9.2 C
București

Ouale in alimentatie: Mituri, realitati si beneficiile uimitoare pentru sanatate

Date:

Share post:

Recomandarile nutritionale moderne reabiliteaza multe alimente care au primit pe nedrept reputatia de periculoase.

Recomandarile dietetice se schimba anual, unele alimente fiind etichetate ca nesanatoase, cum ar fi untul si ouale, din cauza colesterolului si a riscului de boli de inima.

Dupa cativa ani, se dovedeste ca acele produse care au fost considerate daunatoare nu sunt de fapt atat de periculoase. Mai mult, ele pot aduce beneficii pentru sanatate, iar proprietatile lor negative nu au fost confirmate in cercetarile stiintifice. Prin urmare, este timpul sa vorbim mai detaliat despre beneficiile albusurilor de ou si ale vitaminelor liposolubile.

Ouale in alimentatia umana

Desi ouale de gaina au fost considerate o parte integranta a dietei umane de mai multe mii de ani, in ultimii 10 ani am auzit multe informatii negative despre ele. Acestea au fost acuzate de cresterea colesterolului „rau” si de provocarea de leziuni vasculare si boli de inima.

Din aceasta cauza, s-a propus practic excluderea oualor din alimentatie sau inlocuirea lor cu unele mai dietetice – prepelita. Dar este important sa intelegem ca o dieta echilibrata ar trebui sa includa atat produse vegetale, cat si animale.

Printre acestea din urma se numara si ouale care sunt timp de reabilitat. Micul dejun traditional al poporului sovietic – ouale omleta, dupa cum au aratat studiile, nu este atat de rau, iar daca este pregatit corect, poate aduce beneficii semnificative pentru sanatate.

Controversa oualor: Provoaca ele boli de inima?

Opiniile expertilor in nutritie de acum 10-15 ani erau impartite in doua tabere ireconciliabile. Unii au fost intotdeauna mari sustinatori ai oualor. Ei au scris si au vorbit despre oua ca fiind alimentul perfect, invelit intr-o coaja usor de spart.

Citeste si...
Beneficiile Nutriționale și pentru Sănătate ale Piureului de Mere
Ouale in alimentatie: Mituri, realitati si beneficiile uimitoare pentru sanatate
Ouăle în alimentație: Mituri, realități și beneficiile uimitoare pentru sănătate 6

Acest produs ofera nutrientii de care organismul are nevoie. Dar altii au sustinut ca ouale cresc colesterolul din plasma si, astfel, pot provoca boli de inima si leziuni vasculare, asa ca este important ca o dieta sanatoasa sa nu contina oua. Cine are dreptate?

Astazi s-a dovedit ca ouale nu sunt periculoase pentru sanatate si nu provoaca boli de inima, asa ca se recomanda includerea acestor produse candva „periculoase” in dieta atat a persoanelor sanatoase, cat si a pacientilor cu diverse patologii.

Ouale au colesterol?

Da, ouale de gaina sunt alimente cu un nivel relativ ridicat de colesterol. Un galbenus contine pana la 350 mg din aceasta substanta. Cu toate acestea, cercetarile efectuate de nutritionisti sugereaza ca ouale, si in special colesterolul din ele, ar putea sa nu creasca de fapt nivelul plasmatic al colesterolului „rau”.

Merita sa amintim ca nu mai mult de 20% din volumul sau total provine din alimente. Cea mai mare parte a colesterolului „rau” este produsa chiar de organism.

Prin urmare, oamenii ar trebui de fapt sa fie atenti la alte alimente (cum ar fi carnea procesata si zaharul) si sa le limiteze in dieta lor. In acelasi timp, ouale ar trebui sa revina in dieta unei persoane sanatoase si chiar a persoanelor cu boli de inima, ateroscleroza si obezitate, diabet.

