21.7 C
București

Deficienta de vitamina D pe care o au pana la 90% din oameni

Date:

Share post:

Ati crede ca majoritatea populatiei – intre 40 la suta si 90 la suta sau mai mult din adultii din SUA, in functie de rasa – este credeti sa aiba o deficienta de vitamina D? Asta o face pe lista celor mai frecvente deficiente de nutrienti.

Nu este de mirare ca aceasta vitamina este acum una dintre cele mai cele mai recomandate suplimentele de catre medici, administrate in scopul tratarii si/sau prevenirii simptomelor deficitului de vitamina D.

Persoanele cu pielea inchisa la culoare, cele care locuiesc in regiunile nordice ale lumii, unde exista mai putina expunere la soare pe tot parcursul anului si cele care sunt supraponderale au o sansa si mai mare de a se confrunta cu deficienta de vitamina D.

Poate fi vindecata deficienta de vitamina D? Da, exista modalitati prin care va puteti creste in mod natural nivelul de vitamina D si sa va reduceti riscul de a dezvolta conditii de sanatate conexe.

Petrecerea timpului la soare, fara crema de protectie solara, este cea mai sigura cale de a va imbolnavi suficient. Consumul de alimente bogate in vitamina D ajuta, de asemenea, la imbunatatirea nivelului din sange.

Cititi mai departe pentru a intelege cat timp aveti nevoie la soare si ce alimente va ajuta sa evitati deficienta de vitamina D.

Ce este vitamina D? (De ce avem nevoie de ea)

Vitamina D este o vitamina solubila in grasimi care este stocata in ficat si in tesuturile grase. Este oarecum diferita de alte vitamine, deoarece organismul produce cea mai mare parte din ea pe cont propriu (cu ajutorul luminii solare), mai degraba decat sa se bazeze exclusiv pe sursele alimentare pentru a obtine suficient.

De ce avem nevoie de vitamina D?

Iata cateva dintre beneficiile asociate cu vitamina D:

  • Contribuie la sanatatea oaselor prin faptul ca ajuta la absorbtia calciului in oase, precum si a altor vitamine si minerale care contribuie la sanatatea scheletului, inclusiv magneziul, vitamina K si fosforul.
  • Sustine sistemul imunitar si poate ajuta la prevenirea raspunsurilor inflamatorii prelungite sau excesive, plus unii virusi si infectii.
  • Poate ajuta la sustinerea replicarii sanatoase a celulelor si poate juca un rol in protejarea impotriva dezvoltarii afectiunilor autoimune.
  • Promoveaza sanatatea cardiovasculara si ajuta la reglarea tensiunii arteriale, a nivelului de colesterol si a inflamatiei.
  • Ajuta la gestionarea nivelului de zahar din sange si colaboreaza cu calciul pentru a regla secretia de insulina.
  • Poate ajuta la prevenirea depresiei si a tulburarilor de dispozitie, in special in timpul iernii.
  • Pare sa joace un rol in prevenirea obezitatii. Studiile arata ca deficienta este legata de volume mai mari de grasime, seric, ficat si masa musculara, desi relatia este inca in curs de cercetare.

Simptomele deficitului de vitamina D

original
original

Ce se intampla atunci cand vitamina D este scazuta? Conform studiilor si analizelor stiintifice, cele mai frecvente simptome ale deficientei de vitamina D includ:

  • oboseala
  • osteoporoza
  • boli de inima si tensiune arteriala ridicata
  • cancer
  • boli autoimune
  • depresie si tulburari de dispozitie
  • sanatate precara a pielii, inclusiv roseata, inflamatie si uscaciune
  • insomnie
  • artrita si dureri articulare
  • diabet
  • probleme de concentrare
  • astm
  • caderea parului
  • scleroza multipla
  • dureri musculare sau osoase cronice
  • psoriazis
  • fibromialgie

Cauze/Factori de risc/Riscuri de sanatate

De ce unii oameni dezvolta o deficienta a acestei vitamine?

