9.2 C
București

Ce se intampla cu corpul tau cand mananci in mod constant noaptea

Date:

Share post:

Cum afecteaza gustarile tarzii ritmurile circadiene si somnul

Ritmurile noastre circadiene sunt strans legate de orele de masa. Atunci cand mancam la ore neregulate, in special noaptea, putem perturba aceste ritmuri naturale ale corpului.

Conform dr. Chris Winter, neurolog si specialist in somn, anumite componente ale alimentelor pot interfera cu somnul, facandu-ne sa ne simtim fie somnolienti, fie plini de energie. In plus, ora la care mancam poate afecta ritmurile circadiene, care dicteaza multe procese din corp, inclusiv somnul.

Unul dintre cele mai puternice semnal din ritmul nostru circadian este lumina, care ii spune corpului daca trebuie sa se linisteasca sau sa se activeze. Dar exista si alti factori, precum temperatura scazuta care indica creierului ca este timpul de odihna. Iar mancatul este un semnal sa folosim energia pentru digestie si sa ramanem treji.

Prin urmare, mesele regulate – micul dejun, pranzul si cina la ore fixe – sunt benefice pentru normalizarea ritmurilor circadiene. In schimb, mancatul in afara programului si gustarile constante noaptea pot perturba ritmul circadian si somnul, dar si alte procese din corp.

De ce duce mancatul nocturn la crestere in greutate

Conform dieteticianului Alexis Supan, RD, mancatul constant noaptea merge impotriva ritmului circadian. Totul tine de modul in care corpul uman regleaza sensibilitatea la insulina.

Citeste si...
Carnea este benefica, da sau nu? Ce înseamnă carnea pentru sănătatea ta?

Dimineata, sensibilitatea la insulina este crescuta – acest lucru permite reinnoirea rezervelor de energie. Astfel, caloriile de la micul dejun sunt folosite ca si combustibil, oferindu-ne energie si permitandu-ne sa fim activi.

In schimb, noaptea scade sensibilitatea la insulina. Ca rezultat, caloriile in plus de la gustarile tarzii sunt depozitate sub forma de grasime in timpul somnului, in loc sa fie arse ca sursa de energie in timpul zilei, asa cum s-ar intampla intr-un ritm circadian normal.

Pe termen lung, acest lucru duce la crestere in greutate si la dezechilibre metabolice.

Ce se intampla cu corpul tau cand mananci in mod constant noaptea
Ce se întâmplă cu corpul tău când mănânci în mod constant noaptea 2

De ce gustarile nocturne contin de obicei alimente nesanatoase

Gustarile tarzii constau de obicei in alimente nesanatoase precum chipsuri, prajituri, inghetata, dulciuri sau alte snack-uri calorice.

Pentru unii, acestea reprezinta un ritual de relaxare, de exemplu mancatul de chipsuri in timp ce urmaresc serialul preferat. Dar expertii numesc acest tip de alimentatie nocturna „mancare goala si lipsita de sens”, care nu aduce niciun beneficiu, doar calorii in plus.

Cum afecteaza mancatul noaptea calitatea somnului

Potrivit dr. Chris Winter, alimentele grele consumate seara necesita eforturi mari de digestie, ceea ce perturba somnul. In plus, din aceasta cauza se secretioneaza mai putin melatonin – hormonul care regleaza somnul, facand mai dificila adormirea.

De aceea, expertii recomanda evitarea oricarei mancari grele, grase, dulci sau procesate inainte de culcare, inclusiv carne rosie, mezeluri, cafea, bauturi alcoolice sau carbogazoase. Acestea stimuleaza sistemul nervos si impiedica linistirea corpului in vederea somnului.

Bauturile alcoolice inainte de culcare duc la un somn agitat. In plus, alcoolul favorizeaza deshidratarea, putand cauza treziri din cauza setei.

Citeste si...
7 Remedii naturiste pentru laringită

Care sunt efectele asupra sistemului digestiv

Potrivit dieteticianului Kelsey Kunic, gustarile tarzii pot agrava refluxul acid, iar persoanele care mananca in mod constant inainte de culcare risca sa se trezeasca noaptea cu simptome digestive neplacute.

organicsfood.ro

Un studiu din 2020 publicat in International Journal of Environmental Research and Public Health confirma aceste afirmatii.

De aceea, se recomanda alegerea unor gustari usor de digerat inainte de somn, precum omleta cu proteine, nuci, branza sau iaurt natural. Acestea potolesc foamea, permit adormirea mai rapida si nu provoaca senzatie de greutate la stomac.

Exista si beneficii ale gustarilor usoare inainte de culcare?

Un studiu publicat in Health and Fitness a aratat ca persoanele care tind sa se trezeasca noaptea din cauza foamei dorm mult mai bine atunci cand iau o gustare usoara inainte de somn.

Alimente precum nuci, seminte, oua sau lapte sunt recomandate, deoarece contin triptofan (aminoacida care imbunatateste somnul) si magneziu (implicat in secretia de melatonina).

Astfel, o gustare inteligenta inainte de somn, aleasa cu grija, poate preveni trezirile nocturne si poate imbunatati calitatea somnului.