Ouale in alimentatie: Mituri, realitati si beneficiile uimitoare pentru sanatate
Ouăle în alimentație: Mituri, realități și beneficiile uimitoare pentru sănătate 7

Mituri si adevaruri despre oua: proteine, vitamine, grasimi, pericol

Exista mai multe mituri care circula in mod persistent pe Internet legate de alegerea celor mai sanatoase oua. De exemplu, se afirma ca un ou maro este mai sanatos decat unul alb. In realitate, acesta nu este neaparat mai bun din punct de vedere nutritional decat cel alb, culoarea cojii semnifica pur si simplu rasa de gaina care a depus oul. Cantitatea de proteine, grasimi, vitamine si colesterol din ele este aproximativ egala.

Citeste si...
Carnea este benefica, da sau nu? Ce înseamnă carnea pentru sănătatea ta?

Ouale de ferma si de casa sunt mai periculoase decat cele cumparate din magazin. In ceea ce priveste dezvoltarea infectiilor si a altor pericole, orice oua crude reprezinta un risc, deoarece gainile depun ouale la fel peste tot.

organicsfood.ro

Acest lucru inseamna ca, daca persoana are un sistem imunitar compromis, este o persoana in varsta sau este un copil mic, ouale trebuie gatite pentru a evita bolile de origine alimentara si infectiile grave. Desi ideal ar fi ca ouale crude sa nu fie consumate de toate persoanele. De asemenea, este important sa depozitati si sa folositi ouale in mod corespunzator.

Ouale in alimentatie: Mituri, realitati si beneficiile uimitoare pentru sanatate
Ouăle în alimentație: Mituri, realități și beneficiile uimitoare pentru sănătate 8

Beneficiile acestor produse

Consumul moderat de oua reduce multe riscuri pentru sanatate, inclusiv probabilitatea de a dezvolta patologii cardiovasculare si diabet. Un studiu din 2011, publicat in revista Food Chemistry, a constatat ca un consum regulat de oua poate fi asociat cu un risc mai mic de boli de inima si cancer, deoarece acestea sunt pline de antioxidanti care lupta impotriva radicalilor liberi si a inflamatiei.

Mai multe studii, inclusiv o analiza din 2012 publicata in revista Current Opinion in Clinical Nutrition and Metabolism, au constatat ca consumul catorva oua (patru pana la sase) in fiecare saptamana nu a crescut nivelul colesterolului.

In plus, un studiu publicat in Journal of Agricultural and Food Chemistry a constatat ca ouale pot contribui, de asemenea, la scaderea tensiunii arteriale. Un studiu din 2014 a constatat ca micul dejun bogat in proteine (cum ar fi ouale) ajuta la scaderea si controlul nivelului de glucoza si de insulina pe parcursul zilei, ceea ce, la randul sau, poate ajuta la reducerea riscului general de a dezvolta diabet in viitor. In plus, acestea contin vitamine solubile in grasimi de care organismul are nevoie.

Citeste si...
Dieta pentru ficat. Cum să cureți ficatul în mod natural și sigur?

Corectarea greutatii

Ouale pot juca, de asemenea, un rol in pierderea in greutate, deoarece sunt sarace in calorii si bogate in proteine. Un mic studiu din 2005, publicat in Journal of the American College of Nutrition, a constatat ca mancatul oualor a fost asociat cu o satietate crescuta si cu reducerea poftei de mancare, doi factori importanti in limitarea exceselor alimentare.

Ouale in alimentatie: Mituri, realitati si beneficiile uimitoare pentru sanatate
Ouăle în alimentație: Mituri, realități și beneficiile uimitoare pentru sănătate 9

Un studiu din 2008, publicat in International Journal of Obesity, a constatat ca mancatul oualor la micul dejun poate reduce aportul total de calorii, deoarece proteinele sunt satioase. Iar un studiu din 2013 a constatat ca consumul de proteine cu moderatie dimineata poate ajuta la ruperea obiceiului de a lua gustari mai tarziu in cursul zilei.

Beneficii pentru generatiile viitoare

Ouale sunt, de asemenea, o alegere excelenta pentru femeile insarcinate (si pentru bebelusii lor). Acest lucru se datoreaza faptului ca ouale sunt bogate in colina, un nutrient important pentru un fat in crestere, si contin, de asemenea, vitaminele A si D.