Citeste si...
Deficitul de vitamina K: Simptome, cauze și soluții alimentare.

Se crede ca unul dintre cele mai mari motive pentru care deficitul de vitamina D este acum o problema de sanatate publica este din cauza stilului nostru de viata modern, in principal in interior.

Mai jos gasiti mai multe informatii despre cauzele comune ale deficientei de vitamina D:

1. Lipsa de soare

Majoritatea copiilor din ziua de azi petrec ore fara precedent in interior – uitandu-se la televizor, jucand jocuri video si navigand pe internet. In mod similar, majoritatea adultilor lucreaza in interior, fac exercitii fizice in sali de sport si isi petrec timpul liber in casele lor, unde sunt adapostiti de soare.

Cu tot acest timp petrecut in interior, nu este de mirare ca nu primim suficienta “vitamina soarelui” si ca deficienta de vitamina D afecteaza peste un miliard de oameni in intreaga lume.

2. Utilizarea frecventa a cremelor de protectie solara

Deoarece riscul de a dezvolta cancer de piele a crescut si el in ultimii ani, medicii incurajeaza cu tarie utilizarea cremelor de protectie solara pentru copii si adulti, chiar si pe parcursul lunilor de iarna si atunci cand expunerea la soare este in general limitata.

organicsfood.ro

In mod alarmant, unele cercetari arata ca, atunci cand purtati o crema de protectie solara cu SPF 8, reduceti capacitatea organismului dumneavoastra de a produce vitamina D cu 90%.

Daca alegeti o crema de protectie solara cu un SPF mai mare de 30 (care este numarul recomandat in mod normal de medici), reduceti capacitatea organismului dumneavoastra cu pana la 99 la suta. Acest lucru duce la deficiente suplimentare pentru ca, desi petrecem timp in aer liber, crema de protectie solara nu permite corpului nostru sa transforme vitamina D de la soare.

Alte cauze si factori de risc ai deficientei de vitamina D includ:

  • Conditii de sanatate subiacente – Cercetarile arata ca anumite conditii de sanatate, cum ar fi obezitatea abdominala, diabetul de tip 2, rezistenta la insulina si hipertensiunea arteriala, cresc, de asemenea, riscul unei persoane de a avea deficienta de vitamina D.
  • A avea pielea mai inchisa la culoare – Conform National Health and Nutrition Examination Survey, cele mai noi statistici demonstreaza ca mai mult de 90% dintre persoanele cu pielea mai inchisa la culoare (inclusiv afro-americanii, hispanicii si asiaticii) care traiesc in Statele Unite sufera acum de insuficienta de vitamina D, in timp ce 75 de procente din populatia alba este deficitara.
  • Anumite ocupatii – Un studiu realizat in 2017 recent a relevat ca ocupatia poate juca, de asemenea, un rol important in ceea ce priveste nivelul acestei vitamine. Cercetatorii au descoperit ca lucratorii in schimburi, lucratorii din domeniul sanatatii si lucratorii de interior prezinta un risc ridicat de a dezvolta o deficienta din cauza timpului redus petrecut in aer liber.
  • Fiind supraponderali – Pe masura ce populatia de adulti si copii supraponderali si obezi a crescut constant in ultimele decenii, la fel si incidenta simptomelor de deficienta de vitamina D. Din pacate, cercetarile arata ca ca deficitul de vitamina D este corelat cu riscuri crescute de a dezvolta cancere comune, boli autoimune, hipertensiune arteriala si diverse boli infectioase, de asemenea.
Citeste si...
Durerea de spate în timpul sarcinii - Ghid complet pentru viitoarele mămici

Este grava carenta de vitamina D?

Expertii in sanatate publica ne spun ca poate fi, iar acum este legata de un numar tot mai mare de afectiuni, cum ar fi bolile de inima, cancerul, diabetul si problemele legate de starea de spirit.

