38.1 C
București

Rolul potasiului pentru creier si a inima: de ce acesta este atat de important

Date:

Share post:

Mentinerea unor niveluri normale de potasiu este vitala pentru a se asigura ca metabolismul adecvat nu este afectat.

Nivelurile foarte scazute de potasiu sunt periculoase pentru sanatate, iar nivelurile foarte ridicate pot fi fatale, asa ca este foarte important sa se mentina concentratii sanatoase ale acestui mineral.

Rolul potasiului este greu de supraestimat: este vital pentru functia cardiaca, transmiterea impulsurilor nervoase in creier, mentinerea metabolismului apei si al sarii. Nivelurile de potasiu sunt afectate de alimentatie, de consumul anumitor medicamente si suplimente, iar pentru a monitoriza concentratia acestuia, este necesar sa se faca periodic un test de potasiu, mai ales daca exista probleme cu rinichii sau cu sistemul cardiovascular.

Ce este potasiul

Potasiul este un mineral care se gaseste in mediul inconjurator si in corpul uman. Deoarece ionii de potasiu poarta o sarcina pozitiva, ei fac parte integranta din transmiterea semnalelor electrice in tot corpul.

Potasiul, impreuna cu sodiul si clorul, este clasificat ca fiind unul dintre cei mai importanti electroliti. Este un element esential al fiecarei celule si este necesar pentru cresterea tesuturilor si transmiterea semnalelor nervoase in creier si in tesuturile periferice, precum si in inima.

Potasiul este o componenta a unor alimente familiare, cum ar fi bananele, verdeturile cu frunze si fasolea, este bine absorbit prin intestinul subtire si circula activ intre plasma, lichidul extra si intracelular.

Rolul potasiului pentru inima si muschi

O concentratie constanta de potasiu este foarte importanta pentru formarea contractiilor musculare si reglarea ritmului inimii si joaca un rol important in metabolismul energetic, ajutand organismul sa produca proteine din aminoacizi si sa digere carbohidratii pentru energie.

Citeste si...
Carbohidrați sănătoși pentru dieta ta: ce poți adăuga la dieta ta pentru sănătate

Potasiul ajuta organismul sa transforme glucoza in glicogen, care este apoi depozitat in ficat ca si combustibil de rezerva pentru a merge, a alerga sau a face tot ceea ce trebuie sa faceti pentru a trai o viata plina.

Rolul potasiului pentru creier si a inima: de ce acesta este atat de important
Rolul potasiului pentru creier și a inimă: de ce acesta este atât de important 3

Potasiul este, de asemenea, implicat in acest proces, generand potentiale electrice care ajuta la transmiterea tuturor impulsurilor nervoase din creier si din restul corpului. Astfel, potasiul este direct legat de creier si de nervi, de inima si de contractiile musculare.

Functia creierului si implicarea potasiului

oamenii de stiinta explica cat de important este rolul potasiului in transmiterea semnalelor sinaptice. De fiecare data cand o persoana are un gand, potasiul transmite acel gand prin creier. De fiecare data cand o persoana vrea sa indoaie un brat sau sa se miste, impulsul trebuie sa vina de la creier prin nervi la muschi.

Iar potasiul este cel care transporta sarcina sau procesul de gandire pana la muschi. Cand impulsul ajunge la muschi, atunci potasiul este cel care ajuta la miscarea membrelor, creand contractia. Potasiul este literalmente incorporat in acest intreg proces din organism. Datorita concentratiei constante de potasiu in mediile biologice, creierul functioneaza in mod activ, rinichii lucreaza, iar inima se contracta.

Potasiul mentine, de asemenea, presiunea osmotica adecvata in celule. Acest lucru inseamna ca acestea pot mentine echilibrul corect al fluidelor pentru o functionare optima. Este un ion alcalin prin natura sa si poate ajuta la mentinerea unui nivel adecvat al pH-ului in organism.

