9.2 C
București

Secretele unei tinereti prelungite: Cum sa incetinesti procesul de imbatranire

Date:

Share post:

Batranetea este un concept relativ si nu este direct legat de pensionare sau de atingerea unei anumite varste. Desi procesul de imbatranire in sine nu poate fi negat. Este firesc ca o persoana sa imbatraneasca, dar exista vreo modalitate de a intarzia aparitia batranetii?

O persoana este rareori multumita de varsta sa. In copilarie visam sa crestem rapid pentru a dobandi independenta, maturitatea pentru multi oameni este petrecuta in afaceri si munca, iar la batranete, privind inapoi, o persoana incepe sa se simta trista in legatura cu anii trecuti si cu oportunitatile ratate.

Desi exista oameni pentru care varsta este de fapt doar un numar in pasaport. Acestia isi intalnesc „varsta de argint” in forma excelenta si sunt gata sa le dea un avans celor tineri. Amintiti-va cate persoane in varsta puteti intalni pe partiile de schi sau la maratoane. Este imbucurator. Cu toate acestea, este necesar sa antrenati nu numai corpul, ci si creierul.

Se spune ca o persoana incepe sa moara incet din momentul nasterii, dar nu trebuie sa tratati batranetea ca pe un „rau necesar”, este un proces la fel de natural ca si cresterea si dezvoltarea. Un alt lucru este ca, daca nu incepeti sa va pregatiti din timp pentru batranete, este posibil sa va confruntati cu „probleme de batranete” intr-un stadiu incipient.

Ce este batranetea?

Din punct de vedere fiziologic, batranetea nu este o varsta, ci o stare fizica si psihica a unei persoane. In consecinta, oamenii imbatranesc in moduri diferite. Unii oameni pot fi considerati batrani inca de la varsta de 40 de ani. Lipsa de activitate fizica, o „minte lenesa” si o tendinta de amanare transforma cu usurinta o persoana de varsta mijlocie intr-un batran.

Opusul este, de asemenea, adevarat: daca o persoana are grija de ea insasi, face sport, duce o viata sociala activa, invata profesii noi, citeste mult, va „imbatrani” mai incet. Oamenii din orice generatie vor comunica cu placere cu o astfel de persoana si nimeni nici macar nu se va gandi la varsta sa.

Citeste si...
Trăiește și mănâncă în ritmul anotimpurilor - Toamna

Dar nimic in viata nu este dat degeaba, vrei sa ramai tanar mai mult timp? Munceste! Mai intai de toate, lucrati la voi insiva, si deja acum. Aceasta este investitia in viitor, pe care trebuie sa o faceti in fiecare zi, mergand la antrenament sau deschizand o alta carte. Poate ca sfaturile noastre nu vor fi o revelatie pentru tine, dar iti vor reaminti importanta unor lucruri.

Pentru a trai, trebuie sa te misti

Postulatul conform caruia „miscarea inseamna viata” este atribuit lui Aristotel. Aristotel a discutat multe alte lucruri care sunt relevante si astazi, dar in acest caz nu este vorba de o simpla filozofie. Organismul nostru este in continua dezvoltare, dar aceasta dezvoltare nu este intotdeauna progresiva.

Atata timp cat o persoana duce o viata activa, isi antreneaza corpul facand sport, isi antreneaza creierul invatand ceva nou, isi antreneaza abilitatile de comunicare comunicand cu alte persoane, se dezvolta, are loc „evolutia” sa personala.

De indata ce dezvoltarea se opreste, incepe „involutia”. Desigur, toate aceste procese nu se petrec intr-o singura zi, dar in perspectiva a catorva ani, puteti observa ca starea fizica generala si bunastarea unei persoane se inrautateste, si fara motive obiective. Cel mai usor este sa atribui aceste schimbari batranetii, dar este mai bine sa recunosti si sa recunosti problema.

Activitatea prelungeste viata, iar acest lucru este un fapt. Chiar si exercitiile regulate de dimineata vor ajuta la mentinerea formei si a tonusului muscular. Nu toata lumea stie, dar cu cat o persoana imbatraneste mai mult, cu atat are mai multa nevoie de activitate fizica. Antrenamentele ar trebui sa devina mai putin intense, dar mai lungi.

Ar trebui sa concurati doar cu voi insiva, evaluandu-va judicios realizarile. Este clar ca la 50 de ani va fi dificil sa va bateti recordurile de acum 40 de ani, cu exceptia cazului in care pompati in mod intentionat unele abilitati. Antrenamentul cu exercitii cardio, cum ar fi inotul sau schiatul, va fi cel mai benefic.

