9.1 C
București

Stresul cronic: primele 8 consecinte. Cum sa reduci hormonii de stres?

Date:

Share post:

Stresul este un mecanism care ar trebui sa ne protejeze de pericole si sa adapteze temporar organismul la suprasolicitare. Dar acest instrument util nu este conceput pentru o actiune pe termen lung, iar in ritmul actual de viata, sarcina asupra sistemului nervos este foarte mare. Ce se intampla cu organismul in conditii de stres cronic si cum puteti reduce productia de hormoni de stres? Ne spune Vasily Shurov, medicul-sef al clinicii noastre, psihiatru si psihoterapeut.

Top 10 consecinte ale stresului cronic

Hormonii de stres sunt produsi de o glanda endocrina – glandele suprarenale. Stratul exterior al glandelor suprarenale produce hormonul cortizol, iar stratul interior produce neurotransmitatorul adrenalina.

In mod normal, acesti doi hormoni ne ajuta sa supravietuim. Ei sunt produsi rapid ca raspuns la o amenintare, cand se activeaza programul de aparare „lupta sau fugi”. Acesta trebuie sa fie pe termen scurt: organismul mobilizeaza resursele interne in fata unei amenintari. Respiratia si ritmul cardiac se accelereaza, tonusul muscular creste, activitatea motorie este stimulata – si putem sa fugim de pericol sau sa ripostam la atac.

Hormonii de stres sunt produsi atunci cand partea simpatica a sistemului nervos autonom este activata. Aceasta elibereaza energia „economisita” de organism, stimuleaza activitatea organismului. Iar contrabalansul sau este sistemul nervos parasimpatic – este responsabil de activitatea organismului intr-o stare de calm relaxat, ne ajuta sa refacem rezervele de energie si sa ne odihnim.

Dar problema este ca partea simpatica care „activeaza” partea simpatica nu are un comutator specific. Iar in cazul unei suprasolicitari nervoase frecvente, organismul ramane pur si simplu „blocat” intr-o stare de stres. Sistemul nervos simpatic va fi hiperactiv, cu o productie crescuta de cortizol, iar activitatea parasimpaticului va fi suprimata.

La ce duce acest lucru?

1. Insomnie cronica

Partea parasimpatica a sistemului nervos este cea responsabila de somnul profund si odihnitor, care este suprimat din cauza stresului. Ca urmare, cortizolul, al carui nivel ar trebui sa fie extrem de redus in timpul somnului, continua sa fie produs noaptea.

Citeste si...
Chisturile la rinichi: cauze, simptome, diagnostic și tratament

Consecinte: incapacitatea de a adormi rapid, somn agitat cu treziri frecvente si/sau timpurii, privare cronica de somn. Somnul sanatos este principalul mecanism de refacere a organismului.

2. Imbolnaviri frecvente si inflamatii

In mod normal, cortizolul ajuta la combaterea proceselor inflamatorii: suprima productia de celule sanguine – T-killers – si, astfel, reduce pe termen scurt activitatea sistemului imunitar. Din aceasta cauza, procesele inflamatorii sunt oprite, deoarece activitatea sistemului imunitar este cea care le declanseaza.

Dar daca stresul este cronic, activitatea sistemului imunitar este suprimata in mod constant. Ca urmare, organismul ramane fara o protectie fiabila impotriva virusilor, bacteriilor, ciupercilor si mucegaiului, a celulelor canceroase mutante. Incepem sa ne imbolnavim mai des si pentru mai mult timp.

Stresul cronic: primele 8 consecințe. Cum să reduci hormonii de stres?
Stresul cronic: primele 8 consecințe. Cum să reduci hormonii de stres? 3

3. Inflamatie crescuta

In conditii de stres cronic, receptorii care il primesc isi pierd sensibilitatea la cortizol – este prea mult, iar organismul incearca sa restabileasca echilibrul delicat. Ca urmare, mecanismul care ne-a ajutat sa combatem bolile autoimune si inflamatorii (de exemplu, artrita), inceteaza sa mai functioneze in mod adecvat. Cortizolul este acolo in exces, dar nu-si face treaba.

Ca urmare, procesele inflamatorii nu numai ca nu dispar, dar se si intensifica.

4. Lipsa de substante nutritive

In conditii de stres, rinichii se descurca mai prost la filtrarea lichidelor, accelereaza excretia de minerale cu urina, epuizeaza rezervele de vitamine valoroase.