Potasiul este, de asemenea, legat de eliberarea de insulina de catre pancreas, este implicat in multe procese diferite care sunt importante pentru mentinerea unei functii optime in tot corpul. O dieta bogata in potasiu ajuta la compensarea unora dintre efectele nocive ale sodiului asupra tensiunii arteriale.

Citeste si...
Beneficiile sănătății oferite de varză: Un ghid complet

Dar, deoarece rinichii sunt implicati in reglarea nivelurilor de potasiu din organism, afectarea functiei renale cauzata de leziuni renale poate afecta negativ nivelurile de potasiu.

Nivelurile perturbate de potasiu sunt deosebit de periculoase pentru inima. Toata lumea stie ca inima este un muschi mare, asa ca potasiul este cel care ii regleaza contractiile si transmiterea impulsurilor. Activitatea electrica creata cu participarea potasiului sustine activitatea inimii.

organicsfood.ro

Perturbarea potasiului: medicamente, boli, diaree

In esenta, potasiul ajuta organismul sa mentina echilibrul delicat care face posibila viata. Schimbul sodiu-potasiu este un mecanism fin reglat. Orice influente, fie ca este vorba de diaree, varsaturi sau medicamente care modifica nivelul de potasiu din organism si sunt posibile disfunctii grave.

Nivelurile foarte scazute de potasiu pot dauna semnificativ organismului, iar nivelurile foarte ridicate de potasiu pot ucide. Prin urmare, este extrem de important sa se echilibreze in mod corespunzator aportul de ion. Atunci cand nu exista suficient potasiu in alimentatie sau, sub influenta unui medicament, acesta se pierde in mod activ cu urina, o afectiune numita hipokaliemie poate perturba echilibrul delicat al semnalelor electrice si poate duce la simptome vizibile.

Desi uneori vagi, aceste simptome pot include slabiciune musculara, contractii musculare si spasme musculare, in special noaptea. Slabiciunea musculara severa poate duce la paralizie musculara

Ritmul cardiac anormal sau neregulat, palpitatiile sau fibrilatia atriala, pot fi, de asemenea, un semn al nivelurilor scazute de potasiu. Și pentru ca exista multe conexiuni nervoase in creier, problemele psihiatrice, cum ar fi depresia, psihoza sau halucinatiile, pot aparea in cazul deficitului de potasiu.

Citeste si...
Suplimentele pentru creier: cum le alegi, avantajele și riscurile asociate

Testarea potasiului si rezultatele sale

La examinare, la multi pacienti, testarea potasiului releva o citire scazuta. Aportul alimentar al majoritatii oamenilor din tara noastra nu asigura cantitatile recomandate de potasiu. Chiar si atunci cand dieta este combinata cu suplimente, aportul total de potasiu al majoritatii oamenilor este mult sub cantitatile recomandate.

Persoanele cu boli inflamatorii intestinale, cum ar fi boala Crohn sau colita ulcerativa, sunt mai predispuse decat altele sa aiba un test de potasiu mai scazut.

In plus, unele medicamente afecteaza mecanismul prin care organismul este capabil sa reglementeze nivelul de potasiu, iar acesta se pierde in cele din urma in urina. De exemplu, laxativele, medicamentele pentru tensiunea arteriala si diureticele (medicamente care elimina excesul de lichid din organism), pot reduce nivelul de potasiu si pot duce la o deficienta. In acest caz, ar trebui sa faceti teste regulate de potasiu pentru a monitoriza cantitatea de potasiu din plasma dumneavoastra.

Rolul potasiului pentru creier si a inima: de ce acesta este atat de important
Rolul potasiului pentru creier și a inimă: de ce acesta este atât de important 4

Alimente bogate in potasiu

Bananele sunt adesea mentionate ca fiind un aliment pentru persoanele care cauta sa adauge potasiu in dieta lor. Dar ele nu sunt singurele alimente care contin niveluri semnificative ale acestui nutrient vital.

