21.7 C
București

Beneficiile Painii de Secara pentru Sanatate. Surclaseaza Painea Alba in Nutritie?

Date:

Share post:

Secara a cunoscut o renastere in ultimii ani. Și acesta este de fapt un lucru bun, deoarece cerealele intunecate si consistente, datorita multor ingrediente valoroase, ne ofera o cale mai usoara spre sanatate. Din ce in ce mai multi oameni isi dau seama ca painea integrala are avantaje semnificative fata de painea alba, inclusiv faptul ca este mult mai gustoasa.

Painea de secara este numita “paine neagra” din cauza culorii sale intunecate. Are un miez mai dens si mai putin aerisit decat alte tipuri de paine. Crusta este crocanta, iar interiorul este umed. O alta proprietate interesanta a painii de secara este gustul sau: usor acrisor. Faina de aluat acrisor folosita la coacerea painii de secara prelungeste prospetimea painii si ii confera o acrivie deosebita.

O paine neagra de secara buna este un adevarat deliciu gustativ! Cum s-a putut intampla atunci ca graul sa inlocuiasca treptat secara si sa devina principala cereala in Rusia?

In felul urmator. Pentru o lunga perioada de timp, secara a fost componenta principala a alimentatiei zilnice, iar painea de secara a fost literalmente baza vietii. Painea de secara era coapta in fiecare familie din sat. Deoarece putea fi pastrata pentru o perioada lunga de timp prin uscare si prelucrare in biscuiti, era o sursa importanta de nutritie, in special iarna. Compozitia nutritiva bogata a secarei mentinea rezistenta pe tot parcursul anului.

Beneficiile Painii de Secara pentru Sanatate. Surclaseaza Painea Alba in Nutritie?
Beneficiile Pâinii de Secară pentru Sănătate. Surclasează Pâinea Albă în Nutriție? 6

Boom-ul graului a inceput atunci cand a intrat la moda asa-numita “paine alba”. Graul era cel mai potrivit pentru aceasta, deoarece boabele sale se disting printr-o albeata placuta si nobila.

Chiar si in antichitate, oamenii cerneau taratele din faina de grau pentru a o face mai usoara, astfel ca faina extrasa este cunoscuta de mult timp. Dar, inainte de revolutie, doar oamenii bogati si influenti isi puteau permite painea alba scumpa.

Citeste si...
Pot femeile însărcinate să mănânce cătină: beneficii și riscuri

Ei bine, atunci, in atmosfera de egalitate universala, painea a devenit treptat alba pentru toata lumea. Dar la acea vreme nimeni nu stia ce se ascundea de fapt in spatele culorii albe a fainii de grau. Abia recent s-a aflat ca componentele graului care sunt eliminate in timpul productiei de faina alba sunt esentiale pentru sanatatea produselor din cereale.

Faina extrasa este mai usoara decat faina integrala de grau, deoarece este fabricata doar din miezul interior al bobului si, prin urmare, nu contine parti din coaja. Prin comparatie, din faina integrala de grau sunt indepartate doar coaja si invelisul necomestibile, in timp ce coaja, stratul de aleurone (stratul de suprafata care separa endospermul de invelisul exterior) si germenul – si, prin urmare, substantele nutritive pe care le contine – sunt aproape complet pastrate. Acesta este motivul pentru care painea de secara este mai hranitoare si are un continut mai mare de minerale decat painea de grau.

Beneficiile Painii de Secara pentru Sanatate. Surclaseaza Painea Alba in Nutritie?
Beneficiile Pâinii de Secară pentru Sănătate. Surclasează Pâinea Albă în Nutriție? 7

Calitatea si beneficiile painii de secara

In comparatie cu graul, secara se caracterizeaza printr-o proportie ridicata de substante vegetale secundare (polifenoli). Acesti polifenoli dau secarei culoarea, aroma caracteristica de acru si sunt considerati a avea beneficii pentru sanatate.

Acum, in magazine puteti gasi doua tipuri de paine de secara: una este coapta din faina de secara 100%, iar in cea de-a doua, secara este amestecata cu alte cereale. Painea de secara se gaseste adesea intr-o versiune mai bogata, cu adaos de seminte oleaginoase.

Datorita continutului ridicat de carbohidrati (aproximativ 60%) si de fibre (14%), secara este extrem de hranitoare. Este un furnizor excelent de minerale si vitamine (sodiu, potasiu, magneziu, magneziu, calciu, fier, cupru, zinc, fosfor, seleniu, fluor si mangan, vitaminele A, E, acid folic, vitaminele B).

Citeste si...
Grăsimile Trans: Riscuri Ascunse în Alimentele Tale Preferate
Beneficiile Painii de Secara pentru Sanatate. Surclaseaza Painea Alba in Nutritie?
Beneficiile Pâinii de Secară pentru Sănătate. Surclasează Pâinea Albă în Nutriție? 8

Este practic o hrana pentru nervi

Faina de secara este deosebit de bogata in vitaminele B, care joaca un rol important in functionarea creierului si a sistemului nervos. 100 de grame de faina integrala de secara acopera 25 la suta din necesarul nostru zilnic de vitamina B5 si aproximativ 30 la suta pentru vitamina B1.

Painea de secara sustine intestinele si favorizeaza digestia

Datorita continutului sau ridicat de fibre, consumul de paine de secara favorizeaza sanatatea intestinala. S-a dovedit ca puteti reduce riscul de cancer de colon daca mancati in mod regulat paine de secara.