Iata cateva dintre potentialele riscuri pentru sanatate care pot fi asociate cu deficienta de vitamina D:

  • Oase slabite – O deficienta de vitamina D poate duce la inmuierea oaselor, care se numeste osteomalacie, sau la o anomalie osoasa numita rahitism. In plus, o deficienta va creste riscul de a dezvolta osteoporoza si de a va confrunta cu fracturi sau oase rupte. Acesta este un risc deosebit de mare in randul adultilor in varsta.
  • Susceptibilitatea la infectii si virusi – Nivelurile scazute au fost legate de o incidenta mai mare a unor infectii grave, inclusiv a celor care afecteaza plamanii si sistemul respirator.
  • Tulburari de dispozitie – Deoarece actioneaza ca un hormon in interiorul corpului nostru si afecteaza functia creierului, deficitul de vitamina D a fost legata de cu un risc crescut de tulburari de dispozitie, inclusiv depresie, tulburare afectiva sezoniera si probleme severe de dispozitie experimentate in timpul sindromului premenstrual, insomnie si anxietate.
  • Dezechilibre hormonale – Nivelurile scazute pot interfera cu productia adecvata de testosteron si estrogen, ceea ce duce la dezechilibre care pot duce la multe simptome nedorite. Lipsa de vitamina D poate cauza cresterea in greutate? Este posibil. Unele studii arata ca nivelurile scazute pot fi legate de cresterea in greutate la adultii in varsta, dar cresterea in greutate este de obicei relativ mica. Mai sunt multe de invatat despre aceasta legatura, dar se speculeaza ca aceasta vitamina poate afecta locul in care celulele adipoase se micsoreaza sau se maresc.
  • Probleme de sanatate cognitiva/mentala – Cercetatorii indica faptul ca adultii cu deficiente pot avea performante mai slabe la examenele standardizate, pot avea abilitati mai slabe de luare a deciziilor si pot avea dificultati cu sarcini care necesita concentrare si atentie. Unele cercetari au a demonstrat o corelatie intre nivelurile scazute de vitamina D si un risc crescut de a dezvolta schizofrenie si scleroza multipla.
  • Susceptibilitatea la unele tipuri de cancer – Simptomele de deficit de vitamina D au fost corelate cu riscuri crescute de aparitie a cancerului, in special a cancerului de san, de colon si de prostata. Potrivit unei cercetari publicate in Frontiers in Endocrinology, vitamina D joaca un rol in factorii care influenteaza cresterea tumorala, diferentierea celulara si apoptoza. Cercetarile arata ca aceasta poate afecta riscul de cancer de san, de colon si ovarian, posibil datorita rolului sau in ciclul de viata celular sau capacitatii sale de a bloca excesul de estrogen.

Tratament Preventie

Cum puteti creste nivelul de vitamina D? In timp ce unele alimente furnizeaza vitamina D, expunerea la lumina soarelui ramane cea mai buna modalitate de a obtine cantitatea de care aveti nevoie pentru a preveni simptomele deficientei de vitamina D.

Cu toate acestea, cercetarile sugereaza ca si consumul de alimente bogate in vitamina D si calciu va ajuta dobanditi mai mult, asa ca incercati sa adaugati in mod regulat surse naturale de inalta calitate in dieta dumneavoastra.

Importanta expunerii la lumina soarelui:

Majoritatea expertilor recomanda sa va expuneti zilnic la lumina directa a soarelui timp de 10-15 minute, fara a purta crema de protectie solara, daca aveti un ton deschis sau mediu. Daca aveti pielea inchisa la culoare, probabil ca aveti nevoie de mai mult timp in aer liber pentru a produce suficienta vitamina D, deoarece aveti in mod natural mai multa protectie impotriva efectelor razelor UV.

Citeste si...
Top 5 verdețuri în mâncăruri: alegerea celor mai bune pentru sănătate

Unii experti recomanda ca persoanele cu tonuri mai inchise la culoare sa petreaca zilnic, daca este posibil, intre 40 de minute si o ora la soare.

Daca este iarna, trebuie sa dublati timpul recomandat pentru a permite o productie suficienta de vitamina D.

