16.9 C
București

Ce este Aflatoxina si unde s-ar putea gasi

Date:

Share post:

Aflatoxina este un tip de mucegai care este considerat cancerigen pentru om. Se gaseste in anumite alimente consumate in mod obisnuit, inclusiv in alune, unt de arahide si porumb, si este cel mai daunatoare in zonele din lume unde oamenii consuma cantitati mari din aceste alimente, cum ar fi Asia si Africa.

Speciile de mucegaiuri care se combina pentru a forma aflatoxina se dezvolta in soluri atunci cand conditiile sunt potrivite, inclusiv atunci cand alimentele, plantele, fanul si cerealele in descompunere sunt ingramadite impreuna pentru a se descompune in zone cu umiditate si temperaturi ridicate.

Exista de fapt cel putin 13 tipuri diferite de mucegaiuri toxice pentru aflatoxine care apar in mod natural si pe care cercetatorii au reusit sa identifice. Dintre cele 13 specii, tipul numit aflatoxina B1 este considerat cel mai toxic, capabila sa provoace probleme de sanatate, cum ar fi boli de ficat sau cancer, raspunsuri autoimune, probleme digestive si, in cazuri rare, chiar moartea.

Cercetarile au aratat ca consumul de aflatoxina prin intermediul alimentelor este una dintre cauzele majore ale bolilor de ficat (in special tipul numit carcinom hepatocelular) in anumite tari, cum ar fi China si Africa.

Ce puteti face pentru a evita aflatoxina si pentru a reduce riscul pentru simptomele pe care le poate provoca (cum ar fi alergiile si oboseala)? Aflatoxina intra in organism prin anumite alimente larg raspandite, in special cereale si leguminoase, asa ca primul pas este sa faceti schimbari in dieta dumneavoastra. In al doilea rand, anumite suplimente pot ajuta, de asemenea, organismul sa se detoxifice de aflatoxina si sa creasca imunitatea impotriva efectelor acesteia.

Ce este aflatoxina?

Din punct de vedere chimic, aflatoxina este un tip de “micotoxina” care este produsa de doua specii diferite de mucegai: Aspergillus flavus si Aspergillus parasiticus. Exista mucegaiuri naturale care se gasesc in intreaga lume si care se concentreaza cel mai mult in alimentatia umana in zonele cu clima umeda si calda. De asemenea, este posibil ca mucegaiul aflatoxinei sa se formeze in cereale cultivate in conditii precare, cum ar fi cele care se confrunta cu seceta.

Tulpinile de aflatoxina cele mai frecvente in alimente includ B1, B2, G1 si G2. Dupa ce oamenii sau alte mamifere consuma aflatoxina, procesele metabolice o transforma in metabolitii M1 si M2, care au ” potential carcinogen ridicat”. Agentia Internationala pentru Cercetarea Cancerului a a clasificat aflatoxina B1 ca fiind un “carcinogen din grupa I”, capabil sa creasca riscul de cancer.

Citeste si...
Îndreaptă-ți umerii, îndreaptă-ți spatele: 10 Efecte negative ale posturii incorecte asupra sănătății

Aflatoxina pare sa afecteze modalitatile de reproducere a celulelor si vizeaza, de asemenea, ficatul, afectand modul in care sunt metabolizate si eliminate alte substante, ceea ce ar putea creste reactiile de alergie alimentara.

Exista multe tipuri diferite de mucegaiuri si ciuperci care se pot dezvolta in alimente, inclusiv diverse specii de micotoxine, dar aflatoxina a castigat atentia mai mult decat majoritatea celorlalte, deoarece studiile au gasit dovezi clare ale potentialului sau de a provoca efecte cancerigene. In studiile pe animale, nivelurile ridicate de consum de aflatoxina s-a dovedit a fi otravitoare, iar in studiile de observatie la om consumul de aflatoxina se coreleaza cu un risc crescut pentru anumite boli si simptome periculoase.

De asemenea, in ultimul secol sau cam asa ceva, au existat mai multe cazuri in care populatii mari de animale (bovine, rate, gaini etc.) au murit din cauza contaminarii produselor alimentare, in special a fainii de arahide sau a semintelor de bumbac, care pot gazdui uneori o duzina de tulpini diferite de aflatoxina.

