7.4 C
București

Ce se intampla cand creierul imbatraneste: putem incetini acest proces si sa ne pastram mintea limpede?

Date:

Share post:

Imbatranirea provoaca modificari ale dimensiunii creierului, ale starii retelei vasculare si declinul cognitiv. Pe masura ce creierul se micsoreaza odata cu varsta, apar modificari la toate nivelurile, de la metabolismul moleculelor la structura emisferelor si a restului creierului. Incidenta accidentelor vasculare cerebrale, a leziunilor de substanta alba si a dementei creste, de asemenea, odata cu varsta, la fel ca si rata de deteriorare a memoriei, precum si modificarile nivelurilor de neurotransmitatori si hormoni.

Factorii de protectie care reduc riscul de boli cardiovasculare, si anume exercitiile fizice regulate, o dieta sanatoasa si reducerea la minimum a consumului de alcool, par sa ajute la imbatranirea creierului, la fel ca si cresterea efortului cognitiv prin exercitii fizice regulate.

Creierul se formeaza la fat in a treia saptamana de sarcina si pana in ultima zi de viata a unei persoane, structura si functionarea creierului se schimba in mod constant. Este o lege a naturii, celulele trebuie sa se reinnoiasca in mod constant pentru a functiona pe deplin.

Pe masura ce corpul imbatraneste, organele si sistemele sufera anumite modificari, ele imbatranesc si ele odata cu noi. In mod firesc, si creierul imbatraneste, este o fatalitate, dar acest proces este foarte individual pentru fiecare persoana. Unii oameni pot avea dificultati in functiile de gandire, dar memoria lor ramane clara pana la o varsta inaintata, in timp ce altii pot suferi de pierderi de memorie la o varsta relativ tanara. In plus, odata cu imbatranirea creierului, oamenii de stiinta asociaza si formarea unor boli, cum ar fi boala Parkinson sau dementa.

Ce se intampla cand creierul imbatraneste: putem incetini acest proces si sa ne pastram mintea limpede?
Ce se întâmplă când creierul îmbătrânește: putem încetini acest proces și să ne păstrăm mintea limpede? 5

Principalele semne ale imbatranirii creierului, care sunt asociate cu modificarile legate de varsta in structura sa:

  • anumite dificultati in invatarea de noi informatii;
  • procesarea mai lenta a informatiilor primite;
  • dificultati in multitasking;
  • deteriorarea capacitatii de a retine lucruri noi si lacune in memoria evenimentelor din trecut.

In prezent, oamenii de stiinta incearca sa puna cap la cap datele fragmentare despre structura si functionarea creierului cunoscute pana in prezent.

Citeste si...
Dureri în partea dreaptă: când este o problemă cu rinichii, ficatul sau alte organe

Daca vom intelege toate procesele complexe care stau la baza schimbarilor legate de varsta, este posibil sa dezvoltam metode care pot incetini imbatranirea creierului sau pot ajuta la vindecarea patologiilor legate de varsta.

La fel de importanta este si dezvoltarea unor tehnici care sa ajute la incetinirea sau la prevenirea completa a declinului cognitiv al creierului.

Procesul de imbatranire are anumite regularitati, oamenii de stiinta au identificat o serie de modificari biologice tipice care se observa la aproape toate persoanele in varsta.

Prima dintre ele este o scadere a masei tesutului cerebral. In jurul varstei de 60-65 de ani, scade greutatea hipocampusului si a lobilor frontali, acestea fiind zonele care sunt direct implicate in realizarea functiilor cognitive.

In al doilea rand, densitatea cortexului (cortexul cerebral) scade. Pe masura ce numarul de conexiuni sinaptice intre celulele nervoase scade, cortexul se subtiaza. Acest lucru duce la faptul ca viteza de procesare a informatiilor primite are de suferit – creierul le proceseaza mai lent.

