18.5 C
București

Fructele de goji – Beneficii, proprietati nutritive si cum le includem in alimentatie

Date:

Share post:

Fructele de goji au devenit tot mai populare in ultimii ani datorita beneficiilor importante pe care le au asupra sanatatii. Aceste fructe exotic originare din Asia au o compozitie nutritiva remarcabila si sunt recunoscute pentru proprietatile antioxidante puternice.

In acest articol vom discuta pe larg despre fructele de goji, incluzand informatii despre:

Ce sunt fructele de goji? Originea si descriere

Fructele de goji, numite si merisoare chinezesti, sunt fructe exotice originare din Asia (Tibet, Mongolia si China). Denumirea stiintifica este Lycium barbarum.

Planta de goji este un arbust care poate creste pana la 3 metri inaltime si produce fructe rosii ovale de dimensiuni mici, asemanatoare cu boabele de afine.

Fructele sunt foarte apreciate in medicina traditionala chineza de peste 2000 de ani, fiind considerate un superaliment cu proprietati curative excelente.

In ultimii ani, fructele de goji proaspete sau uscate au devenit populare si in Europa si America de Nord datorita beneficiilor dovedite stiintific asupra sanatatii.

Fructele de goji proaspete au un gust dulce-acrisor, usor astringent. Cand sunt uscate gustul este mai dulce si sunt crocante, avand o textura asemanatoare cu stafidele.

Compozitie nutritiva si calorii

Fructele de goji contin o multitudine de substante hranitoare si antioxidanti puternici, avand o compozitie nutritionala remarcabila:

  • Vitamine: A, complexul B (B1, B2, B6), C
  • Minerale: fier, zinc, cupru, calciu, selenium
  • Antioxidanti: carotenoizi (beta caroten), flavonoide, polifenoli
  • Alti compusi benefici: fibre, aminoacizi esentiali (izoleucina, valina, leucina etc), acizi grasi Omega 3, Beta sitosterol
Citeste si...
Beneficiile Anghinarelor pentru o Sănătate Impecabilă

Fructele de goji contin cantitati foarte mari de vitamina C, de peste 4 ori mai mult decat in portocale. Au un continut ridicat in carotenoizi, pana la de zece ori mai mult decat morcovii sau tomatele.

Sunt recunoscute pentru continutul exceptional de antioxidanti, in special polifenoli, care le confera proprietati anti-imbatranire puternice. Au un scor ORAC (capacitatea de absorbtie a radicalilor liberi) de aproape 10.000.

Din punct de vedere caloric, 100 g de fructe de goji proaspete contin aproximativ 250 de calorii, in timp ce fructele uscate au in jur de 310 calorii la 100 g.

Aceste calorii provin in proportie de peste 70% din carbohidrati, in special fructoza. Continutul de grasimi este foarte scazut, sub 1 g la 100 g. Sunt deci fructe destul de calorice, dar caloriile provin din carbohidrati complecsi si fibre, nu din grasimi.

Fructele de goji - Beneficii, proprietati nutritive si cum le includem in alimentatie
Fructele de goji - Beneficii, proprietăți nutritive și cum le includem în alimentație 3

Care sunt beneficiile fructelor de goji pentru sanatate?

Numeroase studii stiintifice au demonstrat beneficiile consumului de fructe de goji asupra sanatatii. Iata care sunt cele mai importante:

1. Au efect antioxidant puternic, anti-imbatranire

Continutul ridicat de polifenoli si carotenoizi le confera fructelor de goji un efect antioxidant foarte puternic, ce poate:

organicsfood.ro
  • Incetini procesele de imbatranire celulara
  • Reduce stresul oxidativ si inflamatia
  • Preveni aparitia unor boli degenerative
  • Creste imunitatea organismului

Prin proprietatile antioxidante, consumul regulat de fructe de goji poate incetini semnificativ procesul de imbatranire si preveni aparitia unor afectiuni asociate varstei, precum Alzheimer, Parkinson, artrita.

2. Imbunatatesc sanatatea inimii

Datorita continutului de antioxidanti, fibre, aminoacizi esentiali si acizi grasi Omega 3, fructele de goji sustin sanatatea inimii si vasculare.

