9.1 C
București

Pericolul dietelor extreme: de ce e rau cand slabesti 5-10 sau mai multe kilograme brusc

Date:

Share post:

Tentatia de a folosi o dieta rigida pentru a pierde rapid in greutate este mare, dar consecintele unei astfel de pierderi in greutate pot fi periculoase.

Pentru multi oameni, problema de a pierde in greutate, de a scapa de cateva sau trei, sau chiar de 10-15 kilograme in plus, este urgenta. Exista o mare tentatie de a folosi diete extreme, rigide, care promit o pierdere pronuntata a greutatii corporale in cateva saptamani.

Cu toate acestea, astfel de metode de pierdere in greutate sunt pline de consecinte negative pentru sanatatea fizica: activitatea creierului este perturbata, exista o slabiciune constanta, stare de rau, sunt posibile probleme digestive.

Sanatatea mintala are la fel de mult de suferit: emotii negative, agresivitate sau depresie – aceasta nu este o lista completa de consecinte. Sa discutam despre problemele legate de pierderea in greutate cu ajutorul dietelor extreme.

Dietele dure: de ce sunt periculoase

Scaderea in greutate prin diete dure, extreme, se realizeaza prin limitarea drastica a continutului caloric al dietei si printr-o dieta strict programata. Problema este ca astfel de diete implica respectarea stricta a regulilor privind ceea ce puteti manca si ce produse – nu puteti.

Astfel de diete sunt inventate de neprofesionisti, astfel incat cantitatea de nutrienti, vitamine si componente minerale din ele nu este echilibrata. Pentru a pierde in greutate, este necesar sa refuzati orice grup de alimente sau sa consumati foarte putine alimente si calorii pentru un metabolism complet. Astfel de diete sunt daunatoare pentru organism, iar daca se pierde greutate corporala, atunci greutatea revine foarte repede. Exista o serie de alte probleme grave.

Citeste si...
Beneficiile, caloriile și valorile nutritive ale cărnii de rață
Pericolul dietelor extreme: de ce e rau cand slabesti 5-10 sau mai multe kilograme brusc
Pericolul dietelor extreme: de ce e rău când slăbești 5-10 sau mai multe kilograme brusc 6

Obsesia fata de mancare

Atunci cand o persoana demonizeaza excesiv anumite alimente sau nutrienti, cum ar fi urmand o dieta foarte saraca in carbohidrati sau restrangand caloriile, aceasta devine obsedata de alimente si de pierderea in greutate.

Slabitorul renunta la substantele de care are nevoie, ceea ce ameninta tulburari metabolice si tulburari alimentare. In dietele extreme, mancarea, de regula, devine un „dusman” sau un subiect de controversa, ea nu este considerata ca hrana pentru organism si o modalitate de a obtine placere, o componenta placuta a vietii.

Greutatea corporala este pierduta, dar se recupereaza rapid

Inainte de a folosi orice dieta pentru a pierde greutatea corporala, trebuie sa evaluati cat de repede promite sa slabeasca. O rata sigura de pierdere in greutate este de aproximativ 2 kilograme pe saptamana. Orice stil de dieta care promite o pierdere in greutate mai rapida decat aceasta este periculos.

Pericolul dietelor extreme: de ce e rau cand slabesti 5-10 sau mai multe kilograme brusc
Pericolul dietelor extreme: de ce e rău când slăbești 5-10 sau mai multe kilograme brusc 7

Daca o astfel de dieta va reduce greutatea corporala, atunci, in doar cateva saptamani, pe masura ce reveniti la dieta obisnuita, greutatea va reveni, de multe ori chiar mai mult decat a fost initial. Iar incercarile ulterioare de a pierde in greutate vor da rezultate din ce in ce mai putin pronuntate, greutatea corporala va fi pierduta din ce in ce mai putin, iar problemele din organism vor fi – din ce in ce mai multe.

Din ce in ce mai mult, nutritionistii considera orice tip de dieta in sensul sau traditional ca fiind extrema, asa ca recomanda evitarea lor. Este necesar sa ne orientam spre structura alimentatiei, mai degraba decat spre respectarea stricta a unui program alimentar.

