16.9 C
București

Cum ne afecteaza creierul excesul de timp petrecut in fata ecranelor

Date:

Share post:

Pe măsură ce ne îndreptăm tot mai mult spre era digitală, este important să fim conștienți de modul în care tehnologia pe care o folosim ne afectează sănătatea mintală și funcția cognitivă.

Pe masura ce ne indreptam tot mai mult spre era digitala, este important sa fim constienti de modul in care tehnologia pe care o folosim ne afecteaza sanatatea mintala si functia cognitiva.

Dementa este un termen generic care descrie un declin al capacitatii de a gandi si afecteaza memoria, limbajul si rationamentul, din cauza unor modificari la nivelul creierului.

Simptomele dementei variaza de la usoare la severe si pot avea un impact semnificativ asupra functionarii si calitatii vietii unei persoane.

Unii experti folosesc termenul de “dementa digitala” pentru a descrie schimbarile cognitive asociate cu utilizarea excesiva a tehnologiei. Desi dementa digitala nu este o afectiune propriu-zisa, cercetarile sugereaza ca utilizarea excesiva a tehnologiei poate duce la schimbari asemanatoare dementei si, eventual, chiar la cresterea riscului de dementa.

Mai jos, vom explora mai multe despre ce este dementa digitala, inclusiv masurile pe care le puteti lua pentru a reduce efectele potential daunatoare ale timpului petrecut in exces cu ecranul.

Este “dementa digitala” o afectiune reala?

Dementa digitala, un termen inventat de neurostiintiful si psihiatrul german Manfred Spitzer in 2012, descrie schimbarile in cognitie ca urmare a utilizarii excesive a tehnologiei.

Desi dementa digitala nu este o afectiune reala diagnosticabila, teoria conform careia utilizarea excesiva a tehnologiei are un impact negativ asupra cognitiei ar putea avea un merit stiintific. De fapt, mai multe studii au gasit o legatura intre utilizarea internetului, “timpul petrecut in fata ecranului” si modificarile cognitive.

Un studiu din 2022 a explorat impactul comportamentelor sedentare, inclusiv utilizarea calculatorului si privitul la televizor, asupra riscului general de dementa.

Citeste si...
Durerea de rinichi în sarcină: cum să te simți mai bine rapid

Potrivit rezultatelor, mai mult timp petrecut pe comportamente pasive din punct de vedere cognitiv – cum ar fi privitul la televizor – a dus la un risc crescut de dementa, indiferent de nivelul de activitate fizica. Cu toate acestea, activitatile pasive active din punct de vedere cognitiv – cum ar fi utilizarea calculatorului – au fost asociate cu un risc mai scazut de dementa.

Intr-o alta analiza din 2023, cercetatorii au gasit dovezi ca utilizarea excesiva a ecranului are un impact negativ asupra functionarii executive si a memoriei de lucru, printre alte modificari, atat la copii, cat si la adolescenti.

Un alt studiu amplu publicat in 2023 a analizat relatia dintre activitatile sedentare bazate pe ecran si riscul de dementa la peste 462.000 de participanti. In acest studiu, cercetatorii au evaluat atat utilizarea calculatorului, cat si vizionarea televizorului.

Rezultatele studiului au aratat ca mai mult de 4 ore de timp petrecut in fata ecranului pe zi a fost asociat cu un risc crescut de dementa vasculara, de boala Alzheimer si de dementa de toate cauzele la participanti. In plus, nivelurile mai ridicate de timp petrecut zilnic in fata ecranului au fost, de asemenea, legate de modificari fizice in anumite zone ale creierului.

Simptomele dementei digitale

Dementa digitala nu este o afectiune care poate fi diagnosticata, asa ca este dificil de spus exact care sunt simptomele. Cu toate acestea, dupa cum sugereaza si numele, unele dintre simptome pot fi similare cu cele ale dementei, cum ar fi:

  • probleme cu memoria pe termen scurt
  • pierderea sau uitarea cu usurinta a lucrurilor
  • dificultati in reamintirea cuvintelor
  • dificultati in a face mai multe lucruri in acelasi timp
Citeste si...
Uscăciunea vaginală: 6 vitamine pentru a menține vaginul lubrifiat și sănătos

Similar dementei, dementa digitala poate provoca, de asemenea, schimbari in comunicare, concentrare, rationament si multe altele. De asemenea, nu este neobisnuit ca excesul de timp petrecut in fata ecranului sa duca la modificari ale somnului si ale dispozitiei, care au, de asemenea, un efect semnificativ asupra functiei creierului.

organicsfood.ro

Cum puteti preveni dementa digitala?

Tehnologia ne-a oferit posibilitatea de a face progrese uriase in societate – de la conectarea noastra cu oameni din intreaga lume la imbunatatirea eficientei in salile de clasa si spitale si multe altele.

Dar nu se poate nega faptul ca utilizarea excesiva a tehnologiei are un impact negativ asupra creierului nostru. Avand in vedere ca cercetarile sugereaza ca adolescentii petrec aproximativ 6 ore pe zi pe telefoane, este clar ca moderatia este cheia pentru a combate dementa digitala.

