24.6 C
București

6 Alimente esentiale pentru o iarna sanatoasa si plina de vigoare

Date:

Share post:

Odata cu venirea anotimpului rece, organismul nostru are nevoie de ingrijire si hranire suplimentara pentru a trece cu bine peste aceasta perioada. Lipsa luminii solare si temperaturile scazute pot duce la oboseala cronica, stari de anxietate, scaderea imunitatii si chiar afectiuni mai grave.

Cu toate acestea, putem preveni astfel de probleme prin adoptarea unui stil de viata activ si o alimentatie bogata in nutrienti esentiali. Exista o serie de alimente-cheie, adevarate comori de substante hranitoare, care ne pot ajuta sa ne mentinem sanatatea si bunastarea pe tot parcursul iernii.

Iata care sunt cele mai importante dintre ele si de ce merita sa le includem cat mai des in meniul nostru zilnic in lunile reci.

Ghimbirul, leac pentru trup si suflet

6 Alimente esentiale pentru o iarna sanatoasa si plina de vigoare
Ghimbirul, leac pentru trup si suflet. Alimente esentiale pentru o iarna sanatoasa si plina de vigoare

Ghimbirul este o planta miraculoasa, ale carei beneficii pentru sanatate sunt demonstrate stiintific. Contine peste 100 de componente active printre care gingerolul are un rol esential.

Aceasta substanta intensifica circulatia sanguina, accelereaza metabolismul si are proprietati antiinflamatorii. De asemenea, ghimbirul este un antioxidant puternic, care protejeaza celulele impotriva radicalilor liberi.

Cel mai important este insa faptul ca ghimbirul intareste sistemul imunitar, pregatindu-l sa lupte eficient impotriva bacteriilor si virusilor care produc infectii respiratorii. Studii recente confirma ca persoanele care consuma frecvent ghimbir fac mult mai rar gripa, raceli sau viroze.

Pe langa efectele sale “fizice”, ghimbirul are si proprietati care imbunatatesc starea emotionala si cognitiva. Consumul regulat creste nivelul de serotonina din creier, hormon asociat cu o dispozitie buna si echilibrata. De asemenea, scade inflamatia cerebrala, imbunatateste circulatia in zona capului si stimuleaza functiile cognitive.

Citeste si...
10 Super alimente bune pentru plămâni: Scapă de bronșită și pneumonie!

Asadar, un ceai cald cu ghimbir sau o supa picanta cu aceasta radacina minune ne poate tine departe de gripa si ne va lumina zilele intunecate de iarna.

Suplimentele de vitamine, necesare pentru un organism plin de viata

Odata cu reducerea orele de lumina solara, multi dintre noi dezvolta un deficit accentuat de vitamina D. Aceasta poate conduce la dureri osoase, oboseala cronica, intaritrea sistemului imunitar si chiar depresie. Pentru a compensa, specialistul ne recomanda suplimente alimentare pe baza de vitamina D derivata din ulei de ficat de cod.

Pe langa vitamina D, ficatul de cod contine cantitati impresionante de vitamina A, acizi grasi omega 3, proteine, seleniu si alti nutrienti esentiali. 100 g din acest “superaliment” acopera aproape 1000% din necesarul zilnic de vitamina A si vitamina D.

Alte vitamine la care merita sa fim atenti iarna sunt cele din grupa B (B1, B6, B12, acid folic etc.), vitamina C si vitamina E. Pot fi asigurate fie din surse naturale (fructe si legume proaspete), fie din capsule cu complex de vitamine.

Branzeturile, reticent promovate dar pline de beneficii

6 Alimente esentiale pentru o iarna sanatoasa si plina de vigoare
Branzeturile, reticent promovate dar pline de beneficii. Alimente esentiale pentru o iarna sanatoasa si plina de vigoare

Branzeturile au din pacate o reputatie proasta in multe cercuri din cauza continutului lor ridicat in grasimi si sare. Cu toate acestea, studiile recente indica faptul ca – atunci cand sunt consumate cu moderatie – branzeturile aduc multe beneficii sanatatii.

