9.2 C
București

Cum influenteaza ritmurile circadiene sanatatea psihologica si fizica zilnic

Date:

Share post:

Ati observat vreodata ca unele activitati va vin mai usor dimineata, in timp ce seara parca nu mai aveti niciun chef de ele? De pilda, dimineata e floare la ureche sa te apuci de munca sau de studiat, dar seara creierul pare sa puna frana. In schimb, activitatile sportive par sa curga de la sine si sa le executam cu maxima dedicatie. Curios este ca pentru un prieten de-al meu este exact invers: el isi incepe ziua cu alergatul la 6 dimineata, dar abia seara intra intr-un ritm productiv de lucru. In articolul nostru va explicam de ce se intampla acest lucru.

Ce sunt ritmurile circadiene

Ciclurile de 24 de ore regleaza procesele biologice fundamentale ale organismului nostru, cum ar fi alternanta dintre somn si veghe sau senzatiile de foame si satietate. Denumirea acestor cicluri provine din cuvintele latinesti circa, care inseamna „aproximativ”, si dies, adica „zi”.

Influenta ritmurilor biologice asupra omului este cunoscuta de mult timp. Nu doar ritmurile circadiene au fost luate in considerare, ci si cele mai indelungate, cum ar fi influenta fazelor lunii asupra corpului uman. Legendele cu varcolaci ilustreaza ritmurile lunare – acele nopti cu luna plina cand se spune ca omul se transforma in fiara, pentru a reveni la infatisarea sa obisnuita odata ce luna incepe sa scada.

Mai demult, medicii antici observau o corelatie intre administrarea medicamentelor si momentele zilei. Unele remedii erau indicate a fi luate in zorii zilei, altele numai in intunericul noptii. Multe dintre aceste presupuneri intuitive s-au dovedit a fi corecte, cu exceptia povestilor cu varcolaci, desigur. Totusi, studiul amanuntit al ritmurilor circadiene si impactul lor asupra oamenilor a inceput abia in secolul al XX-lea.

Schimbarile naturale din corpul uman sunt sincronizate cu miscarile planetelor si stelelor. Pamantul efectueaza o rotatie completa in jurul Soarelui in aproximativ 24 de ore, creand succesiunea dintre zi si noapte, care influenteaza comportamentul uman: dorinta de somn pe timp de noapte si usurinta cu care ne trezim cand afara este lumina zilei.

Citeste si...
Disfagia - diagnosticul și tratamentul tulburărilor de înghițire

Studiul acestor procese a capatat amploare globala in a doua jumatate a secolului XX. Cronobiologii americani Seymour Benzer si Ronald Konopka au descoperit ca o defectiune intr-un anumit gen al unui organism viu poate perturba ceasul biologic. Acest gen a fost denumit Per – gena perioadei.

Cercetarile au fost extinse de catre oamenii de stiinta Geoffrey Hall, Michael Rosbash si Michael Young, care au identificat doua gene responsabile de activarea genei Per. Acestea au fost numite timeless („etern”) si doubletime („acceleratie, ritm dublu”). Interactiunea acestor gene initiaza ritmurile circadiene, iar deteriorarea lor duce la disfunctii. De exemplu, o persoana ar putea incepe sa se trezeasca sistematic la 3 sau 4 dimineata, indiferent de ora la care se culca. Descoperirile lor remarcabile au fost rasplatite cu Premiul Nobel in anul 2017.

Cum functioneaza

Hipotalamusul, cel mai inalt centru nervos al sistemului endocrin, este responsabil de functionarea coordonata a ceasului biologic. Impreuna cu glanda pituitara, sintetizeaza hormoni tropici speciali care sunt responsabili de functionarea diferitelor organe ale sistemului endocrin: glanda tiroida, pancreasul si multe altele. Nivelul de hormoni tropici se modifica pe parcursul zilei.

De exemplu, nivelurile de melatonina cresc noaptea, ceea ce duce la o senzatie de somnolenta. Gena Per mentionata mai sus si regulatorii sai sunt responsabili de functionarea coordonata a acestui sistem.

Ce afecteaza ritmurile circadiene?

