20.5 C
București

Cum functioneaza hipnoza? Adevarul si miturile explicate de un psihiatru

Date:

Share post:

Hipnoza este unul dintre cele mai fascinante si controversate fenomene ale mintii umane. Pe de o parte, suntem fascinati de ideea ca cineva ne-ar putea controla gandurile si actiunile printr-o simpla privire sau cateva cuvinte. Filmele si serialele abunda de personaje malefice care manipuleaza pe oricine doresc prin hipnoza. Pe de alta parte, hipnoza este folosita in mod legitim si benefic in domenii precum:

  • Psihologie
  • Psihiatrie
  • Tratamentul dependentelor

Acest contrast intre imaginea populara a hipnozei si utilizarile sale reale in terapie ne face sa ne intrebam: cum functioneaza de fapt hipnoza? Ce se intampla in creierul nostru atunci cand suntem hipnotizati?

In acest articol, vom explora mecanismele hipnozei din perspectiva neurologiei si a psihiatriei. Vom demonta unele dintre cele mai raspandite mituri despre acest subiect si vom afla de la dr. Vasile Șurov, psihiatru si psihoterapeut cu vasta experienta in hipnoterapie, care este adevarul din spatele acestei practici atat de intrigante si inconjurate de mister.

Fie ca sunteti pur si simplu curiosi sa intelegeti mai bine acest fenomen, fie ca va confruntati cu probleme psihologice sau dependente si va intrebati daca hipnoza v-ar putea ajuta, acest articol va va oferi informatii valoroase, bazate pe cele mai recente descoperiri stiintifice si pe experienta practica a specialistilor.

Asadar, haideti sa exploram impreuna lumea captivanta a hipnozei si sa descoperim adevarul din spatele miturilor!

Ce se intampla in creier in timpul hipnozei

Cum functioneaza hipnoza? Adevarul si miturile explicate de un psihiatru
Cum funcționează hipnoza? Adevărul și miturile explicate de un psihiatru 4

Atunci cand o persoana este hipnotizata, in creierul sau au loc o serie de procese fascinante. Desi starea de hipnoza poate parea misterioasa sau chiar supranaturala, ea are de fapt explicatii stiintifice bine fundamentate. Iata ce se intampla in creier in timpul unei sedinte de hipnoza:

Focalizare maxima

Unul dintre cele mai remarcabile efecte ale hipnozei este capacitatea de a induce o stare de concentrare intensa. In timpul transei hipnotice:

  • Comunicarea senzorio-motorie este redusa. Practic, creierul incepe sa ignore o mare parte din stimulii externi, precum zgomotele sau senzatiile fizice.
  • Activitatea cortexului cingulat anterior creste semnificativ. Aceasta regiune a creierului este implicata in atentie, concentrare si controlul executiv.

Prin urmare, o persoana hipnotizata poate fi complet absorbita de sugestiile terapeutului, fiind capabila sa se concentreze la un nivel profund.

De fapt, majoritatea oamenilor au experimentat o stare similara concentrarii hipnotice in viata de zi cu zi, atunci cand au fost captivati total de o carte, un film sau o activitate. In acele momente, realitatea externa pare sa se estompeze, lasand loc unei stari de transa usoara.

Citeste si...
Cum te influențează grupa de sânge: de la sănătate la personalitate!

Stimularea amintirilor si imaginatiei

Un alt efect interesant al hipnozei este deblocarea unor resurse mentale care in mod normal sunt mai greu accesibile. Datorita reducerii “zgomotului” din stimulii externi si a focalizarii atente, in timpul hipnozei:

  • Amintirile pot fi accesate mai usor. Acest lucru este deosebit de util in psihoterapie, de exemplu in tratarea traumelor sau a fobiilor, permitand explorarea si vindecarea unor experiente din trecut.
  • Imaginatia devine mai vie si creativa. Sugestiile hipnotice prind viata in mintea pacientului, creand imagini, sunete si senzatii de o mare intensitate si claritate.

Totusi, acest acces sporit la memorie si imaginatie are si un potential risc: aparitia asa-numitelor “amintiri false”. Avand mintea atat de deschisa si de influentabila, unii oameni pot dezvolta amintiri vivide ale unor evenimente care nu s-au intamplat in realitate. De aceea, este esential ca hipnoza sa fie ghidata de un specialist bine pregatit, care sa stie sa evite inducerea de memorii false.