Ca urmare, suferim de o deficienta acuta de substante extrem de importante:

  • Potasiul – necesar pentru reglarea echilibrului acido-bazic si a ritmului cardiac, pentru o imunitate sanatoasa si pentru alimentarea cu oxigen a creierului.
  • Magneziul – intareste tesutul osos, regleaza sistemul digestiv si cardiovascular, sistemul nervos (afecteaza in special starea emotionala).
  • Vitamina B1 (tiamina) – principalul antistresor al organismului, ajuta la relaxare si odihna, regleaza metabolismul carbohidratilor si al grasimilor.
  • VitaminaD – are un usor efect antiinflamator, ajuta la repararea membranelor protectoare ale celulelor nervoase.
Citeste si...
Semnele esențiale ale bolilor tiroidiene: Ce trebuie să știi acum

5. Niveluri ridicate de zahar

Cortizolul apartine grupului de glucocorticoizi, hormoni care joaca un rol important in reglarea nivelului de glucoza (zahar) din sange. Atunci cand este produs cortizolul, organismul incepe sa elibereze depozitele de glucoza si sa „obtina” zahar din surse neevidente care nu sunt carbohidrati (proteine, grasimi). Nivelul de zahar din sange creste, la fel ca si nivelul de insulina, un hormon pancreatic care ajuta la livrarea si trecerea glucozei in celule.

organicsfood.ro

Asadar, atunci cand sunteti stresat in mod cronic din cauza nivelului constant ridicat al glicemiei, celulele organismului incep sa isi piarda sensibilitatea la insulina. Glucoza nu poate intra in interiorul celulelor si nu se poate transforma intr-o sursa de energie. Iar pancreasul este obligat sa lucreze cu suprasolicitare pentru a produce si mai multa insulina pentru a elimina supraabundenta de zahar din sange.

Ca urmare, exista prea multa glucoza in sange, iar organismul nu este capabil sa o proceseze. In acest context, o persoana dezvolta diabet zaharat.

6. Deficienta cognitiva

In mod normal, hormonii de stres ar trebui sa stimuleze activitatea cognitiva: sa imbunatateasca activitatea memoriei pe termen scurt, sa creasca viteza de reactie pentru supravietuire.

Dar, in conditii de stres cronic, cortizolul epuizeaza resursele sistemului nervos si distruge hipocampul, centrala de comutare a memoriei creierului nostru.

Ca urmare, devenim foarte distrasi, constiinta noastra devine confuza, apar ganduri monotone obsesive despre probleme… Ne este greu sa ne mentinem concentrarea asupra muncii, hobby-urilor, comunicarii cu cei dragi si afacerilor personale. Iata cum stresul afecteaza toate sferele vietii noastre sociale: reduce performantele si ameninta cu pierderea carierei si are un efect devastator asupra relatiilor.

Stresul cronic: primele 8 consecințe. Cum să reduci hormonii de stres?
Stresul cronic: primele 8 consecințe. Cum să reduci hormonii de stres? 4

7. Probleme digestive

Ca si in cazul somnului, sistemul nervos parasimpatic este responsabil de digestie. Iar in cazul stresului cronic, activitatea sa este deprimata.

Rezultatul: activitate intestinala scazuta, balonare si constipatie, aciditate crescuta a stomacului si risc de ulcer.

Citeste si...
Condroitina: Suplimentul pentru dureri de osteoartrită

8. Pierderea masei musculare si imbatranirea timpurie a aspectului

Cand nivelul de cortizol este ridicat, muschii incep sa se descompuna in aminoacizi – organismul incearca sa „ia” glucoza de la ei ca sursa de energie.

Ca urmare, o persoana pierde masa musculara.

Dar, pe langa muschi, colagenul si elastina – proteine care sunt esentiale pentru functionarea sanatoasa a oaselor, articulatiilor si pielii noastre – se descompun si ele.

Atunci cand aceste proteine sunt deficitare in mod cronic, oasele se rup (osteoporoza si osteopenie), articulatiile se subtiaza, se formeaza riduri timpurii, iar pielea isi pierde tonusul. Iata de ce imbatranirea prematura a aspectului este direct legata de stres.

Cum sa reduceti productia de hormoni de stres?

Scoateti organismul din „bucla de stres” si restabiliti echilibrul intre sistemele simpatic si parasimpatic ajutati de cateva recomandari destul de simple, dar eficiente.

Ramaneti activi

Suna contradictoriu, pentru ca atunci cand suntem stresati suntem deja suprasolicitati.

Dar, din cauzaanxietatii si a fricii de fond constante, suntem intr-un fel „paralizati ” – incercam sa ne retragem din viata, sa ne miscam si sa actionam putin. Ca urmare, sistemul nervos simpatic continua sa fie activ, dar o face „in zadar”: nu apare oboseala sanatoasa cu trecerea la odihna.

