18.5 C
București

Istoria si Tehnicile de Masaj: O Abordare Holistica pentru Sanatate

Date:

Share post:

Masajul este unul dintre cele mai vechi din istoria omenirii si una dintre cele mai renumite modalitati de a ameliora durerea, de a normaliza tonusul muscular, de a imbunatati sistemul musculo-scheletal, organele interne si sistemul nervos. Probabil ca nu exista persoana de pe planeta careia sa nu-i placa.

Exista atat de multe tipuri, sisteme si tehnici de masaj incat nu este intotdeauna clar care este cel mai potrivit pentru dumneavoastra – exista indicatii pentru fiecare. Haideti sa vorbim despre ce sunt tipurile de masaj, cum difera ele, cum sa va pregatiti pentru sedinta si cine nu ar trebui sa se inscrie deloc la aceasta procedura.

Cuvantul “masaj” provine din francezul massier – “a freca”, care, la randul sau, este consonant cu latinescul massa – “a molesta degetele”. Araba, greaca si ebraica aveau cuvinte cu sonoritate si semnificatie similare. Este probabil ca numele acestei proceduri sa fi calatorit in jurul lumii impreuna cu masajul in sine, pana cand acesta a devenit larg raspandit.

Istoria aparitiei

Se crede ca locul de nastere al masajului este China antica. Cel putin, in manuscrisul chinezesc “Kung Fu”, creat in mileniul al treilea i.Hr., oamenii de stiinta au gasit prima mentiune despre acesta ca mijloc de vindecare. In aceasta tara inca din secolul VI i.Hr. in fiecare provincie s-au deschis scoli medicale si gimnaziale, unde viitorii vindecatori erau invatati arta vindecarii, inclusiv masajul.

Aceasta procedura este cunoscuta de mult timp in India. Descrierea tehnicilor de masaj, care sunt folosite si astazi, precum si lista afectiunilor in care se arata a fi folosite, se afla in tratatul “Ayurveda”, scris in anul 1800 i.Hr. Iar intr-un pergament egiptean – papirusul Ebers – datat in secolul al XVI-lea i.Hr. se gasesc, printre altele, retete si instructiuni privind utilizarea uleiurilor si a balsamurilor in masaj.

Istoricii cred ca masajul a ajuns in Grecia antica si apoi in Imperiul Roman din Africa – din Egipt, Libia si Nubia.

In Europa medievala, masajul nu era popular, iar de el s-a amintit abia in Renastere. In secolul al XVI-lea, italianul Jerome Mercurialis a sistematizat lucrarile oamenilor de stiinta din trecut in domeniul masajului si al gimnasticii si a creat lucrarea “Arta gimnasticii” in sase volume.

In Rusia, masajul s-a raspandit intr-un mod diferit. Slavii, precum si finlandezii si karelienii, foloseau maturi de baie pentru frecare si framantare – acest procedeu se numea “coada-calului”. Iar senzatiile neplacute in bolile si traumele articulare erau ameliorate cu succes prin aplicarea de unguente si potiuni din grasimi animale si plante vindecatoare impreuna cu masarea partii afectate a corpului.

In acceptiunea moderna, masajul este un sistem de tehnici si metode de impact mecanic pe suprafata corpului pacientului. Acest impact se face atat direct – cu mainile (uneori cu picioarele!) sau cu ajutorul unor dispozitive si aparate speciale, cat si indirect – prin aer sau apa (ca, de exemplu, in cazul hidromasajului).

Efectul masajului asupra corpului

Istoria si Tehnicile de Masaj: O Abordare Holistica pentru Sanatate
In functie de scopul masajului se imparte in igienic, medical, sportiv si cosmetic. Foto: © Senivpetro, Freepik.com

Masajul nu este doar o senzatie placuta. Este folosit cu succes ca mijloc suplimentar de tratament si reabilitare pentru leziuni si boli ale articulatiilor si coloanei vertebrale, ale organelor interne, ale sistemului nervos si chiar pentru unele boli de piele.

Citeste si...
Durerea de gleznă – cauze, simptome, tratament și prevenție

Ce se intampla in organism in timpul procedurii?

In timpul acestei proceduri, are loc o revitalizare a pielii: straturile keratinizate sunt indepartate, favorizand astfel curatarea epidermei si optimizarea respiratiei cutanate. Acest proces faciliteaza eliminarea toxinelor si echilibreaza reactiile redox la nivel celular.

