Veganismul este denumit o forma de vegetarianism, dar veganii insisi prefera, in general, o distinctie clara intre aceste diete.

Acest lucru se datoreaza in parte faptului ca vegetarianismul a introdus categorii dietetice care includ consumul de carne si utilizarea de produse animale procesate, de care veganii tind sa se distanteze.

In plus, majoritatea vegetarienilor (nu toti) consuma oua si produse lactate, ceea ce nu este cazul veganilor. Varietatea subgrupurilor de vegetarieni poate fi un pic confuza, asa ca haideti sa aflam odata pentru totdeauna unde se afla diferentele.

Atat veganii, cat si vegetarienii nu mananca carne de animale, deci dieta lor nu include carne de pui, porc, vita, fructe de mare sau alte tipuri de carne de animale. Cu toate acestea, veganii nu numai ca nu mananca carne de animale, dar nu consuma nici oua, produse lactate sau alte produse de origine animala.

De asemenea, veganii evita produsele care au fost testate pe animale, cum ar fi machiajul si cremele pentru piele, sau produsele fabricate din piei de animale, cum ar fi curelele si pantofii din piele.

Citeste si...
Carnea de vita - Beneficii nutritionale si riscuri ale consumului

Vegetarienii mananca, de obicei, oua si produse lactate, cum ar fi laptele si untul. Acestia tind sa fie putin mai ingaduitori cand vine vorba de utilizarea produselor care provin de la animale.

Diferite tipuri de veganism

Desi veganii nu folosesc produse de origine animala, acestia au mai multe optiuni in dieta lor.

  • Raw veganismul. In acest stil de alimentatie, o persoana combina conceptele de veganism si o dieta de hrana cruda, excluzand toate alimentele si produsele de origine animala din dieta lor, precum si alimentele gatite la temperaturi de peste 48°C.
  • Paleo veganismul. Pentru cei care nu stiu: Dieta paleo se bazeaza pe tipurile de alimente despre care se crede ca au fost consumate de stramosii nostri in epoca paleolitica. Adeptii au o dieta formata in principal din carne, peste, legume si fructe si exclud lactatele, cerealele si alimentele procesate. Dieta paleo-vegana consta in alimente organice de inalta calitate, cu excluderea tuturor produselor de origine animala si in evitarea alimentelor procesate, a dulciurilor industriale, a bauturilor carbogazoase etc.
Vegetarieni si vegani: Care este diferenta in sistemul alimentar, care sunt optiunile alimentare?
Vegetarieni și vegani: Care este diferența în sistemul alimentar, care sunt opțiunile alimentare? 4

Diferite tipuri de vegetarianism

De-a lungul anilor, vegetarianismul a capatat mai multe ramuri. In afara de directia traditionala de a se abtine de la carne, exista si alte optiuni.

O dieta lacto-ovo-vegetariana evita carnea si pestele, dar include produse lactate si oua. Este considerata dieta vegetariana standard.

Lacto-vegetarianismul, numit si “lactarism”, include legume si produse lactate, cum ar fi laptele, branza, iaurtul, untul, ghee, smantana si kefirul, dar exclude ouale.

Ovo-vegetarianismul exclude carnea, pestele si produsele lactate, dar include consumul de oua. Ovo-vegetarienii mai sunt numiti si “egetarieni”.

O dieta semi-vegetariana exclude carnea, dar include peste, oua, branza si produse lactate.

organicsfood.ro
Citeste si...
Carnea în alimentația unui copil - Ghid complet pentru părinți
Vegetarieni si vegani: Care este diferenta in sistemul alimentar, care sunt optiunile alimentare?
Vegetarieni și vegani: Care este diferența în sistemul alimentar, care sunt opțiunile alimentare? 5

Dieta flexitariana este o dieta in care o persoana isi reduce consumul de carne, dar o mananca totusi uneori, atunci cand are chef.

Ultimele doua categorii se refera mai mult conditionat la vegetarianism – adeptii adevarati ai acestor diete nu le sustin.