Relaxarea corpului

Hipnoza induce nu doar o stare mentala modificata, ci are efecte profunde si asupra corpului fizic. Prin reducerea activitatii sistemului nervos vegetativ (responsabil de functiile automate, precum bataile inimii sau respiratia), hipnoza determina:

  • O stare de relaxare musculara profunda
  • Incetinirea ritmului cardiac si a respiratiei
  • Senzatia de plutire si usurinta fizica

Practic, in timpul hipnozei, mintea este energizata si focalizata, in timp ce corpul se afla intr-o stare de repaus profund. Aceasta combinatie are beneficii terapeutice remarcabile, de la reducerea stresului si anxietatii pana la accelerarea vindecarii fizice.

Suprimarea durerii

Nu in ultimul rand, hipnoza are un efect analgezic natural, fiind capabila sa reduca sau chiar sa elimine durerea fizica. Acest lucru se datoreaza faptului ca starea hipnotica altereaza temporar:

  • Activitatea centrilor de procesare a durerii din trunchiul cerebral
  • Transmisia impulsurilor nervoase de la locul durerii catre creier

Prin diverse sugestii hipnotice, perceptia si reactia emotionala la durere pot fi semnificativ reduse. Astfel, hipnoza poate fi un instrument valoros in tratarea durerii cronice, a anxietatii asociate procedurilor medicale dureroase sau chiar in chirurgia fara anestezice chimice.

organicsfood.ro
Citeste si...
Acid hialuronic: Propriul tău acid anti-îmbătrânire

Tehnici de hipnoza

Cum functioneaza hipnoza? Adevarul si miturile explicate de un psihiatru
Cum funcționează hipnoza? Adevărul și miturile explicate de un psihiatru 5

Pentru a induce starea de transa hipnotica si a ghida pacientul catre atingerea obiectivelor terapeutice, specialistii folosesc diverse tehnici de hipnoza. Iata cateva dintre cele mai comune si eficiente metode:

Tehnica inductiei

Inductia este procesul prin care hipnoterapeutul ghideaza pacientul catre starea de hipnoza. Aceasta se poate realiza prin doua abordari principale:

  1. Inductia autoritara (numita si hipnoza “comandanta”): Presupune utilizarea unor comenzi ferme si directe pentru a induce rapid starea de transa. Exemple de sugestii autoritare:
  • “Inchide ochii acum!”
  • “Vei simti o senzatie de relaxare profunda in tot corpul.”
  1. Inductia permisiva: Implica sugestii mai blande, care ii ofera pacientului o mai mare libertate si control aparent in procesul de inductie. Exemple de formulari permisive:
  • “Poti incepe sa te relaxezi in ritmul propriu, pe masura ce asculti vocea mea.”
  • “S-ar putea sa observi cum bratele tale devin din ce in ce mai grele si mai relaxate.”

Hipnoza conversationala

Cunoscuta si sub numele de “hipnoza de zi cu zi”, aceasta tehnica implica utilizarea unei conversatii aparent obisnuite pentru a induce starea de transa, fara ca persoana sa fie neaparat constienta ca este hipnotizata. Hipnoterapeutul foloseste:

  • Povesti captivante si metafore terapeutice
  • Intrebari deschise care stimuleaza introspectia
  • Schimbari subtile ale vocii si ritmului vorbirii

Hipnoza conversationala este deosebit de utila in terapia pe termen scurt, deoarece permite abordarea rapida a problemelor fara a fi nevoie de inductii formale repetate.

Alaturarea (pacing and leading)

Acest concept din Programarea Neuro-Lingvistica (NLP) se refera la procesul prin care terapeutul se sincronizeaza cu starea mentala si emotionala a pacientului, pentru a crea o conexiune profunda si a facilita receptivitatea la sugestii. Alaturarea implica:

  • Oglindirea discreta a posturii, gesturilor si expresiilor faciale ale pacientului
  • Folosirea unui limbaj senzorial similar cu cel al pacientului (vizual, auditiv, kinestezic)
  • Sincronizarea ritmului respiratiei si a tonului vocii cu cele ale pacientului

Odata stabilita aceasta conexiune, terapeutul poate incepe sa “conduca” gradual pacientul catre starile dorite, precum relaxarea, increderea sau motivatia pentru schimbare.