Asadar, iata cativa pasi pe care ii puteti face pentru a va indeparta de ecran si pentru a contracara impactul negativ al utilizarii excesive a tehnologiei:

  • Limitati notificarile de pe telefon: O modalitate de a evita sa fiti in permanenta pe telefon sau in fata unui ecran este sa limitati numarul de notificari pe care le primiti. Daca o anumita notificare nu este urgenta, luati in considerare posibilitatea de a o reduce la tacere – sau de a scapa de ea cu totul.
  • Limitati timpul petrecut in mass-media pasiva: Acest lucru poate arata diferit in functie de modul in care va petreceti timpul. Exista aplicatii care pot limita timpul de defilare excesiva. Sau ati putea combina timpul petrecut uitandu-va la emisiunea dvs. preferata cu folosirea unei biciclete stationare sau a unui set de greutati mici.
  • Gasiti alte lucruri pe care sa va concentrati: Cu totii suntem vinovati de a pune mana pe telefon sau pe telecomanda atunci cand ne plictisim, dar cand a fost ultima data cand ati citit o carte sau ati iesit la o plimbare? Desi aceste activitati pot necesita mai mult efort, pregatiti-va pentru succes avand la indemana o carte buna sau o destinatie distractiva deja aleasa.
  • Rezervati-va timp pentru a va relaxa si a va conecta: Reducerea timpului petrecut in fata ecranelor nu inseamna ca trebuie sa scapati complet de ele. Luati in considerare posibilitatea de a va rezerva o bucata de timp in fiecare zi pentru a defila, a juca jocuri video sau a va uita la televizor. Setarea unui cronometru poate fi de ajutor.
Citeste si...
Kinetoterapie împotriva obezității și excesului de greutate

Și daca sunteti un parinte care cauta modalitati de a reduce timpul petrecut de copilul dvs. in fata ecranului, incepeti prin a deschide conversatia cu privire la motivul pentru care moderatia este importanta. Explicati-i ca si dvs. incercati sa va limitati timpul petrecut in fata ecranului si exersati monitorizarea si efectuarea de schimbari impreuna, ca familie.

Concluzie

Mai multe studii mari au aratat ca excesul de timp petrecut in fata ecranului poate avea efecte extrem de negative asupra cognitiei, in special la copii. Și, desi nu exista un diagnostic oficial pentru dementa digitala, cercetarile arata o legatura puternica intre utilizarea excesiva a tehnologiei si simptomele si riscul de dementa.

Fie ca sunteti in cautarea unor modalitati de a va reduce propriul timp petrecut in fata ecranului sau sunteti interesat sa faceti schimbari in familie, chiar si cele mai mici schimbari pot avea beneficii uriase pentru sanatatea dumneavoastra.

Nu uita!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benett
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Bronsita, emfizem si astm bronsic: Cum te afecteaza BPOC?

BPOC reprezintă o amenințare majoră pentru sănătatea pulmonară, având manifestări ca bronșita, emfizemul și astmul bronșic. Factori precum fumatul și genetica joacă un rol esențial în dezvoltarea sa. Cunoaște cum afectează această boală calitatea vieții și ce soluții există pentru a menține simptomele sub control.

Cum pot adormi rapid? Sfaturi si strategii

Descoperă cele mai eficiente strategii și sfaturi pentru a adormi rapid. De la controlul luminii albastre la crearea unui mediu perfect pentru somn, află cum să îți îmbunătățești calitatea somnului pentru nopti odihnitoare. Fă primul pas spre somnul perfect!

Sforaitul: Cauzele, simptomele si solutiile surprinzatoare!

Sforăitul poate perturba somnul și poate avea cauze multiple, de la infecții la stilul de viață. Află cum să combați sforăitul și să îmbunătățești calitatea somnului tău și a celor din jur. Explorează strategii și soluții pentru un somn liniștit.

Efectul melatoninei asupra somnului, imunitatii si colesterolului: este necesar sa luati hormonul in tablete?

Melatonina, hormonul glandei pineale, influențează nu doar somnul, ci și procesele corporale vitale, precum imunitatea și nivelul colesterolului. Află cum poate contribui la sănătatea ta generală și la prevenirea bolilor. Ideal pentru cei interesați de sănătate și bine-ai fi.

7 Semne timpurii ale afectarii ficatului

Ficatul trimite semnale de avertizare subtile când are probleme. Află care sunt cele mai frecvente 7 simptome timpurii care indică o afecțiune hepatică: oboseală, intoleranță la grăsimi, dureri abdominale, modificări ale culorii urinei, mâncărimi ale pielii etc.

Epilepsia la adulti: ce este aceasta boala si cum afecteaza viata

Epilepsia la adulți este o afecțiune serioasă ce afectează aproximativ 10 la 1.000 de persoane. Articolul oferă o privire detaliată asupra cauzelor, simptomelor și tratamentului epilepsiei, împreună cu istoria și personalitățile celebre asociate acestei boli. Informează-te acum despre această boală și cum poți să ajuți.

De ce ai facut ulcer gastric? Stresul, fumatul sau o infectie poate fi cauza?

Ulcerul gastric afectează milioane de oameni și poate avea cauze variate, de la stres la bacterii. Descoperă importanța cunoașterii simptomelor și a legăturii cu H. pylori pentru un tratament eficient. Protejează-ți sănătatea digestivă.

De ce se dezvolta ciroza hepatica: rolul grasimilor, impactul alcoolului, hepatita si alte boli

Ciroza hepatică nu este cauzată doar de alcoolism și hepatită. Descoperă rolul alimentației bogate în grăsimi, impactul alcoolului, hepatita și alte cauze ale acestei afecțiuni. Informează-te și protejează-ți sănătatea ficatului!