Iata o buna regula de baza pentru a sti ca organismul dumneavoastra produce vitamina D:

  • Vrei sa te uiti la umbra ta si sa vezi ca este mai scurta decat tine. Acest lucru va spune ca indicele UV este suficient de ridicat.
  • Intre orele 10 a.m. si 3 p.m. este de obicei momentul in care indicele UV este cel mai ridicat.

Daca sunteti ingrijorat de faptul ca nu purtati crema de protectie solara si va faceti griji cu privire la cancerul de piele, incercati sa va aplicati crema de protectie solara pe fata si pe maini, dar nu si pe membrele dvs. imediat (presupunand ca membrele dvs. sunt expuse). Acest lucru lasa suficienta piele neexpusa pentru a crea in mod corespunzator vitamina D de care aveti nevoie.

In general, cresteti-va nivelurile in mod natural prin urmatoarele practici si alimente:

  • Expunerea la lumina soarelui: Incercati sa petreceti zilnic 10-20 de minute la soare
  • Ulei de ficat de cod (luati aproximativ o lingura pe zi)
  • Halibut
  • Peste crap
  • Macrou
  • Anghila
  • Somon salbatic
  • Peste alb
  • Peste spada
  • Pastrav curcubeu
  • Sardine
  • Ton
  • Oua de pasare
  • Ficat de vita
  • Lapte crud
  • Caviar
  • Lapte si produse lactate imbogatite
  • Alternative lactate imbogatite, cum ar fi laptele pe baza de nuci
  • Ciuperci Maitake si portobello (atunci cand sunt expuse la lumina UV)

Cum poti creste rapid nivelul de vitamina D? Pentru persoanele care au niveluri scazute, sunt disponibile suplimente de vitamina D, care se prezinta sub doua forme: D2 si D3.

D3 din produsele animale (in special din colesterolul din aceste produse) este cel mai apropiat de tipul pe care il produc oamenii. Vitamina D3 este, prin urmare, forma cea mai activa si se crede ca se transforma mult mai repede decat D2.

De cata cantitate aveti nevoie

Doza zilnica recomandata pentru vitamina D, conform Departamentului de Agricultura al SUA, este de 600 pana la 800 de unitati internationale pe zi pentru adulti. Cu toate acestea, obtinerea unei cantitati semnificativ mai mari, in jur de 5.000 UI pe zi, poate fi mai eficienta – mai ales ca, in majoritatea cazurilor, exista un risc mic in cazul unei supra-suplimentari.

Retineti ca aceasta este o recomandare generala si nu exista nicio modalitate de a sti cantitatea exacta care este cea mai buna pentru dumneavoastra fara un test de sange. Este posibil sa aveti nevoie de o cantitate mai mare sau mai mica si ar trebui sa vorbiti cu medicul dumneavoastra si sa va informati si despre efectele secundare ale vitaminei D.

Citeste si...
Cum să administrezi medicamentele corect: ghidul complet

Aici sunt mai multe recomandari in functie de varsta:

Recomandare de dozare pentru copii:

  • 1-3 ani: 600 UI (15 mcg/zi)
  • 4-8 ani: 600 UI (15 mcg/zi)

Pentru copii mai mari si adulti:

  • 9-70 de ani: cel putin 600 UI (15 mcg/zi)
  • Adulti in varsta de peste 70 de ani: 800 UI (20 mcg/zi)
  • Gravide si care alapteaza: 600 UI (15 mcg/zi)

Testare

Singurul mod de a sti daca aveti o deficienta este sa cereti medicului dumneavoastra sa efectueze un test, numit testul 25-hidroxi vitamina D. Acesta va va spune daca si cat de grav este deficitul dumneavoastra.

Cand medicul dumneavoastra efectueaza un test de sange si va ofera rezultatele pentru nivelul de vitamina D, pastrati aceste cifre in minte:

  • 50+ este egal cu un nivel bun. Un nivel de 25(OH)D de >50 nmol/L este considerat in prezent “obiectivul principal”.
  • 30-50 inseamna ca doriti sa va suplimentati cu vitamina D, sa lucrati pentru a petrece mai mult timp la soare si/sau sa adaugati alimente cu vitamina D in dieta dumneavoastra.
  • Mai putin de 30 inseamna ca sunteti foarte deficitar si cu siguranta doriti sa luati masuri imediate pentru a ridica aceste niveluri.