Circulatia sanguina este dinamic stimulata, iar acest lucru se reflecta prin dilatarea micilor vase de sange de la suprafata pielii si prin multiplicarea capilarelor active. Aceasta intensificare a circulatiei duce la o incalzire locala si activeaza glandele sudoripare si sebacee, stimuland astfel metabolismul si productia de colagen. Rezultatul este o piele vizibil rejuvenata, mai fina si mai supla.

Se constata si o reducere a stratului adipos subcutanat, iar drenajul limfatic si cel venos contribuie la diminuarea edemelor. Musculatura capata o tensiune crescuta, devenind mai tonifiata si elastica. In plus, o mai buna circulatie sanguina imbunatateste elasticitatea ligamentelor si mobilitatea articulara, accelerand reinnoirea lichidului sinovial.

Procedura ajuta la normalizarea tensiunii arteriale si la optimizarea parametrilor reologici ai sangelui, sporind oxigenarea acestuia. Functionalitatea organelor interne este imbunatatita, iar sistemul imunitar este intarit.

organicsfood.ro

Cu toate aceste beneficii evidente, masajul nu este indicat in anumite conditii:

  • Prezenta tumorilor, indiferent de natura lor;
  • Hemoragii de diverse cauze;
  • Afectiuni purulente sau inflamatorii in faze acute, precum si in exacerbarea bolilor cronice;
  • Febra peste 37,0°C;
  • Patologii ale sangelui;
  • Dermatoze de origine infectioasa;
  • Varice pronuntate, tromboflebite si ulcere trofice;
  • Insuficienta cronica a oricarui organ intern;
  • Osteomielita;
  • Infectii grave precum sifilisul, HIV sau tuberculoza;
  • Anevrisme vasculare;
  • Crize hipertensive sau hipotensive severe.

De asemenea, se recomanda precautie in masarea regiunii lombare, a feselor si abdomenului la femei.

Istoria si Tehnicile de Masaj: O Abordare Holistica pentru Sanatate
De mii de ani de existenta a acestei arte, vindecatorii au inventat o mare varietate de tipuri si tehnici de masaj. Foto: © Freepik.com

Tipuri de masaj

Arta masajului, raspandita de-a lungul a mii de ani, a fost rafinata si imbogatita de vindecatori, care au dezvoltat o multitudine de stiluri si abordari. Acestea sunt clasificate in doua categorii largi: tehnicile europene si cele orientale, fiecare avand specificul sau bazat pe traditiile si cunostintele regionale.

Scopul masajului determina clasificarea sa in cateva tipuri principale: igienic, terapeutic, sportiv si estetic.

Preventiv

Masajul preventiv este proiectat sa obstructioneze aparitia afectiunilor si sa sporeasca vitalitatea individului sanatos. Perfect pentru cei cu o viata sedentara, acesta este un antidot ideal impotriva oboselii musculare acumulate pe parcursul zilei, in special in zone precum spatele si gatul.

Medical

Masajul terapeutic este integrat adesea in programe de tratament si recuperare, alaturandu-se medicamentatiei, terapiei prin exercitiu fizic si fizioterapiei. Indicatiile pentru masajul medical sunt variate, incluzand afectiuni precum osteocondroza, artrita, artroza, problemele de postura, recuperarea post-traumatica si multe alte conditii medicale. In majoritatea cazurilor, acest tip de masaj este recomandat post-acutizare sau in perioada de convalescenta, insa exista si exceptii, precum masajul de drenaj, care poate fi aplicat in cursul unor afectiuni respiratorii active pentru a facilita eliminarea secretiilor din caile respiratorii.

Este important de mentionat ca orice procedura de masaj medical trebuie efectuata sub supravegherea unui medic, care va determina necesitatea, tipul si durata tratamentului.

Citeste si...
De ce apare durerea de spate când tușești și ce poți face în acest caz

Sportiv

Este indicat atat pentru sportivii profesionisti, cat si pentru persoanele care fac pregatire fizica pentru propria placere. Se imparte in antrenament (lung, destinat pregatirii muschilor sportivului pentru competitie), preliminar (viguros, scurt, de pana la 30 de minute, efectuat chiar inainte de inceperea activitatii sportive), de recuperare (ajuta la reducerea efectelor sarcinilor intense) si de incalzire (efectuat intre abordarile din timpul competitiei).

Cosmetic

Acest tip de masaj are ca scop prevenirea modificarilor legate de varsta la nivelul pielii fetei si a corpului si ajuta la eliminarea unor defecte de aspect.

