16.9 C
București

Sarea si Diabetul: Ce Trebuie sa Știi Despre Sare

Date:

Share post:

Sarea este necesara pentru reglarea functiilor vitale ale organismului, insa excesul poate fi daunator.

Daca suferiti de boli cronice, cum ar fi diabetul, tensiunea arteriala ridicata sau afectiuni renale, este foarte important sa monitorizati aportul de sare.

Desi sarea este esentiala pentru mentinerea unei functionari sanatoase a organismului uman, o cantitate prea mare poate fi daunatoare.

Potrivit estimarilor Organizatiei Mondiale a Sanatatii, majoritatea adultilor consuma in medie intre 9 si 12 grame de sodiu pe zi, ceea ce depaseste semnificativ doza recomandata de 5 grame (aproximativ o lingurita) pe zi. Deoarece produsele procesate si ambalate contin atat de mult sodiu, multi oameni nu-si dau seama cat consuma.

Cum Poate Afecta Sarea Sanatatea?

Un consum ridicat de sodiu este un factor cunoscut al hipertensiunii arteriale. In timp, tensiunea arteriala ridicata deterioreaza arterele si, in cele din urma, poate duce la boli cardiace. Un consum excesiv de sare, de asemenea, poate creste riscul de aparitie a unor afectiuni precum diabetul.

Desi consumul de sare nu influenteaza direct nivelul glicemiei, o cantitate prea mare de sodiu poate afecta indirect metabolizarea glucozei in viitor.

Anumite grupuri de persoane sunt si mai sensibile la sare, in special cele care sufera deja de afectiuni precum hipertensiunea arteriala. Aceasta inseamna ca, in functie de biologia, varsta si starea generala de sanatate, ceea ce se considera a fi un consum „sanatos” de sodiu poate diferi de la o persoana la alta.

Beneficiile unei Diete cu Continut Scazut de Sodiu

Un nivel scazut de sodiu mentine o tensiune arteriala sanatoasa, ceea ce, la randul sau, ajuta la controlul glicemiei.

Reducerea aportului de sare poate preveni, de asemenea, acumularea de lichide in picioare si abdomen, aspect important pentru persoanele cu afectiuni renale sau cardiace, deoarece excesul de lichide duce la edeme si cresterea tensiunii arteriale.

Citeste si...
Topinambur (napul porcesc) - Beneficii și utilizări în bucătărie

Cum sa Reduceti Consumul de Sare

Sarea si Diabetul: Ce Trebuie sa Știi Despre Sare
Sarea și Diabetul: Ce Trebuie să Știi Despre Sare 2

Limitarea cantitatii de sare din dieta poate fi o provocare. Totusi, cateva schimbari simple sunt tot ce aveti nevoie pentru a preveni afectiunile si a imbunatati starea generala de sanatate.