In al treilea rand, structura materiei albe se schimba. Aceasta se bazeaza pe fibre nervoase mielinizate (acoperite de o „izolatie” asemanatoare grasimii), care transmit impulsurile nervoase intre celulele cerebrale. Pe masura ce imbatranim, sinteza de mielina scade, ceea ce reduce, de asemenea, cantitatea de „izolatie” si conducerea impulsurilor, si, prin urmare, functia cognitiva.

Și, in sfarsit, al patrulea este reprezentat de sistemele de neurotransmitatori. Pe masura ce imbatranim, sinteza neurotransmitatorilor, in special a dopaminei, norepinefrinei, acetilcolinei si serotoninei, scade, ceea ce reduce, de asemenea, memoria si scade functia cognitiva.

Una dintre cauzele cheie ale imbatranirii creierului este stresul oxidativ. In interiorul celulelor au loc in permanenta reactii biochimice, in timpul carora se formeaza intermediari metabolici. De obicei, acestia sunt utilizati in mod activ de catre organism si eliminati din celule fara a le dauna. Dar, pe masura ce imbatranim, procesele de utilizare a metabolitilor intermediari incetinesc si cantitatea lor creste, inclusiv acumularea de radicali liberi.

Citeste si...
Durerea de măsele - cauze, simptome, tratamente și remedii eficiente

Acestia sunt compusi instabili care pot deteriora ADN-ul sau parti ale celulelor (membrane, mitocondrii). Acumularea acestor radicali provoaca stresul oxidativ, din cauza caruia celulele sunt deteriorate din cauza procesului de oxidare excesiva a structurilor. Acest lucru duce la functionarea defectuoasa, deteriorarea sau moartea neuronilor. Daca sunt fumatori, persoane care duc un stil de viata nesanatos, schimbarile vin mai repede, apare imbatranirea prematura a creierului.

organicsfood.ro

Un alt motiv este reprezentat de modificarile sinapselor (conexiunile nervoase dintre celule). Odata cu varsta, densitatea sinapselor scade, iar cu cat sunt mai putine conexiuni intre celule, cu atat mai proasta este conducerea impulsurilor si mai lente sunt procesele mentale (de exemplu, memorarea de lucruri noi, invatarea abilitatilor).

O alta problema este demielinizarea fibrelor. Axonii celulelor nervoase sunt acoperiti cu mielina, datorita careia se realizeaza izolarea si accelerarea conducerii impulsurilor. Odata cu varsta, cantitatea de mielina scade, ceea ce afecteaza viteza de transmitere a semnalelor.

Ce se intampla cand creierul imbatraneste: putem incetini acest proces si sa ne pastram mintea limpede?
Ce se întâmplă când creierul îmbătrânește: putem încetini acest proces și să ne păstrăm mintea limpede? 6

Oamenii de stiinta au identificat doua modalitati eficiente de incetinire a schimbarilor legate de varsta – modificari ale stilului de viata pentru a maximiza sanatatea si antrenamentul regulat. Astfel, exista date conform carora persoanele care mananca multe dulciuri, care sufera de obezitate, prezinta semne de imbatranire cu 7-10 ani mai devreme decat colegii mai sanatosi. Este important sa corectati aceste probleme prin ajustarea dietei, reducand consumul de zahar si pierzand in greutate.

Diverse activitati ajuta, de asemenea, la incetinirea imbatranirii tesutului cerebral, dar acestea trebuie sa fie placute si captivante. Acestea pot fi exercitii pentru antrenarea atentiei si a memoriei, numararea si vorbirea orala, invatarea limbilor straine, gandirea spatiala.

Invatarea muzicii si cantatul la instrumente incetineste schimbarile legate de varsta. Potrivit cercetarilor, procesul de invatare a muzicii sau de cantat la instrumente muzicale creste activitatea neuronilor din creier, ceea ce compenseaza procesul de imbatranire a tesutului nervos. Instrumentele pot fi orice, de la un pian la un banjo. Dezvoltarea abilitatilor motorii fine, invatarea limbilor straine stimuleaza, de asemenea, creierul la activitate.