Din pacate, aflatoxina isi face loc in unele alimente populare “sanatoase” care nu sunt de fapt sanatoase. Nivelul de contaminare cu aflatoxina in orice aliment variaza in functie de locatia geografica, impreuna cu modul in care a fost cultivat alimentul.

In plus, odata ce culturile sunt culese, conteaza modul in care acestea sunt manipulate, prelucrate si depozitate, deoarece toate acestea pot afecta capacitatea aflatoxinei de a supravietui si de a se dezvolta sau nu. Unele cercetari arata ca culturile care sunt cultivate in locuri umede, cum ar fi Brazilia si China, sunt cele mai susceptibile de a contine aflatoxina.

Este reglementata?

Va intrebati daca Administratia pentru Alimente si Medicamente din SUA (FDA) sau orice alta autoritate guvernamentala/sanatate face ceva pentru a controla raspandirea aflaxotinei in alimentatia umana?

In multe tari, au fost puse in aplicare reglementari pentru a ajuta la limitarea expunerii la aflatoxine prin testarea si recoltarea si prelucrarea corespunzatoare a alimentelor cunoscute ca fiind contaminate. FDA a stabilit “limite care pot face obiectul unei actiuni” (nivelul maxim tolerabil de aflatoxine totale) pentru alimente precum porumbul si arahidele, pentru a incerca sa controleze cantitatea de aflatoxina care poate ajunge in alimentele disponibile vandute oamenilor si utilizate pentru hrana animalelor.

organicsfood.ro

Furnizorii de alimente incearca, de asemenea, sa reduca riscul de contaminare prin evitarea ca culturile sa devina prea umede si prea calde, prin recoltarea alimentelor atunci cand sunt coapte (uscarea culturilor si aparitia mucegaiului pot aparea daca culturile sunt lasate prea mult timp si se usuca) si prin impiedicarea accesului insectelor si rozatoarelor la culturi si raspandirea mucegaiului.

Citeste si...
Ficatul gras poate fi vindecat cu legume: varza și rudele sale sunt deosebit de utile

Potrivit Jurnalului Oficial al Societatii de Toxicologie, majoritatea natiunilor permit o gama de aflatoxina in porumb si arahide intre 4 si 20 ng/g. Cu toate acestea, exista dovezi ca aceasta cantitate nu este suficienta pentru a proteja pe toata lumea, in special persoanele care traiesc in tarile subdezvoltate, unde aceste culturi sunt consumate in cantitati mari si unde imunitatea este deja scazuta din alte motive.

Unii cercetatori simt ca “cele mai multe standarde de reglementare actuale nu ofera o protectie adecvata, chiar daca sunt aplicate”, avand in vedere ca, in unele tari, se crede ca mai mult de una din 100 000 de persoane din unele tari risca sa se confrunte cu otravirea cu aflatoxina care le pune viata in pericol.

Simptome si riscuri pentru sanatate

Persoanele care traiesc in tarile lumii a treia sunt cel mai probabil sa fie afectate de efectele negative ale intoxicatiei cu aflatoxina, dar acest lucru nu inseamna ca natiunile dezvoltate sunt total sigure. Consumul de “culturi de baza” care pot contine aflatoxina, cum ar fi porumbul si arahidele, sunt folosite la nivel global, iar chiar si o cantitate mica de aflatoxina in alimentatie poate ajunge sa se raspandeasca si sa cauzeze probleme. Cat de grav este afectata o persoana de aflatoxina va depinde de factori precum starea sa actuala de sanatate, nivelul si durata expunerii, forta sistemului sau imunitar si digestiv si calitatea generala a dietei sale.

Exista doua moduri in care apare de obicei contaminarea cu aflatoxina: Fie cineva consuma cantitati mari dintr-o data si sufera o “otravire”, fie o persoana dobandeste incet aflatoxina in timp, in cantitati mai mici. Potrivit FDA si Institutului National de Cancer, otravirea este relativ rara, dar mai periculoasa si poate duce la probleme precum cancer la ficat, deficiente mentale, reactii digestive, coma, hemoragii si malabsorbtie.

Pe termen lung, cateva dintre simptomele pe care le poate provoca expunerea la aflatoxina includ:

Cercetarile arata ca ca aflatoxina tinteste cel mai mult organele digestive, in special ficatul, crescand riscul de cancer hepatic, hepatita si boli hepatice. Expunerea pe termen lung la aflatoxina este un factor de risc major pentru cancerul de ficat numit carcinom hepatocelular, care cauzeaza cicatrizarea ficatului, pierderea de nutrienti, inflamarea tractului digestiv si alte probleme grave care pot duce la deces.

