9.1 C
București

Cum afecteaza varsta imunitatea

Date:

Share post:

Imunitatea este „armura” corpului nostru. As infectiile sau reusesc sa creeze bresa in aceasta, mecanismele interne de aparare intra in actiune. De ce depinde rapiditatea reactiei lor si de ce uneori nu sunt eficiente? Va explicam cum se modifica imunitatea odata cu inaintarea in varsta si ce recomanda stiinta actuala pentru consolidarea acesteia.

Cum functioneaza sistemul imunitar

Este un sistem foarte complex de protejare a sanatatii noastre si, din acest motiv, nu ne putem lipsi de o armata profesionista regulata! Numai ca nu este vorba de soldati, ci de celule cu specializare proprie, inarmate cu anticorpi. Pentru a comunica intre ele, ele folosesc ceva de genul codului Morse – citokine, substante speciale de semnalizare; si recunosc dusmanii sub forma de bacterii, virusi si ciuperci prin antigene straine – proteine si carbohidrati de pe suprafata agentilor patogeni.

Apararile organismului nostru functioneaza pe mai multe niveluri simultan. Pielea gazduieste bacterii prietenoase, care sunt primele care intalnesc inamicul. Amigdalele blocheaza calea microbilor in apropierea gurii si a cavitatii nazale. Membranele mucoase ale tractului respirator si ale sistemului genito-urinar sunt aparate de mucus, lipind si neutralizand agentii patogeni. Reflexele de aparare, cum ar fi tusea, stranutul si secretia de mucus nazal, ajuta, de asemenea, la eliminarea unora dintre musafirii nepoftiti. Chiar si saliva si lichidul lacrimal au substante antibacteriene care pot dauna microbilor, iar in tractul digestiv acestea sunt afectate de acidul gastric.

Maduva osoasa este o adevarata forja de celule imunitare, si cu o specializare aleasa. Timusul, sau glanda timus (situata sub inima) produce limfocite T, care vor interactiona direct cu agentii patogeni. Importante si ganglionii limfatici cu numeroase canale ramificate. Acestea livreaza limfa saturata cu leucocite catre inima, precum si in ele se formeaza anticorpii. Un alt element cheie al sistemului de aparare este splina. Aici sunt concentrate rezervele de celule imunitare, iar limfa este imbogatita cu anticorpi.

Mecanisme de aparare in actiune

Cum se comporta aceasta armata uriasa in cazul unei amenintari? Primele care intra in lupta sunt celulele imunitatii innascute. Ele pot dezarma sau distruge imediat extraterestrii: sa influenteze armele antibacteriene sau sa le aduca la autoeliminare. Apoi intra in joc citokinele – proteine de semnalizare pentru propriile lor, care raspandesc mesaje de urgenta oriunde este posibil. Simultan, alte celule livreaza fragmente ale strainilor capturati catre ganglionii limfatici, unde imunitatea adaptiva, sau dobandita, preia controlul.

Unele limfocite T, dupa ce au invatat datele dobandite, merg sa lupte impotriva dusmanilor. Acesta este, de fapt, modul in care functioneaza imunitatea celulara. Alte limfocite T incep sa creeze arme de distrugere in masa – anticorpi. Exista, de asemenea, „veterani”, sau celule de memorie, care stocheaza date despre intalnirile anterioare. Iar daca este vorba de un inamic vechi, productia de anticorpi pentru a-l combate va fi accelerata.

Citeste si...
Infecția cu HPV: tot ce trebuie să știi despre prevenire și screening

Cateva cuvinte despre cum functioneaza anticorpii. Acestia sunt molecule de proteine care recunosc strainii in mare parte pentru ca au o structura similara. Pur si simplu, anticorpii imobilizeaza inamicul, facand mult mai usor pentru sistemul imunitar innascut sa isi faca treaba.

Varsta nu este o bariera in calea imunitatii?