Spre exemplu, branzeturile sunt o importanta sursa de calciu, necesar pentru oase si dinti puternici. De asemenea, contin cantitati semnificative de proteine de inalta calitate, usor asimilate de organism.

Un avantaj special pe timp de iarna este prezenta aminoacidului triptofan, precursor al hormonului fericirii numit serotonina. Consumul moderat de telemea, cascaval, parmezan sau alte tipuri de branza creste nivelul de serotonina din creier, imbunatatind astfel dispozitia si combatand starile de anxietate.

Citeste si...
Pierdere în greutate nedorită: Riscuri și precauții

Asadar, o felie zilnica de branza poate deveni aliatul nostru in lupta cu “balaurul” depresiei de sezon.

organicsfood.ro

Kiwi si lamai, doze zilnice de vitamina C proaspata

6 Alimente esentiale pentru o iarna sanatoasa si plina de vigoare
Kiwi si lamai, doze zilnice de vitamina C proaspata. Alimente esentiale pentru o iarna sanatoasa si plina de vigoare

Vitamina C este un nutriment esential, mai ales pe timpul iernii cand suntem expusi la tot felul de virusi. Din fericire, putem obtine doze generoase de vitamina C proaspata din fructe precum kiwi, portocale, lamai, grepfrut sau capsuni (atunci cand gasim la supermarket).

100 g de pulpa de kiwi contine de aproape 3 ori mai multa vitamina C decat o portocala. Pe langa vitamina C, kiwi aduce si un aport excelent de vitamina E, potasiu, acid folic si fibre alimentare solubile. Toate acestea sustin functionarea optima a sistemului imunitar, circulatiei, tractului digestiv si metabolishului.

Kiwi poate constitui o gustare rapida si sanatoasa sau poate indulci smoothie-uri, terciuri de cereale, salate de fructe exotic sau felurile principale. Este un fruct vesel, plin de viata, care ne va lumina zilele intunecate de iarna.

Legume crucifere, adevarate farmacii anti-raceala

6 Alimente esentiale pentru o iarna sanatoasa si plina de vigoare
Legume crucifere, adevarate farmacii anti-raceala

Legumele crucifere, cum ar fi varza, conopida, broccoli sau gulia, contin cantitati impresionante de nutrienti valorosi: vitaminele A, C si K, fibre, carotenoizi, sulf, calciu etc.

Toti acesti compusi sustin functionarea optima a sistemului imunitar, protejandu-ne de infectiile virale. Broccoli este campionul absolut in ceea ce priveste continutul de vitamina C. 100 g din aceasta leguma minune furnizeaza aproape toata cantitatea zilnica recomandata de vitamina C pentru un adult.

Pe langa efectele asupra imunitatii, legumele crucifere par sa aiba beneficii si la nivelul creierului. Contin mai multi compusi organo-sulfurati cu rol neuroprotector, antiinflamator si antioxidant la nivelul sistemului nervos. Asadar, o ciorba de varza afumata sau o salata cu broccoli cruti ne poate feri de raceli si poate ascuti mintea in aceasta perioada provocatoare!

Citeste si...
Fructoza: care este rolul ei în dieta ta?

Ficat, rinichi si alte subproduse, surprinzator de sanatoase

6 Alimente esentiale pentru o iarna sanatoasa si plina de vigoare
Ficat, rinichi si alte subproduse, surprinzator de sanatoase. Alimente esentiale pentru o iarna sanatoasa si plina de vigoare

Desi nu sunt pe placul tuturor, subprodusele animale cum ar fi ficatul, rinichii, plamanii sau inima au un profil nutritional excelent. Sunt deosebit de bogate in proteine, fier, zinc, vitaminele A si B, seleniu, potasiu, fosfor si alti compusi benefici.

Spre exemplu, 100 g de ficat de vitel furnizeaza peste 1000% din necesarul zilnic de vitamina A si cantitati impresionante de fier, cupru, zinc si seleniu. Toate aceste substante intaresc sistemul imunitar, cresc rezistenta la efort si stress si exercita efecte anti-oboseala.

