9.1 C
București

Cele Mai Bune Fructe pentru Diabetici – Ghid Nutritional

Date:

Share post:

Diabetul zaharat este o afectiune complexa, caracterizata printr-un nivel crescut de zahar in sange (hiperglicemie). Managementul corect al bolii necesita o abordare integrata, care include atat tratament medicamentos, cat si un stil de viata sanatos. Una dintre componentele esentiale in controlul diabetului zaharat este reprezentata de alimentatie.

In acest context, alegerea fructelor potrivite capata o importanta deosebita. Desi fructele contin glucide sau carbohidrati, ele nu trebuie eliminate complet din alimentatia persoanelor cu diabet. Consumate cu moderatie si alese corect, fructele aduc multiple beneficii pentru sanatate.

Care sunt, totusi, fructele cele mai indicate in diabet? In articolul de fata, vom prezenta recomandarile specialistilor in nutritie si diabetologie.

Aspecte generale privind consumul de fructe in diabet

Cele Mai Bune Fructe pentru Diabetici - Ghid Nutritional
Cele Mai Bune Fructe pentru Diabetici - Ghid Nutrițional 7

Inainte de a trece in revista care sunt cele mai bune fructe de consumat in diabet, este util sa clarificam cateva aspecte:

  • Fructele contin carbohidrati, in special sub forma de zaharuri naturale (glucoza, fructoza). De aceea, ele cresc nivelul glicemiei sau al zaharului din sange.
  • Cu toate acestea, fructele nu trebuie eliminate complet. Ele aduc vitamine, minerale, antioxidanti si fibre, cu multiple beneficii pentru sanatate.
  • Ideal este sa limitam cantitatea de fructe consumata la o masa. O portie rezonabila este de aproximativ 120 grame.
  • Este indicat sa combinam fructele cu alimente care ajuta la echilibrarea glicemiei: proteine slabe, grasimi sanatoase, cereale integrale bogate in fibre.
  • Prioritate au fructele cu continut scazut in zaharuri si bogate in fibre. Lista de mai jos cuprinde cele mai bune optiuni.

Acum ca am limpezit aceste aspecte, sa vedem care sunt fructele perfecte pentru diabetici, pe baza recomandarilor specialistilor.

Afinele – Fructul numarul 1 recomandat in diabet

Cele Mai Bune Fructe pentru Diabetici - Ghid Nutritional
In topul fructelor benefice pentru diabetici se situeaza, conform specialistilor, afinele

Pe primul loc in topul fructelor benefice pentru diabetici se situeaza, conform specialistilor, afinele.

Jocelyne Loran, RD, LDN, CDCES , un specialist in dietetica clinica si educator in diabet la Centrul Medical Regional Charles de la Universitatea din Maryland , recomanda intotdeauna afine pacientilor sai cu diabet. Ea spune: „In comparatie cu alte fructe, puteti obtine o portie mai mare de afine”.

Citeste si...
Sedentarismul timp de 10 ore pe zi este legat de un risc mai mare de demență, potrivit unui studiu

Afinele proaspete si congelate au un continut scazut de zahar, 1 cana de afine furnizand 22 de grame de carbohidrati, cu 15 grame de zaharuri naturale, conform datelor USDA .

Iata care sunt atuurile acestora:

  • Continut scazut de zaharuri – o cana de afine proaspete sau congelate furnizeaza doar 15 grame de zaharuri. Spre comparatie, aceeasi cantitate de struguri contine 15-30 g zaharuri.
  • Bogate in fibre – o cana de afine asigura 4 grame de fibre alimentare. Fibrele incetinesc absorbtia zaharurilor din fructe.
  • Antioxidanti valorosi – in special antocianinele, pigmentii albastru-violeti din afine. Acesti compusi au efecte anticancerigene, cardioprotectoare si antiinflamatorii.
  • Vitamine si minerale – afinele contin vitaminele C si K, manganiu, fier, calciu, potasiu.

Afinele proaspete sunt disponibile in sezon, dar se gasesc tot timpul anului si congelate sau uscate. Variantele congelate pastreaza cel mai bine proprietatile. Daca optati pentru cele uscate, alegeti-le pe cele fara zahar adaugat.

Pentru a fructifica la maximum beneficiile, puteti combina afinele cu proteine slabe (iaurt grecesc, branzeturi proaspete) si grasimi sanatoase (nuci, seminte).