Ceea ce face ca potasiul sa fie special este faptul ca se gaseste in multe alimente. Alimentele pe baza de plante – fructele si legumele – sunt deosebit de benefice; acestea contin cele mai ridicate niveluri de potasiu. Printre acestea se numara bananele, portocalele, pepenii, caisele si unele fructe uscate, cum ar fi prunele, sultaninele si curmalele.

Cartofii dulci si cei albi sunt, de asemenea, o sursa bogata de potasiu, impreuna cu ciupercile, mazarea, castravetii, dovleceii, vinetele, verdeturile cu frunze si dovleacul.

Citeste si...
Totul despre acidul gras omega-3 DHA: beneficii uimitoare și riscuri de care trebuie să știi

De asemenea, puteti gasi potasiu in anumite tipuri de peste, cum ar fi tonul, halibutul si codul. Fasolea si leguminoasele, cum ar fi mazarea, nautul si lintea, sunt, de asemenea, surse bogate de potasiu.

Merita sa va diversificati alimentatia cu fructe de mare, carne, carne de pasare, rodii, sfecla rosie, dovlecei, spanac, racheta, pepene verde si sos de rosii. Rosiile in sine nu sunt deosebit de bogate in potasiu, dar sosul de rosii este mult mai concentrat si are mai mult potasiu.

Supradozajul de potasiu este posibil, dar nu la persoanele sanatoase care pur si simplu consuma multe alimente bogate in potasiu. In cazul in care exista prea mult potasiu, excretia de potasiu in urina este crescuta.

Legaturi web despre rolul potasiului pentru creier si inima:

Nu uita!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Vitamina din cereale care iti poate da dementa! Și excesul, si deficitul te imbolnavesc

Un singur bol de cereale pe zi poate crește riscul de demență, arată un studiu care demonstrează legătura dintre vitamina B1 (tiamina) și declinul cognitiv. Consumul în exces sau deficitul de tiamină favorizează instalarea bolii Alzheimer.

Cum ne protejeaza antioxidantii de batranetea timpurie

Antioxidanții sunt esențiali în lupta împotriva îmbătrânirii timpurii. Află cum alimentația joacă un rol vital în protejarea organismului de radicalii liberi și cum flavonoidele, vitaminele și alte substanțe contribuie la sănătatea și frumusețea ta.

10 Beneficii Uimitoare ale Nucilor Braziliene pentru Sanatate pe Care Nu Le Știai

Nucile braziliene, originare din pădurea amazoniană, au câștigat tot mai multă popularitate în ultimii ani datorită beneficiilor impresionante...

Sucul de dovleac – beneficii nutritive si modalitati de preparare

Sucul proaspăt de dovleac este o modalitate delicioasă și sănătoasă de a beneficia de proprietățile nutritive ale acestor legume de toamnă bogate în vitamine și antioxidanți. Aflați cum să-l preparați acasă!

Ceapa verde si beneficiile sale. Iata de ce nu trebuie sa lipseasca din farfurie!

Ceapa verde este plină de vitamine și antioxidanți valoroși, având numeroase beneficii pentru sănătate. Află care sunt motivele pentru a o include în alimentația de primăvară.

Tipuri de Orez: Cum Difera Valoarea Nutritionala

Fiecare varietate de orez vine cu propriile sale beneficii nutriționale. Cunoaște diferențele și alege cel mai potrivit orez pentru stilul tău de viață și nevoile tale nutriționale.

Uleiul de avocado: calorii, carbohidrati si beneficii pentru sanatate

Descoperă valoarea nutrițională a uleiului de avocado, inclusiv calorii și beneficii pentru sănătate. Explorează moduri diverse de utilizare în bucătărie și îngrijire personală.

Grupa sanguina si nutritia – exista o legatura?

Dieta în funcție de grupa sanguină, propusă de medicul naturopat Peter D'Adamo, a câștigat popularitate ca o abordare personalizată a nutriției. Aflați principiile de bază, avantajele, dezavantajele și recomandările alimentare specifice fiecărei grupe sanguine.