7.4 C
București

Adevarul despre Oua si Riscul de Colesterol Ridicat in Sange

Date:

Share post:

Desi ouale contin colesterol alimentar, ele nu sunt nesanatoase in sine. In realitate, valoarea lor nutritiva este bogata si benefica pentru organism. Problema apare atunci cand le combinam cu alimente precum sunca, carnati sau paine prajita in unt. Grasimile saturate si trans din aceste combinatii pot contribui semnificativ la cresterea nivelului de colesterol, mult mai mult decat ar face-o ouale consumate individual.

Alimentele si efectele lor asupra organismului

Alimentele pe care le consumam joaca un rol important in sanatatea inimii si a sistemului vascular. Anumite alimente pot contribui la acumularea de placi dense si placi grase in artere, provocand ateroscleroza si putand duce la un nivel ridicat de colesterol in sange sau la probleme cardiace grave.

Desi medicii recomanda, in general, limitarea alimentelor bogate in colesterol, cum ar fi ouale, acest lucru nu este intotdeauna rational. Alimentele bogate in grasimi saturate si trans care sunt consumate in fiecare zi pot fi mult mai periculoase pentru sanatatea arteriala.

Colesterolul din alimentatie si riscurile

Colesterolul este un tip de lipide care este intotdeauna prezent in organism. Este o substanta ceroasa care face parte din membranele celulare. Desi colesterolul este necesar pentru buna functionare a organismului, excesul de colesterol in sange poate creste riscul de boli de inima.

Adevarul despre Oua si Riscul de Colesterol Ridicat in Sange
Adevărul despre Ouă și Riscul de Colesterol Ridicat în Sânge 6

Nivelurile ridicate de colesterol pot provoca acumularea de depozite de grasime in vasele de sange, ceea ce, in cele din urma, impiedica circulatia sangelui prin artere. Aceste depozite se pot rupe si pot forma cheaguri (cheaguri de sange) care pot provoca un atac de cord sau un accident vascular cerebral.

Citeste si...
Carnea de porc: Beneficii nutritionale și riscuri pe care trebuie să le știi

Desi colesterolul ridicat poate fi mostenit, cel mai adesea se crede ca este cauzat de un stil de viata nesanatos. Astfel, multe persoane isi pot reduce nivelul colesterolului printr-o dieta sanatoasa si prin exercitii fizice regulate.

Colesterolul din oua

Ouale contin colesterol alimentar, iar acest lucru i-a determinat pe multi oameni sa se intrebe despre efectele lor asupra sanatatii cardiace si vasculare. Multi au ales sa evite aceste alimente, crezand ca astfel vor contribui la reducerea riscului de a avea un nivel ridicat de colesterol in sange. In trecut, unii nutritionisti au recomandat limitarea consumului de oua.

Dar, pe masura ce cercetarile in domeniul sanatatii si al nutritiei au continuat si intelegerea noastra in ceea ce priveste dietele sanatoase s-a imbunatatit, majoritatea ghidurilor de alimentatie sanatoasa afirma acum ca ouale au un efect redus sau chiar inexistent asupra nivelului de colesterol la persoanele normale si sanatoase.

Adevarul despre Oua si Riscul de Colesterol Ridicat in Sange
Adevărul despre Ouă și Riscul de Colesterol Ridicat în Sânge 7

Oamenii de stiinta au stabilit – ouale nu sunt rele pentru inima, ele ar trebui sa faca parte dintr-o dieta sanatoasa. Cele mai recente recomandari ale Fundatiei Inimii (SUA) nu limiteaza cantitatea de oua pe care o pot consuma persoanele sanatoase.

Ghidurile Fundatiei afirma ca ouale au un efect redus sau chiar inexistent asupra nivelului de colesterol din sange si recomanda consumarea lor in mod regulat ca parte a unei diete bogate in alimente integrale si sarace in grasimi saturate. Mai mult, oamenii de stiinta au descoperit ca consumul de oua este asociat cu o serie de beneficii pentru sanatate. Dar este important sa nu includeti mai mult de 3-4 bucati pe saptamana.

Citeste si...
Beneficiile stafidelor, caloriile și analiza lor nutrițională

Cat de mult colesterol se gaseste intr-un ou

Exista doua tipuri de colesterol:

  • cel care se gaseste in plasma sanguina, este produs si procesat de ficat. Reprezinta pana la 80% din colesterolul total al organismului.
  • colesterolul dietetic, care se gaseste in alimentele pe care le consumam. Reprezinta doar 20% din nivelul total al acestui compus.
Adevarul despre Oua si Riscul de Colesterol Ridicat in Sange
Adevărul despre Ouă și Riscul de Colesterol Ridicat în Sânge 8

Desi nivelurile ridicate de lipide din sange sunt adesea asociate cu riscul de boli cardiovasculare, colesterolul in sine nu este neaparat daunator. Este necesar pentru a forma si reinnoi membranele celulare, pentru a produce vitamina D, hormoni si acizi biliari. Ouale contin aproximativ 398 mg de colesterol pe portie, in cea mai mare parte in galbenusul de ou. Acesta este o sursa majora de colesterol alimentar, alaturi de alte produse de origine animala.

Dovezile actuale sugereaza ca nu exista nicio asociere intre cantitatea de oua consumate si un risc crescut de boli coronariene la majoritatea oamenilor. Ouale au o asociere neutra cu sanatatea inimii. Acest lucru inseamna ca nu cresc sau scad riscul de boli cardiovasculare in randul populatiei generale.