Cand sa va consultati medicul

Cercetatorii sugereaza ca orice persoana cu afectiunile de sanatate de mai jos ar trebui sa fie testata pentru deficienta de vitamina D, mai ales daca se confrunta cu o serie de simptome de deficienta descrise mai sus:

  • Slabiciune musculara continua
  • Oboseala cronica
  • Depresie, in special in timpul iernii (care poate indica o tulburare depresiva sezoniera)
  • Probleme de somn
  • Anxietate
  • Oase slabe sau rupte
  • Sistem imunitar slabit
  • Inflamatie si umflaturi

Concluzie

  • Intre 40% si 80% dintre adultii din SUA pot suferi de simptome de deficienta de vitamina D, ceea ce poate duce la probleme majore de sanatate, cum ar fi bolile cardiovasculare, diabetul, bolile autoimune si cancerul.
  • Doua cauze majore ale simptomelor de deficit de vitamina D sunt lipsa expunerii la soare si utilizarea de protectie solara.
  • Expunerea la lumina soarelui, fara protectie solara, timp de aproximativ 10-20 de minute pe zi, ajuta organismul dumneavoastra sa produca aproximativ 10.000 de unitati de vitamina D naturala.
  • Care sunt simptomele deficientei de vitamina D la adulti? Cele mai frecvente includ slabiciune, oboseala cronica, depresie, anxietate, probleme de somn, oase slabe si sistem imunitar slab.
  • Tratamentul deficientei de vitamina D implica, de obicei, suplimentarea cu vitamina D, in mod ideal D3 (forma cea mai activa). Majoritatea adultilor ar trebui sa ia intre 600 si 5.000 UI zilnic.

Nu uita!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Crampe la picioare cand mergi pe jos: care sunt cauzele acestor simptome?

Crampele la picioare atunci când mergi pot fi datorate multor cauze, de la probleme simple până la afecțiuni medicale serioase. Acest articol dezvăluie cauzele principale și oferă soluții pentru ameliorare. Ideal pentru oricine dorește să înțeleagă și să combată aceste simptome enervante.

Alcoolul cauzeaza cresterea in greutate? Decodificarea faptelor

S-ar putea să faceți totul cum trebuie pentru a slăbi, dar o mică greșeală ar putea să vă...

Constipatia: cand este doar un disconfort si cand devine o amenintare la adresa sanatatii?

Constipația poate fi mult mai mult decât un simplu disconfort. Află care sunt simptomele care indică complicații serioase și când să cauți ajutor medical.

Vor fi leguminoasele alimentele viitorului?

Leguminoasele, esențiale în dietele bazate pe plante, nu aduc doar beneficii pentru sănătate, ci și pentru mediu. Află cum aceste alimente pot modela viitorul alimentației și ecologiei.

Beneficii pentru sanatate cu 30 de minute de exercitii fizice zilnic

Exerciții zilnice de 30 minute pot transforma sănătatea ta. Află cum activitatea fizică regulată îmbunătățește starea de bine și vitalitatea.

Hemoroizii trombozati – Simptome, cauze si tratament

Hemoroizii trombozați pot cauza dureri intense și sângerări rectale. Descoperă principalele simptome, cauzele comune și tratamentele recomandate în acest ghid complet.

Tipuri de Orez: Cum Difera Valoarea Nutritionala

Fiecare varietate de orez vine cu propriile sale beneficii nutriționale. Cunoaște diferențele și alege cel mai potrivit orez pentru stilul tău de viață și nevoile tale nutriționale.

Cauzele migrenei la barbati si cand sa obtineti ajutor medical

Migrena este o afecțiune neurologică care poate provoca dureri de cap și alte simptome precum greața sau sensibilitatea...