La un copil nou-nascut imunitatea este slaba, deoarece nu este complet formata si nu a invatat sa lucreze in mod complet. De-a lungul anilor, ea este intarita si antrenata in procesul de lupta impotriva diferitelor boli, astfel incat rezistenta sa creste, iar mecanismele de aparare invata sa functioneze clar si fara probleme.

Cum afectează vârsta imunitatea
Cum afectează vârsta imunitatea 10

S-ar parea ca, urmand aceasta logica, sistemul imunitar al persoanelor in varsta ar trebui sa aiba resurse cu adevarat inepuizabile… dar nu este asa. Multe reactii de aparare incetinesc semnificativ odata cu varsta. Daca organismul este atacat de un agent patogen cunoscut, sistemul imunitar ii va face fata fara prea multe probleme; daca apare un inamic necunoscut, lupta poate dura mult timp si poate provoca multe pierderi. De asemenea, ar trebui sa se tina cont de faptul ca in anumite zone apararea este sensibil mai slaba. De exemplu, pielea si membranele mucoase la batranete pierd multa umiditate, astfel incat devin usor permeabile si nu pot oferi o rezistenta la fel de eficienta ca inainte impotriva bacteriilor patogene.

Cum afectează vârsta imunitatea
Cum afectează vârsta imunitatea 11

Este important de luat in considerare faptul ca, pe parcursul deceniilor, in organismul nostru apar lanturi ADN deteriorate in mod natural si multe alte „rupturi” mici si mari. Din aceasta cauza, incep sa apara reactii inflamatorii. De la un mod lent, acestea pot trece treptat la o etapa cronica, iar apoi exista riscul de a dezvolta boli periculoase, cum ar fi ateroscleroza.

In prezenta chiar si a unor procese inflamatorii minore, imunitatea varstnicilor este in mod constant sub presiune. In fiecare zi trebuie sa se lupte cu propriile proteine „rupte”, ceea ce submineaza serios resursele. Prin urmare, sistemul imunitar nu este intotdeauna capabil sa raspunda eficient la atacurile bacteriilor si virusurilor patogene, iar reactiile de aparare sunt mai lente sau nu functioneaza deloc.

Prietenii nostri invizibili

In ciuda faptului ca sistemul imunitar slabeste cu trecerea anilor, acesta poate fi intarit si chiar mentinut in stare de lupta, in ciuda varstei. Unul dintre principalii nostri aliati in acest demers este microflora noastra, microbiomul. Acesta include sute de trilioane de organisme microscopice care populeaza in mod dens corpul uman. Este greu de imaginat, dar greutatea lor totala ajunge la aproape trei kilograme! Nu este fara motiv ca oamenii de stiinta numesc microbiomul cel mai bogat ecosistem de pe planeta.

Cum afectează vârsta imunitatea
Cum afectează vârsta imunitatea 12

Corpul nostru este un habitat favorabil pentru aceste bacterii „bune” si, ca un fel de plata pentru a trai, ele indeplinesc diverse sarcini. De exemplu, ele ajuta la absorbtia si digestia corecta a nutrientilor utili, regleaza volumul de bila secretat, participa la sinteza vitaminelor. O alta functie importanta este aceea de a lupta impotriva infectiilor si a bacteriilor „rele”.

Citeste si...
Diabetul zaharat de tip 2: care sunt caracteristicile sale și cum pot trăi cu el?

Oamenii de stiinta au calculat ca, in ultimii 20-30 de ani, lista de specii de microorganisme care alcatuiesc microbiomul, s-a redus semnificativ, in timp ce diversitatea sa depinde de puterea imunitatii. S-a dovedit ca un dezechilibru microbian pe termen lung poate submina grav sanatatea, iar in cazurile neglijate provoaca aparitia diabetului, a cancerului si a diferitelor boli cronice. O modalitate eficienta de a evita acest lucru este stabilirea unei diete echilibrate. Ce ar trebui sa fie inclus in ea in primul rand?

organicsfood.ro

Alimente foarte vii

Alimentele bogate in probiotice sunt exact ceea ce aveti nevoie pentru a va sustine microbiomul si sistemul imunitar pana la o varsta inaintata. In esenta, sunt aceleasi bacterii „bune” care ajuta la absorbtia nutrientilor si inhiba dezvoltarea agentilor patogeni. Probioticele se gasesc in orice alimente fermentate: chefir, iaurt, smantana, branza acra, branza de vaci, unele branzeturi maturate, varza murata, muraturi, soia si kvass.

