9.1 C
București

Top 7 cele mai daunatoare diete rapide: Cum afecteaza sanatatea

Date:

Share post:

Cand vine vorba de dieta, putini sunt dispusi sa faca schimbari pe termen lung pentru a pierde doar cateva kilograme. Majoritatea visam la rezultate rapide, in cateva saptamani. De aceea dietele stricte sunt atat de populare – datorita restrictiilor severe, kilogramele in plus dispar mai repede. Dar odata cu ele pot disparea si energia, productivitatea si somnul odihnitor. Iar sanatatea este cea mai importanta. Va prezentam cateva diete care se afla pe lista noastra neagra si motivele pentru care le evitam.

Dieta ketogenica

Dieta saraca in carbohidrati si bogata in grasimi a fost dezvoltata de medicul american Russell Morse Wilder la inceputul secolului al XX-lea. Scopul ei nu a fost deloc sa slabeasca pentru pacienti: asa a incercat medicul sa reduca numarul crizelor de epilepsie la copii. Și metoda s-a dovedit a fi eficienta – totusi, nu a durat mult pentru a urma o astfel de dieta.

La sfarsitul secolului, a existat o renastere a interesului pentru nutritia ketogena. Faptul este ca limitarea carbohidratilor si cresterea consumului de grasimi duce la cetoza – o stare de infometare de carbohidrati a celulelor. Organismul incepe sa descompuna grasimile pentru a produce energie care provenea anterior din glucoza. Drept urmare, este foarte posibil sa slabesti!

Dar este important de inteles ca, cu o lipsa de carbohidrati, obtinem putine fibre, care se gasesc in legume, fructe, cereale si leguminoase. Prin urmare, dieta keto, mai ales pe termen lung, poate duce la cel putin probleme digestive. Acest lucru a fost observat de oamenii de stiinta australieni de la Universitatea Medicala din New South Wales in experimente cu copii cu epilepsie. Pe toata perioada de studiu, 65% dintre ei au prezentat constipatie.

Top 7 cele mai daunatoare diete rapide: Cum afecteaza sanatatea
Top 7 cele mai dăunătoare diete rapide: Cum afectează sănătatea 9

De asemenea, s-a dovedit ca o astfel de dieta nu asigura organismului cantitatea necesara de nutrienti. Expertii americani de la Departamentul de Cercetare si Educatie in Nutritie au concluzionat ca alimentele cu continut scazut de carbohidrati completeaza doar douasprezece vitamine si minerale din alimente, in loc de cele douazeci si sapte necesare. Iar acest lucru poate duce la imunitate slabita, osteoporoza, cardiovasculare si chiar cancer.

De asemenea, merita luat in considerare faptul ca, datorita continutului ridicat de grasimi saturate din alimente, colesterolul „rau” creste, iar acest lucru dauneaza si vaselor de sange si inimii. Profesorul polonez Maciej Banach a vorbit despre un studiu la care au participat 24 de mii de oameni. S-a dovedit ca riscul de infarct miocardic, accident vascular cerebral si cancer la cei care tineau o dieta bogata in grasimi si un minim de carbohidrati a fost mai mare cu 50%, 51% si, respectiv, 35%.

Citeste si...
Dieta Mediteraneană. Cum să slăbești mult timp și să nu te îngrași la loc

Alte efecte neplacute ale acestei diete includ boli hepatice, incarcare mare asupra rinichilor, schimbari de dispozitie, oboseala, oboseala fizica, dureri de cap si scaderea performantei.

Dieta raw vegana

O dieta raw vegana reprezinta cea mai restrictiva varianta de vegetarianism, care include doar legume, fructe, nuci, seminte, cereale si leguminoase – exclusiv in stare cruda. Carnea, pestele, ouale, branza si lactatele sunt interzise. Adeptii rigurosi ai acestei diete nu folosesc nici macar uleiuri vegetale nerafinate.