Cum sa evitati

Alimentele si culturile cele mai susceptibile de a fi contaminate cu aflatoxina includ:

  • arahidele
  • porumb
  • lapte si branza (rareori, carnea poate fi contaminata si ea din cauza raspandirii aflatoxinei in hrana animalelor)
  • nuci (in special migdale, nuci de Brazilia, nuci pecan, fistic si nuci)
  • cereale, inclusiv quinoa
  • soia
  • smochine
  • condimente uscate
  • desi nu se consuma in mod obisnuit, semintele de bumbac sunt, de asemenea, o cultura majora care tinde sa produca aflatoxina.
Citeste si...
Durerea de spate este întotdeauna sciatică? De ce apare durerea de spate și cum să o tratăm

Expertii considera ca cea mai mare amenintare a aflatoxinei la adresa sanatatii umane la nivel global este contaminarea porumbului, deoarece acesta este o cultura de baza consumata pe scara larga in multe parti ale lumii, de care oamenii depind. Porumbul tinde sa fie cultivat in climatele umede, care sunt susceptibile de a avea soluri contaminate.

Raspandirea aflatoxinei in porumb poate fi greu de controlat din cauza cantitatii enorme in care este cultivat, a timpului de depozitare si a frecventei cu care este procesat pentru a forma alte alimente care vor fi expediate la nivel global. Deoarece unele populatii care consuma mult porumb ar putea avea deja imunitatea afectata, aflatoxina din porumb reprezinta o mare preocupare pentru formarea bolilor de ficat.

Aflatoxina din arahide reprezinta o alta preocupare majora din aceleasi motive. Arahidele sunt consumate in cantitati mari in tarile din Asia si, de asemenea, in SUA – in plus, sunt folosite in multe alte tipuri de alimente procesate (unt de arahide, cereale, gustari ambalate, cum ar fi prajituri, inghetata etc.).

Gatitul arahidelor si al porumbului ajuta la reducerea aflatoxinei?

Mucegaiurile de aflatoxina nu sunt eliminate in totalitate nici macar atunci cand porumbul, cerealele, arahidele sau alte alimente sunt procesate sau prajite, asa ca pot aparea in lucruri precum untul de arahide si multe produse procesate. Procedurile agricole utilizate in procesarea porumbului, a leguminoaselor, a soiei si a arahidelor pot ajuta la reducerea contaminarii, dar riscul nu poate fi totusi eliminat in totalitate.

O veste buna este ca procesele traditionale folosite pentru fabricarea tortilla de porumb, care utilizeaza conditii alcaline sau etape de oxidare, pot ajuta la uciderea aflatoxina, deoarece mucegaiului ii este greu sa reziste la aceste ingrediente.

Motive pentru a va inmuia si germina cerealele, nucile si leguminoasele:

Unele studii au constatat ca inmuierea si fermentarea cerealelor si a nucilor pot reduce semnificativ prezenta aflatoxinelor. Departamentul de Știinta si Biotehnologie Alimentara de la Universitatea Dongguk din Coreea a facut experimente pentru a testa efectele inmuierii/germinarii/fermentarii boabelor de soia asupra nivelului de aflatoxina B1 care a putut supravietui. Acestia au constatat ca aceste procese au scazut semnificativ nivelurile de aflatoxina, la fel ca si incalzirea boabelor de soia la temperaturi ridicate.

Procesele de incalzire efectuate la temperaturi cuprinse intre 100 si 150°C (echivalentul a 221-302°F) timp de 90 de minute au scazut semnificativ nivelul de AFB1 cu 41,9% si, respectiv, 81,2%. Totusi, aceasta nu este tocmai o solutie excelenta, deoarece caldura ridicata are capacitatea de a altera alti nutrienti care se gasesc in leguminoase, distruge vitaminele si le transforma in “rancede”.

Citeste si...
Ce este Dermatita Atopică? De Ce Apar Mâncărimile și Petele Uscate?