Citeste si...
20 de băuturi care îți pot transforma sănătatea

Pot ajuta la scaderea colesterolului rau (LDL), la reglarea tensiunii arteriale si reducerea placilor de aterom.

Consumul regulat poate preveni ateroscleroza si reducing semnificativ riscul de boli cardiovasculare.

3. Regleaza nivelul glicemiei si previn diabetul

Fibrele si compusii antioxidanti din fructele de goji ajuta la stabilizarea nivelului glicemiei si insulinei din sange.

Pot preveni rezistenta la insulina si diabetul si sunt indicate pentru persoanele cu diabet deja instalat, ajutand la controlul glicemiei.

4. Intaresc sistemul imunitar

Vitaminele si mineralele din fructe de goji (A, C, complex B, zinc etc) sustin functiile sistemului imunitar.

Antioxidantii neutralizeaza radicalii liberi, reducand inflamatia. Astfel consumul regulat creste rezistenta organismului la infectii virale si bacteriene.

5. Imbunatatesc sanatatea ochilor

Datorita continutului mare de vitamina A si antioxidanti precum zeaxantina, fructele de goji sustin sanatatea ochilor si pot:

  • Preveni degenerescenta maculara si cataracta
  • Imbunatati vederea nocturna
  • Reduce oboseala ochilor
  • Trata sindromul ochiului uscat

Sunt recomandate in special pentru persoanele in varsta, expuse riscului de afectiuni oculare.

6. Imbunatatesc fertilitatea si sanatatea reproducerii

Fructele de goji contin antioxidanti si vitamine care protejeaza celulele reproductive impotriva stresului oxidativ.

La barbati, consumul de goji poate creste numarul de spermatozoizi, imbunatatind astfel fertilitatea.

La femei, ajuta la reglarea ciclului menstrual si reduce simptomele menopauzei. Pot creste sansele de conceptie.

7. Sustin functia renala sanatoasa

Antioxidantii si vitamina C din goji protejeaza rinichii de radicalii liberi si inflamatie, prevenind astfel afectiunile renale.

Sustin eliminarea toxinelor, reduc riscul de infectii urinare si pot imbunatati sanatatea celor cu litiaza renala sau insuficienta renala.

8. Imbunatatesc sanatatea pielii

Fructele de goji hidrateaza pielea, reduc ridurile si semnele imbatranirii cutanate. Pot accelera vindecarea ranilor.

Citeste si...
Polifenolii - ce sunt și de ce este important să-i consumăm

Protejeaza pielea de efectele negative ale razelor UV si pot preveni aparitia unor afectiuni precum melanoma.

9. Contribuie la scaderea in greutate

Desi destul de calorice, fructele de goji pot contribui la pierderea kilogramelor in plus prin:

  • Reducerea poftei de mancare si senzatiei de foame, datorita fibrelor
  • Echilibrarea nivelului glicemiei si insulinei
  • Stimularea metabolismului si a arderii grasimilor
Fructele de goji - Beneficii, proprietati nutritive si cum le includem in alimentatie
Fructele de goji - Beneficii, proprietăți nutritive și cum le includem în alimentație 4

Ce spun studiile stiintifice despre beneficiile goji?

Proprietatile benefice ale fructelor de goji au fost confirmate de numeroase studii stiintifice:

  • Un studiu pe soareci a aratat ca administrarea extractului de fructe de goji reduce semnificativ colesterolul total si trigliceridele, avand efect protector cardiovascular.
  • O analiza a 16 studii clinice efectuate pe oameni a constatat ca extractul de goji imbunatateste semnificativ functiile cognitive, memorie si calitatea somnului.
  • Un studiu pe femei cu probleme de fertilitate a demonstrat ca administrarea zilnica de suc proaspat de goji timp de 3 luni a crescut sansele de conceptie cu peste 50%.
  • Un studiu clinic pe pacienti cu diabet tip 2 a constatat ca administrarea zilnica de extract de goji timp de 3 luni a redus semnificativ nivelul glicemiei si hemoglobinei glicozilate (HbA1c).
  • Rezultate similare benefice s-au observat si in studii pe modele animale si pe oameni cu boli de inima, cancer, boli degenerative, infertilitate, afectiuni oculare.

Cum se consuma fructele de goji?

