21.7 C
București

Top 5 tipuri sanatoase de branza

Date:

Share post:

Expertii spun ca exista aproximativ 2500 de soiuri de branza in lume astazi! Cuiva ii place greu, cineva carnati sau mucegait … Și, probabil, toata lumea va avea o piesa in frigider. Pentru micul dejun – cu un sandwich, pentru cina – ca un condiment pentru paste sau puteti avea doar o gustare! Propunem sa ne dam seama cand, de fapt, branza a aparut in meniul omenirii si sa aflam care dintre ele este cea mai utila.

Un produs cu o istorie antica

Oamenii de stiinta cred ca oamenii au inceput sa manance branza inca din mileniul 8 i.Hr., cand oile au fost domesticite. Predictii mai prudente muta acest eveniment cu 5000.<> de ani inainte. Se crede ca productia de produse din branza a inceput in Orientul Mijlociu. Cel mai probabil, pentru prima data acest lucru sa intamplat accidental: beduinii au folosit pungi de piele din stomacul oilor pentru a transporta lapte, iar agitarea, caldura si enzimele au transformat-o in branza.

Una dintre confirmarile arheologice pe care oamenii de stiinta le-au primit in timpul sapaturilor din Egiptul antic. Tema fabricarii branzei a fost reflectata in frescele din stanca, a caror origine dateaza din al doilea mileniu i.Hr. Cel mai probabil, in antichitate, branza era foarte acra si sarata, deoarece o cantitate mare de sare era necesara pentru a imbunatati conservarea branzei in climatul egiptean cald. Dintre soiurile moderne, feta poate fi considerata cea mai asemanatoare cu vechea egipteana.

Grecii si romanii antici au fost primii care au transformat fabricarea branzei intr-o arta. In casele romane bogate, au existat chiar si camere speciale “careale”, concepute exclusiv pentru fabricarea branzei.

Gloria fabricarii branzei a venit in Evul Mediu, cand calugarii au acordat atentie acestui produs. Datorita acestora, diversitatea speciilor de branzeturi a crescut semnificativ. In manastiri, au inceput sa sare, sa fumeze, sa aromatizeze branza cu mirodenii si sa o infecteze cu mucegai nobil.

In tara noastra, unele tipuri de branza au fost aduse de Petru I. Ulterior, el a invitat producatorii olandezi de branzeturi in Rusia. Cu toate acestea, prima fabrica de branza rusa a fost creata abia la sfarsitul secolului al XVIII-lea, in proprietatea printului Meshchersky, iar inceputul productiei industriale dateaza din 1866. Pana in 1913, aproape 100 de soiuri de branza au fost produse in Rusia, dintre care multe au fost exportate cu succes.

Citeste si...
Ce să mănânci când ești bolnav: sfaturi și rețete pentru o recuperare rapidă 🍲

Dar sa aruncam o privire la cele mai populare tipuri de branza! Ce se ascunde in spatele gustului tau preferat si exista vreun beneficiu acolo?

Cuvantul “mozzarella” provine din verbul italian “mozzare” – “a taia, a rupe”. Referirile la branza, care este facuta din lapte de bivolita, pot fi urmarite pana la inceputul secolului al XII-lea. De exemplu, istoricul Alicandri in lucrarea sa “Mazzone in antichitate si in prezent” vorbeste despre produsul pe care il cunoastem astazi sub numele de mozzarella.

Acest soi a devenit cunoscut pe scara larga si popularitate culinara, cu toate acestea, abia la sfarsitul secolului al 18-lea. Acest lucru a fost facilitat de dinastia regala franceza a Bourbonilor. Ei detineau o turma mare de bivoli negri, iar laptele lor era folosit pentru a face branza.

Top 5 tipuri sănătoase de brânză
Top 5 tipuri sănătoase de brânză 7

Mozzarella contine o multime de proteine, care contribuie la formarea tesutului muscular. Aceasta branza este bogata in biotina (una dintre vitaminele B), care ajuta sa faca fata posibilei deficiente la femeile gravide, precum si intareste unghiile si scade nivelul glucozei din sange la diabetici. In plus, contine si riboflavina, care lupta impotriva migrenelor si anemiei.

Mozzarella este usor digerata, deci poate fi consumata de copii. Apropo, produsul contine, de asemenea, calciu si fosfor, care au un efect pozitiv asupra dezvoltarii osoase.

Și acest tip de branza se numeste dietetica, deoarece are un continut scazut de calorii. De asemenea, este important ca bacteriile de acid lactic continute in acesta sa ajute digestia in general.

Mozzarella contine nu numai o cantitate mare de calciu (505 mg) si sodiu (486 mg), ci si magneziu (20 mg) si potasiu (76 mg) si contribuie la buna functionare a inimii, ajutand la reglarea tensiunii arteriale.

Mozzarella contine, de asemenea, vitamina B10, care previne aparitia parului gri timpuriu si, de asemenea, promoveaza cresterea parului, intareste unghiile si creste performanta mentala si fizica.

