9.1 C
București

6 Alimente esentiale pentru o iarna sanatoasa si plina de vigoare

Date:

Share post:

Odata cu venirea anotimpului rece, organismul nostru are nevoie de ingrijire si hranire suplimentara pentru a trece cu bine peste aceasta perioada. Lipsa luminii solare si temperaturile scazute pot duce la oboseala cronica, stari de anxietate, scaderea imunitatii si chiar afectiuni mai grave.

Cu toate acestea, putem preveni astfel de probleme prin adoptarea unui stil de viata activ si o alimentatie bogata in nutrienti esentiali. Exista o serie de alimente-cheie, adevarate comori de substante hranitoare, care ne pot ajuta sa ne mentinem sanatatea si bunastarea pe tot parcursul iernii.

Iata care sunt cele mai importante dintre ele si de ce merita sa le includem cat mai des in meniul nostru zilnic in lunile reci.

Ghimbirul, leac pentru trup si suflet

6 Alimente esentiale pentru o iarna sanatoasa si plina de vigoare
Ghimbirul, leac pentru trup si suflet. Alimente esentiale pentru o iarna sanatoasa si plina de vigoare

Ghimbirul este o planta miraculoasa, ale carei beneficii pentru sanatate sunt demonstrate stiintific. Contine peste 100 de componente active printre care gingerolul are un rol esential.

Aceasta substanta intensifica circulatia sanguina, accelereaza metabolismul si are proprietati antiinflamatorii. De asemenea, ghimbirul este un antioxidant puternic, care protejeaza celulele impotriva radicalilor liberi.

Cel mai important este insa faptul ca ghimbirul intareste sistemul imunitar, pregatindu-l sa lupte eficient impotriva bacteriilor si virusilor care produc infectii respiratorii. Studii recente confirma ca persoanele care consuma frecvent ghimbir fac mult mai rar gripa, raceli sau viroze.

Citeste si...
Adevărul despre uleiul de pește și beneficiile omega-3

Pe langa efectele sale “fizice”, ghimbirul are si proprietati care imbunatatesc starea emotionala si cognitiva. Consumul regulat creste nivelul de serotonina din creier, hormon asociat cu o dispozitie buna si echilibrata. De asemenea, scade inflamatia cerebrala, imbunatateste circulatia in zona capului si stimuleaza functiile cognitive.

Asadar, un ceai cald cu ghimbir sau o supa picanta cu aceasta radacina minune ne poate tine departe de gripa si ne va lumina zilele intunecate de iarna.

Suplimentele de vitamine, necesare pentru un organism plin de viata

Odata cu reducerea orele de lumina solara, multi dintre noi dezvolta un deficit accentuat de vitamina D. Aceasta poate conduce la dureri osoase, oboseala cronica, intaritrea sistemului imunitar si chiar depresie. Pentru a compensa, specialistul ne recomanda suplimente alimentare pe baza de vitamina D derivata din ulei de ficat de cod.

Pe langa vitamina D, ficatul de cod contine cantitati impresionante de vitamina A, acizi grasi omega 3, proteine, seleniu si alti nutrienti esentiali. 100 g din acest “superaliment” acopera aproape 1000% din necesarul zilnic de vitamina A si vitamina D.

Alte vitamine la care merita sa fim atenti iarna sunt cele din grupa B (B1, B6, B12, acid folic etc.), vitamina C si vitamina E. Pot fi asigurate fie din surse naturale (fructe si legume proaspete), fie din capsule cu complex de vitamine.

Branzeturile, reticent promovate dar pline de beneficii

6 Alimente esentiale pentru o iarna sanatoasa si plina de vigoare
Branzeturile, reticent promovate dar pline de beneficii. Alimente esentiale pentru o iarna sanatoasa si plina de vigoare

Branzeturile au din pacate o reputatie proasta in multe cercuri din cauza continutului lor ridicat in grasimi si sare. Cu toate acestea, studiile recente indica faptul ca – atunci cand sunt consumate cu moderatie – branzeturile aduc multe beneficii sanatatii.