Mentinerea si aprofundarea transei

Dupa inductia hipnotica initiala, este important sa se mentina si sa se aprofundeze starea de transa pentru a maximiza eficienta sugestiilor terapeutice. Acest lucru se poate realiza prin:

  • Folosirea unor tehnici de relaxare progresiva, care induc o stare de confort fizic si mental din ce in ce mai profunda
  • Angajarea imaginatiei pacientului prin descrieri vivide ale unor locuri sau experiente placute
  • Incorporarea unor sugestii de aprofundare a transei, precum: “Pe masura ce continui sa asculti vocea mea, poti intra intr-o stare de relaxare si mai profunda.”
Citeste si...
Oamenii au fost creați pentru a fi iubiți. Dalai Lama dezvăluie esența vieții în doar 2 minute

Analiza si sugestia terapeutica

Odata ce pacientul a atins o stare de transa suficient de profunda, hipnoterapeutul poate incepe sa exploreze problemele specifice si sa ofere sugestii pentru schimbare si vindecare. In functie de scopul sedintei, acest proces poate implica:

  • Ghidarea pacientului in explorarea si reinterpretarea unor amintiri sau experiente trecute
  • Oferirea unor sugestii directe pentru schimbarea comportamentelor, gandurilor sau emotiilor problematice
  • Plantarea unor “seminte” pozitive in mintea subconstienta, care vor continua sa influenteze gandurile si actiunile pacientului si dupa sedinta

Indiferent de tehnicile specifice utilizate, esenta hipnozei terapeutice consta in crearea unei stari de receptivitate mentala intensa, in care barierele constiente sunt ocolite temporar, permitand accesul la resursele profunde ale mintii. Prin acest proces, pacientii pot depasi blocaje vechi, pot invata noi strategii de gandire si pot declansa schimbari pozitive durabile in viata lor.

Mituri si adevaruri despre hipnoza

Cum functioneaza hipnoza? Adevarul si miturile explicate de un psihiatru
Cum funcționează hipnoza? Adevărul și miturile explicate de un psihiatru 6

Hipnoza a fost mult timp inconjurata de o aura de mister si controverse, generand nenumarate mituri si conceptii gresite in randul publicului larg. In aceasta sectiune, vom examina doua dintre cele mai raspandite credinte despre hipnoza si vom afla care este adevarul din spatele lor.

“Oricine poate fi hipnotizat”

Unul dintre cele mai comune mituri despre hipnoza este ca orice persoana poate fi hipnotizata cu usurinta, indiferent de circumstante. Realitatea este insa mult mai nuantata:

  • Studiile arata ca doar intre 5% si 10% din populatie este foarte usor de hipnotizat. Acesti indivizi sunt cunoscuti ca fiind “foarte susceptibili” sau “subiecti somnambulistici”.
  • La polul opus, aproximativ 10% din oameni sunt extrem de rezistenti la hipnoza, fiind practic imposibil de hipnotizat.
  • Marea majoritate a populatiei (circa 80%) se incadreaza undeva intre aceste doua extreme, fiind moderat susceptibili la hipnoza.

Exista cativa factori care pot creste probabilitatea ca o persoana sa fie mai usor de hipnotizat:

  • Imaginatia bogata si capacitatea de absorbtie in activitati precum lectura, vizionarea de filme sau jocurile video
  • Tendinta catre comportamente de tip “trance” in viata de zi cu zi, precum visarea cu ochii deschisi sau pierderea notiunii timpului cand sunt captivati de o activitate
  • Deschiderea si increderea fata de procesul de hipnoza si fata de hipnoterapeut
  • Experientele anterioare pozitive cu hipnoza sau alte state modificate de constiinta
Citeste si...
Secretele unei tinereți prelungite: Cum să încetinești procesul de îmbătrânire

Cu toate acestea, chiar si persoanele foarte susceptibile la hipnoza pastreaza intotdeauna un anumit grad de control si nu pot fi fortate sa faca lucruri impotriva vointei lor.