Un studiu din 2015 publicat in International Journal of Food Microbiology a gasit un sprijin puternic pentru inmuierea, germinarea si fermentarea cerealelor, nucilor si leguminoaselor datorita modului in care acidul lactic si alte tipuri de bacterii benefice ajung sa minimizeze efectele aflatoxinei. Acidul lactic produs in timpul fermentarii reduce cresterea mucegaiului si aflatoxina din cauza competitiei pentru nutrienti intre celulele bacteriene si mucegaiuri/fungii.

Acidul lactic pare sa se lege in cele din urma de aflatoxinele din cereale, leguminoase si nuci; le taie aprovizionarea cu energie; si, de asemenea, creste disponibilitatea altor proteine, vitamine si enzime benefice.

Cum sa reduceti aflatoxina

Va intrebati ce altceva puteti face pentru a evita simptomele aflatoxinei? Iata cateva sfaturi pentru achizitionarea si manipularea alimentelor, plus suplimente care pot stimula efectele detoxifiante:

  • Nu pastrati cereale si nuci (porumb, arahide, migdale, de exemplu) pentru perioade lungi de timp. Incercati sa le consumati in mod ideal in decurs de una-doua luni.
  • Cumparati cele mai proaspete ingrediente pe care le puteti cumpara, in mod ideal cele cultivate in apropierea locatiei dvs. si nu cele expediate in strainatate. Vanzatorii mici si de renume, care cultiva culturi organice, au cele mai multe sanse sa le recolteze la momentul potrivit si sa le pastreze depozitate corespunzator.
  • Depozitati cerealele, porumbul si nucile in locuri uscate si racoroase pentru a preveni aparitia mucegaiului. Puteti chiar sa le congelati pentru a prelungi prospetimea.
  • Inmuiati, inmuiati, germinati si fermentati cerealele, fasolea, leguminoasele, nucile si semintele inainte de a le consuma! Acesta este un pas usor pe care il puteti face acasa si care nu dureaza mult timp, sporeste disponibilitatea nutrientilor si ajuta la scaderea prezentei “antinutrientilor” si a mucegaiului.
  • Exista, de asemenea, unele dovezi ca mancand legume detoxifiante, precum morcovii si telina, reduce efectele cancerigene ale aflatoxinelor si ajuta la curatarea ficatului.

Consumati suplimentele de mai jos care pot stimula efectele de detoxifiere, curata ficatul si imbunatati digestia:

Nu uita!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

10 Remedii naturale pentru durerile de maini

Alinarea durerilor de mâini este posibilă cu metode naturale și practice. Explorează 10 tratamente alternative pentru confort și sănătatea articulațiilor.

Kinetoterapie impotriva obezitatii si excesului de greutate

Kinetoterapia transformă lupta împotriva obezității într-o călătorie plăcută și eficientă. Descoperă cum această metodă te poate ajuta să pierzi kilograme și să alini durerile articulare.

Anorexia nervoasa atipica: Simptome, cauze, tratament

Anorexia atipică oglindește anorexia cu comportamente alimentare restrictive și suferință psihologică, dar chiar și după ce pierd în...

5 Semnale de alarma pe care corpul tau le foloseste pentru a cere ajutor

Corpul tău știe cel mai bine ce are nevoie. Învață să asculți semnalele sale și să îți îmbunătățești sănătatea. Descoperă cele 5 semnale de alarmă pe care nu ar trebui să le ignori

Ce spune umflarea picioarelor despre starea ta de sanatate?

Umflarea picioarelor este deosebit de frecventă la persoanele în vârstă. Acesta este, de obicei, rezultatul unei circulații deficitare...

Cum sa administrezi medicamentele corect: ghidul complet

Ghid detaliat despre administrarea medicamentelor: înainte, în timpul sau după masă și cum să eviți erorile comune. Un must-read pentru toți cei care iau medicamente.

7 Forme de artrita: Cum le recunosti si cum se trateaza?

Un ghid detaliat care acoperă diferitele forme ale artritei, de la cele mai frecvente ca osteoartrita, până la afecțiuni mai rare ca artrita juvenilă. Informatii esențiale pentru a înțelege și a acționa.

Cum pot adormi rapid? Sfaturi si strategii

Descoperă cele mai eficiente strategii și sfaturi pentru a adormi rapid. De la controlul luminii albastre la crearea unui mediu perfect pentru somn, află cum să îți îmbunătățești calitatea somnului pentru nopti odihnitoare. Fă primul pas spre somnul perfect!