Cum afectează vârsta imunitatea
Cum afectează vârsta imunitatea 13

Cercetarile moderne confirma faptul ca acestea ajuta la realizarea unui echilibru intre microflora favorabila si cea patogena din intestin. De exemplu, oamenii de stiinta canadieni de la Departamentul de Pathobiologie al Universitatii Gwelph au ajuns la concluzia ca un consum regulat de probiotice creste productia de anticorpi si limfocite, iar prezenta culturilor vii in alimentatie imbunatateste raspunsul imunitar. Apropo, probioticele nu sunt bune doar pentru intestin, ci si pentru sanatatea psihologica. Oamenii de stiinta germani si italieni au demonstrat in cadrul unor experimente ca lactobacilii imbunatatesc starile emotionale si reduc probabilitatea aparitiei depresiei.

Cu toate acestea, medicii avertizeaza ca nu trebuie sa va lasati dus de val cu unele alimente fermentate. Varza murata si castravetii murati contin doze socante de sare, iar acest lucru creste riscul de hipertensiune si de accident vascular cerebral, iar pe articulatii nu este cea mai buna varianta.

Cu ce sa hranesti bacteriile „bune”?

Pentru a face fata indatoririlor lor, bacteriile trebuie sa se hraneasca corespunzator, iar cea mai buna hrana pentru ele sunt prebioticele. Acestea le dau putere, ceea ce imbunatateste absorbtia vitaminelor si mineralelor.

Cum afectează vârsta imunitatea
Cum afectează vârsta imunitatea 14

Prebioticele sunt, de asemenea, importante pentru un sistem imunitar puternic. Un studiu realizat de oamenii de stiinta arabi de la Universitatea King Saud dovedeste ca includerea lor in alimentatie previne simptomele intestinale severe (varsaturi, diaree, dureri) in cazul infectiilor complicate cu coronavirus. Este dovedit stiintific faptul ca prebioticele suprima procesele inflamatorii din organism, inclusiv pe cele cauzate de schimbarile legate de varsta. Daca acestea sunt introduse in dieta copiilor de la o varsta frageda, vor contribui la reducerea frecventei bolilor infectioase.

In sfarsit, prebioticele pot incetini dezvoltarea colitei ulcerative nespecifice, o boala inflamatorie autoimuna cronica a mucoasei colonului. Bolile autoimune sunt cele in care sistemul imunitar ataca celulele sanatoase din organism, confundandu-le cu celule straine.

Citeste si...
7 Forme de artrită: Cum le recunoști și cum se tratează?

Prebioticele se gasesc oriunde exista fibre alimentare – in legume, fructe, verdeturi, cereale si leguminoase. Pentru a obtine doza zilnica de prebiotice, trebuie sa consumati cel putin 25-30 de grame de fibre in fiecare zi, ceea ce inseamna aproximativ 400 de grame de fructe si legume. Cu toate acestea, medicii avertizeaza ca aceasta cifra ar trebui sa fie atinsa treptat. Daca dieta este initial saraca in fibre alimentare, ar trebui sa incepeti cu portii mici, crescand treptat volumul zi de zi.

Cocktail pentru imunitate

Fara utilizarea regulata a vitaminelor si mineralelor, imunitatea noastra va ceda rapid, iar la batranete resursele sale vor fi in cele din urma epuizate. Dar acest lucru nu inseamna ca trebuie sa va indopati corpul cu de toate. Care nutrienti sunt cu adevarat importanti si care nu sunt?