  • Fazele de somn si de veghe. Lumina soarelui care loveste pielea semnaleaza creierului sa produca hormoni care ne trezesc. In acelasi timp, activitatea electrica a creierului se schimba – acesta se pregateste sa se trezeasca si sa inceapa sa lucreze. Seara, nivelul de melatonina, hormonul somnului, creste. Locuiti unde sunt nopti albe sau zori de ziua? Cumparati perdele blackout care nu lasa sa treaca lumina!
  • Starea de spirit si starea mentala. Cortizolul (hormonul responsabil pentru a face fata stresului) este produs in principal in orele de dimineata si dupa-amiaza. O productie deficitara de cortizol duce la depresie, schimbari de dispozitie si tulburari de tensiune arteriala. Prin urmare, este important sa va culcati si sa va treziti la timp.
  • Temperatura corpului. Centrul de termoreglare este situat in hipotalamus, care este responsabil pentru mentinerea unui echilibru intre procesele de transfer si de producere a caldurii. Pe parcursul unei zile, aceste procese devin usor dezechilibrate. Cea mai ridicata temperatura corporala se observa seara, in jurul orei 18. Cel mai scazut punct este la 3-4 dimineata. Va ingrijoreaza o temperatura de 37,3 ºС seara, dupa munca? Rugati-va familia sa va ia temperatura in timp ce dormiti in miez de noapte. Daca se dovedeste ca noaptea temperatura scade si devine chiar mai mica decat cea obisnuita de 36,6 ºС, atunci aceasta este norma si o manifestare a ciclurilor naturale.
  • Metabolism si nutritie. Dimineata si dupa-amiaza, ficatul si pancreasul produc mai multe enzime responsabile de digerarea alimentelor. Noaptea, nivelul acestora scade, iar motilitatea intestinala incetineste.
  • Imunitate. In fiecare zi, organismul nostru produce o multime de substante responsabile de protectia impotriva diferitelor infectii. Unele dintre substante sunt produse doar dupa contactul cu un microb, altele sunt produse non-stop si in functie de ritmul lor circadian. Acesta este motivul pentru care persoanele care lucreaza cu tulburari ale fazei de somn (de exemplu, la fiecare trei zile) sunt mai expuse riscului de a se imbolnavi.
Citeste si...
De ce iți amorțesc mainile sau picioarele: ce ar trebui să faci?

Cum functioneaza ritmul circadian?

Cum influenteaza ritmurile circadiene sanatatea psihologica si fizica zilnic
Natural changes in the human body are tied to the planets and stars. Photo: © Shutterstock.com

Ciclurile naturale ale omului urmaresc adesea un program comun.

  • La ora 6:00, de regula, are loc zorii. Se produce cortizol si tensiunea arteriala incepe sa creasca. Somnul devine mai putin profund si corpul se pregateste de trezire.
  • Pana la ora 8:00, secretia de melatonina scade, iar motilitatea intestinala se intensifica. Din acest motiv, poate aparea senzatia de foame care contribuie la desteptare.
  • La ora 9:00, productia de testosteron atinge niveluri mai inalte.
  • In intervalul 10:00–18:00, tensiunea arteriala se stabilizeaza la niveluri optime. Functionarea creierului este la cote maxime, iar capacitatea de a efectua sarcini diverse si de concentrare este crescuta.
  • In jurul orei 19:00, tensiunea arteriala tinde sa creasca din nou. Totodata, temperatura corpului incepe sa se ridice.
  • La ora 21:00 incepe productia de melatonina, semnaland organismului ca e timpul de pregatire pentru somn.
  • La ora 22:00, activitatea intestinala incetineste.
  • Pe la ora 2:00, corpul intra in faza de somn profund maxim.
  • Și intre orele 4:00 si 6:00, temperatura corpului atinge valoarea minima.

In functie de sinteza genelor care influenteaza ciclurile naturale ale fiecarei persoane, acestea se pot decala in medie cu trei ore. Atat inainte, cat si inapoi.

Acest lucru se numeste cronotip, mai bine cunoscut sub numele de impartirea oamenilor in „bufnite de noapte” si „ciocarlii”. Acestia din urma sunt mai norocosi – aproape intreaga lume traieste dupa un program matinal.

Ce afecteaza ritmurile circadiene?

  • Program. Cel mai dificil program este considerat a fi programul 2/2, cu alternanta de ture de noapte si de zi. Pe locul al doilea in ceea ce priveste nocivitatea este munca zilnica (la fiecare trei zile).
  • Decalajul orar este o nepotrivire intre ciclurile naturale ale corpului si ritmul natural al locului in care se afla. Apare atunci cand exista o schimbare brusca a fusurilor orare. Se manifesta prin slabiciune, dureri de cap, insomnie sau somnolenta.
  • Program zilnic si de odihna instabil. Posibil cu program de lucru neregulat. Sau atunci cand se lucreaza de acasa, cand este destul de dificil sa se traiasca aproximativ dupa acelasi program.
Citeste si...
Ce se întâmplă cu corpul tău când mănânci în mod constant noaptea

Ce probleme pot aparea

Cum influenteaza ritmurile circadiene sanatatea psihologica si fizica zilnic
Disturbance of sleep and metabolic processes – occurs due to a failure of circadian rhythms. Photo: © Benzoix, Freepik.com

Prima problema legata de intreruperea ciclurilor naturale este reprezentata de tulburarile de somn pe termen lung. Se poate manifesta prin insomnie, somnolenta patologica, somn superficial si treziri repetate. Calitatea somnului scade brusc, ceea ce duce la o scadere a starii de bine si a performantelor, precum si la o senzatie constanta de oboseala care apare imediat dupa trezire.