Citeste si...
Ananas - Calorii, beneficii pentru sănătate și precauții

Spre exemplu, branzeturile sunt o importanta sursa de calciu, necesar pentru oase si dinti puternici. De asemenea, contin cantitati semnificative de proteine de inalta calitate, usor asimilate de organism.

Un avantaj special pe timp de iarna este prezenta aminoacidului triptofan, precursor al hormonului fericirii numit serotonina. Consumul moderat de telemea, cascaval, parmezan sau alte tipuri de branza creste nivelul de serotonina din creier, imbunatatind astfel dispozitia si combatand starile de anxietate.

organicsfood.ro

Asadar, o felie zilnica de branza poate deveni aliatul nostru in lupta cu “balaurul” depresiei de sezon.

Kiwi si lamai, doze zilnice de vitamina C proaspata

6 Alimente esentiale pentru o iarna sanatoasa si plina de vigoare
Kiwi si lamai, doze zilnice de vitamina C proaspata. Alimente esentiale pentru o iarna sanatoasa si plina de vigoare

Vitamina C este un nutriment esential, mai ales pe timpul iernii cand suntem expusi la tot felul de virusi. Din fericire, putem obtine doze generoase de vitamina C proaspata din fructe precum kiwi, portocale, lamai, grepfrut sau capsuni (atunci cand gasim la supermarket).

100 g de pulpa de kiwi contine de aproape 3 ori mai multa vitamina C decat o portocala. Pe langa vitamina C, kiwi aduce si un aport excelent de vitamina E, potasiu, acid folic si fibre alimentare solubile. Toate acestea sustin functionarea optima a sistemului imunitar, circulatiei, tractului digestiv si metabolishului.

Kiwi poate constitui o gustare rapida si sanatoasa sau poate indulci smoothie-uri, terciuri de cereale, salate de fructe exotic sau felurile principale. Este un fruct vesel, plin de viata, care ne va lumina zilele intunecate de iarna.

Legume crucifere, adevarate farmacii anti-raceala

6 Alimente esentiale pentru o iarna sanatoasa si plina de vigoare
Legume crucifere, adevarate farmacii anti-raceala

Legumele crucifere, cum ar fi varza, conopida, broccoli sau gulia, contin cantitati impresionante de nutrienti valorosi: vitaminele A, C si K, fibre, carotenoizi, sulf, calciu etc.

Toti acesti compusi sustin functionarea optima a sistemului imunitar, protejandu-ne de infectiile virale. Broccoli este campionul absolut in ceea ce priveste continutul de vitamina C. 100 g din aceasta leguma minune furnizeaza aproape toata cantitatea zilnica recomandata de vitamina C pentru un adult.

Citeste si...
Beneficiile uimitoare ale semințelor de in pentru sănătate

Pe langa efectele asupra imunitatii, legumele crucifere par sa aiba beneficii si la nivelul creierului. Contin mai multi compusi organo-sulfurati cu rol neuroprotector, antiinflamator si antioxidant la nivelul sistemului nervos. Asadar, o ciorba de varza afumata sau o salata cu broccoli cruti ne poate feri de raceli si poate ascuti mintea in aceasta perioada provocatoare!

Ficat, rinichi si alte subproduse, surprinzator de sanatoase

6 Alimente esentiale pentru o iarna sanatoasa si plina de vigoare
Ficat, rinichi si alte subproduse, surprinzator de sanatoase. Alimente esentiale pentru o iarna sanatoasa si plina de vigoare

Desi nu sunt pe placul tuturor, subprodusele animale cum ar fi ficatul, rinichii, plamanii sau inima au un profil nutritional excelent. Sunt deosebit de bogate in proteine, fier, zinc, vitaminele A si B, seleniu, potasiu, fosfor si alti compusi benefici.

Spre exemplu, 100 g de ficat de vitel furnizeaza peste 1000% din necesarul zilnic de vitamina A si cantitati impresionante de fier, cupru, zinc si seleniu. Toate aceste substante intaresc sistemul imunitar, cresc rezistenta la efort si stress si exercita efecte anti-oboseala.