Citeste si...
Hernia inghinală: De ce apare și când este nevoie de operație?

Activitatea fizica zilnica si fezabila, alternanta de exercitii de forta si aerobice cu o durata de pana la 45 de minute ajuta la cresterea activitatii mentale la persoanele dupa 50 de ani. Acele persoane care nu se implica in antrenamente fizice si sport, imbatranesc de doua ori mai repede, schimbarile negative din creier vin mai repede.

Ce se intampla cand creierul imbatraneste: putem incetini acest proces si sa ne pastram mintea limpede?
Ce se întâmplă când creierul îmbătrânește: putem încetini acest proces și să ne păstrăm mintea limpede? 7

Exista multe mituri legate de imbatranirea tesutului cerebral, pe care multi oameni persista sa le creada, desi contrariul a fost demonstrat de mult timp. Haideti sa le demontam pe cele principale.

Creierul nu se mai dezvolta odata cu varsta si este imposibil de schimbat acest fapt. Descoperirea neuroplasticitatii a rasturnat complet aceasta afirmatie – creierul uman se schimba pe tot parcursul vietii, se reorganizeaza in mod constant ca raspuns la stimulii primiti, la impresii sau experiente noi. Aceasta functie functioneaza la orice varsta, inclusiv la cei de 90 de ani. Orice activitate noua antreneaza creierul si il stimuleaza sa lucreze, deci – exercitiile fizice ajuta la imbunatatirea functiei creierului la orice varsta.

Celulele cerebrale mor zilnic si nu se regenereaza. Da, in fiecare zi mor unii neuroni, ca orice alte celule din organism, dar creierul are o resursa uriasa si celulele nervoase se regenereaza, le pot inlocui pe cele moarte si pot forma noi conexiuni. Rezerva de neuroni este atat de mare incat este mai mult decat suficienta si celulele creierului pur si simplu nu se pot epuiza. Daca creierul este antrenat pe tot parcursul vietii, acesta creeaza in mod constant noi conexiuni, activeaza noi celule, creste noi neuroni.

Ce se intampla cand creierul imbatraneste: putem incetini acest proces si sa ne pastram mintea limpede?
Ce se întâmplă când creierul îmbătrânește: putem încetini acest proces și să ne păstrăm mintea limpede? 8

Pe masura ce imbatranesc, imi voi pierde memoria. Aceasta este, de asemenea, o afirmatie inselatoare, deoarece multe persoane isi pastreaza mintea limpede si memoria puternica pana la o varsta extrem de inaintata. Dar, la fel ca muschii corpului, neuronii trebuie antrenati. Daca nu o faceti, memoria dumneavoastra va deveni mai slaba.

Citeste si...
Dermatita atopică cauze și tratament - Ghidul Tău Complet

web links discussing how we can slow down age-related cognitive decline and keep our minds clear as we age:

Puncte-cheie:

  • Un anumit declin cognitiv este normal odata cu imbatranirea, dar dementa nu este inevitabila
  • Mentinerea activitatii fizice si mentale, implicarea sociala, o dieta si un stil de viata sanatos pot contribui la incetinirea declinului.
  • Abordarea problemelor medicale subiacente, a efectelor secundare ale medicamentelor poate imbunatati functia cognitiva
  • Detectarea timpurie a tulburarilor cognitive usoare permite o interventie mai rapida
  • Distinctia dintre declinul normal si cel anormal este importanta pentru a identifica cauzele tratabile.
  • Cercetarile privind interventiile pentru prevenirea sau inversarea imbatranirii cognitive continua

In timp ce unele modificari ale memoriei si gandirii sunt obisnuite pe masura ce imbatranim, mentinerea proactiva a sanatatii creierului prin abordari legate de stilul de viata poate ajuta la incetinirea declinului. Solicitarea unui sfat medical din timp in cazul unei deficiente semnificative permite diagnosticarea si tratarea cauzelor reversibile. Cercetarile in curs de desfasurare au ca scop gasirea unor modalitati de prevenire a dementei si a imbatranirii cognitive.

