20.5 C
București

Bauturile carbogazoase: O amenintare ascunsa pentru creierul tau?

Date:

Share post:

Consumul cronic de bauturi racoritoare afecteaza creierul. Desi este placut sa bei un suc rece si acidulat intr-o zi calduroasa, o serie de dovezi arata ca un consum regulat de apa carbogazoasa provoaca o serie de efecte nocive asupra creierului.

Consumul de bauturi racoritoare a fost asociat cu diabetul, obezitatea, pierderea masei osoase si cariile dentare. Cercetarile recente arata ca consumul cronic de bauturi racoritoare moderne provoaca stres la nivelul creierului, cu cresterea radicalilor liberi si epuizarea antioxidantilor, dar exista si alte consecinte.

Stresul oxidativ si radicalii liberi

Bauturile carbogazoase: O amenintare ascunsa pentru creierul tau?

Un studiu din 2016 a dezvaluit efectele bauturilor racoritoare carbogazoase si ale stresului oxidativ asupra creierului. La studiul de trei luni au participat sobolani impartiti in patru grupuri. Grupul de control a baut apa, in timp ce cele trei grupuri de testare au primit Coca-Cola, Pepsi sau 7-Up impreuna cu hrana obisnuita. Dupa incheierea studiului, tesuturile au fost analizate si au fost gasite mai multe probleme semnificative.

La toate cele trei grupuri cu consum de sucuri, au existat niveluri ridicate de dialdehida malonica (MDA) in sange. MDA este un semn foarte fiabil al stresului oxidativ si al radicalilor liberi, care indica descompunerea lipidelor sau a grasimilor din membranele celulare. Acest lucru reflecta perturbarea stabilitatii si functiei membranei, facand ca membrana celulara sa semene mai degraba cu o fereastra sparta decat cu un perete semipermeabil.

O membrana celulara sanatoasa retine continutul in interiorul celulelor, elimina toxinele, permite nutrientilor si altor compusi benefici sa intre in celule si mentine ordinea in structura celulara. Fiecare grup de bauturi racoritoare a avut niveluri ridicate de MDA, cu cele mai ridicate niveluri in grupul Pepsi.

Citeste si...
Beneficiile consumului de rodie pentru organism

Din cauza stresului oxidativ crescut, nivelurile de antioxidanti din creier au scazut. Fiecare grup de animale care a baut sucuri racoritoare a avut niveluri mai scazute de glutation reductaza, catalaza si glutation peroxidaza – aceste substante protejeaza celulele.

Efecte suplimentare au fost observate in toate cele trei grupuri: a existat o reglare in jos a genelor ARNm si alte modificari antioxidante. In acest test, grupul care a consumat Coca-Cola a fost cel mai afectat, urmat de Pepsi si apoi de grupul 7-Up.

Concentrare, comportament, depresie

Oamenii de stiinta au evaluat, de asemenea, modificarile genetice si ale neurotransmitatorilor din celulele creierului. Ei au evaluat enzimele legate de neurotransmitatorii dopamina, noradrenalina si serotonina, care afecteaza starea de spirit, concentrarea si comportamentul.

Au fost numarate nivelurile enzimelor care afecteaza acetilcolina, un neurotransmitator implicat in invatare, memorie, somn, functia intestinala si functia sistemului nervos autonom. Expresia ARNm 5-HTT, asociat cu metabolismul triptofanului si al serotoninei, a fost, de asemenea, redusa, ceea ce poate exacerba depresia.

Functia neurotransmitatorilor, functia receptorilor si functia genica au fost afectate in toate cele trei grupuri de bauturi racoritoare: cel mai puternic la Coca-Cola, apoi la Pepsi si apoi la grupul 7-Up. Rezultatele au aratat o asociere cu cresterea agresivitatii, violentei, depresiei si anxietatii.

Expresia genica cu DD2R a fost semnificativ ridicata in toate cele trei grupuri de bauturi racoritoare. DD2R este legat de dopamina si se gaseste de obicei in concentratii ridicate in profunzimea sistemului limbic al creierului sau in sistemul mezocorticolimbic al dopaminei.

Aceasta regiune a creierului joaca un rol direct in pregatirea, executarea si consecintele actiunilor agresive. Cresterile in DD2R au fost legate de cresterea comportamentului agresiv in anumite conditii.

Citeste si...
Ananas - Calorii, beneficii pentru sănătate și precauții

In plus, multe bauturi contin cofeina, care supraexcita creierul si duce la probleme de somn.

Surse:

Nu uita!

organicsfood.ro

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Fructele si legumele de sezon din octombrie. Beneficii maxime pentru sanatate

fructe de toamnă, beneficii legume octombrie, valoarea produselor sezon, măceșe și vitamina c

Merele rosii sau verzi – care sunt de fapt mai sanatoase?

Merele roșii sau verzi - care sunt mai sănătoase? Explorăm beneficiile culorilor și importanța alegerii mere locale pentru o sănătate optimă. Ideale pentru cei care vor să facă cele mai bune alegeri alimentare.

10 Semne si simptome ca esti in cetoza

Cetoza și semnele sale: Descoperiți cum să identificați dacă sunteți în cetoză și cum să gestionați simptomele. Citeste acum pentru sfaturi utile și informații detaliate.

7 Remedii naturiste pentru laringita

Laringita poate fi dureroasă și inconfortabilă, dar cu aceste 7 remedii naturiste, vei putea combate simptomele eficient. Inclusiv sfaturi despre ceaiuri, gargară și siropuri care funcționează de minune.

De ce postul nu este potrivit pentru toata lumea. Cum pot dauna restrictiile alimentare

De ce postul nu este potrivit pentru toată lumea. Cum pot dăuna restricțiile alimentare. e la tradiție la impactul asupra sănătății, aici e tot ce trebuie să știi.

Alimente impotriva atacurilor de cord. Ce este dieta nordica si de ce este necesara

Dieta nordică, inspirată de obiceiurile alimentare din Scandinavia, pune accent pe fructe, legume și pește, având beneficii semnificative în reducerea bolilor cardiovasculare. Baza acestei diete combate bolile de inimă, sprijinind sănătatea inimii și creierului prin nutrienți esențiali. Adoptată și în țări europene, dieta se potrivește și locuitorilor din România, aliniindu-se tradițiilor culinare.

Alimentele care cauzeaza celulita sau o pot agrava

Cu siguranță ai citit despre remediile de casă pentru tratarea și reducerea celulitei, dar s-ar putea să nu...

Ceapa verde si beneficiile sale. Iata de ce nu trebuie sa lipseasca din farfurie!

Ceapa verde este plină de vitamine și antioxidanți valoroși, având numeroase beneficii pentru sănătate. Află care sunt motivele pentru a o include în alimentația de primăvară.