Exista mai multe forme de masaj, in functie de cine il efectueaza si pe ce parte a corpului:

  • Masajul facial. Va permite sa preveniti aparitia modificarilor legate de varsta. Acesta include masajul miofascial, care afecteaza nu numai pielea si muschii, ci si fascia – septuri de tesut conjunctiv si membrane ale muschilor.
  • Anticelulitic – efectuat in zona feselor si a coapselor. Procedura destul de dureroasa, dar foarte eficienta.
  • Plastic – care vizeaza resorbtia rapida a cicatricilor si cicatricilor.
  • Drenaj limfatic – va permite sa eliminati umflaturile si sa imbunatatiti fluxul limfatic.

De asemenea, masajul se adapteaza in functie de demografie, cu abordari specifice pentru adulti si copii, care necesita o atentie si delicatete sporita.

In esenta, fiecare tip de masaj are rolul sau distinct si contribuie la sanatatea si echilibrul nostru general, fiind adaptat nevoilor specifice ale fiecarei persoane.

Istoria si Tehnicile de Masaj: O Abordare Holistica pentru Sanatate
In acceptiunea moderna a masajului este un sistem de tehnici si metode de actiune mecanica pe suprafata corpului pacientului. Foto: © Cookie_studio, Freepik.com

Tehnici de masaj

Exista aproximativ 75 de tehnici de masaj cunoscute in lume. Nu toate sunt cunoscute pe scara larga, asa ca sa ne concentram asupra celor mai populare.

Clasic

Masajul traditional se bazeaza pe o abordare metodica si detaliata, utilizand sase tehnici fundamentale: mangaierea, compresia, frictiunea, framantarea, vibratiile si miscarile pasive, cu o atentie deosebita acordata extremitatilor. Aceste manevre sunt aplicate intr-o ordine bine definita, completandu-se reciproc pe parcursul intregii sedinte.

Datorita flexibilitatii sale, masajul clasic serveste atat scopuri revigorante, cat si de relaxare. Este larg raspandit in practicile de igiena si terapie, dat fiind ca diversitatea tehnicilor utilizate poate atat preveni cat si ameliora diverse afectiuni ale aparatului locomotor, sistemelor digestiv si respirator. Frecvent, aceasta tehnica este integrata cu alte metode pentru a intensifica efectele, aplicandu-se direct pe regiunea afectata sau in imediata ei proximitate.

Reflexologic

Masajul reflexologic se concentreaza pe activarea anumitor puncte sau arii biologic reactive ale corpului. Conform traditiei orientale, exista aproximativ 800 de astfel de puncte esentiale, cunoscute si sub numele de acupuncturi, amplasate pe meridiane – cai presupuse a transmite energia vitala – precum si noua zone reflexogene.

Metodele de masaj reflexologic se diversifica, incluzand abordari segmentare, punctuale, pe periost, de masaj al tesutului conjunctiv si tehnicile specifice masajului Shiatsu japonez. Toate aceste tehnici se bazeaza pe un principiu comun: stimularea punctelor si zonelor reflexe trimite semnale la organele corespunzatoare, restabilindu-le functionalitatea optima. Aplicarea acestor tehnici reflexologice poate alina durerea, intari sistemul imunitar, ameliora spasmul vascular si, in ansamblu, poate imbunatati semnificativ starea de sanatate.

Istoria si Tehnicile de Masaj: O Abordare Holistica pentru Sanatate
Nu folositi parfumuri cu o aroma intepatoare – acestea pot reactiona cu uleiul sau crema folosita in timpul procedurii. Foto: © Freepik.com

Masajul aromatic

Masajul cu arome invaluie tehnicile clasice intr-un val aromatic, folosindu-se de diverse esente care influenteaza benefic organismul. De exemplu, un masaj cu adaugarea de ulei esential de lavanda, valeriana sau musetel transforma o sesiune obisnuita intr-o experienta profund relaxanta.

Citeste si...
Prevenirea Caderii Parului la Menopauză. Sfaturi si Tratamente Eficiente

Pe de alta parte, pentru dinamizare si revitalizare, se recomanda uleiurile esentiale de grapefruit, lamaie, menta sau iasomie. Iar pentru ameliorarea simptomelor asociate afectiunilor respiratorii, uleiurile de brad sau arbore de ceai sunt alegeri ideale.

Drenaj limfatic

Masajul de drenaj limfatic se adreseaza atat nevoilor medicale – ajutand la ameliorarea umflaturilor cauzate de leziuni, boli cronice ale organelor interne sau postoperatorii – cat si scopurilor cosmetice, cum ar fi modelarea conturului corporal si reducerea volumului acestuia.