Greutatea corporala va scadea apoi treptat, pe masura ce treceti la o dieta mai sanatoasa si mai putin calorica in mod regulat. Alimentatia este doar un factor, exercitiul fizic, somnul si stresul sunt, de asemenea, importante: toate acestea afecteaza greutatea si sanatatea generala.

Citeste si...
10 Beneficii ale consumului de alimente locale

Amenintare pentru sanatate: stare de rau, slabiciune

Programele stricte care reduc semnificativ carbohidratii, fortand organismul sa arda grasimi, au atras multe critici din partea nutritionistilor. Astfel de distorsiuni in alimentatie pot perturba metabolismul, iar deficitul de carbohidrati provoaca slabiciune musculara, dureri de cap, reducerea performantelor.

Pericolul dietelor extreme: de ce e rau cand slabesti 5-10 sau mai multe kilograme brusc
Pericolul dietelor extreme: de ce e rău când slăbești 5-10 sau mai multe kilograme brusc 8

O alta tendinta deranjanta este infometarea, pe care unele persoane o practica pentru a pierde rapid in greutate. Acestia consuma doar apa pentru o perioada lunga de timp (o zi, doua zile sau mai mult).

organicsfood.ro

Acest lucru poate altera drastic metabolismul si poate duce la scaderi periculoase ale glicemiei sau ale tensiunii arteriale, aritmii, slabiciune si pierderea cunostintei. Cu un astfel de regim alimentar, o persoana se simte slaba zi si noapte, nu exista energie pentru munca si activitatile zilnice.

Emotii negative si agresivitate

Oricine a fost vreodata foarte infometat, stie ca aceasta stare poate provoca emotii negative si chiar agresivitate. Lipsa unei alimentatii adecvate poate strica starile de spirit, iar emotiile negative sunt provocate de hipoglicemie (glicemie scazuta).

Pe langa epuizarea rezervelor de energie prin restrictionarea hranei, creierul, care nu primeste glucoza, devine irascibil, formand emotii negative, excitabilitate crescuta si agresivitate. Dietele rigide pot duce la faptul ca o persoana are putina energie si forta, nu se va simti satisfacuta, avand in permanenta senzatia de foame si oboseala, iritata ca altii pot manca ce vor si nu se ingrasa.

Pericolul dietelor extreme: de ce e rau cand slabesti 5-10 sau mai multe kilograme brusc
Pericolul dietelor extreme: de ce e rău când slăbești 5-10 sau mai multe kilograme brusc 9

Probleme de comunicare cu ceilalti

Uneori, respectarea stricta a unei diete, cum ar fi cea pentru diabet, este vitala, iar acest lucru poate insemna ca mersul la un restaurant cu prietenii necesita un oarecare efort. Cu toate acestea, este intotdeauna posibil sa gasesti feluri de mancare care sunt bune de mancat.

Citeste si...
De ce ar trebui să mâncați roșii iarna

Dar schimbarile drastice de dieta pot cauza probleme de comunicare daca o persoana a obosit sa le respecte si se simte nefericita pentru ca organismul nu primeste nutritia de care are nevoie. Acest lucru provoaca o izolare constienta de prieteni si cunostinte pentru a evita sa se expuna tentatiilor. Pentru unii, izolarea sociala este o problema serioasa.

Probleme legate de functionarea creierului

Pe langa multe alte simptome, dietele restrictive si mai ales cele sarace in carbohidrati, pot afecta negativ creierul. O deficienta de glucoza, pe care acesta o consuma in mod activ, poate provoca probleme de concentrare, absenteism, somnolenta si probleme de memorie. Glucoza este principala sursa de combustibil pentru creier, practic nu exista nimic cu care sa o inlocuiesti.

Pericolul dietelor extreme: de ce e rau cand slabesti 5-10 sau mai multe kilograme brusc
Pericolul dietelor extreme: de ce e rău când slăbești 5-10 sau mai multe kilograme brusc 10

Daca o persoana restrictioneaza carbohidratii din alimentatie pentru o perioada lunga de timp, poate provoca probleme grave, pana la atacuri ischemice tranzitorii. Multi medici sunt ingrijorati de faptul ca infometarea creierului pe termen lung poate provoca daune semnificative, mai ales cand vine vorba de adolescenti si adulti tineri.

