19.3 C
București

Rosiile, minunata sursa de potasiu si licopen – secretul pentru reglarea tensiunii arteriale?

Date:

Share post:

O noua investigatie aduce dovezi ca consumul zilnic de rosii poate preveni si gestiona eficient hipertensiunea arteriala. Specialistii explica ce contin rosiile care le confera acest potential hipertensiv remarcat.

Uitati de mere – s-ar putea ca o rosie pe zi sa fie cheia pentru o inima sanatoasa. Un nou studiu observational publicat in European Journal of Preventive Cardiology a constatat ca persoanele care consumau rosii in fiecare zi aveau un risc redus de hipertensiune arteriala datorita continutului bogat in potasiu si licopen al rosiilor.

Participantii cu un consum mai ridicat de rosii au prezentat un risc de hipertensiune arteriala mai mic cu 36%. Rosiile, legumele-fructe pline de beneficii, sunt bogate in potasiu, un nutrient cunoscut pentru proprietatile sale de a scadea tensiunea arteriala prin diminuarea efectelor sodiului in organism. De asemenea, ele sunt o componenta-cheie in multe diete care promoveaza sanatatea cardiovasculara.

“Rosiile sunt unele dintre cele mai consumate, accesibile si ieftine legume la nivel mondial”, a declarat co-autorul studiului Rosa Maria Lamuela-Raventos, director al Institutului pentru Cercetare in Nutritie si Siguranta Alimentara la Universitatea din Barcelona. “Ele sunt o parte esentiala a unora dintre cele mai bune diete, inclusiv dieta mediteraneana.”

Cum sa integrati rosiile in alimentatia dumneavoastra

In cadrul noului studiu, peste 7.000 de adulti spanioli cu risc cardiovascular ridicat au completat chestionare privind stilul de viata, starea de sanatate si obiceiurile alimentare, inclusiv consumul de rosii. Consumul zilnic de rosii a cuprins atat rosii crude, cat si produse pe baza de rosii, cum ar fi sosul de rosii si gazpacho (o supa rece spaniola de rosii).

Consumul de rosii al participantilor a fost impartit in patru grupe, in functie de portie:

  • Cel mai scazut (<44 grame)
  • Intermediar (44-82 grame)
  • Intermediar-superior (82-110 grame)
  • Cel mai ridicat (>110 grame)
Citeste si...
Sunt batoanele proteice bune pentru slăbit?

Cercetarea a aratat o relatie inversa intre consumul de rosii si riscul de hipertensiune in grupurile cu consum scazut si intermediar, iar o asociere semnificativa a fost observata in grupul cu cel mai mare consum. Un consum ridicat de rosii scade riscul de hipertensiune cu 36%, iar chiar si un consum moderat are un efect de reducere a tensiunii arteriale, conform studiului.

Desi schimbarile tensiunii arteriale la persoanele cu valori mai ridicate ale tensiunii au fost mai putin semnificative, autorii sugereaza ca acest lucru ar putea fi datorat faptului ca acesti participanti erau mai in varsta si aveau hipertensiune de mai multa vreme, precum si alti factori de risc, facand ca schimbarile semnificative sa fie mai greu de obtinut.

De ce sa consumati rosii pentru sanatatea inimii?

Rosiile au fost tinta acestui studiu deoarece sunt usor de gasit si relativ ieftine, facandu-le o prezenta obisnuita in numeroase diete de pe intreg globul. De asemenea, rosiile sunt alimente recomandate de Asociatia Americana a Inimii (AHA) pentru reducerea hipertensiunii arteriale, in principal datorita continutului ridicat de potasiu.

“Exista o cantitate enorma de date care sugereaza ca o aportul mai mare de potasiu duce la o tensiune arteriala mai mica”, a declarat Gregory Katz, medic cardiolog la NYU Langone Health. “Nu este clar daca acest lucru se datoreaza faptului ca aportul de potasiu este un indicator al unei diete sanatoase in general sau daca potasiul este un indicator pentru o dieta cu continut redus de sodiu sau daca potasiul in sine este cel mai important.”