Cele mai gustoase si hranitoare preparate din subproduse sunt tocanitele, sarmalele sau paste umplute cu ficat ori rinichi. Merita incercate macar ocazional de catre cei care vor sa-si diversifice aportul de nutrienti!

Asadar, iata principalele alimente-cheie recomandate pentru o iarna plina de sanatate si prospetime:

  • Ghimbir: intareste sistemul imunitar, previne raceala si imbunatateste starea de spirit
  • Suplimente de vitamine: compensarea deficitului de vitamina D
  • Branzeturi: grasimi sanatoase, proteine, triptofan
  • Fructe cu vitamina C: kiwi, portocale, lamai, capsuni
  • Legume crucifere: varza, conopida, broccoli etc.
  • Subproduse animale: ficat, rinichi, bogate in nutrienti.

Urmand aceste recomandari vei putea savura o iarna activa, optimista si lipsita de gripa sau viroze nedorite!

Bibliografie Referinte:

Echipa OrganicsHealth foloseste numai surse de inalta calitate, inclusiv studii evaluate de medici sau nutritionisti, pentru a sustine informatiile din articolele noastre. Cititi procesul nostru editorial pentru a afla mai multe despre modul in care verificam informatiile si mentinem continutul nostru precis, fiabil si demn de incredere.

Citeste si...
Sarea este esențială pentru viață, sănătate și supraviețuire. Gust sărat

Nu uita!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Nutrientii care se gasesc in carnea de vita si produsele lactate imbunatatesc raspunsul imunitar la cancer

Nutrienții prezenți în carnea de vită și produsele lactate pot juca un rol esențial în combaterea cancerului. Acest articol explică efectele pozitive ale acidului transvaccinic asupra celulelor T și potențialul său ca supliment în tratamentele oncologice. Citeste mai mult pentru a înțelege această descoperire revoluționară.

Beneficiile ceaiului asupra sanatatii: Ce se intampla in corp atunci cand bei ceai in fiecare zi

Ceaiul zilnic și beneficiile sale pentru sănătate: de la îmbunătățirea tensiunii arteriale la longevitate și prevenirea cancerului.

De ce un nivel prea scazut de colesterol nu este intotdeauna sanatos?

Un nivel extrem de scăzut de colesterol poate ascunde riscuri neașteptate. De la boli neurologice la travaliu prematur, înțelege importanța echilibrului și efectele potențiale ale colesterolului în organism. Echilibrul este cheia sănătății!

7 Strategii Eficiente pentru Controlul Inflamatiei Cronice

Învață cum să gestionezi inflamația cronică printr-o nutriție adecvată și strategii de viață sănătoasă. Acest ghid oferă informații esențiale pentru o viață fără dureri și complicații.

Mustarul: Beneficii pentru sanatate si valoare nutritiva

Muștarul nu este doar un adăugător de gust delicios, ci și o sursă de nutrienți esențiali și compuși bioactivi. Află cum contribuie muștarul la reducerea nivelului de zahăr din sânge, protejarea împotriva infecțiilor și posibilă prevenire a anumitor tipuri de cancer, în timp ce îmbogățește gustul preparatelor tale culinare.

Ce sa mananci daca este greu de mestecat?

Navighează prin recomandările noastre de alimente delicioase și ușor de mestecat, ideale pentru cei cu probleme dentare, post-operații sau alte dificultăți în masticație. O abordare sănătoasă și variată pentru a mânca bine în orice situație.

7 Alimente ce imita organele umane si le sustin sanatatea: Secrete dezvaluite!

Natură ne oferă indicii surprinzătoare: alimentele ce imită organele noastre pot fi cheia susținerii sănătății lor. Află ce delicatese pot întări vederea, inima, creierul și multe altele!

Cele mai bune gustari pentru persoanele cu diabet zaharat de tip 2: ce sa alegeti pentru gustari

Gustările sunt adesea considerate nesănătoase, se presupune că întrerup pofta de mâncare și pot duce la creșterea excesivă...