Nu uita!

Articolele din acest site au rol informativ. Administratorii site-ului nu sunt responsabili pentru incercarea de a aplica o reteta, un sfat sau o dieta si nici nu garanteaza ca informatiile furnizate va vor ajuta sau nu va vor dauna personal. Fiti prudenti si consultati intotdeauna un medic sau un nutritionist!

Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.

Mario Benett
Mario Benetthttps://organicsfood.ro
Scriitor independent absolvent a unei facultăți de medicină, un master în sănătate publică si nutriție la NUS Medicine - National University si vastă experiență în domeniul sănătății. În urma formării sale educaționale la Centennial College pentru jurnalism și la Trent University, a descoperit unde se află adevărata sa pasiune - sănătatea. Obiectivul lui este de a ajunge la public cu informații medicale complete și exacte într-un stil ușor de citit și informativ, astfel încât cititorii să poată face alegeri avizate pentru a-și menține sănătatea. A scris articole despre nutriție, medicină sportivă, fizioterapie, cardiologie, radiologie, chirurgie cosmetică, oftalmologie, oncologie, stomatologie, chirurgie, audiologie și alte probleme de sănătate. Colaborează cu succes cu organicsfoods.ro și cu alte platforme din domeniu din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

drmax.ro/
viataverdeviu.ro

Artictiole conexe

Evitati cafeaua, sucul sau sifonul: ce nu ar trebui sa luati cu pastilele si de ce este asa?

Aproape toată lumea ia medicamente din când în când. Și, adesea, atunci când punem mâna pe o pastilă,...

Tromboza: Alimentatia si stilul de viata care tin cheagurile de sange la distanta

Tromboza poate fi prevenită printr-o alimentație corectă și un stil de viață sănătos. Descoperă alimentele-cheie și sfaturile esențiale pentru o circulație optimă și o sănătate de fier.

Diabetul si riscul de accident vascular: Ce trebuie sa stii?

Diabetul crește riscul de accident vascular cerebral, iar o glicemie crescută poate agrava situația. Află cum ateroscleroza, tensiunea și alți factori pot contribui și cum să îți protejezi sănătatea. Acest ghid oferă soluții pentru o monitorizare eficientă a sănătății.

5 Remedii pentru pentru flatulenta si balonare

Balonarea și flatulența sunt neplăceri digestive care pot fi combătute cu succes folosind remedii naturale simple. Află care sunt cele 5 leacuri miraculoase pe baza de plante medicinale care te ajută să scapi rapid de senzația de greutate în stomac.

Inflamatia amigdalelor: Cauze comune si metode de preventie

Amigdalita cronică reprezintă o provocare majoră pentru sistemul imunitar, având multiple cauze, de la infecții recurente la factori de mediu. Înțelegerea acestor cauze este esențială pentru tratamentul adecvat și prevenția complicațiilor potențiale, cum ar fi obstrucția căilor respiratorii sau infecțiile secundare.

Sauna cu infrarosu: ghid complet cu sfaturi si beneficii dovedite in 2023

Sauna cu infraroșu este o metodă revoluționară de relaxare cu beneficii dovedite pentru sănătate. Aflați cum funcționează, avantajele față de sauna clasică și tot ce trebuie să știți despre instalarea unei cabine acasă.

Am urina tulbure, este o infectie sau alta boala?

Urina tulbure poate indica diverse afecțiuni, de la deshidratare și infecții ale tractului urinar până la pietre la rinichi și diabet. Informează-te despre semnele de alarmă, cauze și cum să previi aceste probleme de sănătate.

Dieta recomandata in caz de diaree

Diareea poate fi ameliorată printr-o dietă echilibrată. Află care sunt alimentele cheie pentru hidratare și remineralizare și care trebuie evitate pentru un tranzit intestinal normal.