Esenta sa consta in stimularea circulatiei limfatice pentru a evita staza limfatica. Beneficiile includ nu doar diminuarea edemelor, dar si normalizarea metabolismului, facilitarea eliminarii toxinelor si promovarea unei stari generale imbunatatite.

Istoria si Tehnicile de Masaj: O Abordare Holistica pentru Sanatate
Pentru femei, masajul zonei lombare, al feselor si al abdomenului este dezirabil de facut in timpul menstruatiei. Foto: © Wirestock, Freepik.com

Anticelulitic

Masajul anticelulitic vizeaza ameliorarea aspectului de “coaja de portocala” prin optimizarea metabolismului celular si reducerea stratului adipos. Aceasta tehnica energizeaza circulatia sangelui si limfatica, modeland conturul corporal si conferind fermitate. Muschii zonei tratate sunt, de asemenea, tonifiati, amplificand eficacitatea sesiunii.

Masajul cu Miere

Tehnica de masaj cu miere nu numai ca incanta simturile, dar si ofera beneficii remarcabile: actiune antiinflamatorie, efecte relaxante si analgezice, ideala pentru ameliorarea durerilor articulare, a insomniei si a stresului.

Datorita proprietatilor nutritive ale mierii, pielea devine mai neteda si mai luminosa, in timp ce procedura de exfoliere naturala indeparteaza celulele moarte. Combinarea cu masajul anticelulitic potenteaza rezultatele in combaterea celulitei. Totusi, persoanele cu astm bronsic sau alergii la produsele apicole ar trebui sa evite aceasta metoda.

La contraindicatiile generale pentru aceasta procedura se adauga astmul bronsic si intoleranta individuala la miere si la produsele apicole.

Hardware

Masajul cu ajutorul tehnologiei moderne se face cu diverse echipamente specializate, ce variaza de la vacuum si presoterapie, la LPG si mio-stimulare. Aceste metode avansate permit o abordare precisa si profunda a tesuturilor, favorizand circulatia, stimuland sinteza de colagen si elastina, esentiale pentru elasticitatea si tonicitatea pielii.

Istoria si Tehnicile de Masaj: O Abordare Holistica pentru Sanatate
Un specialist competent nu va pretinde ca durerea este normala, ci va aplica o tehnica mai blanda, concentrandu-se pe bunastarea dumneavoastra. Foto: © Shutterstock.com

Masajul Thai

Una dintre cele mai cunoscute tehnici orientale combina impactul asupra punctelor biologic active (BAT) si asupra asa-numitelor “linii energetice” si miscarile pasive. BAT este stimulata nu doar cu degetele, ca in cazul acupresiunii, ci si cu palmele mainilor, coatele si chiar picioarele si genunchii. Acest lucru nu este intotdeauna placut, dar ajuta sa se lucreze mai adanc in zonele corpului in care exista spasme si tensiune.

Miscarile pasive in articulatii, intinderea, framantarea si rasucirea ajuta la eliberarea clestilor musculare, la cresterea elasticitatii muschilor si ligamentelor, au un efect relaxant, amelioreaza oboseala si cresc vitalitatea generala.

Pregatirea pentru procedura

Timp de 1-1,5 ore inainte de sedinta este bine sa va abtineti de la mancare, altfel in loc de relaxare veti simti disconfort. Cel putin, cu o jumatate de ora inainte de procedura va puteti permite o gustare usoara. De asemenea, nu este recomandat sa beti alcool in ziua sedintei – alcoolul si masajul sunt incompatibile.

Chiar inainte de a merge la masaj, este de dorit sa faceti un dus. Nu folositi parfumuri cu o aroma ascutita – acestea pot reactiona cu uleiul sau crema folosita in cadrul procedurii. In cazul in care exista escoriatii sau zgarieturi unice pe piele, rugati-l pe maseur sa nu le atinga. Dar daca o suprafata mare de piele este afectata sau exista eruptii mari pe ea, este mai bine sa amanati sedinta pentru o alta zi.

Citeste si...
Deficiența de vitamina D pe care o au până la 90% din oameni

Este mai bine sa veniti la sala de masaj cu 10-15 minute inainte de ora stabilita pentru a va putea pregati cu calm pentru procedura. Planificati-va timpul astfel incat, dupa masaj, sa nu trebuiasca sa va grabiti nicaieri. Cel mai bun lucru pe care il puteti face pentru dumneavoastra dupa sedinta este sa beti o ceasca de ceai din plante intr-un mediu linistit. Multe centre specializate ofera aceasta optiune.