Primul sustinator al acestui stil de viata este considerat preotul Sylvester Graham, fondatorul Societatii Vegetariene Americane in secolul al XIX-lea. Mai tarziu, in secolul XX, medicul elvetian Max Bircher-Benner a demonstrat beneficiile legumelor si fructelor crude. Se spune ca s-ar fi vindecat de icter urmand o cura cu mere, lucru discutabil. Totusi, a permis consumul moderat de oua si lactate neprelucrate.

Poate o dieta cu alimente crude sa ofere beneficii pentru sanatate? Cercetarile medicilor americani din Carolina de Sud arata ca veganii au un risc redus cu 75% de a dezvolta hipertensiune arteriala si un risc redus cu 42% de deces din cauza bolilor cardiovasculare. In plus, cantitatea mare de fibre din alimentele vegetale imbunatateste functionarea intregului sistem digestiv. De asemenea, serveste ca o sursa bogata de prebiotice in intestine, care hranesc bacteriile benefice si sustin microflora favorabila sanatatii generale.

Ei bine, acum haideti sa vorbim despre dezavantaje… O dieta vegana este extrem de lipsita de vitamina B12 , dar este implicata in metabolismul proteinelor, ajuta la formarea globulelor rosii si sustine sistemul nervos. Deficitul de vitamina B12 duce la anemie, oase fragile, oboseala, infertilitate, probleme cardiace si ale sistemului nervos, iar la copii, intarzieri grave de dezvoltare.

Top 7 cele mai daunatoare diete rapide: Cum afecteaza sanatatea
Top 7 cele mai dăunătoare diete rapide: Cum afectează sănătatea 10

Un studiu revelator cu adepti raw food a fost efectuat de farmacologii de la Universitatea din Avignon, Franta. Acestia au impartit 513 de persoane in 5 grupuri ce au primit proportii diferite de alimente crude: 70-79%, 80-89%, 90-94%, 95-99% si 100%. Timp de mai multe luni, oamenii de stiinta au monitorizat starea de sanatate a participantilor si au descoperit probleme ale ciclului menstrual la aproximativ 30% dintre femeile de varsta fertila.

Un alt dezavantaj major al dietei vegane cu alimente neprelucrate termic este deficitul acut de proteine. Multiple studii au evidentiat ca regimurile sarace in acest nutrient esential scad concentratiile plasmatice de aminoacizi indispensabili si hormoni metabolici, ducand astfel la afectiuni hepatice si diminuarea absorbtiei de substante nutritive.

Mono-dietele

Ideea dietelor bazate pe un singur aliment (mono-dietele) nu e deloc noua. Medicii din Grecia Antica si Roma le-au prescris pentru tratarea diverselor afectiuni. Iar fiziologul german Ludwig Jacob Ronberger, care a trait in secolele XVIII-XIX, le recomanda pentru calmarea si tonifierea sistemului digestiv.

organicsfood.ro
Citeste si...
10 Beneficii uimitoare ale infuziei de ghimbir cu lămâie pe care trebuie să le cunoști
Top 7 cele mai daunatoare diete rapide: Cum afecteaza sanatatea
Top 7 cele mai dăunătoare diete rapide: Cum afectează sănătatea 11

Cele mai raspandite mono-diete in prezent sunt cele lactate, pe baza de carne, oua, cereale, legume sau fructe. Cea mai satisfactoare dintre ele pare a fi cea cu carne, promovata intens in trecut de chirurgul militar american Sean Baker, care consuma zilnic aproape 3 kilograme.

In zilele noastre, pentru asemenea lucruri ar fi considerat impostor! Cercetarile moderne demonstreaza ca ingestia excesiva de carne rosie dauneaza grav sanatatii. Mai exact, in timpul digestiei acestei hrane grele se formeaza substanta N-oxid trimetilamina, care creste riscul de infarct miocardic si accident vascular.

