21.7 C
București

Ce se intampla cu corpul tau cand mananci in mod constant noaptea

Date:

Share post:

Cum afecteaza gustarile tarzii ritmurile circadiene si somnul

Ritmurile noastre circadiene sunt strans legate de orele de masa. Atunci cand mancam la ore neregulate, in special noaptea, putem perturba aceste ritmuri naturale ale corpului.

Conform dr. Chris Winter, neurolog si specialist in somn, anumite componente ale alimentelor pot interfera cu somnul, facandu-ne sa ne simtim fie somnolienti, fie plini de energie. In plus, ora la care mancam poate afecta ritmurile circadiene, care dicteaza multe procese din corp, inclusiv somnul.

Unul dintre cele mai puternice semnal din ritmul nostru circadian este lumina, care ii spune corpului daca trebuie sa se linisteasca sau sa se activeze. Dar exista si alti factori, precum temperatura scazuta care indica creierului ca este timpul de odihna. Iar mancatul este un semnal sa folosim energia pentru digestie si sa ramanem treji.

Prin urmare, mesele regulate – micul dejun, pranzul si cina la ore fixe – sunt benefice pentru normalizarea ritmurilor circadiene. In schimb, mancatul in afara programului si gustarile constante noaptea pot perturba ritmul circadian si somnul, dar si alte procese din corp.

De ce duce mancatul nocturn la crestere in greutate

Conform dieteticianului Alexis Supan, RD, mancatul constant noaptea merge impotriva ritmului circadian. Totul tine de modul in care corpul uman regleaza sensibilitatea la insulina.

Dimineata, sensibilitatea la insulina este crescuta – acest lucru permite reinnoirea rezervelor de energie. Astfel, caloriile de la micul dejun sunt folosite ca si combustibil, oferindu-ne energie si permitandu-ne sa fim activi.

In schimb, noaptea scade sensibilitatea la insulina. Ca rezultat, caloriile in plus de la gustarile tarzii sunt depozitate sub forma de grasime in timpul somnului, in loc sa fie arse ca sursa de energie in timpul zilei, asa cum s-ar intampla intr-un ritm circadian normal.

Citeste si...
Ceaiul în jurul lumii - o călătorie fascinantă prin culturile ceaiului

Pe termen lung, acest lucru duce la crestere in greutate si la dezechilibre metabolice.

Ce se intampla cu corpul tau cand mananci in mod constant noaptea
Ce se întâmplă cu corpul tău când mănânci în mod constant noaptea 2

De ce gustarile nocturne contin de obicei alimente nesanatoase

Gustarile tarzii constau de obicei in alimente nesanatoase precum chipsuri, prajituri, inghetata, dulciuri sau alte snack-uri calorice.

Pentru unii, acestea reprezinta un ritual de relaxare, de exemplu mancatul de chipsuri in timp ce urmaresc serialul preferat. Dar expertii numesc acest tip de alimentatie nocturna “mancare goala si lipsita de sens”, care nu aduce niciun beneficiu, doar calorii in plus.

Cum afecteaza mancatul noaptea calitatea somnului

Potrivit dr. Chris Winter, alimentele grele consumate seara necesita eforturi mari de digestie, ceea ce perturba somnul. In plus, din aceasta cauza se secretioneaza mai putin melatonin – hormonul care regleaza somnul, facand mai dificila adormirea.

De aceea, expertii recomanda evitarea oricarei mancari grele, grase, dulci sau procesate inainte de culcare, inclusiv carne rosie, mezeluri, cafea, bauturi alcoolice sau carbogazoase. Acestea stimuleaza sistemul nervos si impiedica linistirea corpului in vederea somnului.

Bauturile alcoolice inainte de culcare duc la un somn agitat. In plus, alcoolul favorizeaza deshidratarea, putand cauza treziri din cauza setei.

Care sunt efectele asupra sistemului digestiv

Potrivit dieteticianului Kelsey Kunic, gustarile tarzii pot agrava refluxul acid, iar persoanele care mananca in mod constant inainte de culcare risca sa se trezeasca noaptea cu simptome digestive neplacute.

Un studiu din 2020 publicat in International Journal of Environmental Research and Public Health confirma aceste afirmatii.

organicsfood.ro

De aceea, se recomanda alegerea unor gustari usor de digerat inainte de somn, precum omleta cu proteine, nuci, branza sau iaurt natural. Acestea potolesc foamea, permit adormirea mai rapida si nu provoaca senzatie de greutate la stomac.

Citeste si...
De ce un nivel prea scăzut de colesterol nu este întotdeauna sănătos?

Exista si beneficii ale gustarilor usoare inainte de culcare?

Un studiu publicat in Health and Fitness a aratat ca persoanele care tind sa se trezeasca noaptea din cauza foamei dorm mult mai bine atunci cand iau o gustare usoara inainte de somn.

Alimente precum nuci, seminte, oua sau lapte sunt recomandate, deoarece contin triptofan (aminoacida care imbunatateste somnul) si magneziu (implicat in secretia de melatonina).