Capsuni – un deliciu permis in diabet

Cele Mai Bune Fructe pentru Diabetici - Ghid Nutritional
O alta alegere excelenta pentru diabetici sunt capsunile

O alta alegere excelenta pentru diabetici sunt capsunile. Capsunile fac parte sunt un grup de fructe dulci care vin in mai multe soiuri.

Majoritatea fructelor de paduse, inclusiv capsunile, au un indicator glicemic scazut. IG masoara cat de repede un aliment poate creste glicemia unei persoane glicemia. In ciuda faptului capsunile au un IG relativ scazut, este important sa se ia in considerare atat marimea portiilor, cat si factorii individuali. Acestia pot include raspunsul personal la glicemia personala si nevoile alimentare generale.

In cazul in care are indoieli, o persoana trebuie sa se consulte cu echipa sa de ingrijire a sanatatii sau cu un dietician inregistrat.

organicsfood.ro

Iata atuurile lor:

  • Contin doar 5 grame de zaharuri la 100 grame. Deci pot fi consumate cu incredere de diabetici.
  • Sunt o importanta sursa de vitamina C. O cana de capsuni asigura 150% din necesarul zilnic de vitamina C.
  • Provitamina A sau betacarotenul din capsuni are puternice proprietati antioxidante.
  • Fibrele din capsuni incetinesc absortia zaharurilor si dau senzatie de satietate.

Capsunile proaspete sunt sezoniere, disponibile vara. Pentru restul anului, optiuni sanatoase sunt capsunile congelate sau uscate. Evitati variantele din comert cu zahar adaugat.

Zmeura – gustare perfecta intre mese pentru diabetici

Cele Mai Bune Fructe pentru Diabetici - Ghid Nutritional
Zmeura reprezinta si ea o alegere excelenta pentru diabet

Apropiate ca proprietati de capsuni, zmeura reprezinta si ea o alegere excelenta. Iata de ce:

  • Continut scazut de zaharuri – doar 5 grame la 100 grame de fructe.
  • Bogata in fibre – 4 grame la 100 grame. Fibrele incetinesc absortia glucidelor.
  • Izvor de vitamina C – o cana de zmeura furnizeaza 50% din necesarul zilnic.
  • Antocianinele din zmeura au puternice efecte antioxidante si antiinflamatoare.
Citeste si...
Mersul desculț: de ce este benefic?

Zmeura este ideala ca gustare intre mese. Va ajuta sa va potoliti pofta de dulce mai sanatos. Alegeti zmeura proaspata, congelata sau uscata, fara zahar adaugat.

Murele – fructe delicioase, permise cu moderatie

Cele Mai Bune Fructe pentru Diabetici - Ghid Nutritional
Cele Mai Bune Fructe pentru Diabetici - Ghid Nutrițional 8

Murele sunt permise diabeticilor, cu anumite precautii:

  • Contin zaharuri intr-o cantitate ceva mai mare: 7 grame la 100 grame de fructe.
  • Dar aportul lor de fibre (aproape 5 grame la 100 grame) ajuta la incetinirea absortiei zaharurilor.
  • Vitaminele C si K, calciul, magneziul, potasiul fac din mure adevarate concentratoare de substante utile.
  • Antocianinele din mure au proprietati antioxidante valoroase.

Cheia este sa consume murele cu moderatie si in combinatie cu proteine si grasimi sanatoase. O jumatate de cana de mure furnizeaza aproximativ 15 grame de carbohidrati.

Prunele uscate – aport benefic de fibre si antioxidanti

Cele Mai Bune Fructe pentru Diabetici - Ghid Nutritional
prunele uscate sunt permise diabeticilor datorita beneficiilor aduse

Desi au un continut mai ridicat de zaharuri, prunele uscate sunt permise diabeticilor datorita beneficiilor aduse. Iata atuurile lor:

  • Excelenta sursa de fibre – 3 grame la 30 grame de prune. Fibrele incetinesc absorbtia carbohidratilor.
  • Antioxidanti valorosi – carotenoide, polifenoli. Efecte anticancerigene si anti-imbatranire.
  • Contin vitamina K, fier, potasiu, cupru.
  • Acizii din prune stimuleaza tranzitul intestinal.

Atentie insa la portie – 30 de grame de prune uscate furnizeaza 15 grame de carbohidrati. Asadar, 1-2 prune uscate pe zi sunt suficiente.