Acidul ascorbic si nu numai

Bineinteles, primul lucru care ne vine in minte este vitamina C, sau acidul ascorbic. Acesta este unul dintre cei mai puternici antioxidanti, luptand activ impotriva radicalilor liberi – molecule instabile care deterioreaza celulele sanatoase. Cu toate acestea, beneficiile sale miraculoase pentru imunitate sunt un pic exagerate. Cercetarile efectuate de oamenii de stiinta finlandezi de la Universitatea din Helsinki au aratat ca utilizarea regulata a 0,2 grame de vitamina C pe zi reduce durata racelilor cu doar 8% la adulti si cu 14% la copii. Pentru a mentine nivelul acestei vitamine in organism, se recomanda includerea in alimentatie a ardeilor dulci, a citricelor, a kiwi, a broccoli, a varza de Bruxelles si a sucului de rosii.

Cum afectează vârsta imunitatea
Cum afectează vârsta imunitatea 15

Vitamina E, denumita adesea vitamina tineretii si a frumusetii, are, de asemenea, puternice proprietati antioxidante. De asemenea, este importanta pentru sistemul imunitar, deoarece are un efect imunostimulator si ajuta la combaterea anumitor infectii. Este cel mai abundent in nuci si in semintele de floarea-soarelui. Vitamina A accelereaza sinteza proteinelor si imbunatateste cresterea limfocitelor. Este bogata in morcovi, oua, ficat de cod, lapte si unt. Vitaminele B au proprietati antimicrobiene si ajuta la combaterea agentilor patogeni. Principalele lor surse sunt cerealele, fasolea, fructele de mare, cartofii si carnea.

Vitamina soarelui

Vitamina D este deosebit de utila pentru imunitatea innascuta, deoarece imbunatateste secretia de peptide antimicrobiene si functiile de protectie a membranelor mucoase. O deficienta poate fi chiar fatala – asa cum s-a invatat in timpul recentei pandemii din Marea Britanie. Atunci cand medicii au comparat hartile cazurilor grave de infectie cu coronavirus cu hartile deficitului de vitamina D, au constatat ca acestea erau aproape identice.

Cum afectează vârsta imunitatea
Cum afectează vârsta imunitatea 16

Știm cu totii ca vitamina D este produsa in organism de lumina soarelui. Dar soarele singur nu este suficient pentru a o reaproviziona. Un studiu realizat in 11 regiuni din tara noastra a aratat rezultate neasteptate. S-a dovedit ca deficitul acestui element se gaseste peste tot, chiar si in regiunile sudice. Oamenii de stiinta explica acest lucru prin faptul ca unghiul de incidenta a luminii solare, necesar pentru o productie suficienta de vitamina D, chiar si in regiunea Krasnodar, cu statiunile sale subtropicale calde, poate fi prins doar vara.

Citeste si...
Ce să faci dacă te doare urechea rău: cauzele otitei medii acute și modalități de a le trata

Prin urmare, pentru o imunitate puternica, expertii recomanda sa o luati pe tot parcursul anului, fara pauze lungi. In plus, dieta ar trebui sa includa in mod regulat soiuri grase de peste si ficat.

Gras, dar sanatos

Cum functioneaza imunitateaImunitatea este „armura” corpului nostru. Daca infectiile sau bacteriile reusesc sa creeze o bresa in aceasta, mecanismele interne de aparare intra in actiune. De ce depinde rapiditatea reactiei lor si de ce uneori nu sunt eficiente? Va explicam cum se modifica imunitatea odata cu inaintarea in varsta si ce recomanda stiinta actuala pentru consolidarea acesteia.Imunitatea este „armura” organismului nostru.

Daca infectiile sau bacteriile fac o bresa in ea, mecanismele interne de protectie intervin. De ce depinde viteza lor de reactie si de ce uneori ele nu functioneaza? Explicam cum se schimba imunitatea cu varsta si ce recomanda stiinta moderna pentru a o intari.Modern research shows that of all fatty acids, omega-3 has the most powerful immunomodulatory effect.