Recomandarea de a reduce sodiul si de a creste aportul de potasiu este o modificare de stil de viata bine stabilita pentru reducerea riscului de hipertensiune arteriala. Cresterea consumului de rosii bogate in potasiu este un mod eficient de a creste aportul de potasiu din dieta.

Citeste si...
Smochinele: beneficii pentru sănătate, valori nutriționale și sfaturi de consum

Pe langa potasiu, rosiile sunt, de asemenea, o sursa buna de licopen. Licopenul este un carotenoid care prezinta numeroase beneficii pentru sistemul cardiovascular, inclusiv efecte antioxidante, antiinflamatorii, anti-aterogene si antiplachetare. Cercetarile arata ca aceste caracteristici confera, de asemenea, licopenului proprietati antihipertensive semnificative.

Rosiile ca parte a unei diete sanatoase pentru inima

Desi nu exista prea multe studii clinice randomizate care sa se concentreze in mod specific asupra rosiilor pentru reducerea riscului de hipertensiune arteriala, este probabil ca ele sa joace un rol datorita continutului lor bogat in potasiu si licopen.

Rosiile, minunata sursa de potasiu si licopen - secretul pentru reglarea tensiunii arteriale?
Roșiile, minunata sursă de potasiu și licopen - secretul pentru reglarea tensiunii arteriale? 2

Actualul studiu este limitat deoarece este observational si “designul studiului nu permite tragerea unor concluzii despre cauzalitate”, a precizat Katz. Cu toate acestea, nu sunt cunoscute efecte secundare sau efecte negative asociate consumului zilnic de rosii.

Exista un volum mare de studii clinice privind dietele cunoscute pentru a reduce tensiunea arteriala, inclusiv dieta mediteraneana si Abordarile Dietetice pentru Oprirea Hipertensiunii (DASH). Aceste date sustin un model alimentar bogat in fructe, legume si cereale integrale pentru a ajuta la reducerea tensiunii arteriale.

organicsfood.ro

Desigur, doar includerea unei rosii pe zi in dieta nu va reduce tensiunea arteriala singura. Este important sa le integrati ca parte a unei diete echilibrate si sanatoase pentru inima, cu cereale integrale, leguminoase si grasimi sanatoase.

Consumul unei varietati de alimente bogate in potasiu poate ajuta, de asemenea, la asigurarea necesarului de potasiu, in timp ce va incarcati cu vitamine, minerale si antioxidanti.

“Cea mai buna dieta pentru scaderea tensiunii arteriale este una pe care cineva o poate respecta pe termen lung. Exercitiile fizice sunt, de asemenea, foarte importante, poate chiar mai mult decat dieta”, a spus Katz.

Alte alimente bogate in potasiu care fac parte dintr-o dieta sanatoasa pentru inima si antihipertensiva includ:

  • Avocado
  • Iaurt
  • Banane
  • Portocale si suc de portocale
  • Spanac
  • Stafide
  • Ton
  • Sfecla rosie
Citeste si...
Ceapa verde si beneficiile sale. Iată de ce nu trebuie să lipsească din farfurie!

Cantitati prea mari de potasiu pot fi daunatoare pentru persoanele cu afectiuni renale, care sunt frecvent coexistente la indivizii cu hipertensiune arteriala. Rinichii sunt responsabili pentru eliminarea potasiului din sange, iar daca rinichii nu pot indeplini eficient aceasta sarcina, ar putea duce la hiperkaliemie, o afectiune severa legata de acumularea potasiului in organism.

Inainte de a creste semnificativ cantitatea de potasiu pe care o consumati sau de a lua un supliment de potasiu fara prescriptie medicala, asigurati-va ca discutati cu medicul dumneavoastra sau cu un dietetician autorizat.

In concluzie, integrarea rosiilor bogate in potasiu si licopen ca parte a unei diete sanatoase pentru inima, alaturi de alte fructe, legume, cereale integrale si grasimi bune, se dovedeste a fi o strategie eficienta pentru prevenirea si gestionarea hipertensiunii arteriale. Combinata cu un stil de viata activ, aceasta abordare dietetica holistica poate aduce beneficii remarcabile pentru sanatatea cardiovasculara pe termen lung.