Iaurtul grecesc – combinatie ideala cu fructele

Desi nu este propriu-zis un fruct, iaurtul grecesc reprezinta o combinatie ideala cu fructele in diabet. Iata beneficiile:

  • Contine proteine care echilibreaza absorbtia de carbohidrati din fructe.
  • Are efect saciant, deci ajuta la controlul portiilor de fructe.
  • Probioticele din iaurt contribuie la sanatatea intestinelor si intaresc sistemul imunitar.
  • Se asociaza perfect cu fructe precum afine, capsuni, mure, prunele.

Alegeti iaurt grecesc simplu, fara adaos de zaharuri. Și nu exagerati cu cantitatea – o jumatate de cana este suficient pentru beneficiile asteptate.

Portii recomandate


Conform Driscoll’s, Sugarfit si TheDiabetesCouncil.com, iata un tabel in limba romana care detaliaza portiile de fructe ideale pentru diabet pe zi pentru afine, capsuni, zmeura, mure si prune uscate, impreuna cu indicele glicemic respectiv:

Citeste si...
Inflamația amigdalelor: Cauze comune și metode de prevenție
FructePortie ideala pentru diabeticiIndice glicemic
Afine3/4 ceascaSub 40
Capsuni1¼ ceastiSub 40
Zmeura1 ceascaSub 40
Mure3/4 ceascaSub 40
Prune2 – 3 prune pe zi29

Pentru persoanele cu diabet, controlul portiilor este crucial pentru mentinerea nivelului zaharului din sange. Fructele precum afinele, capsunile, zmeura si murele au un indice glicemic scazut (sub 40), ceea ce inseamna ca ridica nivelul de zahar din sange gradual. Prunele, cu un indice glicemic de 29, sunt de asemenea considerate a avea un impact scazut asupra nivelului de zahar din sange​​​​​​.

In concluzie

Persoanele cu diabet zaharat trebuie sa acorde atentie alegerii fructelor, pentru a mentine glicemia bine controlata. Exista insa numeroase fructe benefice, cu aport scazut in zaharuri si bogate in fibre, vitamine si antioxidanti.

Printre vedetele incontestabile se numara afinele, capsunile, zmeura, murele si prunele uscate. Consumate cu moderatie, in combinatie cu proteine si grasimi sanatoase, precum iaurtul grecesc, aceste fructe aduc multiple beneficii.

O alimentatie echilibrata, bogata in fructe alese inteligent, alaturi de activitate fizica regulata si medicamente prescrise de medic, reprezinta cea mai buna reteta pentru un diabet controlat.

Intrebari frecvente

Pot consuma portocale sau grepfrut daca am diabet zaharat?

Portocalele si grepfrutul sunt fructe citrice ce contin cantitati relativ mari de zaharuri naturale. O portocala medie are aproximativ 15 grame carbohidrati, iar un grepfrut 145 grame. Prin urmare, aceste fructe trebuie consumate cu moderatie de catre diabetici. Este recomandat sa nu se depaseasca o portie pe zi, respectiv un fruct. Important este sa fie incluse in cadrul alocarii zilnice de carbohidrati recomandate de medicul specialist. Pot fi o alternativa ocazionala, dar afinele, capsunile sau zmeura raman optiuni mai sigure pentru diabetici.

Din ce motive sunt indicate afinele in diabetul zaharat?

Afinele sunt considerate cel mai bun fruct pentru diabetici datorita combinatiei unice de proprietati: contin cantitate redusa de zaharuri (doar 15 g la o cana), sunt bogate in fibre (4 g la o cana), au un aport valoros de antioxidanti (antocianine) si furnizeaza nutrienti precum vitaminele C si K. Fibrele din afine incetinesc absorbtia carbohidratilor, iar antioxidantii combat inflamatia asociata cu diabetul. Afinele ajuta la controlul glicemiei si aduc beneficii cardiovascular.

Citeste si...
Coenzima Q10: Acest compus esențial luptă împotriva îmbătrânirii și multe altele

Este indicat sa combin fructele cu alte alimente pentru un efect mai bun asupra glicemiei?

Da, este foarte util sa combinam fructele, chiar si cele recomandate in diabet, cu anumite alimente care ajuta la controlul absorbtiei glucidelor. Specialistii recomanda sa asociem mereu fructele cu proteine slabe (precum branzeturi proaspete, iaurt grecesc, oua) si grasimi sanatoase (avocado, nuci, seminte). Proteinele si grasimile incetinesc digestia fructozelor si glucozei, avand un efect benefic asupra glicemiei. De asemenea, combinatia creste senzatia de satietate.