Datorita bogatiei de fibre alimentare, painea de secara are un indice de satietate ridicat si este un mijloc eficient de prevenire si tratare a constipatiei. Fibrele dietetice solubile din secara actioneaza ca un agent de incarcare si leaga cantitati mari de apa. Ca urmare, scaunul devine mai moale si volumul sau creste, astfel incat va puteti goli intestinele in mod regulat, fara efort. Cerealele integrale grosiere imbunatatesc, de asemenea, flora intestinala.

Secara integrala protejeaza impotriva diabetului de tip 2

Desi indicele glicemic al cerealelor integrale nu este atat de scazut, numeroase studii au aratat ca un consum regulat de cantitati mari de cereale integrale poate reduce riscul de a dezvolta diabet de tip 2. Painea de secara poate fi preferabila altor tipuri de paine chiar daca aveti diabet sau rezistenta la insulina asociata cu diverse patologii.

organicsfood.ro
Beneficiile Painii de Secara pentru Sanatate. Surclaseaza Painea Alba in Nutritie?
Beneficiile Pâinii de Secară pentru Sănătate. Surclasează Pâinea Albă în Nutriție? 9

Continutul caloric al painii de secara

Caloriile scazute, continutul ridicat de fibre si un indice de satietate ridicat fac din painea de secara un produs deosebit de potrivit pentru cei care doresc sau trebuie sa urmeze o dieta cu calorii controlate. Painea de secara contine mai putine calorii decat alte tipuri de paine. Painea facuta numai din faina de secara contine aproximativ 200 kcal la 100 de grame de produs, fata de aproximativ 280 kcal pentru o paine alba traditionala.

Citeste si...
Salaul: Beneficii pentru sanatate, cum il recunosti si cum il gatesti

Potrivit oamenilor de stiinta suedezi, consumul de paine integrala de secara creste senzatia de satietate si regleaza pofta de mancare. In cazul painii albe se intampla exact contrariul. Doar 3 felii de paine integrala de secara sunt suficiente pentru a acoperi integral necesarul zilnic de fibre.

Pentru a obtine aceeasi cantitate de fibre din faina alba, ar trebui sa mancati un kilogram de paine alba, dar atunci v-ati acoperi deja necesarul zilnic de calorii.

Beneficiile Painii de Secara pentru Sanatate. Surclaseaza Painea Alba in Nutritie?
Beneficiile Pâinii de Secară pentru Sănătate. Surclasează Pâinea Albă în Nutriție? 10

Painea de secara are vreo contraindicatie?

Desi contine mai putin gluten decat alte tipuri de paine, painea de secara este totusi o sursa de gluten si, prin urmare, nu este recomandata persoanelor cu boala celiaca.

Atentie – painea de secara poate provoca balonare. Daca doriti sa treceti de la faina rafinata la faina integrala, faceti-o cu atentie. Pentru ca, daca mancati brusc multe fibre fara obisnuinta, puteti avea senzatia de satietate si flatulenta. Asa ca incepeti cu cantitati mici de cereale integrale, astfel incat flora intestinala sa se poata adapta in consecinta.

Link-uri web care vorbesc despre proprietatile benefice ale painii de secara:

Cat de multa paine de secara mananci? Cat de multe stiti despre ingredientele continute in produsele de panificatie pe care le consumati?

Impartasiti in comentarii.

De asemenea, dati like la articol si abonati-va

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Vor fi leguminoasele alimentele viitorului?

Leguminoasele, esențiale în dietele bazate pe plante, nu aduc doar beneficii pentru sănătate, ci și pentru mediu. Află cum aceste alimente pot modela viitorul alimentației și ecologiei.

De ce ar trebui sa mancati rosii iarna

Roșiile conțin apă, vitamine și antioxidanți care le fac extrem de benefice pentru organism. Consumul lor iarna previne deshidratarea, întărește sistemul imunitar, scade riscul de boli cardiovasculare și cancer. Iată motivele pentru care nu ar trebui să lipsească din alimentația de iarnă.

Adevarul despre uleiul de rapita: Un ingredient pentru gatit?

Uleiul de rapiță, adesea înconjurat de controverse legate de gătit, se dovedește a fi nu numai sigur pentru gătit, ci și benefic datorită conținutului său bogat de Omega-3. Articolul dezvăluie percepții greșite și aruncă o lumină nouă asupra utilizării acestui ulei în bucătărie.

Cele mai aromate muraturi de toamna – Retete si sfaturi pentru muraturi crocante

Murăturile reprezintă o tradiție culinară românească. În acest articol veți găsi rețete consacrate de la bunici, sfaturi de la gospodine și trucuri pentru cele mai delicioase murături de casă. Aflați care sunt legumele recomandate, cum se prepară saramura și ce ingrediente asigură textură crocantă.

Sucul de dovleac – beneficii nutritive si modalitati de preparare

Sucul proaspăt de dovleac este o modalitate delicioasă și sănătoasă de a beneficia de proprietățile nutritive ale acestor legume de toamnă bogate în vitamine și antioxidanți. Aflați cum să-l preparați acasă!

Uleiul de avocado: calorii, carbohidrati si beneficii pentru sanatate

Descoperă valoarea nutrițională a uleiului de avocado, inclusiv calorii și beneficii pentru sănătate. Explorează moduri diverse de utilizare în bucătărie și îngrijire personală.

Simptomele care dezvaluie care vitamine si minerale iti lipsesc

Identifică semnele pe care ți le trimite organismul atunci când îți lipsesc anumite vitamine și minerale. Înțelege corelațiile dintre simptome și carențele nutriționale pentru o sănătate optimă.

Ce trebuie sa stii despre caise – proprietati, retete delicioase si mituri demascate

Explorăm universul caiselor - de la originile lor misterioase în China până la rolul lor în nutriție și mituri moderne. Descoperă beneficiile și surprizele acestui fruct însorit.