Prin urmare, este extrem de important sa se echilibreze stresul mental cronic cu activitatea fizica. Faceti exercitii fizice regulate – chiar si plimbarile usoare in aer liber, joggingul sau dansul sunt suficiente. Incercati sa fiti mai des in aer liber.

Activitatea fizica va va ajuta sa simtiti o oboseala sanatoasa – un semnal pentru ca organismul sa suprime sistemul nervos simpatic si sa il activeze pe cel parasimpatic: somnul se va imbunatati, fondul emotional va deveni mai stabil.

Completati deficientele nutritionale

Pentru a compensa carentele de minerale – potasiu si magneziu – in alimentatie trebuie sa existe o cantitate suficienta de legume, frunze verzi, nuci si leguminoase.

Vitamina B1 – tiamina – poate fi gasita in painea integrala, fulgii de ovaz, carnea de porc si de vita, peste. Vitamina D trebuie suplinita cu ulei de peste si peste gras (somon roz, macrou, salau), galbenus de ou, unt si branza tare.

Citeste si...
Utilizarea contraceptivelor în timpul sarcinii - Ghid medical complet pentru femei

Pentru a creste activitatea sistemului nervos parasimpatic, puteti practica, de asemenea, postul pe intervale si dieta keto (continut redus de carbohidrati). Dar, inainte de a face acest lucru, este important sa consultati un nutritionist si sa faceti teste.

Revizuiti-va gandurile si actiunile

De foarte multe ori, cauza stresului cronic nu este atat de mult declansatorii externi, ci problemele interne: gandurile intruzive, credintele si actiunile care va provoaca anxietate si anxietate de fond, nu va permit sa va relaxati.

Pentru a detecta astfel de „obiceiuri” nesanatoase de gandire si comportament, trebuie sa analizati cu atentie ce anume declanseaza de obicei anxietatea si tensiunea de fond in dumneavoastra. Ținerea unui jurnal zilnic al emotiilor va ajuta sa faceti acest lucru. Dar daca simtiti ca este dificil sa gasiti singur cauza – este mai bine sa va adresati unui psihoterapeut. Exista o tehnica speciala cu eficienta dovedita – terapia cognitiv-comportamentala.

Sursa:

O lista de linkuri web care vorbesc despre stresul cronic si consecintele acestuia, precum si despre cum sa reduci hormonii de stres:

Nu uita!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benetthttps://organicsfood.ro
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Cum sa ajuti un copil cu durere in gat: ghid complet si sfaturi utile

Durerea în gât la copii poate fi neliniștitoare. Explorează principalele cauze, simptome asociate și cele mai bune soluții pentru alinarea și tratamentul acestei afecțiuni comune.

Infectii ale tractului urinar in timpul menstruatiei: 8 sfaturi pentru a le gestiona

Infecțiile tractului urinar (ITUs) pot cauza multe neplăceri, dar pot deveni și mai problematice dacă apar în timpul...

Durerea de genunchi – cauze, simptome, tratament si prevenire

Durerea de genunchi afectează milioane de persoane și poate avea multiple cauze, de la leziuni la artroză. Acest articol oferă o analiză detaliată a cauzelor, simptomelor și metodelor de tratament, fiind un ghid esențial pentru cei care caută soluții eficiente.

Cauzele si factorii de risc ai gurii uscate

Gura uscată este mai mult decât un disconfort, având legături cu medicamente, boli și terapii. Cunoaște detalii despre cauze, factori de risc și relația cu diferite afecțiuni.

Pierderea de masa musculara: Cauze si prevenire

De la sarcopenie la boli ereditare, pierderea de masă musculară afectează mulți oameni. Citește despre cauze, simptome și modalități eficiente de a combate această problemă.

Cum postura incorecta ne afecteaza calitatea vietii

Află despre efectele posturii incorecte asupra sănătății fizice și mentale și descoperă cele mai bune metode de prevenire și corectare.

Acid hialuronic: Propriul tau acid anti-imbatranire

Vrei să ai o piele frumoasă și sănătoasă? Descoperă beneficiile acidului hialuronic, propriul tău acid anti-îmbătrânire. Citește mai multe pe site-ul nostru!

Probleme ale sanilor: de ce este periculoasa mastopatia si cum sa o detectezi la timp?

Mastopatia reprezintă modificări anormale ale sânilor, făcându-i să devină dureroși și denși. Află cum să recunoști semnele, mecanismele de dezvoltare și opțiunile de tratament pentru această afecțiune comună. Informația corectă poate asigura o detectare timpurie și prevenirea complicațiilor.