Citeste si...
Cum să-ți porți de grijă – 7 activități pentru pace interioară și prosperitate

Schiorii experimentati, desi mai in varsta, ii depasesc cu usurinta pe incepatori pe partii. Aceasta este o chestiune de tehnica, dar si rezultatul antrenamentului. Iar beneficiul in acest caz nu consta doar in obtinerea unei satisfactii morale in urma victoriilor. Datorita efortului fizic, nivelul hemoglobinei din sange creste, plus ca se imbunatateste alimentarea celulelor cu oxigen, ceea ce contribuie la intarirea sistemului imunitar.

Ceea ce nu este utilizat, se stinge

Oamenii sunt numiti uneori, in mod imodestul, „coroana evolutiei”. Aceasta este o afirmatie controversata, dar, in general, nu se poate nega faptul ca evolutia a dus la schimbari semnificative in fiziologia umana. Dar in interiorul fiecaruia dintre noi au loc si procese similare, de exemplu, moartea celulelor nervoase.

organicsfood.ro

Cortexul cerebral are un numar urias de neuroni si conexiuni neuronale. Imens, dar finit. In medie, dupa varsta de 25 de ani, numarul de neuroni din creier incepe sa scada inevitabil. Primii care cad sub incidenta acestei „reduceri” sunt neuronii care nu sunt folositi pentru o perioada lunga de timp. Intr-o singura zi, o persoana poate pierde aproximativ 10.000 de neuroni. Și acum numarati cati neuroni vor muri in urmatorul an, cinci, zece ani.

Pe masura ce imbatranim, procesul de moarte celulara nu face decat sa se accelereze. Din cauza mortii neuronilor, persoanelor in varsta le este mai greu sa perceapa si sa retina informatii noi, sunt mai slabe la construirea lanturilor logice si asociative, mai lente la gasirea raspunsurilor la intrebari. Se poate spune ca le devine mai dificil sa gandeasca si sa analizeze.

Trebuie remarcat faptul ca procesul de disparitie a neuronilor, desi are loc la toata lumea, dar in mod inegal. Prin urmare, o persoana isi pierde mai repede unele abilitati. De exemplu, neuronii din zona care este responsabila pentru miscarile netede mor cel mai masiv. De aici si mersul greoi si lentoarea tipica persoanelor in varsta.

Cum putem ajuta creierul sa imbatraneasca mai incet?

Secretele unei tinereti prelungite: Cum sa incetinesti procesul de imbatranire
Secretele unei tinereți prelungite: Cum să încetinești procesul de îmbătrânire 2

Este un adevar simplu: ceea ce nu folosim moare treptat. Suna infiorator, dar creierul nostru moare incet, desi unii oameni au un timp „lent” mai lent decat altii. Chestia este ca creierul este acelasi instrument pe care trebuie sa il folosesti. Cu cat iti „pornesti” mai des creierul, cu atat va imbatrani mai incet.

Citeste si...
Nu-ți pierde timpul cu oameni cărora nu le pasă de tine

In timp ce o persoana lucreaza, mai ales daca munca sa implica munca mentala, creierul este, de asemenea, activ. Pe masura ce o persoana se pensioneaza, activitatea scade. Acest lucru se aplica adesea atat la activitatea fizica, cat si la cea mentala.

De aceea, persoanele in varsta sunt sfatuite sa o mentina, chiar daca in mod artificial. Va fi util sa cititi mai mult, sa rezolvati cuvinte incrucisate, sa rezolvati probleme logice, sa invatati limbi straine sau limbaje de programare. Nu va fi posibila oprirea completa a procesului de imbatranire a creierului, dar va fi posibila incetinirea acestuia.

Poate ca, in anumite aspecte, ar trebui sa luam exemplu de la pensionarii occidentali, care privesc pensionarea ca pe inceputul unei noi vieti. Acestia se alatura in mod activ cluburilor, fac sport, activitati sociale si, uneori, merg chiar la universitate.

Nu exista niciun motiv sa va puneti o cruce si sa fiti nostalgici dupa tinerete. Din punct de vedere biologic, chiar si la batranete este posibil sa se dezvolte inteligenta. Incercati sa priviti pensionarea ca pe o noua etapa a vietii in care veti avea timp sa faceti lucruri pe care le-ati amanat constant.

Pensionari care lucreaza

Cresterea varstei de pensionare a starnit destul de multa indignare in societate. Persoanele care urmau sa primeasca statutul de pensionar au fost nevoite sa mai uite de acest lucru pentru inca cativa ani. Trebuie sa fiti de acord ca nu au intinerit. Dar, in orice caz, varsta de pensionare nu este acelasi lucru cu batranetea. Trecerea de la maturitate la batranete nu se intampla peste noapte, doar statutul social si financiar al unei persoane se schimba. In cele mai multe cazuri, pensionarea inseamna o reducere a veniturilor.