Orice dieta axata doar pe un aliment nu aduce beneficii, ci efecte adverse. Spre exemplu, dieta grapefruit, care pretinde eliminarea kilogramelor in plus, poate provoca gastrite sau ulcere. La fel, regimul exclusiv pe varza duce la balonari si tulburari digestive. Dieta cu banane poate cauza probleme renale si vasculare. Iar cea bogata in produse lactate fermentate genereaza disconfort gastro-intestinal.

In general, alimentatia monotona privata de multiple vitamine si minerale afecteaza imunitatea pe termen scurt si favorizeaza instalarea bolilor cronice pe termen lung.

Dieta lichida

Dieta lichida (cunoscuta si sub denumirea de dieta pe baza de bauturi) a fost conceputa initial de gastroenterologi pentru pacientii care, din motive medicale, nu pot ingera alimente solide. De obicei, astfel de afectiuni includ boli gastrointestinale, probleme dentare sau post-operatorii. Ulterior, conceptul a starnit interes in randul nutritionistilor, fiind dezvoltat ca directie distincta.

La prima vedere, dieta lichida pare destul de sanatoasa, cuprinzand chefir, iaurturi de baut, smoothie-uri, jeleuri, shake-uri proteice, bulion, supe-crema, legume pasate si cereale lichide. Totusi, nu este recomandata persoanelor sanatoase! In general, dieta lichida nu este echilibrata in privinta nutrientilor, iar cantitatea insuficienta de calorii poate afecta organismul.

Top 7 cele mai daunatoare diete rapide: Cum afecteaza sanatatea
Top 7 cele mai dăunătoare diete rapide: Cum afectează sănătatea 12

Este important de retinut ca pacientii care urmeaza astfel de diete din motive medicale se afla sub supraveghere atenta, iar majoritatea programelor nu sunt indicate pe termen lung.

Exista totusi o varianta moderata, care permite o singura masa lichida pe zi pentru reducerea aportului caloric zilnic. Aceste diete sunt considerate relativ sigure.

Dieta 400-1000 kilocalorii

Top 7 cele mai daunatoare diete rapide: Cum afecteaza sanatatea
Top 7 cele mai dăunătoare diete rapide: Cum afectează sănătatea 13

Dietele hipocalorice pentru slabit includ de obicei regimuri alimentare de pana la 1000-1200 de calorii zilnic, desi exista si optiuni extreme de 400-600 de calorii. Intr-adevar, o astfel de abordare poate determina organismul sa consume grasimile de rezerva. Insa un deficit caloric sever genereaza un stres imens!

Studiile expertilor de la Facultatea de Medicina, Universitatea Washington, au aratat ca chiar si o usoara restrictie calorica timp de 2-3 saptamani reduce rata de sinteza a proteinelor musculare. Ce putem spune despre un deficit major!

Citeste si...
Mi-e foame tot timpul și mestec ceva. Ce ar trebui să fac în această situație?

Restrictiile alimentare dure diminueaza si sansele de conceptie – oamenii de stiinta americani de la Universitatea de Stat din Pennsylvania au ajuns la aceasta concluzie. S-a dovedit ca femeile care consuma cu 22-42% mai putine calorii decat necesarul pentru mentinerea greutatii prezinta o functie reproductiva semnificativ scazuta, probabil datorita declinului hormonului LH, dependent de aportul caloric.

Dietele hipocalorice slabesc si sistemul imunitar. Cercetatorii suedezi de la Institutul Karolinska au examinat sportivi din diverse discipline. Unii pierdeau constant kilograme pentru performanta, pe cand rezultatele altora nu depindeau de greutate… Și ce s-a descoperit? Sportivii care tineau diete drastice s-au imbolnavit de doua ori mai des!