Citeste si...
De ce nu este recomandat să bei cafea când ești bolnav?

Patria sa este cel mai probabil Italia. Se crede ca a aparut pentru prima data pe teritoriul manastirilor cisterciene si benedictine. In ciuda varstei sale venerabile (aproximativ o mie de ani), reteta produsului a ramas neschimbata pana in prezent: lapte, apa, sare si rabdare necesare in timpul maturarii branzei.

organicsfood.ro

Parmezanul, de exemplu, este mentionat intr-un document notarial intocmit la Genova la inceputul secolului al XII-lea. Potrivit acestuia, unul dintre locuitorii Italiei si-a ipotecat proprietatea pentru a comanda o cantitate anuala de 25 de kilograme de branza, care a fost facuta in Parma, cu incasarile: acest oras a dat numele celebrului soi.

Top 5 tipuri sănătoase de brânză
Top 5 tipuri sănătoase de brânză 8

100 de grame de parmezan contin aceeasi cantitate de proteine ca o bucata de carne de vita de 200 de grame. Chiar si jumatate din aceasta portie este capabila sa satisfaca aproape 2/3 din necesarul mediu zilnic al organismului pentru calciu, pentru proteine si pentru fosfor. In comparatie cu alte branzeturi, parmezanul contine cea mai mica cantitate de colesterol.

In 2005, dupa multe cercetari microbiologice, parmezanul a fost inclus in dieta cosmonautilor de la statia MIR. Motivul este ca, cu un continut crescut de calciu, este, de asemenea, bine absorbit. Și calciul este necesar pentru locuitorii statiilor spatiale, deoarece corpul uman pierde acest mineral in gravitatie zero.

Parmezanul are o alta proprietate utila – practic nu contine lactoza. Aceasta inseamna ca acei oameni care au intoleranta la lactoza sau alergici la aceasta o pot manca cel putin uneori – fara consecinte speciale. Și toate pentru ca in stadiul de maturare, bacteriile din branza incep sa descompuna lactoza, iar pana la sfarsitul procesului nu mai ramane aproape lactoza in capul branzei (mai putin de 1 gram la 100 de grame de produs).

Principala proprietate daunatoare a parmezanului este, desigur, o cantitate mare de sare: 100 de grame contin aproximativ jumatate din necesarul zilnic! Persoanele care sufera de hipertensiune arteriala, diabet, boli de rinichi si alte afectiuni direct legate de echilibrul apa-sare din organism, parmezanul nu trebuie abuzat.

Și-a castigat faima datorita imparatului Charlemagne, care i-a admirat gustul inca din 774.

Citeste si...
Nutrienții care se găsesc în carnea de vită și produsele lactate îmbunătățesc răspunsul imunitar la cancer
Top 5 tipuri sănătoase de brânză
Top 5 tipuri sănătoase de brânză 9

Ca toate branzeturile, serveste ca o sursa excelenta de proteine si aminoacizi. De exemplu, valina, izoleucina, leucina, pe care corpul nostru nu le produce si trebuie sa le primeasca din exterior. Toate acestea pot fi utile, de exemplu, pentru sportivi in timpul perioadei de recuperare dupa efort.

Și in acest tip de branza, totul este bine cu concentratia de oligoelemente utile. Vitaminele B, tirozina si triptofanul ajuta la transformarea grasimilor in energie, au un efect benefic asupra metabolismului si ajuta la producerea de hormoni importanti – serotonina si dopamina, de care depinde starea noastra de spirit. Și vitaminele A, E, K, B12, seleniul si acizii grasi polinesaturati sunt responsabili pentru sustinerea imunitatii si a beneficiilor pentru sistemul reproducator.

Mucegaiul alb nobil este, de asemenea, benefic – promoveaza digestia sanatoasa si ajuta la sinteza vitaminelor B.

Adevarat, nu ar trebui sa va duceti prea departe cu toate acestea. Rata standard de branza albastra pentru un adult este de pana la 70 de grame. Daca o exagerati, este posibil sa aveti probleme cu asimilarea delicatetii.

Cheddar in varsta

Numele acestui soi este direct legat de locul din care sa raspandit in intreaga lume. Patria sa se afla in satul cu acelasi nume, situat in judetul Somerset, in sud-vestul Angliei. Cheddar a inceput sa fie facut peste tot in secolul al XII-lea, dar numai la mijlocul secolului al XIX-lea a fost stabilita productia industriala. In mod traditional, este preparat pe baza de lapte de vaca.

Top 5 tipuri sănătoase de brânză
Top 5 tipuri sănătoase de brânză 10

Cheddar este o branza bogata in calorii – 100 kilocalorii la 392 de grame de produs. O valoare energetica ridicata este asigurata de un procent mare de continut de grasimi – de la 50%. Se compune din vitamine – A, PP, grupa B, E; macronutrienti – sodiu, fosfor, calciu; oligoelemente – cupru, fier, zinc.

