16.9 C
București

Este painea de casa buna pentru tine?

Date:

Share post:

Coacerea painii de casa este o activitate populara de patiserie acasa, dar stiai ca ar putea fi, de asemenea, o alegere hranitoare de paine? Acrisoara si lipicioasa, cu o crusta crocanta, painea de casa are un gust si o textura distinctiva in comparatie cu alte tipuri de paine. Procesul de fermentatie prin care trece painea de casa ii confera aroma caracteristica acra.

Beneficiile potentiale ale painii de casa

Painea de casa contine mai multe beneficii pentru sanatate. Este bogata in nutrienti, contine cantitati mai mici de gluten decat painea obisnuita si poate ajuta la gestionarea sanatatii intestinale si a glicemiei. Iata mai multe detalii despre aceste beneficii:

Disponibilitatea crescuta a nutrientilor

Painea de casa contine o valoare nutritionala generala crescuta in comparatie cu painea obisnuita. Painea integrala este o sursa buna de minerale, inclusiv potasiu, magneziu, zinc si fosfat. Cu toate acestea, prezenta fitatului gasit in cereale leaga aceste minerale si scade absorbtia acestora in organism. Acidul lactic din painea de casa ajuta la dezactivarea fitatului, facand ca aceste minerale sa fie mai usor de absorbit.

Gestionarea imbunatatita a glicemiei

Painea de casa ar putea avea un efect diferit asupra glicemiei, in comparatie cu alte tipuri de paine. Cercetarile arata ca procesul de fermentatie al painii de casa poate modifica structura moleculelor de carbohidrati, scazand indicele glicemic al painii. Cu cat indicele glicemic al unui aliment este mai mic, cu atat este mai putin probabil sa provoace cresteri bruste ale glicemiei.

Benefica pentru sanatatea intestinala

Multi oameni gasesc ca painea de casa este mai usor de digerat decat painea facuta cu drojdie de patiserie comerciala. Procesul de fermentatie produce, de asemenea, prebiotice, tipul de fibre care hranesc probioticele sau bacteriile benefice din intestinul tau. Acest lucru ajuta la imbunatatirea digestiei si a sanatatii generale a intestinului.

Citeste si...
Hoții de nutrienți: alimente și obiceiuri care ne golesc de vitalitate

Dezavantaje si consideratii

  • Sensibilitatea la gluten: Trebuie sa aveti in vedere ca painea de casa contine inca gluten si nu este potrivita pentru o dieta fara gluten si pentru cei cu boala celiaca.
  • Continutul de sodiu: Painea de casa produsa comercial poate avea un continut ridicat de sodiu. Asigurati-va ca verificati etichetele nutritionale atunci cand alegeti painea de casa.
  • Moderatia este cheia: Desi painea de casa vine cu multe beneficii pentru sanatate, alte tipuri de paine pot fi consumate in cadrul unei diete echilibrate.

Alegerea unei paini de casa sanatoase

Este painea de casa buna pentru tine?
Este pâinea de casa bună pentru tine? 2

Cand alegeti painea de casa, cautati varietati facute din cereale integrale pentru a adauga fibre si vitamine B. Painile integrale tind sa aiba, de asemenea, un continut mai mare de proteine. Alegeti o paine de casa facuta cu ingrediente naturale minime, precum si cu cantitati mici sau fara zahar si sodiu adaugate.

Painea de casa este plina de nutrienti si beneficii pentru sanatate, in plus fata de gustul sau unic si delicios. Asigurati-va ca luati in considerare nevoile si preferintele dvs. individuale atunci cand alegeti painea.

Procesul de fermentatie al painii de casa

Painea de casa isi obtine gustul si textura unica din procesul sau de fermentatie. Probabil ati auzit ca aveti nevoie de un aluat de casa pentru a face painea de casa, dar ce inseamna exact asta? Un aluat de casa este un amestec de parti egale de faina si apa care, in timp, devine un noroi pastos bogat in drojdie si bacterii naturale. Microbii gasiti pe mainile, in aer, in faina si chiar in vasul in care pastrati aluatul creeaza un mediu pentru ca drojdia sa creasca.