Restrictia severa de calorii afecteaza intreg organismul. Daca urmezi constant astfel de cure, unghiile devin casante, parul cade si apar eruptii cutanate. Printre alte efecte, medicii observa cel mai frecvent anemie, deficit vitaminic, dureri de cap, slabiciune, scaderea memoriei si concentrarii, precum si oboseala cronica.

Dieta saraca in grasimi

Top 7 cele mai daunatoare diete rapide: Cum afecteaza sanatatea
Top 7 cele mai dăunătoare diete rapide: Cum afectează sănătatea 14

Conceptul de alimentatie saraca in grasimi a aparut in anii ’50 ai secolului trecut. Cercetatorul american Ansel Keyser a efectuat studii care l-au condus la concluzia ca reducerea consumului de grasimi imbunatateste sanatatea cardiaca. Asociatia Americana a Inimii a sustinut aceasta idee, astfel ca dietele lipsite de grasimi au devenit populare.

Nu e de mirare ca producatorii alimentari au inceput sa promoveze acest concept ca solutie pentru problemele de greutate! Totusi, abordarea este fundamental eronata, intrucat eliminarea grasimilor are in cele din urma consecinte adverse asupra sanatatii. Acestea sustin absorbtia vitaminelor esentiale A, D, E si K, sanatatea creierului si a ochilor, dezvoltarea celulara, vindecarea ranilor, coagularea sangelui si sinteza hormonala! In plus, grasimile reprezinta o importanta sursa de energie. Fiecare gram de grasime alimentara furnizeaza 9,3 calorii, fata de doar 4,1 calorii pe gram de carbohidrati sau proteine.

Studiul realizat de oamenii de stiinta de la Universitatea Virginia a evidentiat efectele deficitului de acizi grasi esentiali asupra sanatatii. Intr-un experiment, 47 de pacienti cu boli intestinale cronice au fost comparati cu subiecti sanatosi. Testele au aratat ca cei cu afectiuni gastrointestinale aveau niveluri scazute de acizi grasi.

Aici conteaza nu doar cantitatea, ci si calitatea, deoarece organismul are nevoie in primul rand de grasimi sanatoase, saturate si nesaturate, care se gasesc in carne, oua si lactate – adesea excluse in dietele lipsite de grasimi.

Masa o data pe zi

Top 7 cele mai daunatoare diete rapide: Cum afecteaza sanatatea
Top 7 cele mai dăunătoare diete rapide: Cum afectează sănătatea 15

Vorbim despre asa-numitul post intermitent, cand perioade scurte alocate meselor alterneaza cu intervale lungi de abstinenta totala. Cea mai severa varianta este 23/1, care presupune consumul de alimente timp de o ora, urmat de 23 de ore de post.

Citeste si...
Carnea este benefica, da sau nu? Ce înseamnă carnea pentru sănătatea ta?

Punctul de plecare al acestei tendinte il reprezinta descoperirea procesului de autofagie celulara de catre microbiologul japonez Yoshinori Ohsumi, laureat al Premiului Nobel. Esenta consta in faptul ca atunci cand celulele nu mai primesc nutrienti, are loc descompunerea activa a tesuturilor deteriorate – proteine alterate, fragmente de membrane, microorganisme etc. Astfel, celulele se curata singure, iar organismul scapa de greutatea in exces.

Cu toate acestea, Ohsumi nu a sustinut niciodata renuntarea la mancare pentru perioade indelungate. El a subliniat ca procesul de autofagie incepe deja in timpul somnului, cu conditia unei cine nu prea abundente si consumate nu prea tarziu. De altfel, era impotriva mesei unice zilnice.

Un amplu studiu american pe aceasta tema, la care au participat peste 24.000 de persoane intre 1999 si 2014, a demonstrat clar ca o singura masa pe zi creste riscul de mortalitate la barbatii si femeile peste 40 de ani. Totodata, cei care sareau peste micul dejun prezentau sanse sporite de deces prin infarct; iar omiterea pranzului sau a cinei marea riscul de accident vascular cerebral si boala coronariana.