Cele mai gustoase si hranitoare preparate din subproduse sunt tocanitele, sarmalele sau paste umplute cu ficat ori rinichi. Merita incercate macar ocazional de catre cei care vor sa-si diversifice aportul de nutrienti!

Asadar, iata principalele alimente-cheie recomandate pentru o iarna plina de sanatate si prospetime:

  • Ghimbir: intareste sistemul imunitar, previne raceala si imbunatateste starea de spirit
  • Suplimente de vitamine: compensarea deficitului de vitamina D
  • Branzeturi: grasimi sanatoase, proteine, triptofan
  • Fructe cu vitamina C: kiwi, portocale, lamai, capsuni
  • Legume crucifere: varza, conopida, broccoli etc.
  • Subproduse animale: ficat, rinichi, bogate in nutrienti.

Urmand aceste recomandari vei putea savura o iarna activa, optimista si lipsita de gripa sau viroze nedorite!

Bibliografie Referinte:

Echipa OrganicsHealth foloseste numai surse de inalta calitate, inclusiv studii evaluate de medici sau nutritionisti, pentru a sustine informatiile din articolele noastre. Cititi procesul nostru editorial pentru a afla mai multe despre modul in care verificam informatiile si mentinem continutul nostru precis, fiabil si demn de incredere.

Citeste si...
Alimente Bogate în Zinc: Sănătate și Nutriție

Nu uita!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benetthttps://organicsfood.ro
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Carnea este benefica, da sau nu? Ce inseamna carnea pentru sanatatea ta?

Aflăm cum carnea afectează sănătatea, de la beneficiile nutrienților esențiali la riscurile carniilor procesate. Explorăm și alternativa vegetarienească.

Dieta pentru inima: ce alimente sunt deosebit de importante si ce ar trebui sa fie excluse in ea

Explorează dieta ideală pentru inimă! Descoperă alimentele esențiale și cele de evitat pentru o sănătate cardiovasculară optimă. Pașii către o inimă fericită aici!

5 Motive pentru a manca ciocolata: este buna pentru intestin si pentru sanatatea ta generala

Ciocolata neagră, mai ales cea cu un conținut de 70% cacao sau mai mult, oferă beneficii surprinzătoare pentru intestin și sănătatea generală. Pe lângă stimularea creierului, descoperă cum ciocolata contribuie la inimă, piele și multe altele.

Adevarul despre heringul sarat: Este sanatos sau un pericol ascuns?

Heringul este bogat în nutrienți esențiali, dar nu toate formele sunt recomandate. Descoperă riscurile asociate cu heringul sărat și cele mai bune combinații alimentare pentru un gust perfect.

Beneficiile Pilates pentru slabire: ce trebuie sa stii

Pilates este mai mult decât o simplă activitate fizică. Este o metodă de a îți sculpta corpul, de a îți crește flexibilitatea și de a îți echilibra mintea. În acest articol, vei afla cum poți folosi Pilates pentru a pierde în greutate și a te simți mai bine în pielea ta. Citește mai departe și începe să practici Pilates astăzi!

Alimente si suplimente cu efect laxativ: ce sa eviti inainte de evenimente importante.

Alimentele, vitaminele și suplimentele cu efect laxativ și cum acestea pot afecta sistemul digestiv. Este esențial să știm ce să evităm în anumite situații.

Sucurile de fructe: sa le bei sau nu?

Sucurile de fructe sunt gustoase, dar conțin mult zahăr. Merită incluse în dietă zilnică? Aflați în acest articol care sunt efectele lor asupra sănătății și ce variante mai sănătoase există. Distribuiți și comentați articolul pentru discuții pe tema consumului de suc!

Uleiul de nuca de cocos este bun, dar nu si pentru gatit?

Uleiul de nucă de cocos este lăudat pe internet, dar este cu adevărat sănătos în alimentație? Află cum se compară cu uleiul de măsline și riscurile potențiale ale consumului său.