Citeste si...
Legumele conservate - o alegere sănătoasă și convenabilă

Atunci cand amestecul de faina si apa se combina, faina este descompusa din moleculele lungi de amidon in zaharuri simple si produce drojdie si acid lactic. Fermentatia implica descompunerea drojdiilor in dioxid de carbon si etanol. Acest lucru se intampla in mod tipic la temperaturi calde, motiv pentru care puteti accelera procesul de fermentatie prin lasarea aluatului la temperatura camerei si incetinirea lui prin depozitarea in frigider.

Bacteria acidului lactic este cealalta componenta cheie a procesului de fermentatie. In aluaturile de casa, bacteriile acide lactice depasesc numeric drojdiile cu pana la 100 la 1. Bacteriile acide lactice digera carbohidratii simpli si produc acid lactic ca produs secundar in loc de alcool creat de drojdii. Acesta este crucial pentru coacerea painii de casa deoarece acidul lactic creeaza un mediu acid care impiedica supravietuirea mucegaiului, agentilor patogeni si a altor microbi daunatori.

Un mediu acid confera painii de casa o viata mai lunga pe raft si ajuta la obtinerea unei texturi mai moi si mai usoare in comparatie cu alte paini. De asemenea, confera painii de casa gustul sau remarcabil.

Astfel, un aluat de casa este crucial pentru a obtine maximum din coacerea painii de casa, afectand gustul si textura si contribuind la beneficiile sale pentru sanatate. Drojdiile comerciale folosite pentru majoritatea painilor pe care le gasiti pe rafturile magazinelor sunt mai putin solicitante pentru productie si mai predictibile in activitatea lor. Sunt mai eficiente pentru productia in masa si nu ofera acelasi gust si textura ca un aluat natural de casa.

Este painea de casa mai bine digerata?

Se crede ca painea de casa este mai bine digerata si tolerata de cei cu probleme digestive si sensibilitati la gluten, desi exista dovezi stiintifice limitate care sa sustina aceasta afirmatie. Painea de casa este o sursa buna de fibre prebiotice. Acest tip de fibre nedigerabile este hrana pentru probioticele (cunoscute si sub numele de bacterii benefice) din intestinul tau. Prebioticele hranesc microbiota intestinala si produc acizi grasi cu lant scurt, care sunt absorbiti in fluxul sanguin si ajuta la imbunatatirea sanatatii metabolice.

Citeste si...
Apa Carbogazoasa: Între Beneficii și Riscuri - Află Adevărul Surprinzător

In plus, se crede, de asemenea, ca painea de casa este mai bine tolerata de cei cu sensibilitati la gluten. Glutenul este o proteina gasita in cereale si poate provoca probleme digestive pentru cei care sunt sensibili sau alergici la acesta. Procesul de fermentatie al painii de casa descompune proteinele glutenului, facandu-le mai usor de digerat de catre organism.

organicsfood.ro

Desi painea de casa poate fi mai usor de digerat de catre persoanele cu sensibilitate la gluten, aceasta nu este potrivita pentru cei cu boala celiaca, care trebuie sa evite complet glutenul. Painea de casa fara gluten poate fi o optiune pentru cei cu boala celiaca.

Surse:

  1. De Vuyst L, Van Kerrebroeck S, Leroy F. Microbial Ecology and Process Technology of Sourdough Fermentation. Adv Appl Microbiol. 2017;100:49-160. doi: 10.1016/bs.aambs.2017.02.003. Epub 2017 Apr 17. PMID: 28732554.
  2. Pérez-Alvarado O, Zepeda-Hernández A, Garcia-Amezquita LE, Requena T, Vinderola G, García-Cayuela T. Role of lactic acid bacteria and yeasts in sourdough fermentation during breadmaking: Evaluation of postbiotic-like components and health benefits. Front Microbiol. 2022 Sep 8;13:969460. doi: 10.3389/fmicb.2022.969460. PMID: 36187981; PMCID: PMC9524358.
  3. D’Amico V, Gänzle M, Call L, Zwirzitz B, Grausgruber H, D’Amico S, Brouns F. Does sourdough bread provide clinically relevant health benefits? Front Nutr. 2023 Jul 20;10:1230043. doi: 10.3389/fnut.2023.1230043. PMID: 37545587; PMCID: PMC10399781.
  4. Gabriele M, Sparvoli F, Bollini R, Lubrano V, Longo V, Pucci L. The Impact of Sourdough Fermentation on Non-Nutritive Compounds and Antioxidant Activities of Flours from Different Phaseolus Vulgaris L. Genotypes. J Food Sci. 2019 Jul;84(7):1929-1936. doi: 10.1111/1750-3841.14672. Epub 2019 Jun 19. PMID: 31218698.
  5. Ma S, Wang Z, Guo X, Wang F, Huang J, Sun B, Wang X. Sourdough improves the quality of whole-wheat flour products: Mechanisms and challenges-A review. Food Chem. 2021 Oct 30;360:130038. doi: 10.1016/j.foodchem.2021.130038. Epub 2021 May 10. PMID: 34020364.
  6. Zamaratskaia G, Johansson DP, Junqueira MA, Deissler L, Langton M, Hellström PM, Landberg R. Impact of sourdough fermentation on appetite and postprandial metabolic responses – a randomised cross-over trial with whole grain rye crispbread. Br J Nutr. 2017 Nov;118(9):686-697. doi: 10.1017/S000711451700263X. PMID: 29185930.
  7. Markowiak P, Śliżewska K. Effects of Probiotics, Prebiotics, and Synbiotics on Human Health. Nutrients. 2017 Sep 15;9(9):1021. doi: 10.3390/nu9091021. PMID: 28914794; PMCID: PMC5622781.
  8. Sanders ME, Merenstein DJ, Reid G, Gibson GR, Rastall RA. Probiotics and prebiotics in intestinal health and disease: from biology to the clinic. Nat Rev Gastroenterol Hepatol. 2019 Oct;16(10):605-616. doi: 10.1038/s41575-019-0173-3. Epub 2019 Jul 11. Erratum in: Nat Rev Gastroenterol Hepatol. 2019 Aug 9;: PMID: 31296969.
Citeste si...
Dieta în pancreatita cronică: cum să vă ajustați dieta?
Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Cum excesul de carbohidrati duce la diabetul de tip 2: tot ce trebuie sa stii

Excesul de carbohidrați afectează nivelul glicemiei și activitatea insulinei, crescând riscul apariției diabetului zaharat de tip 2. Înțelege legătura dintre dietă și impactul asupra sănătății tale cu ajutorul acestui articol detaliat.

Salaul: Beneficii pentru sanatate, cum il recunosti si cum il gatesti

Salaul, un peste rapitor de apa dulce, nu este doar un deliciu culinar, ci si o comoara pentru sanatate. Bogat in proteine, acizi grasi Omega-3, vitamine si minerale, salaul sustine sanatatea inimii, a creierului si a oaselor. Afla cum sa il recunosti, cum sa il prepari si cum sa il incluzi in dieta ta!

7 Remedii naturiste pentru laringita

Laringita poate fi dureroasă și inconfortabilă, dar cu aceste 7 remedii naturiste, vei putea combate simptomele eficient. Inclusiv sfaturi despre ceaiuri, gargară și siropuri care funcționează de minune.

12 Cele mai importante ierburi in bucataria de vara

Explorează cele 12 ierburi esențiale pentru bucătăria de vară și află secretele combinării lor perfecte în rețete delicioase. Transformă-ți mâncarea cu arome proaspete și naturale.

Ananas – Calorii, beneficii pentru sanatate si precautii

Ananasul nu este doar un fruct delicios, ci și o sursă excelentă de nutrienți. Descoperiți cum consumul regulat poate îmbunătăți digestia, reduce inflamația și chiar ajuta în controlul greutății. Explorează valorile nutriționale și câteva sfaturi pentru păstrarea prospețimii acestui fruct tropical.

Alimente si suplimente cu efect laxativ: ce sa eviti inainte de evenimente importante.

Alimentele, vitaminele și suplimentele cu efect laxativ și cum acestea pot afecta sistemul digestiv. Este esențial să știm ce să evităm în anumite situații.

10 Alimente care accelereaza procesul de imbatranire a organismului

10 alimente care pot accelera procesul de îmbătrânire, de la zahăr și sare la mâncare rapidă și alcool. Înțelegeți modul în care dieta influențează sănătatea și longevitatea pentru a face alegeri mai bune. Un ghid esențial pentru cei care țin la sănătatea lor.

Consumul de avocado – un potential factor de reducere a riscului de diabet la femei?

Potrivit unui nou studiu realizat în Mexic, consumul regulat de avocado poate avea un efect benefic asupra reducerii...