20.5 C
București

Top 7 cele mai daunatoare diete rapide: Cum afecteaza sanatatea

Date:

Share post:

Cand vine vorba de dieta, putini sunt dispusi sa faca schimbari pe termen lung pentru a pierde doar cateva kilograme. Majoritatea visam la rezultate rapide, in cateva saptamani. De aceea dietele stricte sunt atat de populare – datorita restrictiilor severe, kilogramele in plus dispar mai repede. Dar odata cu ele pot disparea si energia, productivitatea si somnul odihnitor. Iar sanatatea este cea mai importanta. Va prezentam cateva diete care se afla pe lista noastra neagra si motivele pentru care le evitam.

Dieta ketogenica

Dieta saraca in carbohidrati si bogata in grasimi a fost dezvoltata de medicul american Russell Morse Wilder la inceputul secolului al XX-lea. Scopul ei nu a fost deloc sa slabeasca pentru pacienti: asa a incercat medicul sa reduca numarul crizelor de epilepsie la copii. Și metoda s-a dovedit a fi eficienta – totusi, nu a durat mult pentru a urma o astfel de dieta.

La sfarsitul secolului, a existat o renastere a interesului pentru nutritia ketogena. Faptul este ca limitarea carbohidratilor si cresterea consumului de grasimi duce la cetoza – o stare de infometare de carbohidrati a celulelor. Organismul incepe sa descompuna grasimile pentru a produce energie care provenea anterior din glucoza. Drept urmare, este foarte posibil sa slabesti!

Dar este important de inteles ca, cu o lipsa de carbohidrati, obtinem putine fibre, care se gasesc in legume, fructe, cereale si leguminoase. Prin urmare, dieta keto, mai ales pe termen lung, poate duce la cel putin probleme digestive. Acest lucru a fost observat de oamenii de stiinta australieni de la Universitatea Medicala din New South Wales in experimente cu copii cu epilepsie. Pe toata perioada de studiu, 65% dintre ei au prezentat constipatie.

Top 7 cele mai daunatoare diete rapide: Cum afecteaza sanatatea
Top 7 cele mai dăunătoare diete rapide: Cum afectează sănătatea 9

De asemenea, s-a dovedit ca o astfel de dieta nu asigura organismului cantitatea necesara de nutrienti. Expertii americani de la Departamentul de Cercetare si Educatie in Nutritie au concluzionat ca alimentele cu continut scazut de carbohidrati completeaza doar douasprezece vitamine si minerale din alimente, in loc de cele douazeci si sapte necesare. Iar acest lucru poate duce la imunitate slabita, osteoporoza, cardiovasculare si chiar cancer.

De asemenea, merita luat in considerare faptul ca, datorita continutului ridicat de grasimi saturate din alimente, colesterolul „rau” creste, iar acest lucru dauneaza si vaselor de sange si inimii. Profesorul polonez Maciej Banach a vorbit despre un studiu la care au participat 24 de mii de oameni. S-a dovedit ca riscul de infarct miocardic, accident vascular cerebral si cancer la cei care tineau o dieta bogata in grasimi si un minim de carbohidrati a fost mai mare cu 50%, 51% si, respectiv, 35%.

Alte efecte neplacute ale acestei diete includ boli hepatice, incarcare mare asupra rinichilor, schimbari de dispozitie, oboseala, oboseala fizica, dureri de cap si scaderea performantei.

Citeste si...
5 Smoothie-uri sănătoase pentru curățarea colonului

Dieta raw vegana

O dieta raw vegana reprezinta cea mai restrictiva varianta de vegetarianism, care include doar legume, fructe, nuci, seminte, cereale si leguminoase – exclusiv in stare cruda. Carnea, pestele, ouale, branza si lactatele sunt interzise. Adeptii rigurosi ai acestei diete nu folosesc nici macar uleiuri vegetale nerafinate.

Primul sustinator al acestui stil de viata este considerat preotul Sylvester Graham, fondatorul Societatii Vegetariene Americane in secolul al XIX-lea. Mai tarziu, in secolul XX, medicul elvetian Max Bircher-Benner a demonstrat beneficiile legumelor si fructelor crude. Se spune ca s-ar fi vindecat de icter urmand o cura cu mere, lucru discutabil. Totusi, a permis consumul moderat de oua si lactate neprelucrate.

Poate o dieta cu alimente crude sa ofere beneficii pentru sanatate? Cercetarile medicilor americani din Carolina de Sud arata ca veganii au un risc redus cu 75% de a dezvolta hipertensiune arteriala si un risc redus cu 42% de deces din cauza bolilor cardiovasculare. In plus, cantitatea mare de fibre din alimentele vegetale imbunatateste functionarea intregului sistem digestiv. De asemenea, serveste ca o sursa bogata de prebiotice in intestine, care hranesc bacteriile benefice si sustin microflora favorabila sanatatii generale.