Datorita continutului de grasime din cheddar, calciul din compozitie este bine absorbit de organism. Se recomanda utilizarea acestuia in primul trimestru de sarcina pentru a mentine starea parului si a dintilor. Elementele micro si macro sustin functionarea sistemului cardiovascular si a tractului gastro-intestinal. De asemenea, (deoarece cheddarul se satureaza rapid) este recomandat barbatilor angajati in munca fizica grea.

Citeste si...
Portocala amară, beneficii, proprietăți și precauții

Contraindicatiile includ boli gastro-intestinale, exces de greutate si intoleranta la lactoza. Pediatrii nu sfatuiesc copiii sub 3 ani sa-l introduca in dieta si pana la 10 – in cantitati mici, pentru a nu supraincarca pancreasul.

Numele sau provine din grecescul Φέτα, tradus ca “bucata”, “taiat”. In mod traditional, aceasta branza a fost facuta din lapte de oaie cu o mica proportie de lapte de capra.

Top 5 tipuri sănătoase de brânză
Top 5 tipuri sănătoase de brânză 11

A fost mentionat pentru prima data in sursele grecesti din secolul al VIII-lea i.Hr. Și in Bizant, feta era cunoscuta sub numele de prósphatos (proaspata, recenta) – si numai in secolul al XVII-lea, numele general acceptat astazi a fost fixat pentru branza. In zilele noastre, cuvantul “feta” in numele branzei este permis sa fie folosit numai pentru acele soiuri care au fost produse in Grecia. Desi branzeturile de acest gen sunt produse in alte tari.

Feta contine, de asemenea, mult calciu si fosfor, precum si fier, care ajuta la prevenirea anemiei. Magneziul si vitaminele B din compozitia sa au un efect benefic asupra sistemului nervos, iar enzimele si bacteriile acidului lactic normalizeaza microflora intestinala.

Top 5 tipuri sănătoase de brânză
Top 5 tipuri sănătoase de brânză 12

In general, fiecare tip de branza are nu numai un gust caracteristic, ci si o multime de beneficii. Este important sa nu va duceti prea departe: 50-70 de grame pe zi sunt suficiente. Atunci va fi cu siguranta mancare vie, nu moarta!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Dieta pe timp de noapte. Ce sa mananci in timpul zilei, astfel incat sa nu vrei sa mananci noaptea

Îmbunătățește-ți somnul și scapă de greutatea nedorită cu dieta pe timp de noapte. Descoperă principiile unei alimentații corecte ziua pentru a te bucura de un somn liniștit și o siluetă ideală. Citeste articolul nostru pentru detalii complete.

De ce nu este recomandat sa bei cafea cand esti bolnav?

Cafeaua, deși este un stimulent popular, poate nu fi recomandată în timpul unor afecțiuni. De la deshidratare la interacțiuni cu medicamentele, învață cum poate afecta organismul tău când ești bolnav. Informează-te corect și fii prudent cu consumul.

Crevetii, un aliment sanatos sau daunator? Descifrati beneficiile si riscurile

Creveții sunt un aliment controversat: pe de o parte aduc beneficii prin proteine, minerale și vitamine dar pe de altă parte pot acumula metale grele dăunătoare. Aflați totul despre valoarea nutritivă reală, cum să-i aleagă și dozează corect, efecte adverse la copii și adulți.

Sucul de dovleac – beneficii nutritive si modalitati de preparare

Sucul proaspăt de dovleac este o modalitate delicioasă și sănătoasă de a beneficia de proprietățile nutritive ale acestor legume de toamnă bogate în vitamine și antioxidanți. Aflați cum să-l preparați acasă!

Dieta Mediteraneana. Cum sa slabesti mult timp si sa nu te ingrasi la loc

Dieta Mediteraneană oferă o soluție la cercul vicios al slăbitului și îngrășării repetate. Învață cum această dietă, bogată în legume, fructe și pește, poate contribui nu doar la o siluetă dorită, ci și la o sănătate optimă. Află de ce nutriționiștii o recomandă și cum te poate ajuta să-ți schimbi stilul de viață.

Deficitul de vitamina K: Simptome, cauze si solutii alimentare.

Importanța vitală a vitaminei K pentru organism, consecințele unui deficit și strategiile alimentare pentru a menține niveluri optime. Rămâi informat și protejează-ți sănătatea.

Dieta ovo-vegetariana: Ghid complet si plan de alimentatie optim

Dieta Ovo-Vegetariană oferă un echilibru nutritiv ideal, reducând riscurile de boli cronice. Explorează cum să adopți acest stil alimentar pentru un trai mai sănătos.

De ce un nivel prea scazut de colesterol nu este intotdeauna sanatos?

Un nivel extrem de scăzut de colesterol poate ascunde riscuri neașteptate. De la boli neurologice la travaliu prematur, înțelege importanța echilibrului și efectele potențiale ale colesterolului în organism. Echilibrul este cheia sănătății!