Fructele de goji se pot consuma proaspete sau uscate. In magazine gasim de obicei fructele uscate, mai rar pe cele proaspete.

Fructele proaspete de goji au un gust dulce-acrisor si sunt crocante. Se pot consuma ca atare sau adaugate in smoothie-uri, salate de fructe, iaurt, cereale etc.

Citeste si...
Arome si condimente care suprima pofta de mancare pentru slabit eficient

Fructele uscate au un gust dulce, puternic, usor astringent. Se consuma ca atare, ca snack sanatos sau adaugate peste salate, cereale, iaurt, musli etc.

Se pot consuma si sub forma de ceai, sirop sau extract de goji.

Pentru efecte benefice, este recomandat un consum zilnic de 30-50 g de fructe de goji (proaspete sau uscate), continuat cel putin 2-3 luni.

Retete delicioase cu fructe de goji

Iata cateva idei de retete delicioase si sanatoase cu fructe de goji:

  • Salata de fructe exotice cu goji, kiwi, mango si lime
  • Smoothie cu goji, banana si afine
  • Musli de ovaz cu fructe de padure si goji
  • Clatite cu goji, nuci si sirop de artar
  • Budinca de chia cu goji si migdale
  • Salata de quinoa, avocado si goji
  • Baton proteic cu goji, seminte de chia si nuci
  • Goji cu miere si scortisoara ca dessert
  • Iaurt grecesc cu goji, miere si nuci

Fructele de goji se potriveste foarte bine cu alte fructe, cereale integrale, seminte, nuci, iaurt grecesc etc. Lasa frau liber imaginatiei si experimenteaza diverse combinatii sanatoase!

Referinte:

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

5 Motive pentru a manca zmeura mai des

Lasă-te surprins de puterea naturii! Descoperă acum cele 5 beneficii esențiale ale zmeurei și transformă-ți dieta într-o sursă de sănătate și vitalitate!

Tot ce trebuie sa stiti despre apa minerala

"Beți mai multă apă" - articolele despre alimentația sănătoasă de pe internet ne îndeamnă să bem mai multă...

De ce pierdem colagenul pe masura ce imbatranim si cum sa il refacem

Află de ce pierdem colagenul odată cu vârsta și cum să îl refacem. Descoperă sfaturi pentru o piele sănătoasă și tonifiată, de la nutriție la proceduri cosmetice și suplimente.

Orz verde – beneficii pentru sanatate si beneficii uimitoare pe care poate nu le stii

Orzul verde, un superaliment bogat în antioxidanți, vitamine și minerale, oferă beneficii remarcabile pentru sănătate. De la scăderea nivelului de colesterol și combaterea diabetului de tip 2, până la îmbunătățirea somnului și sprijinirea pierderii în greutate, descoperă cum acest cereal poate fi un aliat de nădejde în alimentația ta.

Dieta inteligenta MIND: zece grupe de alimente si un pahar de vin

Dieta MIND, clasată pe locul 4 în topul celor mai sănătoase diete din lume, recomandă 10 grupe esențiale de alimente și un pahar de vin zilnic. Studiile confirmă efectele pozitive asupra bolii Alzheimer, declinului cognitiv și altor afecțiuni neurodegenerative. O abordare revoluționară bazată pe cercetare solidă pentru o minte ageră și sănătoasă.

Ouale in alimentatie: Mituri, realitati si beneficiile uimitoare pentru sanatate

Ouăle au fost adesea în centrul dezbaterilor nutriționale. Află adevărul despre ouă, beneficiile lor pentru sănătate, și de ce acestea sunt recomandate în dieta zilnică. Beneficiile antioxidante ale ouălor pot combate inflamația și radicalii liberi.

Alimente cu putine calorii care sunt surprinzator de satioase

Descoperă alimentele cu puține calorii care te umplu de sațietate! De la secretele științei sațietății la top alimente sățioase: frunze verzi, proteine și mai mult. Rămâi sătul, fără exces de calorii!

7 Beneficii pentru sanatate daca renunti la carne

Renunțarea la carne oferă beneficii uluitoare pentru sănătate, de la protecția împotriva bolilor grave la combaterea efectelor COVID-19. Descoperă modul în care alimentația pe bază de plante câștigă teren și de ce este momentul perfect pentru o schimbare alimentară.