15.4 C
București

Semnele ascunse ale deficitului de zinc: Uita-te la unghiile tale

Date:

Share post:

Zincul este un microelement interesant, important si de neinlocuit. Este al doilea cel mai abundent in organism dupa fier si este prezent in fiecare celula. Zincul joaca nenumarate roluri si, cel mai important, participa la metabolismul nutrientilor – proteine, grasimi si carbohidrati, influentand metabolismul energetic.

Zincul face parte din aproximativ 300 de enzime, determinand astfel desfasurarea multor procese vitale. Acesta afecteaza diviziunea si diferentierea celulara pe tot parcursul vietii noastre, prin urmare este deosebit de necesar pentru dezvoltarea organismului si buna functionare a acestuia.

Proprietatile zincului afecteaza imunitatea noastra. Elementul actioneaza prin protejarea organismului de atacurile radicalilor liberi, incetinind astfel procesul de imbatranire si reducand riscul de cancer. Participand la sinteza si secretia de hormoni (inclusiv insulina, tiroxina si testosteronul), zincul asigura buna functionare a glandelor sexuale. El influenteaza sanatatea vederii, protejeaza oasele si asigura perceptia mirosurilor si a gusturilor.

Semnele ascunse ale deficitului de zinc: Uita-te la unghiile tale
Semnele ascunse ale deficitului de zinc: Uită-te la unghiile tale 4

Surse de zinc in alimentatie sau zinc in alimentele noastre

Exista multe surse de zinc in alimentatie; acesta se gaseste intr-o mare varietate de alimente – atat de origine animala, cat si vegetala. Principalele surse de zinc din alimente sunt: – Zincul din alimente:

  • carnea,
  • ficatul,
  • stridii, midii, midii, creveti,
  • seminte de leguminoase,
  • branzeturile cu cheag,
  • produse cerealiere integrale (in special hrisca),
  • nuci,
  • oua (mai ales galbenusul),
  • lapte.

O dieta corect echilibrata, bazata pe o varietate de alimente, poate acoperi necesarul organismului pentru acest element.

Absorbtia zincului din alimentatie

O nuanta importanta: zincul este absorbit din alimente doar in proportie de 10-40%. Biodisponibilitatea sa depinde in principal de compozitia dietei si de continutul de zinc din organism (in cazul unei carente, absorbtia elementului de catre organism creste).

Citeste si...
Vor fi leguminoasele alimentele viitorului?

Merita retinut faptul ca zincul este absorbit intr-o masura mai mare din produsele de origine animala – mai mult zinc va fi introdus in structura organismului atunci cand este consumat in combinatie cu proteine animale decat vegetale. O mai buna absorbtie a zincului din alimentatie poate fi observata prin combinarea unui aliment sursa cu acid citric.

Semnele ascunse ale deficitului de zinc: Uita-te la unghiile tale
Semnele ascunse ale deficitului de zinc: Uită-te la unghiile tale 5

Cu toate acestea, exista ingrediente care reduc absorbtia zincului, concurand chiar cu acesta pentru locul de absorbtie, cum ar fi fierul non-hem (obtinut din alimente vegetale) si cuprul. Absorbtia zincului din alimente este, de asemenea, limitata de:

  • unele fractiuni de fibre alimentare,
  • oxalati (de exemplu, sorrel, spanac, rubarba, ceai, cacao),
  • fitatii (de exemplu, cereale, leguminoase, nuci) si calciul, care formeaza complexe insolubile cu zincul, blocand absorbtia tuturor celor trei ingrediente.

Vitaminele B2 si B6, dimpotriva, cresc disponibilitatea zincului pentru organism si reduc excretia acestuia in urina.

Deficienta de zinc si petele albe de pe unghii

Primul efect vizibil al deficitului de zinc este reprezentat de petele albe de pe unghii – atunci cand le vedeti, acordati atentie prezentei acestui element in dieta dumneavoastra. Deficitul de zinc poate provoca si alte simptome:

  • pierderea poftei de mancare
  • diaree,
  • caderea parului
  • cresterea incidentei infectiilor asociate cu afectarea functiei sistemului imunitar
  • leziuni ale pielii,
  • tulburari de vedere, in special orbire nocturna
  • coordonare deficitara
  • deteriorarea vindecarii ranilor.
Semnele ascunse ale deficitului de zinc: Uita-te la unghiile tale
Semnele ascunse ale deficitului de zinc: Uită-te la unghiile tale 6

Daca observati simptome similare, faceti un test de sange pentru un complex vitamino-mineral si consultati un medic.