In timpul sedintei, adoptati o pozitie cat mai confortabila, astfel incat zona care urmeaza sa fie masata sa fie complet relaxata si disponibila pentru lucru. Daca simtiti disconfort in timpul procedurii, asigurati-va ca ii spuneti maseurului despre acest lucru, nu este nevoie sa suportati disconfortul – ati venit sa va relaxati sau sa rezolvati probleme de sanatate.

Un specialist competent nu va spune ca durerea este normala, ci va aplica o tehnica mai blanda, concentrandu-se pe bunastarea dumneavoastra. De asemenea, ar trebui sa il avertizati pe maseur despre bolile dumneavoastra cronice si reactiile alergice, daca exista. Puteti pune intrebari despre procedura – veti primi cu siguranta raspunsuri detaliate. Sarcina specialistului este de a stabili contactul cu pacientul si de a crea o atmosfera prietenoasa, nu va temeti de judecata si intrebati tot ceea ce va intereseaza.

Daca adormiti brusc in timpul masajului, acest lucru nu ar trebui sa va stanjeneasca. Inseamna doar ca sunteti complet relaxat si ca aveti incredere in persoana care va face sedinta.

Masajul este o modalitate excelenta de a face fata stresului, de a va imbunatati vitalitatea, de a va creste eficienta, de a scapa de oboseala cronica si de a deveni mai sanatos. Cu toate acestea, o singura sedinta nu va fi probabil suficienta pentru a face totul – pregatiti-va pentru un curs. Pentru un copil are nevoie, de obicei, de un curs de 10-15 proceduri, pentru un adult poate fi ceva mai putin – 5-10. Dar, in orice caz, este mai bine sa va ghidati dupa recomandarile unui specialist.

Referinte:

Foto pentru anunt si pagina de titlu: © Cookie_studio, Freepik.com

Nu uita!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Menopauza: ce schimbari apar in organism

Menopauza aduce numeroase schimbări în organism, afectând vasele de sânge, tensiunea și nivelul de colesterol. Înțelege impactul acestor modificări și cum să te pregătești pentru ele pentru o sănătate optimă. Acest articol oferă informații valoroase și soluții pentru femeile care traversează această etapă a vieții.

Cum se face un examen de prostata?

Examenul de prostată este vital pentru sănătatea bărbaților. Află cum se realizează și ce importanță are în detectarea timpurie a cancerului. Citește acum pentru detalii complete!

Durerile de spate – cauze, simptome, tratamente si prevenire

Dureri de spate - cauze, simptome și tratamente eficiente. Explorăm modalități de ameliorare și prevenție a durerilor lombare, oferind sfaturi practice pentru o sănătate spinală optimă. Citeste pentru soluții adaptate stilului tău de viață.

Pielea de Gaina: Ce cauzeaza acest fenomen si cand trebuie sa va faceti griji?

Descoperă misterele pielii de găină și posibilele sale legături cu sănătatea ta. Află ce ar trebui să știi despre acest fenomen fascinant și când ar trebui să consulți un specialist.

Pietrele la rinichi de unde provin: rolul supraponderalitatii si al inflamatiei, al nutritiei si al sarurilor din urina

Pietrele la rinichi pot fi influențate de nutriție, obezitate și inflamație. Articolul explorează tipurile de pietre, legătura cu alimentația și modul în care sărurile din urină contribuie la această problemă. Informații esențiale pentru a înțelege și preveni urolitiaza.

Beneficiile incredibile ale sulfului pentru piele, par si articulatii

Ești conștient de puterea sulfului în menținerea frumuseții pielii, părului și stării articulațiilor? Află cum contribuie acest bioelement la sănătatea și vitalitatea ta generală.

Ce functii indeplineste ficatul si ce se intampla cu noi daca avem probleme hepatice?

Ficatul, considerat un general în medicina chineză, joacă un rol vital în gestionarea emoțiilor și stării noastre de spirit. Descoperiți legătura dintre sănătatea hepatică și depresie, somn și semnele unui ficat dezechilibrat. Înțelegeți mai bine acest organ esențial și cum să îl susțineți pentru o viață echilibrată.

Ce cauzeaza constipatia si cum o prevenim?

Constipația te chinuie? În acest articol găsești sfaturi practice despre cum poți preveni și trata eficient această problemă prin schimbări simple ale dietei și stilului de viață. Valoroase informații despre cauzele constipației și modalitățile de menținere a unei bune funcționări digestive.