A doua schimbare inevitabila este o schimbare de regim. Munca este disciplinanta. Chiar daca va este greu sa va construiti un regim in viata normala, faptul ca trebuie sa mergeti la serviciu sau cel putin sa va incepeti ziua de lucru la aceeasi ora va incuraja aderenta. In acest caz, pensionarea rupe rutina.

Citeste si...
Antrenament cu benzi elastice de fitness acasă

Lipsa regimului este un sentiment imaginar de libertate. Da, acum puteti sa dormiti pana la pranz, sa stati in fata televizorului timp de 24 de ore si sa nu iesiti din casa, dar este exact ceea ce v-ati dorit? Poate suna ciudat, dar cea mai buna optiune este sa continui sa lucrezi. Daca, bineinteles, sanatatea va permite. Alternativ, puteti incerca sa negociati un volum de munca redus, sa va mutati pe un post de consilier etc.

Exista si o a doua optiune – o schimbare de activitate. Fie ca este vorba de un alt loc de munca, un hobby, un club de hobby, principalul lucru este ca acel caz sa va placa, dar necesita disciplina. Uneori, pensionarii sunt „disciplinati” cu voie sau fara voie de nepoti, cu care trebuie sa ajute, iar cineva se apuca de gradinarit. Toate acestea sunt variante ale autodisciplinei.

Activitate sau batranete?

Imbatranirea este un proces natural care nu depinde de dorinta noastra. Nu trebuie sa va fie teama sa imbatraniti, dar trebuie sa va pregatiti pentru o batranete activa. Propriul tau organism poate fi considerat ca un mecanism care „se uzeaza si rugineste” din cauza inactivitatii. Activitatea, dimpotriva, functioneaza ca un lubrifiant care ajuta piesele sa functioneze mai usor.

Link-uri web care discuta despre cum sa intarzii aparitia batranetii:

Nu uita!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benetthttps://organicsfood.ro
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Activitatea fizica toamna – de ce este atat de importanta pentru sanatate

Vremea rece nu ar trebui să te oprească. Exercițiile fizice toamna au beneficii surprinzătoare: de la întărirea sistemului imunitar la îmbunătățirea dispoziției. Fii activ și fii sănătos!

Introvertit, extrovertit sau ambivert: cum esti la varsta ta?

Descoperă diferențele dintre introvertiți, extrovertiți și ambiverti și modul în care vârsta influențează personalitatea. Înțelege cum funcționează creierul tău în contextul acestor tipuri de personalitate.

Cum ne imbunatateste alergarea creierul? Top 6 efecte benefice

Studii recente arată că alergarea poate îmbunătăți semnificativ funcțiile creierului - de la dispoziție până la memorie și concentrare. Iată care sunt cele 6 efecte cheie pe care alergarea le are asupra minții.

Amintirile false: cum ne pot afecta viata. Cum pot fi distorsionate si rescrise

Amintirile false reprezintă un fenomen complex al psihologiei umane. Află cum se formează, care sunt riscurile și cum le putem identifica pentru a ne proteja de percepții distorsionate.

6 Moduri de a-ti imbunatati memoria demonstrate de stiinta

Tehnici Eficiente pentru Îmbunătățirea Memoriei: Descoperă 6 metode validate științific pentru a-ți îmbunătăți capacitatea de memorare. Află cum somnul adecvat, activitatea fizică și repetiția activă pot spori memoria pe termen lung. Citește acum pentru strategii eficiente!

Acid hialuronic: Propriul tau acid anti-imbatranire

Vrei să ai o piele frumoasă și sănătoasă? Descoperă beneficiile acidului hialuronic, propriul tău acid anti-îmbătrânire. Citește mai multe pe site-ul nostru!

11 Cele mai bune sporturi pentru toamna

Toamna și beneficiile ei asupra sănătății prin sport - un ghid complet al celor mai eficiente activități fizice. Descoperă cum poți combina plăcerea mișcării cu frumusețea naturală a sezonului prin yoga, dans, ciclism și multe alte sporturi recomandate.

Impactul Toamnei asupra Productivitatii: Strategii Eficace pentru Munca de Calitate

Impactul toamnei asupra productivității poate transforma modul în care lucrăm și ne atingem obiectivele. Acest articol oferă insights valoroase și sfaturi despre cum să ne adaptăm și să profităm de energia toamnei pentru a ne îmbunătăți eficiența la locul de muncă.