Cat de des pot manca fructe in diabetul zaharat?

Frecventa consumului de fructe depinde de severitatea diabetului zaharat si de schema de tratament. Un diabet usor controlat permite de obicei 1-2 portii de fructe pe zi, in timp ce formele severe pot restrictiona la 3-4 portii pe saptamana. Este esential sa va consultati cu medicul si nutritionistul pentru a stabili cantitatea optima de fructe in alimentatia dvs. zilnica. Ideal ar fi sa consumati fructele in mesele principale, pentru a beneficia si de efectul de echilibrare al proteinelor si grasimilor.

Exista vreun fruct interzis total in diabetul zaharat?

Nu exista fructe cu desavarsire interzise, insa unele trebuie evitate sau consumate foarte rar si in cantitati mici. De exemplu, strugurii au un indice glicemic ridicat, bananele sunt bogate in amidon, iar smochinele si curmalele au un continut mare de zaharuri. Daca optati pentru aceste fructe, limitati-va la 1-2 bucati, nu mai mult de 2-3 ori pe saptamana. In rest, bazati-va pe fructe de padure, mere, pere, caise, capsuni, citrice. Discutati cu specialistul pentru o lista personalizata.

Referinte:

Echipa OrganicsHealth foloseste numai surse de inalta calitate, inclusiv studii evaluate de medici sau nutritionisti, pentru a sustine informatiile din articolele noastre. Cititi procesul nostru editorial pentru a afla mai multe despre modul in care verificam informatiile si mentinem continutul nostru precis, fiabil si demn de incredere.

Nu uita!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benetthttps://organicsfood.ro
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

De ce pielea mainilor devine rosie si se exfoliaza iarna: Cauze si solutii

Iarna poate fi aspră pentru pielea mâinilor, provocând roșeață, exfoliere și uscăciune. Află de ce se întâmplă și cum poți preveni aceste probleme pentru mâini hidratate și sănătoase.

Dieta Mediteraneana. Cum sa slabesti mult timp si sa nu te ingrasi la loc

Dieta Mediteraneană oferă o soluție la cercul vicios al slăbitului și îngrășării repetate. Învață cum această dietă, bogată în legume, fructe și pește, poate contribui nu doar la o siluetă dorită, ci și la o sănătate optimă. Află de ce nutriționiștii o recomandă și cum te poate ajuta să-ți schimbi stilul de viață.

Alimentele care curata ficatul: cum poti detoxifia si regenera ficatul printr-o alimentatie adecvata

Detoxifierea si curățarea ficatului prin alimentație: învață cum să îmbunătățești sănătatea hepatică prin dieta corectă. Citește pentru sfaturi și recomandări detaliate.

Superfoods: Ce sunt si de ce ai nevoie de ele?

Alimentele de tip Superfoods joacă un rol crucial în menținerea sănătății optime. Află cum aceste alimente bogate în nutrienți pot îmbunătăți dieta ta și te pot proteja împotriva bolilor. Citește mai mult pentru sfaturi practice și exemple de superfoods!

Adevarul despre uleiul de peste si beneficiile omega-3

Uleiul de pește și acizii grași omega-3 sunt la mare căutare pentru beneficiile lor asupra sănătății. Însă, oamenii de știință dezbat cât de eficiente și sigure sunt aceste suplimente. Cercetările arată atât beneficii pentru inimă, cât și limite în tratarea altor afecțiuni.

Aer conditionat: Beneficii si riscuri ascunse pentru sanatatea noastra.

Pericolele neașteptate ale aparatelor de aer condiționat pot avea impact asupra pielii, ochilor și sistemului respirator. Cunoaște riscurile și modul în care acestea influențează sănătatea noastră, mai ales în lunile toride de vară. Protejează-te și informează-te corect.

Ce indica valorile crescute de trombocite, leucocite si HSPV pentru sanatatea ta?

Nivelurile crescute de trombocite, leucocite și HSPV pot indica diverse probleme de sănătate. Informează-te despre cauzele posibile, tratament și cum să îți protejezi sănătatea.

Totul te irita: ce este nevroza de ce apare si cum sa lupti

Înțelegeți ce este nevroza, cum se manifestă și cum să vă mențineți sănătatea mintală cu ajutorul acestui articol informativ. Descoperiți soluții pentru gestionarea stresului și a tulburărilor nevrotice.