  1. Evitati produsele procesateMajoritatea produselor alimentare procesate contin o cantitate mare de sodiu in calitate de conservant sau pentru a imbunatati gustul. Ganditi-va sa limitati consumul de carne procesata sau afumata, condimente si produse marinate. In schimb, alegeti produse proaspete, inclusiv legume si fructe, oua, cereale integrale, nuci nesarate si portii mici de proteine slabe (proaspete sau congelate). Produsele procesate sau ambalate cu un continut ridicat de sodiu care trebuie evitate:
    • Bauturi racoritoare
    • Chipsuri de cartofi
    • Ciocolata sau bomboane (chiar si produsele dulci pot contine mult sodiu)
    • Cereale pentru micul dejun indulcite
    • Supele gata preparate
    • Fast-food-uri precum nuggets de pui, hot dog-uri si cartofi prajiti
  2. Cititi etichetele de pe produse Monitorizarea nivelului de sodiu este putin mai usoara atunci cand gatiti acasa, dar in magazinele alimentare lucrurile pot deveni mai complexe. Urmariti continutul de sare mentionat pe etichetele produselor alimentare si alegeti produse cu un continut mai scazut de sodiu. De asemenea, ar trebui sa monitorizati nu numai sodiul. Producatorii de alimente adauga adesea zahar in produse pentru a mentine aromele si a reduce continutul de sare. Acest aspect este deosebit de important pentru persoanele cu diabet.
  3. Gatiti acasa Atunci cand gatiti acasa, controlati singuri cantitatea de sare din mancare. Daca nu aveti timp sa gatiti, alegeti din magazinul alimentar produse proaspete sau congelate in loc de produse ambalate sau conservate, care contin de obicei un nivel mai ridicat de sare.
  4. Aromati mancarea cu ierburi si condimente In loc sa utilizati sarea pentru a da gust mancarii, incercati diferite ierburi, condimente si alte arome. Iata cateva exemple pentru a inlocui sarea:
    • Condimente calde: scortisoara, ghimbir, nucsoara, cuisoare sau extract de vanilie.
    • Condimente picante: ceapa, usturoi, masline, salvie sau otet.
    • Condimente iuti: piper negru, ardei iute, chili pudra, chimen sau ardei rosu macinat.
    • Ierburi: busuioc, coriandru, telina, oregano, patrunjel sau rozmarin.
    • Citrice: coaja rasa de lamaie sau portocala.
  5. Atentie la amestecurile de condimente si sosuri gata preparate Multe amestecuri de condimente si sosuri, precum ketchup, sos de soia si dressinguri gata preparate pentru salate, contin cantitati mari de sodiu si zahar. Utilizati-le cu moderatie sau gasiti alternative cu continut redus de sodiu.
  6. Reduceti treptat consumul de sare Sarea este un gust dobandit, la care ne obisnuim in timp. Prin urmare, faceti schimbari treptat, pentru a permite papilelor gustative sa se adapteze. Primul dumneavoastra obiectiv ar trebui sa fie reducerea consumului de sare cu 10%. Pentru a facilita procesul, inlaturati solnita de pe masa si incercati mai intai mancarea pentru a vedea daca chiar aveti nevoie de sare sau doar o adaugati din obisnuinta.
Citeste si...
Roșiile, minunata sursă de potasiu și licopen - secretul pentru reglarea tensiunii arteriale?

Prin introducerea unor schimbari simple, veti putea reduce cantitatea de sare consumata, permitandu-va sa traiti o viata plina si sa va bucurati de mancare fara a va face griji pentru fiecare imbucatura.

Daca v-a placut acest material, distribuiti-l si impartasiti informatiile cu prietenii!

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

De ce mancarea sarata iti face sete: care sunt motivele pentru asta?

Atunci când consumăm prea multă sare în alimentație, suferim adesea de sete, umflături și stări de rău, iar...

Ananas – Calorii, beneficii pentru sanatate si precautii

Ananasul nu este doar un fruct delicios, ci și o sursă excelentă de nutrienți. Descoperiți cum consumul regulat poate îmbunătăți digestia, reduce inflamația și chiar ajuta în controlul greutății. Explorează valorile nutriționale și câteva sfaturi pentru păstrarea prospețimii acestui fruct tropical.

15 Alimente care pot provoca balonare si crampe

Baloane și crampe? Poate fi din cauza acestor alimente surprinzătoare. Află de ce și cum să le eviți pentru o digestie mai sănătoasă.

Reducerea acidifierii: 5 cele mai bune alimente pentru a ajuta la mentinerea unui nivel optim al pH-ului

Top 5 alimente care ajută la menținerea unui pH optim, susținând regenerarea celulară și combaterea îmbătrânirii. De la rodii la mere, aceste superalimente sunt esențiale pentru sănătatea ta. Ideal pentru a fi împărtășit pe rețelele de socializare.

Cat de mult ceai puteti bea in fiecare zi fara sa va afecteze sanatatea?

Ceaiul nu este doar o băutură gustoasă și răcoritoare, ci și foarte benefică pentru sănătate: utilizarea sa este...

Dieta lacto-vegetariana: Beneficii, alimente de consumat si plan de masa

Dieta lacto-vegetariană exclude carnea și fructele de mare, dar include lactatele. Beneficiile sale includ îmbunătățirea sănătății inimii, scăderea riscului de cancer și sprijinirea pierderii în greutate. Află care sunt alimentele de consumat și evitat, plus un plan de masă de 5 zile.

Suplimentele pentru creier: cum le alegi, avantajele si riscurile asociate

Suplimente pentru creier: cum le alegi, avantajele și riscurile asociate. Explorează ghidul nostru complet pentru a înțelege cum funcționează și ce trebuie să știi.

Ceaiul in jurul lumii – o calatorie fascinanta prin culturile ceaiului

Călătorește prin culturile ceaiului de la China la Marea Britanie și descoperă tradițiile și semnificațiile profunde ale acestei băuturi minunate pentru oameni din întreaga lume.