21.7 C
București

De ce nu te odihnesti noaptea: 8 motive pentru care nu dormi suficient

Date:

Share post:

Odihna de calitate este fundamentul unei zile productive. Specialistii ne lumineaza asupra motivelor din spatele unui somn de slaba calitate si ne ofera solutii pentru ameliorarea acestuia.

Nu este neobisnuit sa te trezesti obosit, chiar daca ai dormit intre 7 si 8 ore. Disconfortul matinal si senzatia de neliniste pe durata intregii zile pot fi semne ale unei probleme mai adanci.

Fenomenul de inertie a somnului este adesea vinovat pentru aceasta stare; aceasta iti poate perturba memoria, starea de spirit, rapiditatea reactiilor si capacitatea de concentrare chiar din momentul trezirii. Intreruperea abrupta a somnului prin alarma poate lasa persoanele sa se simta irascibile si confuze pentru un timp indelungat, complicandu-le astfel inceputul de zi.

Desi, de obicei, simptomele inertiei somnului se estompeaza in 15 pana la 60 de minute, exista cazuri in care acestea se pot prelungi pentru cateva ore.

De ce nu te odihnesti noaptea: 8 motive pentru care nu dormi suficient
De ce nu te odihnesti noaptea: 8 motive pentru care nu dormi suficient 5

Pentru a aborda adecvat problemele legate de somn, este esential sa incepem cu analiza a doua elemente cheie, explica Dr. Raj Dasgupta, expert in tulburari de somn si pneumologie, si profesor la Școala de Medicina Keck, Universitatea din California de Sud: “Primul pas este sa va intrebati daca dormiti suficient si daca respectati un orar regulat. Apoi, evaluam calitatea somnului pe care il aveti.”

Dr. Dasgupta recomanda consultarea unui medic specializat in somn pentru a identifica cauzele specificului tulburarii de somn. Pe langa aceasta, exista si alti factori care pot perturba procesele de refacere ce ar trebui sa se desfasoare pe parcursul noptii.

De ce nu te odihnesti noaptea: 8 motive pentru care nu dormi suficient
De ce nu te odihnesti noaptea: 8 motive pentru care nu dormi suficient 6

Oboseala

Numeroase probleme de sanatate pot induce o stare accentuata de epuizare, fara ca aceasta sa semnaleze neaparat nevoia de repaus nocturn, afirma Jennifer Martin, membra a facultatii Școlii de Medicina David Geffen de la UCLA si presedinta a Academiei Americane de Medicina a Somnului. Afectiuni precum durerea persistenta, deregularile metabolice, disfunctiile tiroidiene, anemia si boala pulmonara obstructiva cronica se regasesc frecvent la baza oboselii cronice.

Citeste si...
Bolile Genetice și Impactul lor. Înțelegerea Defecțiunilor ADN

Daca te confrunti cu o astfel de oboseala nejustificata, este vital sa ceri sfatul unui medic, subliniaza Martin. Specialistii de la Fundatia Nationala a Somnului sustin ca adultii sanatosi necesita intre 7 si 9 ore de somn pe noapte, sugerand astfel ca, uneori, peste opt ore de somn sunt necesare pentru a te simti cu adevarat odihnit si viguros.

Stil de viata pasiv

Atunci cand esti sedentar, corpul tau se poate obisnui sa foloseasca mai putina energie, facandu-te sa te simti mai obosit chiar si in timpul celor mai simple activitati zilnice, spune Martin.

Organizatia Mondiala a Sanatatii recomanda cel putin 150 de minute de activitate fizica moderata sau viguroasa pe saptamana pentru toti adultii.

Anxietate si depresie

Dasgupta subliniaza ca anxietatea si depresia epuizeaza semnificativ resursele energetice ale organismului si pot perturba rutina somnului, intarziind momentul adormirii, provocand treziri nocturne frecvente si afectand constanta odihnei.

El mentioneaza de asemenea ca tratamentele medicamentoase destinate combaterii acestor tulburari pot adesea sa conduca la insomnie sau sa interfereze cu ciclurile profunde de somn.

De ce nu te odihnesti noaptea: 8 motive pentru care nu dormi suficient
De ce nu te odihnesti noaptea: 8 motive pentru care nu dormi suficient 7

Schimbarea orelor de somn

Rutinele zilnice se pot schimba semnificativ pe parcursul saptamanii si variaza foarte mult intre zilele saptamanii si weekend-uri. In plus, unele persoane lucreaza in schimburi.

“Oamenii se gandesc adesea: este vineri seara, asa ca nu trebuie sa ma trezesc devreme maine, deci pot sa ma culc mai tarziu in seara asta”, explica expertul.

organicsfood.ro

De asemenea, s-ar putea sa va culcati mai tarziu sambata seara pentru ca nu trebuie sa va treziti devreme duminica. Și va culcati mai devreme duminica seara pentru ca se apropie saptamana de lucru. Pana in acest moment, insa, ati reusit deja sa va schimbati modelul de somn cu cateva ore.

Citeste si...
Totul te irită: ce este nevroza de ce apare și cum să lupți

“Este similar cu decalajul orar. O repornire rapida este putin probabila”, spune specialistul.