Ei bine, acum haideti sa vorbim despre dezavantaje… O dieta vegana este extrem de lipsita de vitamina B12 , dar este implicata in metabolismul proteinelor, ajuta la formarea globulelor rosii si sustine sistemul nervos. Deficitul de vitamina B12 duce la anemie, oase fragile, oboseala, infertilitate, probleme cardiace si ale sistemului nervos, iar la copii, intarzieri grave de dezvoltare.

Top 7 cele mai daunatoare diete rapide: Cum afecteaza sanatatea
Top 7 cele mai dăunătoare diete rapide: Cum afectează sănătatea 10

Un studiu revelator cu adepti raw food a fost efectuat de farmacologii de la Universitatea din Avignon, Franta. Acestia au impartit 513 de persoane in 5 grupuri ce au primit proportii diferite de alimente crude: 70-79%, 80-89%, 90-94%, 95-99% si 100%. Timp de mai multe luni, oamenii de stiinta au monitorizat starea de sanatate a participantilor si au descoperit probleme ale ciclului menstrual la aproximativ 30% dintre femeile de varsta fertila.

Un alt dezavantaj major al dietei vegane cu alimente neprelucrate termic este deficitul acut de proteine. Multiple studii au evidentiat ca regimurile sarace in acest nutrient esential scad concentratiile plasmatice de aminoacizi indispensabili si hormoni metabolici, ducand astfel la afectiuni hepatice si diminuarea absorbtiei de substante nutritive.

Mono-dietele

Ideea dietelor bazate pe un singur aliment (mono-dietele) nu e deloc noua. Medicii din Grecia Antica si Roma le-au prescris pentru tratarea diverselor afectiuni. Iar fiziologul german Ludwig Jacob Ronberger, care a trait in secolele XVIII-XIX, le recomanda pentru calmarea si tonifierea sistemului digestiv.

Top 7 cele mai daunatoare diete rapide: Cum afecteaza sanatatea
Top 7 cele mai dăunătoare diete rapide: Cum afectează sănătatea 11

Cele mai raspandite mono-diete in prezent sunt cele lactate, pe baza de carne, oua, cereale, legume sau fructe. Cea mai satisfactoare dintre ele pare a fi cea cu carne, promovata intens in trecut de chirurgul militar american Sean Baker, care consuma zilnic aproape 3 kilograme.

organicsfood.ro
Citeste si...
Beneficiile uimitoare al uleiului de rechin: Adevăr sau mit?

In zilele noastre, pentru asemenea lucruri ar fi considerat impostor! Cercetarile moderne demonstreaza ca ingestia excesiva de carne rosie dauneaza grav sanatatii. Mai exact, in timpul digestiei acestei hrane grele se formeaza substanta N-oxid trimetilamina, care creste riscul de infarct miocardic si accident vascular.

Orice dieta axata doar pe un aliment nu aduce beneficii, ci efecte adverse. Spre exemplu, dieta grapefruit, care pretinde eliminarea kilogramelor in plus, poate provoca gastrite sau ulcere. La fel, regimul exclusiv pe varza duce la balonari si tulburari digestive. Dieta cu banane poate cauza probleme renale si vasculare. Iar cea bogata in produse lactate fermentate genereaza disconfort gastro-intestinal.

In general, alimentatia monotona privata de multiple vitamine si minerale afecteaza imunitatea pe termen scurt si favorizeaza instalarea bolilor cronice pe termen lung.

Dieta lichida

Dieta lichida (cunoscuta si sub denumirea de dieta pe baza de bauturi) a fost conceputa initial de gastroenterologi pentru pacientii care, din motive medicale, nu pot ingera alimente solide. De obicei, astfel de afectiuni includ boli gastrointestinale, probleme dentare sau post-operatorii. Ulterior, conceptul a starnit interes in randul nutritionistilor, fiind dezvoltat ca directie distincta.

La prima vedere, dieta lichida pare destul de sanatoasa, cuprinzand chefir, iaurturi de baut, smoothie-uri, jeleuri, shake-uri proteice, bulion, supe-crema, legume pasate si cereale lichide. Totusi, nu este recomandata persoanelor sanatoase! In general, dieta lichida nu este echilibrata in privinta nutrientilor, iar cantitatea insuficienta de calorii poate afecta organismul.

Top 7 cele mai daunatoare diete rapide: Cum afecteaza sanatatea
Top 7 cele mai dăunătoare diete rapide: Cum afectează sănătatea 12

Este important de retinut ca pacientii care urmeaza astfel de diete din motive medicale se afla sub supraveghere atenta, iar majoritatea programelor nu sunt indicate pe termen lung.

