26.1 C
București

Descopera adevarul despre unt: De ce a disparut din dietele noastre traditionale?

Date:

Share post:

Untul adevarat este un produs sanatos si util, bunicile noastre stiau acest lucru. Dar, in ultimele decenii, tot ce am auzit este ca este daunator pentru sanatate. La inceput s-a recomandat inlocuirea lui cu margarina, apoi s-a “dovedit” ca aceasta este o sursa de grasimi trans, care provoaca boli periculoase. Cand promovarea margarinei a fost oprita, au inceput sa fie recomandate uleiurile vegetale – ulei de rapita, ulei de masline, seminte de in.

Da, uleiul de rapita era util atata timp cat rapita era cultivata in mod natural. Dupa modificarea culturilor si utilizarea pesticidelor daunatoare, si-a pierdut proprietatile sanatoase initiale. Iar uleiul de masline importat din tarile sudice este prea scump, nu toata lumea si-l poate permite.

Dar untul nu este mai rau decat uleiul de masline; utilizarea sa are mult mai multe aspecte pozitive decat negative. 20 la suta din grasimile din unt sunt acizi grasi de lungime scurta si medie. Transformati direct in energie, acestia nu dureaza suficient de mult pentru a avea un impact semnificativ asupra nivelului de grasime din sange.

Descopera adevarul despre unt: De ce a disparut din dietele noastre traditionale?
Descoperă adevărul despre unt: De ce a dispărut din dietele noastre tradiționale? 4

Untul poate creste colesterolul total, dar nu are niciun efect asupra bolilor de inima. De aproximativ din anii 1950, a fost scos din dieta sanatoasa in favoarea margarinei si a grasimilor vegetale. Interesant este ca acest lucru a coincis aproximativ cu cresterea numarului de boli cardiovasculare.

Probabil ca nu este vorba de grasimile in sine. Recomandarile noului sistem de nutritie au jucat un rol important. Tot ceea ce mancasera stramosii nostri timp de secole a inceput brusc sa fie impins la margine. Au inceput sa fie promovate idei si recomandari noi. Și cu cat au inceput sa apara mai multe astfel de recomandari, cu atat mai multi oameni au inceput, din anumite motive, sa sufere si sa se imbolnaveasca.

Citeste si...
Grupa sanguină și nutriția - există o legătură?

De ce este untul adevarat sanatos?

Descopera adevarul despre unt: De ce a disparut din dietele noastre traditionale?
Descoperă adevărul despre unt: De ce a dispărut din dietele noastre tradiționale? 5
  • Acesta este cea mai digerabila sursa de vitamina A, care afecteaza functionarea hormonilor tiroidieni, a glandelor suprarenale si a sistemului cardiovascular.
  • Untul nu provoaca obezitate, contrar credintei populare. Acizii grasi cu ardere rapida sunt transformati in energie de catre organism, facandu-ne sa ne simtim satui si reducand apetitul excesiv.
  • Este bogat in antioxidanti, inclusiv in vitaminele A si E, precum si in seleniu, care protejeaza organismul de bolile de inima.
  • Este o sursa de colesterol bun care actioneaza si ca antioxidant, reparand daunele cauzate de radicalii liberi din grasimile rancede, uleiurile vegetale rafinate si grasimile trans. Fara colesterol, acest lucru ar fi imposibil – originea vietii este necesara pentru fiecare celula.
  • Grasimile continute in untul bun nu sunt daunatoare. Dimpotriva, ele sunt valoroase pentru sanatate, o protejeaza si o intaresc.
  • Untul contine acid linoleic conjugat, care este o bariera protectoare impotriva multor boli.
  • Uleiul natural, nepasteurizat, protejeaza impotriva artritei, a cataractei si a intaririi arterelor.
  • Este, de asemenea, o sursa accesibila de iod intr-o forma foarte usor de absorbit, iar iodul este cunoscut ca fiind esential pentru buna functionare a glandei tiroide.
  • Este o sursa de vitamina K si de vitamina D nepretuita, care inlocuieste soarele ascuns in spatele norilor in lunile de iarna ale anului.
  • Favorizeaza buna functionare a tractului digestiv.
Descopera adevarul despre unt: De ce a disparut din dietele noastre traditionale?
Descoperă adevărul despre unt: De ce a dispărut din dietele noastre tradiționale? 6

Trebuie retinut ca cel mai mare beneficiu va veni de la untul procesat neindustrial, obtinut din lapte de vaci hranite cu iarba.

Care va place mai mult – untul sau uleiul vegetal?

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Oboseala este un strigat de ajutor din partea ficatului

Oboseala, uitarea și insomniile ar putea indica o problemă a ficatului. Află cum să îți protejezi acest organ vital și ce alimente îl susțin cel mai bine.

15 Alimente accesibile care iti pot imbunatati functia cerebrala

Îmbunătățește funcția cerebrală cu 15 alimente accesibile! De la afine bogate în antioxidanți la pește gras plin de omega-3, aceste alimente sunt esențiale pentru sănătatea cognitivă și starea de spirit. Include-le în dieta ta pentru o minte mai sănătoasă.

Dieta pentru inima: ce alimente sunt deosebit de importante si ce ar trebui sa fie excluse in ea

Explorează dieta ideală pentru inimă! Descoperă alimentele esențiale și cele de evitat pentru o sănătate cardiovasculară optimă. Pașii către o inimă fericită aici!

Cele mai aromate muraturi de toamna – Retete si sfaturi pentru muraturi crocante

Murăturile reprezintă o tradiție culinară românească. În acest articol veți găsi rețete consacrate de la bunici, sfaturi de la gospodine și trucuri pentru cele mai delicioase murături de casă. Aflați care sunt legumele recomandate, cum se prepară saramura și ce ingrediente asigură textură crocantă.

5 Alimente esentiale pentru sanatatea plamanilor pe care sa nu le ignori.

Fiecare masă este o oportunitate de a te proteja. Descoperă cele 5 alimente care susțin sănătatea plămânilor, previn boli și sprijină procesul de regenerare.

Dieta in sindromul de intestin iritabil (SII): Ce alimente trebuie consumate pentru o mai buna gestionare

Sindromul de intestin iritabil poate fi gestionat printr-o dietă echilibrată. Descoperă beneficiile dietei low-FODMAP și a celei fără gluten în ameliorarea simptomelor tale.

Renuntarea la zahar: sfaturi esentiale si trucuri pentru o viata mai sanatoasa

Renunțați la zahăr cu aceste 10 sfaturi dovedite. De la gătirea propriilor preparate la alegerea fructelor cu conținut scăzut de fructoză, descoperă cum să faci tranziția către o alimentație conștientă și sănătoasă.

De ce ar trebui sa mancati rosii iarna

Roșiile conțin apă, vitamine și antioxidanți care le fac extrem de benefice pentru organism. Consumul lor iarna previne deshidratarea, întărește sistemul imunitar, scade riscul de boli cardiovasculare și cancer. Iată motivele pentru care nu ar trebui să lipsească din alimentația de iarnă.