Experimentele efectuate la Centrul pentru Genetica, Nutritie si Sanatate, cu sediul la Washington, au demonstrat ca acestia inhiba inflamatia si ajuta la promovarea interactiunii la diferite situsuri imunitare in bolile autoimune, cum ar fi artrita reumatoida, scleroza multipla, psoriazisul, boala Crohn si colita ulcerativa. Un alt studiu independent pe aceeasi tema a fost realizat in Suedia.

Oamenii de stiinta au evaluat dieta a 30000 de femei pe parcursul mai multor ani. S-a dovedit ca la acele participante care au consumat in mod regulat acizi omega-3, riscul de artrita reumatoida a fost redus cu 35% la inceputul studiului si cu 52% la final.

Cum afectează vârsta imunitatea
Cum afectează vârsta imunitatea 17

Pentru a acoperi necesarul zilnic de acizi grasi omega-3, ar trebui sa includeti in alimentatia dumneavoastra macrou, salau, hering, somon si alte tipuri de peste gras, precum si seminte de chia si nuci. Alternativ, se pot folosi suplimente de ulei de peste.

Cum afectează vârsta imunitatea
Cum afectează vârsta imunitatea 18

Un sistem imunitar puternic nu este ceva cu care toata lumea se naste – este nevoie de ani de zile pentru a-l construi. Il putem ajuta facand mai multa miscare, evitand stresul si mancand bine!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benetthttps://organicsfood.ro
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

De ce pielea mainilor devine rosie si se exfoliaza iarna: Cauze si solutii

Iarna poate fi aspră pentru pielea mâinilor, provocând roșeață, exfoliere și uscăciune. Află de ce se întâmplă și cum poți preveni aceste probleme pentru mâini hidratate și sănătoase.

Transpiratia arde grasimile? Sa aflam.

Descoperă adevărul despre legătura dintre transpirație și pierderea de grăsime. Află ce spune știința, cum să slăbești sănătos și de ce transpirația nu este întotdeauna egală cu arderea grăsimilor. Informează-te corect și atinge-ți obiectivele de fitness.

O noapte nedormita reduce cu 70% activitatea sistemului imunitar

O singură noapte de somn insuficient poate reduce activitatea sistemului imunitar cu 70%. Află ce boli te pot amenința și de ce somnul este adevăratul elixir al vieții.

Colita ulcerativa – ghid complet despre inflamatia cronica a colonului

Colita ulcerativă este o boală cronică ce provoacă inflamația colonului. Aflați care sunt cauzele, cum recunoaștem simptomele precum sânge în scaun, crampe și durere abdominală și cum putem trata eficient inflamația cu ajutorul medicamentelor moderne pentru a ajunge la remisiune.

Ce spune umflarea picioarelor despre starea ta de sanatate?

Umflarea picioarelor este deosebit de frecventă la persoanele în vârstă. Acesta este, de obicei, rezultatul unei circulații deficitare...

Bursita de umar – cauze, simptome, tratament si prevenire

Descoperă cauzele, simptomele și tratamentele eficiente pentru bursita de umăr, o afecțiune comună ce limitează mișcările.

Durere de spate in zona plamanilor: cauze, simptome, investigatii si tratament

Durere de spate în zona plămânilor? Acest ghid oferă informații esențiale despre cauze, simptome, investigații și opțiuni de tratament. Descoperiți cum să recunoașteți și să acționați rapid în cazul problemelor grave de sănătate. Citiți acum pentru sfaturi și recomandări experte!

Ingrijirea pielii copiilor cu albinism: 4 strategii esentiale

Pielea copiilor cu albinism necesită îngrijiri speciale pentru a o proteja de efectele nocive ale razelor UV. Deși albinismul nu afectează starea de sănătate, cauzează sensibilitate extremă la soare. Prin urmare, este crucial să asigurăm protecția și hidratarea pielii lor delicate.