Surse:

  1. Murcia-Lesmes D, Domínguez-López I, Laveriano-Santos EP, et al. Association between tomato consumption and blood pressure in an older population at high cardiovascular risk: observational analysis of PREDIMED trialEur J Prev Cardiol. Published online November 24, 2023. doi:10.1093/eurjpc/zwad363
  2. American Heart Association. How potassium can help control high blood pressure.
  3. Samadian F, Dalili N, Jamalian A. Lifestyle modifications to prevent and control hypertensionIran J Kidney Dis. 2016;10(5):237-263.
  4. Abbasian F, Alavi MS, Roohbakhsh A. Dietary carotenoids to improve hypertensionHeliyon. 2023;9(9):e19399. doi:10.1016/j.heliyon.2023.e19399
  5. Filippou CD, Tsioufis CP, Thomopoulos CG, et al. Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH) diet and blood pressure reduction in adults with and without hypertension: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trialsAdv Nutr. 2020;11(5):1150-1160. doi:10.1093/advances/nmaa041
  6. Ozemek C, Laddu DR, Arena R, Lavie CJ. The role of diet for prevention and management of hypertensionCurr Opin Cardiol. 2018;33(4):388-393. doi:10.1097/HCO.0000000000000532
  7. Palmer BF, Clegg DJ. Diagnosis and treatment of hyperkalemiaCleve Clin J Med. 2017;84(12):934-942. doi:10.3949/ccjm.84a.17056
Citeste si...
Vegetarieni și vegani: Care este diferența în sistemul alimentar, care sunt opțiunile alimentare?
Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Cat de sanatosi sunt inlocuitorii laptelui, cum ar fi laptele de ovaz, de migdale sau de soia?

Veganii au fost adesea atrași de alternativele la lapte. În trecut, "laptele" de soia, migdale sau ovăz era...

Cele mai satioase alimente pentru o dieta sanatoasa si echilibrata

De la cartofii fierți la fulgii de ovăz, descoperă ce alimente te vor face să te simți sătul mai mult timp și cum să le integreziîn dieta ta zilnică.

De ce dietele la moda sunt deseori periculoase: Ar trebui sa treci la o dieta sportiva sau la o monodieta?

Divețile la modă pot ascunde riscuri neașteptate pentru sănătate. Află diferența dintre dietele populare și nutriția sportivă și cum să slăbești într-un mod sănătos, fără a-ți pune sănătatea în pericol. Alege calea corectă pentru tine și evită capcanele din lumea dietelor!

Cat de mult ceai puteti bea in fiecare zi fara sa va afecteze sanatatea?

Ceaiul nu este doar o băutură gustoasă și răcoritoare, ci și foarte benefică pentru sănătate: utilizarea sa este...

Merele rosii sau verzi – care sunt de fapt mai sanatoase?

Merele roșii sau verzi - care sunt mai sănătoase? Explorăm beneficiile culorilor și importanța alegerii mere locale pentru o sănătate optimă. Ideale pentru cei care vor să facă cele mai bune alegeri alimentare.

Beneficiile bananelor necoapte pentru sanatatea digestiva.

Bananele necoapte nu sunt doar un deliciu neconvențional, ci și un aliat puternic pentru sănătatea digestivă. Descoperă beneficiile lor impresionante și modul în care acestea influențează microbiomul intestinal.

Orz verde – beneficii pentru sanatate si beneficii uimitoare pe care poate nu le stii

Orzul verde, un superaliment bogat în antioxidanți, vitamine și minerale, oferă beneficii remarcabile pentru sănătate. De la scăderea nivelului de colesterol și combaterea diabetului de tip 2, până la îmbunătățirea somnului și sprijinirea pierderii în greutate, descoperă cum acest cereal poate fi un aliat de nădejde în alimentația ta.

Dieta mediteraneana si bolile autoimune: de ce este utila si cum sa o urmezi

Dieta mediteraneană oferă beneficii remarcabile pentru cei cu boli autoimune, combatând inflamația și consolidând sănătatea generală. Această abordare nutrițională, combinată cu tratamentele adecvate, poate fi cheia spre o viață mai sănătoasă și echilibrată.