De obicei, oamenii aleg aceste diete din motive de sanatate, convingeri religioase sau preocupari morale legate de bunastarea animalelor.

Probleme cu aceste sisteme energetice

Aceste diete pot fi foarte sanatoase, reducand colesterolul si protejand inima. Cu toate acestea, veganii si vegetarienii trebuie sa tina cont de faptul ca sunt deficitare in anumite substante nutritive. De exemplu, produsele lactate sunt o sursa importanta de calciu si vitamina D, asa ca veganii si vegetarienii ar trebui sa manance multe legume inchise la culoare (o alta sursa buna de calciu) si sa aleaga alimente imbogatite cu calciu. Suplimentarea cu vitamina D poate fi, de asemenea, de luat in considerare.

Vegetarieni si vegani: Care este diferenta in sistemul alimentar, care sunt optiunile alimentare?
Vegetarieni și vegani: Care este diferența în sistemul alimentar, care sunt opțiunile alimentare? 6

Vitamina B12 este esentiala pentru a preveni anemia, dar se gaseste doar in produsele de origine animala. Prin urmare, veganii ar trebui sa ia suplimente de vitamine sau alimente imbogatite artificial cu nutrienti.

Linkuri web care vorbesc despre vegetarieni si vegani:

Nu uita!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

O sursa de bucurie. Cat de multa ciocolata nu este daunator sa mananci

Ciocolata poate fi mai mult decât un răsfăț dulce. Descoperă beneficiile acestei delicatese, de la efectele sale antistres până la protejarea sănătății inimii. Consumată cu moderație, ciocolata aduce bucurie și nutrienți valoroși în dieta ta de toamnă.

Beneficiile grapefruit-ului pentru slabit si sanatatea pielii

Grapefruitul oferă beneficii remarcabile pentru slăbire și îmbunătățirea sănătății pielii. Explorează cum acest fruct citric ajută la reducerea greutății și promovează o piele sănătoasă, citind articolul nostru detaliat.

De ce dietele la moda sunt deseori periculoase: Ar trebui sa treci la o dieta sportiva sau la o monodieta?

Divețile la modă pot ascunde riscuri neașteptate pentru sănătate. Află diferența dintre dietele populare și nutriția sportivă și cum să slăbești într-un mod sănătos, fără a-ți pune sănătatea în pericol. Alege calea corectă pentru tine și evită capcanele din lumea dietelor!

Ce sa mananci daca este greu de mestecat?

Atunci când mestecarea devine o provocare, este esențial să adaptezi alimentația pentru a menține o nutriție optimă. Acest articol oferă idei și sugestii pentru alimente ușor de mestecat, bogate în nutrienți, precum și sfaturi pentru adaptarea rețetelor tale preferate.

Salaul: Beneficii pentru sanatate, cum il recunosti si cum il gatesti

Salaul, un peste rapitor de apa dulce, nu este doar un deliciu culinar, ci si o comoara pentru sanatate. Bogat in proteine, acizi grasi Omega-3, vitamine si minerale, salaul sustine sanatatea inimii, a creierului si a oaselor. Afla cum sa il recunosti, cum sa il prepari si cum sa il incluzi in dieta ta!

7 Strategii Eficiente pentru Controlul Inflamatiei Cronice

Învață cum să gestionezi inflamația cronică printr-o nutriție adecvată și strategii de viață sănătoasă. Acest ghid oferă informații esențiale pentru o viață fără dureri și complicații.

20 de modalitati simple de a reduce risipa alimentara

Reducerea risipei alimentare devine ușoară cu aceste 20 de metode simple și eficiente. Invață cum să conservi mâncarea și să economisești resurse. Citește acum pentru sfaturi utile!

Cate oua sunt bune si cand incep sa ne faca rau?

Ouăle au fost mult timp în centrul unei dezbateri privind beneficiile și riscurile lor. Noul articol dezvăluie date surprinzătoare despre efectele consumului de ouă asupra sănătății inimii.