Exista totusi o varianta moderata, care permite o singura masa lichida pe zi pentru reducerea aportului caloric zilnic. Aceste diete sunt considerate relativ sigure.

Dieta 400-1000 kilocalorii

Top 7 cele mai daunatoare diete rapide: Cum afecteaza sanatatea
Top 7 cele mai dăunătoare diete rapide: Cum afectează sănătatea 13

Dietele hipocalorice pentru slabit includ de obicei regimuri alimentare de pana la 1000-1200 de calorii zilnic, desi exista si optiuni extreme de 400-600 de calorii. Intr-adevar, o astfel de abordare poate determina organismul sa consume grasimile de rezerva. Insa un deficit caloric sever genereaza un stres imens!

Studiile expertilor de la Facultatea de Medicina, Universitatea Washington, au aratat ca chiar si o usoara restrictie calorica timp de 2-3 saptamani reduce rata de sinteza a proteinelor musculare. Ce putem spune despre un deficit major!

Restrictiile alimentare dure diminueaza si sansele de conceptie – oamenii de stiinta americani de la Universitatea de Stat din Pennsylvania au ajuns la aceasta concluzie. S-a dovedit ca femeile care consuma cu 22-42% mai putine calorii decat necesarul pentru mentinerea greutatii prezinta o functie reproductiva semnificativ scazuta, probabil datorita declinului hormonului LH, dependent de aportul caloric.

Citeste si...
Dieta Mediteraneană. Cum să slăbești mult timp și să nu te îngrași la loc

Dietele hipocalorice slabesc si sistemul imunitar. Cercetatorii suedezi de la Institutul Karolinska au examinat sportivi din diverse discipline. Unii pierdeau constant kilograme pentru performanta, pe cand rezultatele altora nu depindeau de greutate… Și ce s-a descoperit? Sportivii care tineau diete drastice s-au imbolnavit de doua ori mai des!

Restrictia severa de calorii afecteaza intreg organismul. Daca urmezi constant astfel de cure, unghiile devin casante, parul cade si apar eruptii cutanate. Printre alte efecte, medicii observa cel mai frecvent anemie, deficit vitaminic, dureri de cap, slabiciune, scaderea memoriei si concentrarii, precum si oboseala cronica.

Dieta saraca in grasimi

Top 7 cele mai daunatoare diete rapide: Cum afecteaza sanatatea
Top 7 cele mai dăunătoare diete rapide: Cum afectează sănătatea 14

Conceptul de alimentatie saraca in grasimi a aparut in anii ’50 ai secolului trecut. Cercetatorul american Ansel Keyser a efectuat studii care l-au condus la concluzia ca reducerea consumului de grasimi imbunatateste sanatatea cardiaca. Asociatia Americana a Inimii a sustinut aceasta idee, astfel ca dietele lipsite de grasimi au devenit populare.

Nu e de mirare ca producatorii alimentari au inceput sa promoveze acest concept ca solutie pentru problemele de greutate! Totusi, abordarea este fundamental eronata, intrucat eliminarea grasimilor are in cele din urma consecinte adverse asupra sanatatii. Acestea sustin absorbtia vitaminelor esentiale A, D, E si K, sanatatea creierului si a ochilor, dezvoltarea celulara, vindecarea ranilor, coagularea sangelui si sinteza hormonala! In plus, grasimile reprezinta o importanta sursa de energie. Fiecare gram de grasime alimentara furnizeaza 9,3 calorii, fata de doar 4,1 calorii pe gram de carbohidrati sau proteine.

Studiul realizat de oamenii de stiinta de la Universitatea Virginia a evidentiat efectele deficitului de acizi grasi esentiali asupra sanatatii. Intr-un experiment, 47 de pacienti cu boli intestinale cronice au fost comparati cu subiecti sanatosi. Testele au aratat ca cei cu afectiuni gastrointestinale aveau niveluri scazute de acizi grasi.

Aici conteaza nu doar cantitatea, ci si calitatea, deoarece organismul are nevoie in primul rand de grasimi sanatoase, saturate si nesaturate, care se gasesc in carne, oua si lactate – adesea excluse in dietele lipsite de grasimi.

Masa o data pe zi

Top 7 cele mai daunatoare diete rapide: Cum afecteaza sanatatea
Top 7 cele mai dăunătoare diete rapide: Cum afectează sănătatea 15

Vorbim despre asa-numitul post intermitent, cand perioade scurte alocate meselor alterneaza cu intervale lungi de abstinenta totala. Cea mai severa varianta este 23/1, care presupune consumul de alimente timp de o ora, urmat de 23 de ore de post.