Albusul de ou este un excelent aliment cu continut scazut de colesterol, dar galbenusurile de ou sunt o sursa de colina, un nutrient esential de care multi dintre noi duc lipsa.

organicsfood.ro
Adevarul despre Oua si Riscul de Colesterol Ridicat in Sange
Adevărul despre Ouă și Riscul de Colesterol Ridicat în Sânge 9

Important este ca ouale contin nutrientii vitali acid folic si acizi grasi omega-3 cu lant lung, care pot fi legati de protectia impotriva bolilor de inima sau a factorilor de risc. Cu toate acestea, persoanele cu risc crescut de boli cardiovasculare nu ar trebui sa consume mai mult de sapte oua pe saptamana, ca parte a unei diete sanatoase pentru inima.

Citeste si...
Top 5 verdețuri în mâncăruri: alegerea celor mai bune pentru sănătate

Cine ar trebui sa isi limiteze consumul de oua

Fiecare persoana digera diferit colesterolul. De exemplu, exista unele persoane care sunt mai sensibile la colesterolul din dieta lor decat altele. Cel mai bine este ca acestea sa discute cantitatea de oua cu un nutritionist. Persoanele cu risc crescut de boli cardiovasculare, care au un nivel ridicat de colesterol LDL (sau colesterol rau), boli cardiovasculare sau diabet de tip 2 sunt sfatuite sa isi limiteze consumul de oua.

Modalitati sanatoase de a consuma oua

Acizii grasi saturati au un impact mai mare asupra nivelului de colesterol din sange, ceea ce inseamna ca ceea ce conteaza este ceea ce mancati cu ouale. Acestea sunt recomandate ca parte a unei diete variate, alaturi de alimente sanatoase pentru inima, cum ar fi pestele, fructele, legumele, cerealele integrale, nucile si legumele. Mai degraba decat sa limitezi consumul de oua, schimbarile in dieta includ cresterea consumului de legume, trecerea la alimente integrale si reducerea alimentelor procesate si a grasimilor saturate.

Adevarul despre Oua si Riscul de Colesterol Ridicat in Sange
Adevărul despre Ouă și Riscul de Colesterol Ridicat în Sânge 10

Cel mai sanatos mod de a pregati ouale este sa le fierbeti, sa le coaceti sau sa le gatiti la aburi, fara a folosi ulei. In loc sa puneti sunca deasupra, consumati-le cu legume precum spanac, ardei, ciuperci, rosii sau cu avocado. Și schimbati painea alba cu paine integrala.

Legaturi web care discuta adevarul despre oua si riscul de colesterol ridicat in sange:

Nu uita!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benetthttps://organicsfood.ro
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

11 Alimente care va ajuta sa va ridicati starea de spirit pe vremea rece de toamna

Alimente pentru starea de spirit pot transforma zilele de toamnă grijulie în momente de pură fericire. Acest articol explorează 11 alimente care nu numai că îți vor satisface papilele gustative dar vor contribui și la îmbunătățirea sănătății mintale. De la ciocolată neagră la avocado și nuci, fiecare opțiune nutritivă este o adevărată plăcere care îmbunătățește dispoziția și combate stresul.

Adevarul despre uleiul de rapita: Un ingredient pentru gatit?

Uleiul de rapiță, adesea înconjurat de controverse legate de gătit, se dovedește a fi nu numai sigur pentru gătit, ci și benefic datorită conținutului său bogat de Omega-3. Articolul dezvăluie percepții greșite și aruncă o lumină nouă asupra utilizării acestui ulei în bucătărie.

Mi-e foame tot timpul si mestec ceva. Ce ar trebui sa fac in aceasta situatie?

Ești frecvent înfometat? Află cum lipsa proteinelor, grăsimilor sau stresul pot contribui la această senzație și descoperă sfaturi pentru o alimentație care să-ți ofere sațietate îndelungată. Perfect pentru a-ți optimiza rutina alimentară!

Beneficiile si daunele laptelui condensat

Descoperă lumea misterioasă a laptelui condensat! Beneficii, riscuri și cum să îl folosești inteligent în dieta ta. Citește și ia o decizie informată!

Dieta inteligenta MIND: zece grupe de alimente si un pahar de vin

Dieta MIND, clasată pe locul 4 în topul celor mai sănătoase diete din lume, recomandă 10 grupe esențiale de alimente și un pahar de vin zilnic. Studiile confirmă efectele pozitive asupra bolii Alzheimer, declinului cognitiv și altor afecțiuni neurodegenerative. O abordare revoluționară bazată pe cercetare solidă pentru o minte ageră și sănătoasă.

Cele mai aromate muraturi de toamna – Retete si sfaturi pentru muraturi crocante

Murăturile reprezintă o tradiție culinară românească. În acest articol veți găsi rețete consacrate de la bunici, sfaturi de la gospodine și trucuri pentru cele mai delicioase murături de casă. Aflați care sunt legumele recomandate, cum se prepară saramura și ce ingrediente asigură textură crocantă.

Ar trebui sa evitati cartofii? Tot ce trebuie sa stii despre aceasta leguma 

Cartofii sunt mai mult decât o simplă sursă de carbohidrați. Descoperă beneficiile lor nutriționale, miturile desființate și sfaturi pentru o gătire sănătoasă.

Dieta pentru ficat. Cum sa cureti ficatul in mod natural si sigur?

Află cum să-ți menții ficatul sănătos și curat cu ajutorul unei diete naturale și eficiente. Protejează-ți sănătatea hepatică și detoxifică organismul cu sfaturi și alimente recomandate.