“Hipnoza poate determina pe cineva sa comita o infractiune sau sa isi faca rau”

O alta idee gresita larg raspandita este ca hipnoza poate fi folosita pentru a controla complet pe cineva, determinandu-l sa comita acte imorale, ilegale sau auto-distructive. Acest mit a fost perpetuat de nenumarate opere de fictiune, de la romanele gotice pana la filmele moderne de groaza.

Adevarul este ca hipnoza nu poate anula complet liberul arbitru sau simtul moralitatii al unei persoane. Iata cateva motive pentru care acest mit nu rezista in fata dovezilor stiintifice:

  • Chiar si in transa, oamenii isi pastreaza valorile fundamentale si instinctul de autoconservare. Ei vor respinge in mod natural sugestiile care contravin eticii lor sau care le pun in pericol siguranta.
  • Barierele morale si convingerile profunde nu pot fi pur si simplu ocolite sau sterse prin hipnoza. Oamenii nu pot fi convinsi brusc sa devina altcineva sau sa isi schimbe radical comportamentul.
  • Majoritatea cazurilor aparente de “hipnoza infractionala” se dovedesc a fi, de fapt, exemple de manipulare prin distragerea atentiei si prin inducerea unei stari de confuzie temporara – tehnici folosite de hoti si escroci, dar care nu sunt cu adevarat hipnoza.

Desigur, nu putem nega faptul ca hipnoza poate fi uneori folosita in mod abuziv sau neetica de catre indivizi fara scrupule. Cu toate acestea, astfel de cazuri sunt extrem de rare si necesita, de obicei, o relatie preexistenta de dependenta emotionala sau de abuz intre hipnotizator si subiect.

In concluzie, desi hipnoza ramane un subiect fascinant si complex, intelegerea corecta a posibilitatilor si limitarilor sale este esentiala. Prin demontarea miturilor populare si prin promovarea unei perspective stiintifice, putem valorifica potentialul terapeutic remarcabil al hipnozei, in timp ce evitam capcana senzationalismului si a dezinformarii.

Bibliografie:

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

De ce alergarea poate dauna genunchilor si cum sa te protejezi de accidentari cardio

Tehnici de alergare corectă pot face diferența în protejarea genunchilor de stres și leziuni. Articolul nostru explorează cauzele durerilor de genunchi și metodele de prevenire a acestora, incluzând exerciții specifice și sfaturi pentru o alergare sănătoasă.

Secretele unei tinereti prelungite: Cum sa incetinesti procesul de imbatranire

Descoperă metodele care te ajută să încetinești apariția bătrâneții și să te menții activ și în formă la orice vârstă. Adu-ți aminte că mișcarea înseamnă viață și investește în tine acum pentru a trăi o viață de calitate.

Singura si fericita: Este posibil?

Maturitatea și echilibrul personal sunt esențiale pentru ca o relație să se dezvolte între două persoane. Pentru a...

Introvertit, extrovertit sau ambivert: cum esti la varsta ta?

Descoperă diferențele dintre introvertiți, extrovertiți și ambiverti și modul în care vârsta influențează personalitatea. Înțelege cum funcționează creierul tău în contextul acestor tipuri de personalitate.

Activitatea fizica toamna – de ce este atat de importanta pentru sanatate

Vremea rece nu ar trebui să te oprească. Exercițiile fizice toamna au beneficii surprinzătoare: de la întărirea sistemului imunitar la îmbunătățirea dispoziției. Fii activ și fii sănătos!

11 Cele mai bune sporturi pentru toamna

Toamna și beneficiile ei asupra sănătății prin sport - un ghid complet al celor mai eficiente activități fizice. Descoperă cum poți combina plăcerea mișcării cu frumusețea naturală a sezonului prin yoga, dans, ciclism și multe alte sporturi recomandate.

Impactul stresului asupra sanatatii

Impactul stresului asupra sănătății, si efectele sale multiple pe termen lung. Aflați cum să gestionați și să preveniți aceste efecte negative.

6 Moduri de a-ti imbunatati memoria demonstrate de stiinta

Tehnici Eficiente pentru Îmbunătățirea Memoriei: Descoperă 6 metode validate științific pentru a-ți îmbunătăți capacitatea de memorare. Află cum somnul adecvat, activitatea fizică și repetiția activă pot spori memoria pe termen lung. Citește acum pentru strategii eficiente!