Se formeaza o pofta patologica pentru alimente

Binecunoscuta fraza inaripata „fructul interzis este dulce”, deci este destul de simplu de explicat pofta pentru acele produse care sunt restrictionate in dieta. Creierul percepe restrictia de alimente ca pe un semnal iritant, restrictiile alimentare severe formeaza o pofta nesanatoasa de alimente.

Odata ce o persoana „renunta”, renuntand la dieta, aceasta poate duce la supraalimentatie si la cresterea si mai mare a greutatii corporale. Cel mai bun mod de a nu manca in exces, dati-va permisiunea de a manca orice aliment, dar mancati portii foarte mici. Ideea este sa gasiti un echilibru: puneti accentul pe alimente precum fructele, legumele, cerealele integrale, fasolea si nucile, in loc de excluderi dure.

Citeste si...
Ce să mănânci când ești bolnav: sfaturi și rețete pentru o recuperare rapidă 🍲

Legaturi web despre pericolele dietelor extreme si ale pierderii rapide in greutate:

Nu uita!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benetthttps://organicsfood.ro
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Bulgurul: Super-alimentul care imbogateste dieta si sustine sanatatea

Bulgurul nu este doar un substitut delicios pentru orez și cartofi, ci și o sursă bogată de vitamine, în special din grupa B. Îmbogățește-ți meniul cu această cereală super-sănătoasă și descoperă cele mai bune rețete internaționale cu bulgur.

Ananas – Calorii, beneficii pentru sanatate si precautii

Ananasul nu este doar un fruct delicios, ci și o sursă excelentă de nutrienți. Descoperiți cum consumul regulat poate îmbunătăți digestia, reduce inflamația și chiar ajuta în controlul greutății. Explorează valorile nutriționale și câteva sfaturi pentru păstrarea prospețimii acestui fruct tropical.

Beneficiile rozmarinului pentru sanatate si frumusete

Rozmarinul nu este doar o simplă plantă aromatică, ci un aliat de nădejde în menținerea sănătății și frumuseții. Descoperă modul în care rozmarinul combate inflamația, îmbunătățește circulația sanguină și contribuie la un păr și o piele sănătoasă.

O sursa de bucurie. Cat de multa ciocolata nu este daunator sa mananci

Ciocolata poate fi mai mult decât un răsfăț dulce. Descoperă beneficiile acestei delicatese, de la efectele sale antistres până la protejarea sănătății inimii. Consumată cu moderație, ciocolata aduce bucurie și nutrienți valoroși în dieta ta de toamnă.

6 vitamine esentiale pentru femeile de peste 50 de ani: Secretele unei vieti sanatoase si frumoase

Cele mai importante 6 vitamine și minerale pentru femeile de peste 50 de ani, incluzând beneficiile calciului, vitaminei D și B12 pentru o viață sănătoasă și vibrantă.

Secretele si beneficiile nutritionale ale spanacului: De ce sa il adaugi in dieta

Spinach nu este doar o simplă legumă; este un simbol al forței și energiei. De la istoria sa în Renaștere până la beneficiile nutriționale surprinzătoare, iată tot ce trebuie să știi despre această super-legumă

Rolul potasiului pentru creier si a inima: de ce acesta este atat de important

Potasiul joacă un rol vital în funcționarea inimii și a creierului. De la transmiterea impulsurilor nervoase până la menținerea ritmului cardiac, acest mineral esențial susține sănătatea organismului. Echilibrul potasiului este crucial, deoarece nivelele scăzute sau ridicate pot avea efecte grave asupra sănătății. Informează-te despre importanța potasiului în alimentație și cum să îl menții la nivele optime.

Beneficiile sanatatii oferite de varza: Un ghid complet

Varza și beneficiile sale pentru sănătate sunt remarcabile. Aflați cum acest superaliment poate îmbunătăți digestia, sănătatea inimii și multe altele.