Un studiu realizat in 2010 in Journal of the American College of Nutrition a constatat ca aportul de colina in timpul sarcinii a fost asociat pozitiv cu dezvoltarea creierului fetal, in special in zonele implicate in memorie.

In plus, un studiu din 2012 a constatat ca un aport adecvat de colina si vitamine in timpul sarcinii a ajutat la prevenirea stresului, a anxietatii si, eventual, chiar a hipertensiunii la copii multi ani mai tarziu.

Ouale in alimentatie: Mituri, realitati si beneficiile uimitoare pentru sanatate
Ouăle în alimentație: Mituri, realități și beneficiile uimitoare pentru sănătate 10

In cele din urma, ouale sunt o alegere excelenta pentru protectia ochilor. Galbenusul bogat in nutrienti din oua (precum si legumele cu frunze verzi) contine o multime de luteina si zeaxantina, doua carotenoide care ajuta la protejarea impotriva degenerarii maculare.

Citeste si...
7 beneficii incredibile ale semințelor de rodie, plus cum se deschid

Cate oua puteti manca?

Fireste, totul este sanatos cu moderatie, iar acest lucru este absolut valabil si pentru oua. Desi ouale contin proteine animale sanatoase si vitamine de care organismul are nevoie, merita sa limitam consumul lor la sapte pe saptamana sau la unul pe zi, iar pentru persoanele cu afectiuni cardiace grave, regula recomandata de a le consuma in alimentatie este de trei ori pe saptamana.

In acest fel, va puteti diversifica semnificativ dieta prin diverse preparate cu proteine, dar fara a va afecta sanatatea.

Link-uri web despre oua in nutritie:

Nu uita!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benetthttps://organicsfood.ro
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Beneficiile stafidelor, caloriile si analiza lor nutritionala

Beneficiile stafidelor, caloriile și analiza lor nutrițională. Înțelegeți rolul stafidelor în sănătatea cardiovasculară și controlul glicemic, plus sfaturi de stocare pentru prospețime.

Deficitul de vitamina K: Simptome, cauze si solutii alimentare.

Importanța vitală a vitaminei K pentru organism, consecințele unui deficit și strategiile alimentare pentru a menține niveluri optime. Rămâi informat și protejează-ți sănătatea.

Dieta flexitariana: Raspunsul la echilibrul dintre sanatate si pofta de carne

Dieta flexitariană combină pasiunea pentru carne cu beneficiile alimentației vegetariene, oferind un echilibru între gust și sănătate. Este o opțiune ideală pentru cei care doresc o nutriție mai sănătoasă, dar nu vor să renunțe complet la carne. Îmbrățișează noul trend și descoperă avantajele dietei flexitariene!

Cine nu poate manca produse lactate: laptele si nu numai este interzis

Laptele oferă numeroase beneficii, dar nu toată lumea îl poate consuma fără efecte secundare. Află care sunt contraindicațiile, cum se manifestă intoleranța la lactoză și ce înseamnă alergia la proteinele din lapte. Informații esențiale pentru sănătatea ta și a familiei tale.

Cum sa reduceti continutul caloric al alimentelor fara a numara caloriile

Obosit de număratul permanent al caloriilor? Există modalități practice de a reduce aportul caloric zilnic prin simpla modificare a alimentației. Printr-o dietă bogată în legume, fructe, cereale integrale și săracă în grăsimi putem scăpa de kilogramele în plus fără stres.

Fructele si legumele de sezon din octombrie. Beneficii maxime pentru sanatate

fructe de toamnă, beneficii legume octombrie, valoarea produselor sezon, măceșe și vitamina c

Beneficiile false ale zaharului din trestie de zahar: la ce sa fii atent cand il consumi?

Zahărul brun din trestie de zahăr se prezintă ca o opțiune mai sănătoasă, dar este așa? Descoperă impactul său real asupra sănătății și cum își găsește locul în rețetele noastre culinare.

Este Stevia rea pentru tine? Ce spun expertii despre acest inlocuitor de zahar

Stevia rămâne populară datorită creșterii diabetului și a cererii pentru indulcitori naturali. Dar care sunt riscurile? Aflați adevărul despre beneficiile și efectele secundare.