Trebuie sa stiti, de asemenea, ca persoanele in varsta si vegetarienii sunt adesea deosebit de vulnerabile la carenta de zinc din alimentatie. Cercetarile arata ca deficienta de zinc este mai frecventa la femei decat la barbati, iar deficienta usoara de zinc este destul de frecventa. In plus, deficienta de zinc din alimentatie coexista adesea cu deficiente de proteine si energie.

Citeste si...
7 Motive pentru a-ți începe ziua cu ceai, nu cu cafea

Asociati petele albe de pe unghii cu o posibila deficienta de zinc?

De fapt, nu exista doar o deficienta, ci si un exces de zinc. Aportul excesiv de zinc in organism este periculos, deoarece poate provoca in viitor o crestere a nivelului colesterolului total si a fractiunii sale LDL, impreuna cu o scadere simultana a fractiunii HDL. De asemenea, este posibil sa creasca riscul de ateroscleroza si de afectare a absorbtiei fierului si cuprului.

Linkuri web care vorbesc despre Zinc in alimentatie si asocierea acestuia cu petele albe de pe unghii:

organicsfood.ro

Nu uita!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benetthttps://organicsfood.ro
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

5 Motive pentru a manca zmeura mai des

Lasă-te surprins de puterea naturii! Descoperă acum cele 5 beneficii esențiale ale zmeurei și transformă-ți dieta într-o sursă de sănătate și vitalitate!

Mustarul: Beneficii pentru sanatate si valoare nutritiva

Muștarul nu este doar un adăugător de gust delicios, ci și o sursă de nutrienți esențiali și compuși bioactivi. Află cum contribuie muștarul la reducerea nivelului de zahăr din sânge, protejarea împotriva infecțiilor și posibilă prevenire a anumitor tipuri de cancer, în timp ce îmbogățește gustul preparatelor tale culinare.

10 Super alimente bune pentru plamani: Scapa de bronsita si pneumonie!

Descoperă cele 10 alimente esențiale care îți pot întări plămânii. Mănâncă sănătos, respiră ușor și protejează-te de bronșită și pneumonie în mod natural!

Beneficiile consumului de lamai asupra sanatatii

Lămâile ascund secrete miraculoase pentru pierderea în greutate, protejarea inimii și prevenirea bolilor. Descifrăm împreună tainele acestor fructe minune!

Top remedii pentru mahmureala: Adevarul despre medicamentele anti-mahmureala.

Ghidul nostru detaliază cauzele mahmurelii, rolul etanolului în simptomele resimțite și diferența dintre remedii populare și tratamente științifice. Descoperă soluțiile recomandate și riscurile asociate cu medicamentele anti-mahmureală. Perfect pentru cei care caută informații bazate pe cercetări recente.

Beneficiile untului de migdale pentru sanatate: De ce sa il incluzi in dieta ta

Untul de migdale, o delicatesă cu beneficii uimitoare pentru sănătate. Bogat în grăsimi sănătoase, proteine, fibre și vitamine, te ajută să îți menții o inimă sănătoasă, să gestionezi glicemia și să te bucuri de o digestie ușoară. Descoperă cum poți include untul de migdale în dieta ta zilnică pentru a te bucura de un stil de viață echilibrat!

Dieta ovo-vegetariana: Ghid complet si plan de alimentatie optim

Dieta Ovo-Vegetariană oferă un echilibru nutritiv ideal, reducând riscurile de boli cronice. Explorează cum să adopți acest stil alimentar pentru un trai mai sănătos.

5 Semne care indica imbatranirea prematura

Îmbătrânirea prematură vine cu semne care pot fi ignorate. Pielea uscată, probleme cu somnul și echilibrul sunt doar câteva dintre acestea. Informează-te și protejează-te!