Astfel, o gustare inteligenta inainte de somn, aleasa cu grija, poate preveni trezirile nocturne si poate imbunatati calitatea somnului.

Ce alimente pot fi consumate ca gustare nocturna

Atunci cand foamea bate la usa noaptea, expertii recomanda gustari precum:

  • Legume crude sau fierte
  • Iaurt natural
  • Branzeturi
  • Oua fierte
  • Avocado
  • Nuci si seminte
  • Carne slaba sau peste

Acestea potolesc foamea fara a incarca prea mult sistemul digestiv. Totodata, continutul lor nutritiv aduce beneficii organismului.

Pe de alta parte, orice alimente grele, grase, prajite sau dulci trebuie evitate pentru ca afecteaza negativ atatdigestia, cat si somnul.


Intrebari frecvente despre mancatul nocturn

Pot sa mananc orice fel de alimente noaptea fara probleme?

Nu, anumite alimente precum cele prajite, grase, dulci sau carbogazoase trebuie evitate pentru ca incarca prea mult sistemul digestiv si afecteaza somnul. Sunt recomandate doar gustari usoare pe baza de legume, lactate, oua sau fructe oleaginoase.

Daca mananc putin chiar inainte de culcare, ma ingrasa?

Mancatul noaptea favorizeaza depozitarea grasimilor, dar daca alegi gustari usoare cu putine calorii, efectul asupra greutatii va fi minim. Ideal ar fi sa lasi un interval de 2-3 ore intre masa de seara si momentul de culcare.

Citeste si...
Dieta cu fructe pentru slăbit

Pot sa beau o bautura alcoolica inainte de somn ca sa adorm mai usor?

Desi alcoolul poate grabi adormirea initiala, studiile arata ca ulterior conduce la un somn mai agitat, cu multe treziri. Asadar, consumul de alcool nu este recomandat inainte de culcare.

Concluzie

Asadar, in timp ce gustarile ocazionale usoare inainte de somn pot fi acceptabile, mancatul constant nocturn perturba ritmurile circadiane, digestia, somnul si metabolismul. Pe termen lung, poate cauza probleme precum surplusul de greutate, reflux gastric nocturn sau odihna insuficienta.

Prin urmare, este indicat sa mentii un program regulat de mese pe tot parcursul zilei pentru a evita episoadele constante de foame nocturna. Iar atunci cand totusi simti nevoia unui mic plus de energie inainte de culcare, alege alimente usor de digerat, hranitoare.

Referinte:

Echipa OrganicsHealth foloseste numai surse de inalta calitate, inclusiv studii evaluate de medici sau nutritionisti, pentru a sustine informatiile din articolele noastre. Cititi procesul nostru editorial pentru a afla mai multe despre modul in care verificam informatiile si mentinem continutul nostru precis, fiabil si demn de incredere.

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Alimentele care curata ficatul: cum poti detoxifia si regenera ficatul printr-o alimentatie adecvata

Detoxifierea si curățarea ficatului prin alimentație: învață cum să îmbunătățești sănătatea hepatică prin dieta corectă. Citește pentru sfaturi și recomandări detaliate.

Top 7 cele mai sanatoase cereale pentru diabetici. Ghid complet bazat pe ultimele studii stiintifice

Află care sunt cele mai bune 7 cereale recomandate pentru pacienții cu diabet zaharat, pe baza ultimelor studii. Cum să-ți alegi micul dejun perfect ce nu îți destabilizează glicemia.

Beneficiile uimitoare al uleiului de rechin: Adevar sau mit?

Uleiul de ficat de rechin câștigă teren ca supliment alimentar popular. Bogat în vitamina A, squalene și alchilglicerină, acest ulei oferă beneficii pentru sistemul imunitar, luptă împotriva cancerului și mai mult. Un must-read pentru cei interesați de sănătate și wellness.

Top 5 tipuri sanatoase de branza

Top 5 cele mai bune tipuri de brânză, de la cele proaspete la cele maturate. Află care sunt cele mai sănătoase opțiuni delicioase de brânză pentru tine!

Ce beneficii are patrunjelul pentru organism

Patrunjelul nu este doar un condiment! Află cum acest superaliment este esențial pentru sănătatea ta, de la imunitate până la sănătatea cardiovasculară.

Alimente Bogate in Zinc: Sanatate si Nutritie

Zincul joacă un rol crucial în îmbunătățirea sănătății și a sistemului imunitar. Află despre cele mai bune surse de zinc și cum să îți îmbunătățești dieta pentru o viață sănătoasă. Citește acum pentru a înțelege importanța zincului în alimentație!

Care sunt pericolele conservelor de casa: ce produse pot provoca botulism?

Conservele și mezelurile făcute în casă, dacă nu sunt respectate cu strictețe, prezintă un pericol - riscul botulismului,...

Pot femeile insarcinate sa manance catina: beneficii si riscuri

În timpul așteptării copilului, nevoia mamei de vitamine și minerale crește brusc. Și, bineînțeles, cel mai bine este...