Ce alimente pot fi consumate ca gustare nocturna

Atunci cand foamea bate la usa noaptea, expertii recomanda gustari precum:

  • Legume crude sau fierte
  • Iaurt natural
  • Branzeturi
  • Oua fierte
  • Avocado
  • Nuci si seminte
  • Carne slaba sau peste

Acestea potolesc foamea fara a incarca prea mult sistemul digestiv. Totodata, continutul lor nutritiv aduce beneficii organismului.

Pe de alta parte, orice alimente grele, grase, prajite sau dulci trebuie evitate pentru ca afecteaza negativ atatdigestia, cat si somnul.


Intrebari frecvente despre mancatul nocturn

Pot sa mananc orice fel de alimente noaptea fara probleme?

Nu, anumite alimente precum cele prajite, grase, dulci sau carbogazoase trebuie evitate pentru ca incarca prea mult sistemul digestiv si afecteaza somnul. Sunt recomandate doar gustari usoare pe baza de legume, lactate, oua sau fructe oleaginoase.

Citeste si...
Beneficiile Surprinzătoare ale Consumului de Cartofi Dulci

Daca mananc putin chiar inainte de culcare, ma ingrasa?

Mancatul noaptea favorizeaza depozitarea grasimilor, dar daca alegi gustari usoare cu putine calorii, efectul asupra greutatii va fi minim. Ideal ar fi sa lasi un interval de 2-3 ore intre masa de seara si momentul de culcare.

Pot sa beau o bautura alcoolica inainte de somn ca sa adorm mai usor?

Desi alcoolul poate grabi adormirea initiala, studiile arata ca ulterior conduce la un somn mai agitat, cu multe treziri. Asadar, consumul de alcool nu este recomandat inainte de culcare.

Concluzie

Asadar, in timp ce gustarile ocazionale usoare inainte de somn pot fi acceptabile, mancatul constant nocturn perturba ritmurile circadiane, digestia, somnul si metabolismul. Pe termen lung, poate cauza probleme precum surplusul de greutate, reflux gastric nocturn sau odihna insuficienta.

Prin urmare, este indicat sa mentii un program regulat de mese pe tot parcursul zilei pentru a evita episoadele constante de foame nocturna. Iar atunci cand totusi simti nevoia unui mic plus de energie inainte de culcare, alege alimente usor de digerat, hranitoare.

Referinte:

Echipa OrganicsHealth foloseste numai surse de inalta calitate, inclusiv studii evaluate de medici sau nutritionisti, pentru a sustine informatiile din articolele noastre. Cititi procesul nostru editorial pentru a afla mai multe despre modul in care verificam informatiile si mentinem continutul nostru precis, fiabil si demn de incredere.

Mario Benett
Mario Benetthttps://organicsfood.ro
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

12 Cele mai importante ierburi in bucataria de vara

Explorează cele 12 ierburi esențiale pentru bucătăria de vară și află secretele combinării lor perfecte în rețete delicioase. Transformă-ți mâncarea cu arome proaspete și naturale.

Aminoacizii sunt pachetele noastre de energie

Aminoacizii sunt esențiali pentru funcționarea optimă a corpului nostru, servind drept sursă vitală de energie și formând țesuturi, hormoni și enzime. Învață despre importanța lor și cum să te asiguri că beneficiezi de doza zilnică recomandată.

Este Stevia rea pentru tine? Ce spun expertii despre acest inlocuitor de zahar

Stevia rămâne populară datorită creșterii diabetului și a cererii pentru indulcitori naturali. Dar care sunt riscurile? Aflați adevărul despre beneficiile și efectele secundare.

Beneficiile rozmarinului pentru sanatate si frumusete

Rozmarinul nu este doar o simplă plantă aromatică, ci un aliat de nădejde în menținerea sănătății și frumuseții. Descoperă modul în care rozmarinul combate inflamația, îmbunătățește circulația sanguină și contribuie la un păr și o piele sănătoasă.

Beneficiile consumului de humus asupra sanatatii

Humusul conține proteine, fibre, vitamine și antioxidanți din năut, susan și ulei de măsline. Reduce colesterolul, inflamația și ajută la controlul glicemiei.

Ce alimente nu se recomanda sa fie combinate pe o farfurie si consumate in acelasi timp?

Ne place să încercăm arome noi și să experimentăm în bucătărie. Pentru a obține un gust plăcut sau...

7 Remedii naturiste pentru laringita

Laringita poate fi dureroasă și inconfortabilă, dar cu aceste 7 remedii naturiste, vei putea combate simptomele eficient. Inclusiv sfaturi despre ceaiuri, gargară și siropuri care funcționează de minune.

11 Alimente care va ajuta sa va ridicati starea de spirit pe vremea rece de toamna

Alimente pentru starea de spirit pot transforma zilele de toamnă grijulie în momente de pură fericire. Acest articol explorează 11 alimente care nu numai că îți vor satisface papilele gustative dar vor contribui și la îmbunătățirea sănătății mintale. De la ciocolată neagră la avocado și nuci, fiecare opțiune nutritivă este o adevărată plăcere care îmbunătățește dispoziția și combate stresul.