Top 7 cele mai daunatoare diete rapide: Cum afecteaza sanatatea
Top 7 cele mai dăunătoare diete rapide: Cum afectează sănătatea 16

Ei bine, sa tragem linie si sa recapitulam: dietele draconice te ajuta intr-adevar sa dai jos kilograme bune intr-un timp foarte scurt. Insa la fel de rapid iti submineaza starea de bine, iti rapesc energia si entuziasmul! Iar acesta este un pret indoielnic pentru greutatea pierduta, care, printr-o alimentatie atat de nesanatoasa, se va intoarce oricum la loc in cele din urma.

Referinte:

Echipa OrganicsHealth foloseste numai surse de inalta calitate, inclusiv studii evaluate de medici sau nutritionisti, pentru a sustine informatiile din articolele noastre. Cititi procesul nostru editorial pentru a afla mai multe despre modul in care verificam informatiile si mentinem continutul nostru precis, fiabil si demn de incredere.

Nu uita!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benetthttps://organicsfood.ro
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Ouale in alimentatie: Mituri, realitati si beneficiile uimitoare pentru sanatate

Ouăle au fost adesea în centrul dezbaterilor nutriționale. Află adevărul despre ouă, beneficiile lor pentru sănătate, și de ce acestea sunt recomandate în dieta zilnică. Beneficiile antioxidante ale ouălor pot combate inflamația și radicalii liberi.

Crevetii, un aliment sanatos sau daunator? Descifrati beneficiile si riscurile

Creveții sunt un aliment controversat: pe de o parte aduc beneficii prin proteine, minerale și vitamine dar pe de altă parte pot acumula metale grele dăunătoare. Aflați totul despre valoarea nutritivă reală, cum să-i aleagă și dozează corect, efecte adverse la copii și adulți.

Cine nu poate manca produse lactate: laptele si nu numai este interzis

Laptele oferă numeroase beneficii, dar nu toată lumea îl poate consuma fără efecte secundare. Află care sunt contraindicațiile, cum se manifestă intoleranța la lactoză și ce înseamnă alergia la proteinele din lapte. Informații esențiale pentru sănătatea ta și a familiei tale.

Beneficiile Pilates pentru slabire: ce trebuie sa stii

Pilates este mai mult decât o simplă activitate fizică. Este o metodă de a îți sculpta corpul, de a îți crește flexibilitatea și de a îți echilibra mintea. În acest articol, vei afla cum poți folosi Pilates pentru a pierde în greutate și a te simți mai bine în pielea ta. Citește mai departe și începe să practici Pilates astăzi!

8 Beneficii ale postului asupra sanatatii

Postul oferă beneficii remarcabile pentru sănătate, inclusiv controlul glicemiei și pierderea în greutate. Explorează cum acest stil de viață te poate ajuta să trăiești mai sănătos. Citește acum pentru a afla cum postul poate transforma viața ta!

Vitamina B9 acidul Folic: Simptomele Deficitului si Beneficiile pentru Creier

Acidul folic sau Vitamina B9 joacă un rol esențial în funcționarea creierului și sănătatea sistemului nervos. Carența poate duce la amorțeli, oboseală și scăderea funcțiilor cognitive. Consumă alimente bogate în folat, precum leguminoase, legume cu frunze verzi și carne pentru a evita aceste simptome.

Legumele conservate – o alegere sanatoasa si convenabila

Legumele conservate oferă o gamă largă de beneficii nutritive, rivalizând cu legumele proaspete. Descoperă avantajele lor și cum să le alegi pe cele mai sănătoase pentru dieta ta.

7 Remedii naturiste pentru laringita

Laringita poate fi dureroasă și inconfortabilă, dar cu aceste 7 remedii naturiste, vei putea combate simptomele eficient. Inclusiv sfaturi despre ceaiuri, gargară și siropuri care funcționează de minune.