Citeste si...
Alimentele care curăță ficatul: cum poți detoxifia și regenera ficatul printr-o alimentație adecvată

Punctul de plecare al acestei tendinte il reprezinta descoperirea procesului de autofagie celulara de catre microbiologul japonez Yoshinori Ohsumi, laureat al Premiului Nobel. Esenta consta in faptul ca atunci cand celulele nu mai primesc nutrienti, are loc descompunerea activa a tesuturilor deteriorate – proteine alterate, fragmente de membrane, microorganisme etc. Astfel, celulele se curata singure, iar organismul scapa de greutatea in exces.

Cu toate acestea, Ohsumi nu a sustinut niciodata renuntarea la mancare pentru perioade indelungate. El a subliniat ca procesul de autofagie incepe deja in timpul somnului, cu conditia unei cine nu prea abundente si consumate nu prea tarziu. De altfel, era impotriva mesei unice zilnice.

Un amplu studiu american pe aceasta tema, la care au participat peste 24.000 de persoane intre 1999 si 2014, a demonstrat clar ca o singura masa pe zi creste riscul de mortalitate la barbatii si femeile peste 40 de ani. Totodata, cei care sareau peste micul dejun prezentau sanse sporite de deces prin infarct; iar omiterea pranzului sau a cinei marea riscul de accident vascular cerebral si boala coronariana.

Top 7 cele mai daunatoare diete rapide: Cum afecteaza sanatatea
Top 7 cele mai dăunătoare diete rapide: Cum afectează sănătatea 16

Ei bine, sa tragem linie si sa recapitulam: dietele draconice te ajuta intr-adevar sa dai jos kilograme bune intr-un timp foarte scurt. Insa la fel de rapid iti submineaza starea de bine, iti rapesc energia si entuziasmul! Iar acesta este un pret indoielnic pentru greutatea pierduta, care, printr-o alimentatie atat de nesanatoasa, se va intoarce oricum la loc in cele din urma.

Referinte:

Echipa OrganicsHealth foloseste numai surse de inalta calitate, inclusiv studii evaluate de medici sau nutritionisti, pentru a sustine informatiile din articolele noastre. Cititi procesul nostru editorial pentru a afla mai multe despre modul in care verificam informatiile si mentinem continutul nostru precis, fiabil si demn de incredere.

Nu uita!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Beneficiile Nutritionale si pentru Sanatate ale Piureului de Mere

Piureul de mere este mai mult decât un desert delicios, este și o sursă bogată de nutrienți esențiali și antioxidanți care susțin diverse funcții corpului. Acest articol discută despre valorile nutriționale, beneficiile pentru sănătate, și sfaturi utile despre cum să incluzi piureul de mere în dieta ta zilnică.

Deficitul de vitamina K: Simptome, cauze si solutii alimentare.

Importanța vitală a vitaminei K pentru organism, consecințele unui deficit și strategiile alimentare pentru a menține niveluri optime. Rămâi informat și protejează-ți sănătatea.

Consumul de avocado – un potential factor de reducere a riscului de diabet la femei?

Potrivit unui nou studiu realizat în Mexic, consumul regulat de avocado poate avea un efect benefic asupra reducerii...

11 Alimente care iti imbunatatesc dispozitia in timpul toamnei reci

Explorează lista de 11 alimente delicioase care pot face minuni pentru dispoziția ta în zilele reci de toamnă. De la ciocolată neagră la avocado, acestea te vor face să te simți mai bine!

3 Sfaturi simple de la un nutritionist celebru pentru a evita sa te ingrasi toamna

Vrei să eviți kilogramele în plus toamna? Află 3 sfaturi simple date de faimosul nutriționist Michael Mosley pentru a nu te îngrășa când vine frigul. Învață să mănânci corect la masă, să incluzi legume la fiecare masă și să consumi suficiente proteine. Aceste obiceiuri te vor ajuta să rămâi în formă.

Tipuri de Orez: Cum Difera Valoarea Nutritionala

Fiecare varietate de orez vine cu propriile sale beneficii nutriționale. Cunoaște diferențele și alege cel mai potrivit orez pentru stilul tău de viață și nevoile tale nutriționale.

Postul intermitent – Ghid informativ pentru incepatori

Postul Intermitent explicat detaliat pentru începători, cu metode eficiente și beneficii pentru sănătate. Explorează ghidul nostru și îmbunătățește-ți stilul de viață acum.

Topinambur (napul porcesc) – Beneficii si utilizari in bucatarie

Topinamburul, o legumă valoroasă și versatilă, oferă numeroase beneficii pentru sănătate. Explorăm compoziția sa nutrițională unică și efectele pozitive asupra organismului.