Urmatoarea incalcare este o deteriorare a sanatatii mintale. Se manifesta ca o scadere a rezistentei la stres si o dispozitie proasta constanta. Capacitatea de a se concentra si de a se concentra scade.

De asemenea, atunci cand ceasul biologic cedeaza, imunitatea scade. Noaptea, se produc noi celule din maduva osoasa, care sunt responsabile (printre altele) de imunitate. Atunci cand acest ritm este perturbat, „reinnoirea” celulelor si a proteinelor specifice sistemului imunitar are loc mai lent. Activitatea lor este in scadere. Acest lucru duce la ceea ce se numeste in mod obisnuit un „declin al imunitatii”. Desi, de fapt, imunitatea nu dispare nicaieri. O persoana devine expusa la virusi si bacterii si incepe sa se imbolnaveasca mult mai des.

Incalcarea proceselor metabolice. In diferite momente ale zilei, organismul este capabil sa absoarba cantitati diferite de alimente. Esecul in ritmul obisnuit poate duce la obezitate.

organicsfood.ro

Cum sa realiniem ritmurile circadiene

Din pacate, nu exista o modalitate usoara de a nu mai fi o bufnita de noapte sau o persoana matinala. In laborator se fac multe eforturi pentru a schimba gena Per. Din nefericire, deocamdata, acestea sunt doar experimente pe soareci. Va trebui sa va schimbati in mod independent si pentru o perioada lunga de timp modelele de somn si odihna, sa incercati sa traiti aproximativ dupa acelasi program.

Citeste si...
Cât de periculoasă este tulpina Pirola de Coronavirus?

Este necesar sa dormiti cel putin 8 ore in intuneric si sa nu mancati prea mult noaptea. Este foarte important sa aveti grija de igiena somnului. Salteaua si lenjeria de pat trebuie sa fie cat mai confortabile. Umiditatea optima a aerului din dormitor este de 50-60%, iar temperatura este de 20-22 ºС. Este mai bine sa atarnati la ferestre perdele cu intunecare maxima. Asigurati-va ca includeti plimbarile in aer liber si exercitiile fizice in lista de activitati zilnice.

Fotografie pentru anunt si pagina de titlu: © Lookstudio, Freepik.com

Nu uita!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benetthttps://organicsfood.ro
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Durerea de omoplat: cauze, simptome, diagnostic, tratament si prevenire

Durerea de omoplat poate fi un semn al multor afecțiuni, de la probleme musculo-scheletale la boli grave. Aflați cum să identificați simptomele, opțiunile de diagnostic și tratamentul adecvat, și cum să preveniți reapariția durerii.

Durere de splina – cauze, simptome, diagnostic si tratament

Dureri de Splină - Află totul despre cauzele, simptomele și tratamentele eficiente pentru durerile de splină. Explorează acum informații esențiale pentru sănătatea ta!

Coenzima Q10: Acest compus esential lupta impotriva imbatranirii si multe altele

Coenzima Q10 (COQ10) este un element esențial pentru multe funcții zilnice. De fapt, este necesar pentru fiecare celulă...

Condroitina: Suplimentul pentru dureri de osteoartrita

Condroitina este un supliment care ameliorează simptomele osteoartritei. Reduce durerea și rigiditatea articulațiilor prin protejarea cartilajului. Citeste cum acționează și cum te poate ajuta în lupta cu osteoartrita!

Rolul Foniatrului in Diagnosticarea si Tratamentul Afectiunilor Vocale

Foniatrul reprezintă cheia pentru menținerea sănătății aparatului vocal, oferind soluții specializate pentru diagnosticarea și tratarea unui spectru larg de patologii. Expertiza acestuia în laringologie și tehnicile avansate de recuperare vocală sunt esențiale pentru cei care își folosesc vocea profesional.

Un tip de cancer rar, dar periculos: ce este sarcomul si unde poate sa apara?

Sarcomul, un tip rar de cancer care afectează atât oasele cât și țesuturile moi, prezintă semne și simptome diferite la adulți și copii. Înțelegeți factorii de risc, semnele timpurii și cum evoluează acest cancer pentru a fi informați corect. Partajează aceste informații esențiale cu cei dragi.

Crioterapia: Rolul temperaturilor reci in mentinerea frumusetii si a sanatatii

Crioterapia transformă îngrijirea pielii și tratamentele medicale printr-o expunere controlată la temperaturi extrem de scăzute. Cu efecte demonstrabile în îmbunătățirea circulației sângelui și stimularea colagenului, această metodă avansată estompează semnele de îmbătrânire și combate problemele dermatologice, oferind o piele revitalizată și sănătoasă.

Durerea in capul pieptului – cauze, simptome, preventie, asociere cu alte afectiuni

Durerea în capul pieptului poate avea multiple cauze, de la afecțiuni cardiace la probleme digestive. Acest articol detaliază simptomele, cauzele, și metodele de prevenție, oferind o perspectivă cuprinzătoare asupra acestui simptom comun.