Deshidratare

Potrivit expertilor de la Cleveland Clinic, corpul nostru este alcatuit din peste 50% apa, necesara pentru a mentine multe functii, cum ar fi digestia alimentelor, producerea de hormoni si neurotransmitatori si furnizarea de oxigen catre toate organele si tesuturile. Deshidratarea poate duce la o slaba concentrare, la cresterea somnolentei si la oboseala.

Expertii de la Institutul de Medicina recomanda ca femeile sa bea 2,7 litri si barbatii 3,7 litri de lichide pe zi. Aceasta cantitate include toate lichidele si alimentele care contin apa, cum ar fi fructele, legumele si supele. Intrucat raportul mediu dintre apa si alimente solide este de aproximativ 80:20, femeile ar trebui sa bea noua pahare de apa pe zi, iar barbatii 12,5 pahare.

Conditii de somn precare si obiceiuri care afecteaza calitatea somnului

Este important pentru igiena somnului ca incaperea in care dormiti sa fie intunecata, linistita si racoroasa.

De asemenea, ar trebui sa evitati bauturile cu cofeina cu mai putin de sase ore inainte de a merge la culcare si sa evitati alcoolul si alimentele grele sau condimentate cu cel putin doua ore inainte de a merge la culcare. Alcoolul interfereaza cu somnul profund, iar alimentele grele sau condimentate pot provoca probleme digestive care va pot impiedica sa dormiti bine.

De ce nu te odihnesti noaptea: 8 motive pentru care nu dormi suficient
De ce nu te odihnesti noaptea: 8 motive pentru care nu dormi suficient 8

Partenerul dumneavoastra are probleme de somn

“Persoana cu care va impartiti patul are o influenta puternica asupra somnului dumneavoastra”, spune Martin.

Partenerul tau poate avea probleme cu somnul, sforait, se rasuceste si se intoarce. El poate avea un ritm circadian diferit, care va afecteaza somnul. Animalele de companie pot afecta, de asemenea, calitatea somnului dumneavoastra, deoarece obiceiurile de somn ale animalelor de companie sunt foarte diferite de cele ale oamenilor.

Citeste si...
Un tip de cancer rar, dar periculos: ce este sarcomul și unde poate să apară?

“Daca partenerul dumneavoastra sforaie, asigurati-va ca il incurajati sa consulte un specialist in somn pentru a va asigura ca nu sufera de apnee in somn”, spune Martin.

Apneea de somn este o afectiune in care o persoana inceteaza sa mai respire pentru o perioada de timp in timpul somnului. Potrivit lui Martin, aceasta afectiune este frecventa la persoanele care sforaie noaptea.

Tulburari de somn

Acesta este un alt factor important care poate afecta semnificativ calitatea somnului.

Potrivit lui Barnes, o persoana cu apnee in somn se poate trezi de 50, 100 sau chiar mai multe ori pe noapte.

“Odata ce te trezesti, iesi din somnul profund si nu te poti intoarce imediat in el. Daca o persoana se trezeste constant, petrece mult mai putin timp in somnul profund decat este necesar”, spune expertul.

Link-uri web care discuta motivele pentru care nu se doarme suficient:

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Acid hialuronic: Propriul tau acid anti-imbatranire

Vrei să ai o piele frumoasă și sănătoasă? Descoperă beneficiile acidului hialuronic, propriul tău acid anti-îmbătrânire. Citește mai multe pe site-ul nostru!

Excesul de estrogen in organism, cauze simptome si solutii

Estrogenul este unul dintre cei mai importanți hormoni feminini care ajută la menținerea sănătății femeilor. El reglează ciclul...

Cum sa scapi de mucus in plamani

Atunci când vă îmbolnăviți și nu reușiți să tratați corespunzător problema, puteți ajunge să aveți mucus care se...

Boala celiaca simptome, diagnostic si tratament

Boala celiacă simptome, diagnostic și tratament

Durerile lombare – o provocare majora pentru sanatatea romanilor

Durerea lombară afectează un număr mare de persoane, fiind o problemă medicală majoră. Află despre principalele cauze, simptome și cele mai eficiente metode de tratament și prevenție. Descoperă cum să gestionezi lombalgia și să reduci impactul ei asupra activităților zilnice.

Vitamina A Beneficii pentru sanatatea ochilor, a pielii si a oaselor

Vitamina A este implicată în reglarea creșterii și dezvoltării celulare, în menținerea unui sistem imunitar puternic și în prevenirea inflamației. Citește articolul nostru pentru a afla beneficiile și doza recomandată de vitamina A.

Cum sa stii daca durerile tale de stomac sunt grave? Ghid complet

Durerile de stomac pot fi banale sau critice. Acest ghid detaliat îți prezintă simptomele care indică o urgență medicală și afecțiunile grave asociate cu durerile abdominale.

Tinerii sunt mai vulnerabili la efectele nocive ale colesterolului ridicat si ale hipertensiunii arteriale

Hipertensiunea arterială și colesterolul ridicat cresc semnificativ riscurile de boli cardiovasculare la tineri, conform unui studiu recent. Află mai multe despre importanța controlului precoce al acestor factori de risc.